Voor mijn WEP ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe zeildoekse kap over de cabine heen. Een complicerende factor is dat mijn WEP een speciale kap bezit die bestaat uit een samengenaaid stel van cabinehuif en het huifdeel aan de voorzijde van de laadbak. Tussen cabine en laadbak is een mooie ruime opening aanwezig die ik als het kan in stand wil houden. Ik heb dan ook waarschijnlijk een maatwerk kap nodig, of ik kan bij een nieuwe kap direct aan de gang met naald en draad...
Hoewel ik een kanvas kap veel mooier vind vraag ik me af of dat voordeel opweegt tegen de nadelen van een kunststof (bisonyl of iets dergelijks) kap. Op zich vind ik het ook niet erg als er een paar naaiplekken in de kap te zien is, dat zal in de actieve tijd van de WEP ook aak genoeg gebeurt zijn.
Wat zijn de ervaringen met repareren of vervangen van huiven bij andere leden? Ik zal mijn ervaringen, zodra ik aan de gang ga met een vervangende kap vermelden op mijn blog over de BE-07-66.
Met vriendelijke groeten,
Erik van Garderen
Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Moderator: ruben
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Jurg Kuipers in Hilversum levert kwaliteit!
Maar waar je ze ook laat maken, het kost best centjes...
Maar waar je ze ook laat maken, het kost best centjes...
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Erik, er zijn m.i. praktischer oplossingen dan een aangepast zeil. Ik heb standaard zeil op mijn cabine liggen, waarbij de achterkant is opgerold en boven mijn hoofd ligt. Tussen bak en cabine heb ik een houten schot gemaakt. Deze is geinspireerd op 3 andere uitvoeringen zoals ik ze bij dafs in noord-holland hebben gezien, maar naar eigen smaak ingevuld
Ter illustratie de volgende link: https://www.facebook.com/dikkie300/medi ... 592&type=3
Ter illustratie de volgende link: https://www.facebook.com/dikkie300/medi ... 592&type=3
- Marcel de Boorder
- Hercules Held
- Berichten: 64
- Lid geworden op: di 08 jan 2008 21:55
- Locatie: Tolbert
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Dat is natuurlijk afhankelijk van de gekozen oplossing. Ik heb ook zo'n open verbinding gemaakt en heb daarvoor de achterflap van het cabinezeil verwijderd. Gewoon het standaard naadje losgepeuterd. Misschien heb je hier wat aan:Tussen cabine en laadbak is een mooie ruime opening aanwezig die ik als het kan in stand wil houden. Ik heb dan ook waarschijnlijk een maatwerk kap nodig, of ik kan bij een nieuwe kap direct aan de gang met naald en draad...
See YA!
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Heren,
Dank jullie voor beide suggesties. Ik heb bij Dik een vriendschapsverzoek op Facebook in moeten dienen om zijn oplossing te kunnen bekijken en die is ook zeer de moeite waard. Ik denk dat ik voor de multiplex oplossing ga. De wagen is droog gestald dus in de opslag loop ik toch geen risico.
Ik ga dan voor een standaard oplossing voor de cabinehuif en maak dan zelf op Dik zijn wijze een tussenschot van multiplex. Ik ben zeer gecharmeerd van de wijze waarop je dan een ruime opening tussen cabine en bak kan aanhouden, waarbij het water ook nog afloopt (om de naad te vermijden zit ik zelfs te denken aan een wat dunner multiple wat in een ronding verlijmd kan worden. Mogelijk helpt wat polyester en glasmat ook om alles goed weerbestendig te maken. Mogelijk dat onder de multiplex plaat nog een L profiel geschroefd kan worden (met verzonken schroeven) wat naar voren uitsteekt, zodat je ook zeker weet dat als je in nat weer rijdt, er geen water de laadbak inregent. Het mooie van een houten schot is ook dat het geen structuur verliest als je een keer met de rest van de bak en cabine helemaal open wil rijden.
Via het technisch deel van het forum heb ik al advies gevraagd om huiven (kunsstof of kanvas, de voordelen en de nadelen) en leveranciers daarvan, dus ik wacht rustig nog even wat reacties af op dat vlak en ga Zaterdag ook maar eens huiven en togen opmeten...
