Koppeling vervangen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Koppeling vervangen

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 29 aug 2014 23:32

Met kindjes rijden bij de huttenbouw is elk jaar weer een feest, we mogen dan vrij terrein rijden op het naastgelegen natuurterrein met wilde paarden en schotse hooglanders. Aardig wat greppels en dijken dus je kunt je lol op.
Totdat ik mn koppeling op liet komen toen de daf een flauwe helling afreed (achterit), ik was vergeten dat de lage gearing nog aanstond...
Ik heb al tijden een 'happende koppeling' die je met veel beleid moet bedienen, zeker bij optrekken en terugschakelen.

Een raar geluid dat iets kapot ging, maar kon toch achteruit rijden, alleen koppelingpedaal trapte in het luchtledige.
Sja en dan.. maar eerst even door het inspectie luikje kijken op de versnelligsbak (Dus kap boven versnellingsbak en kleine vloerplaat rond handrem er af):
Afbeelding

En daar zag ik al gauw dat het druklager vrij heen en weer kon dus de drukgroep was in bekrachtigde toestand? Maar zag ook dat de ring scheef zat:
Afbeelding

Dus dat ga je niet goed krijgen door dat luikje, knoop doorgehakt: we gaan in het veld kijken wat er loos is, dus versnellingsbak eraf...
(wel voor het gemak naar het scouting gebouw gesleept)

Gaffel van pedaal, tussenas en slang bandenpomp los maken. Dan takeltje en een beetje aantrekken, bouten los, beetje draaien en helpen en dan ligt de versnellingsbak op de grond
Afbeelding

Toen drukgroep eraf , en daar zag ik een aantal stukjes koppelingsplaat als kruiend ijs op elkaar zitten :cry: :oops:
althans die vielen dus naar beneden. Een halve cirkel was op die manier kaputt (aan één kant).

Ik dacht dat ik nog een koppelingsplaat had liggen maar die bleek van een 328 te zijn (volgens verkoper destijds 'onderling uitwisselbaar', wist ik veel).
dat gaat niet passen (understatement).
Dus daarom maar naar Van Dam geraadpleegd en ja hoor, die hebben we. Dus hop in de auto naar Bennekom (dik uur uur rijden) om ff te winkelen.
Gelijk ook nieuw druklager en toplager gekocht (is wel een grotere uitgave maar zeker het toplager (nr 6205) wil je niet aan bonken hebben omdat dan je priesas waarschijnlijk ook een douw krijgt en dan ben je de sigaar, voor een tientje wil je dat niet.
Huidige druklager bleek ook best bspeling te hebben dus goed om te vervangen.

Gauw weer terug naar Oud-Beijerland voor de bbq en daarna aan de slag. Toplager kun je eruit krijgen door vliegwiel te demonteren. Ging vrij makkelijk (beetje tikken met een rubber hamer), schoongemaakt en gelijk DC streepje gemarkeerd op vliegwiel, wel zo makkelijk.
Toplager vervangen en dan kan het feest beginnen in dat smalle gat.
Vliegwiel terug is niet zo moeilijk maar dan komt het belangrijke: koppeling en drukgroep terugplaatsen. Als dat vast zit kan de koppelingsplaat nergens meer heen. Je moet koppeling en toplager op één lijn hebben anders krijg je nooit de versnellingsbak teruggemonteerd.

Geen speciaal gereedschap om de koppeling te centreren en dan zijn een stukje bezemsteel en ductape je vrienden (altijd aanwezig bi scouting: stukken (afgebroken) bezemsteel en ductape. An dan heb je opeens een heel speciaal stuk precisiegereedschap 8) :

Afbeelding

Drukgroep gemonteerd met bezemsteel in z'n gat en dan stokje eruit, bak er weer in lepelen. Bak erop is lastiger dan eraf kan ik je vertellen maar met z'n tweeën is het dan gelukt, 'opeens' schoot de bak op z'n plek. Vastbouten met bak nog in takel en dan aandrijfas, gaffel en slang monteren.

En toen konden we weer kindjes rijden 8)

Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koppeling vervangen

Berichtdoor Hoppa69 » za 30 aug 2014 08:21

Reparatie te velde, zie je ook niet vaak voorbij komen. 8)

Netjes hoor.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Koppeling vervangen

Berichtdoor Kees64 » za 30 aug 2014 08:36

Geweldig!! :D

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Koppeling vervangen

Berichtdoor montji » za 30 aug 2014 09:12

Goed gedaan,heel verstandig dat je het lager ook hebt vervanger.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Koppeling vervangen

Berichtdoor Dikkie » za 30 aug 2014 10:36

Goed bezig zo in 't veld! Gelukkig is scouting en daf een geweldige combi; de oudere jongens helpen maar wat graag met het verzinnen van creatieve oplossingen :P
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Koppeling vervangen

Berichtdoor dennis83 » za 30 aug 2014 23:17

Goed bezig hoor, altijd mooi te zien hoe je ten velde veel reparaties kunt doen :)
Groeten,

Dennis

Afbeelding

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling vervangen

Berichtdoor Daffieduck » zo 31 aug 2014 21:27

Leuk klusje, en met een goeie hulp erbij nog aardig te doen ook ;-)

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Koppeling vervangen

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 01 sep 2014 00:05

Idd goeie hulp gehad, bedankt rem! Samen sleutelen is wel zo gezellig


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 13 gasten