Dank jullie voor beide suggesties. Ik heb bij Dik een vriendschapsverzoek op Facebook in moeten dienen om zijn oplossing te kunnen bekijken en die is ook zeer de moeite waard. Ik denk dat ik voor de multiplex oplossing ga. De wagen is droog gestald dus in de opslag loop ik toch geen risico.
Ik ga dan voor een standaard oplossing voor de cabinehuif en maak dan zelf op Dik zijn wijze een tussenschot van multiplex. Ik ben zeer gecharmeerd van de wijze waarop je dan een ruime opening tussen cabine en bak kan aanhouden, waarbij het water ook nog afloopt (om de naad te vermijden zit ik zelfs te denken aan een wat dunner multiple wat in een ronding verlijmd kan worden. Mogelijk helpt wat polyester en glasmat ook om alles goed weerbestendig te maken. Mogelijk dat onder de multiplex plaat nog een L profiel geschroefd kan worden (met verzonken schroeven) wat naar voren uitsteekt, zodat je ook zeker weet dat als je in nat weer rijdt, er geen water de laadbak inregent. Het mooie van een houten schot is ook dat het geen structuur verliest als je een keer met de rest van de bak en cabine helemaal open wil rijden.
Via het technisch deel van het forum heb ik al advies gevraagd om huiven (kunsstof of kanvas, de voordelen en de nadelen) en leveranciers daarvan, dus ik wacht rustig nog even wat reacties af op dat vlak en ga Zaterdag ook maar eens huiven en togen opmeten...
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Hallo,
Kan er nu geen foto van maken, maar ik heb er een rits in laten zetten in een u-vorm. Als ik de rits nu losmaak heb ik er een "gat" inzitten van zo'n 50 x 100 cm.
groet
Kees
Kan er nu geen foto van maken, maar ik heb er een rits in laten zetten in een u-vorm. Als ik de rits nu losmaak heb ik er een "gat" inzitten van zo'n 50 x 100 cm.
groet
Kees
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Erik, de grap van mijn oplossing is dat de zeilen van bak en cabine er beide in vallen, waardoor er geen regenwater in bak of cabine zal lopen. Voor de waterdichtheid heb ik het hele schot in elkaar geschroef om passend te maken, uit elkaar gehaald, en met sikaflex in de naden weer in elkaar geschroefd. Daarna gevolgd door diverse lagen verf waarbij de houtstructuur verzadigd is zodat deze geen vocht meer zal opnemen. Uiteindelijk is alles zodanig in de auto gemonteerd dat het in originele staat terug te brengen is: er is niet geboord, gelast, geslepen e.d. aan de auto. Zeiltje ertussen en het is weer standaard
Voor deze constructie heb ik naar meerdere dafs gekeken die al zoiets hadden en daarop gebaseerd dit verzonnen. Wellicht is voor jou een heel andere constructie praktischer. Daarom is het sowieso handig om langs evenementen of tussendoor langs clubleden te gaan die zoiets hebben, zodat je wat ideeën kan opdoen.
Voor deze constructie heb ik naar meerdere dafs gekeken die al zoiets hadden en daarop gebaseerd dit verzonnen. Wellicht is voor jou een heel andere constructie praktischer. Daarom is het sowieso handig om langs evenementen of tussendoor langs clubleden te gaan die zoiets hebben, zodat je wat ideeën kan opdoen.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Das teminste echte lijm.sikaflex
Uiteraard heb je daar verschillende nummers in.
Die wij hebben, als je daar wat mee lijmt, ga je het niet meer van elkaar af krijgen.
Wat ook de bedoeling is van lijm.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Hoi Dik en anderen,
Je oplossing is inderdaad al heel erg goed. Ik heb inderdaad een paar zaken die ik belangrijk vind;
- Geen structurele veranderingen (boren,lassen, slijpen) aan de WEP om een opening tussen cabine en bak mogelijk te maken.
- Bij voorkeur een waterdichte multiplex constructie in verband met robuustheid en comfort.
- Cabine en Laadbakhuif onafhankelijk van elkaar te verwijderen.
- Ruime opening tussen cabine en laadbak.
- Waterdicht (dûh, toch maar teven expliciet gemaakt).
- Geschikt om andere niet structurele zaken aan te bevestigen (luidsprekers, radio, etc.)
- Indien mogelijk gebruik maken van standaard huiven voor cabine en laadbak.
Ik denk dat ik voor het schot dan ook simpelweg voor de oplossing van Dik ga kiezen met hooguit nog wat aanpassingen van details. Ik heb de datum van de ALV al gereserveerd, en me aangemeld dus als daar niets tussenkomt heb ik al de gelegenheid om te gaan kijken naar andere constructies. Dit weekend zal ik al vast eens gaan meten om te kijken wat de benodigdheden gaan worden.
De tekening met maatvoering zal ik ook wel op het forum publiceren.
Het zoeken op het forum op termen als 'kap','huif' of 'zeildoek' levert overigens nog niet veel op, behalve dit draadje. Ik heb ook aan ons magazijn al de vraag gesteld of er nog cabinehuiven zijn en zal ook eens bij Peter in de NOP kijken. Ook van die bevindingen zal ik iedereen op de hoogte houden.
Groeten en allen bedankt voor het meedenken en de suggesties!
Je oplossing is inderdaad al heel erg goed. Ik heb inderdaad een paar zaken die ik belangrijk vind;
- Geen structurele veranderingen (boren,lassen, slijpen) aan de WEP om een opening tussen cabine en bak mogelijk te maken.
- Bij voorkeur een waterdichte multiplex constructie in verband met robuustheid en comfort.
- Cabine en Laadbakhuif onafhankelijk van elkaar te verwijderen.
- Ruime opening tussen cabine en laadbak.
- Waterdicht (dûh, toch maar teven expliciet gemaakt).
- Geschikt om andere niet structurele zaken aan te bevestigen (luidsprekers, radio, etc.)
- Indien mogelijk gebruik maken van standaard huiven voor cabine en laadbak.
Ik denk dat ik voor het schot dan ook simpelweg voor de oplossing van Dik ga kiezen met hooguit nog wat aanpassingen van details. Ik heb de datum van de ALV al gereserveerd, en me aangemeld dus als daar niets tussenkomt heb ik al de gelegenheid om te gaan kijken naar andere constructies. Dit weekend zal ik al vast eens gaan meten om te kijken wat de benodigdheden gaan worden.
De tekening met maatvoering zal ik ook wel op het forum publiceren.
Het zoeken op het forum op termen als 'kap','huif' of 'zeildoek' levert overigens nog niet veel op, behalve dit draadje. Ik heb ook aan ons magazijn al de vraag gesteld of er nog cabinehuiven zijn en zal ook eens bij Peter in de NOP kijken. Ook van die bevindingen zal ik iedereen op de hoogte houden.
Groeten en allen bedankt voor het meedenken en de suggesties!
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Ik heb inmiddels contact gehad met Peter's Carrosseriebedrijf en ga daar ook eens een kijkje nemen. Op korte termijn wordt het eerst Blanco poetsen. De aanschaf van mijn WEP en de Prio 1 zaken hebben al een mooie krater in mijn budget geslagen. Een nieuwe kap is zeker noodzaak. Peter kan kappen leveren in 50% katoen/50% polyester of 100% katoen (kanvas) en dan zowel in ersies die aan de achterkant volledig dicht zijn of versie die aan de achterkant twee raampjes en luikjes hebben. Ik ga dan ook eens een kijkje nemen en al ookj eens kijken of er twee ritsen in te bevestigen zijn,zodat ik de constrcutie van Dikkie na kan bouwen.
Het zal nog wel een paar maanden duren voordat ik hier daadwerkelijk mee aan de gang kan gaan, maar ik houd jullie op de hoogte van de diverse details in mijn blog.
Het zal nog wel een paar maanden duren voordat ik hier daadwerkelijk mee aan de gang kan gaan, maar ik houd jullie op de hoogte van de diverse details in mijn blog.
-
- Clublid
- Berichten: 647
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: Kanvas of kunsstof huif en waar te laten maken?
Vraag ook eens bij Martin Nieborg = Landrover op deze site.
Hij zit in dat werk.
succes
Hij zit in dat werk.
succes
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten