Door omstandigheden is het vandaag niet gelukt om aan de WEP zelf te werken. Ik heb afgelopen week wel de ruiten terug geplaatst in het raamframe en dat is op zich ook wel weer een paar berichtjes waar.
Tijdens de laatste Magazijndag heb ik twee raamrubbers gekocht die voor de YA126 bleken te zijn. De rubbers die ik had waren zeker niet goed meer en voor een tientje per stuk kon ik ze niet laten liggen. Tijdens het uitpakken werd ik wel een beetje verrast;
- 2016-03-03 13.40.05.jpg (88.48 KiB) 17252 keer bekeken
Het zijn dus raamrubbers voor de onderste ruitjes van de dikke broer. Uiteraard heb ik toch even geprobeerd of ze pasten en warempel; ze zitten als gegoten en ik kon dus gelukkig wel verder met het monteren. Via een paar mede WEP eigenaars heb ik de beroemde tip van het touwtje doorgekregen en dat wil ik hier dus ook even beschrijven.
Om de ruit met het raamrubber makkelijk in het frame te krijgen heb je een touwthje nodig van 3 a 4 mm dik en dat touwtje stop je in de geluf waar het frame in moet komen. De uiteinden van het touwtje laat je zo ver uitsteken dat je het touwtje aan beide eindjes straks los kan trekken. Om scheuren van de raamrubbers te voorkomen is het aan te raden om de uiteinden van de touwtjes ter hoogte van de las in het raamrubber naar buiten te laten komen.
- 2016-03-03 13.00.44.jpg (104.25 KiB) 17252 keer bekeken
Dat heb ik op de foto hier niet gedaan, maar bij de tweede ruit dus wel. De foto laat zien dat het touwtje volledig in de groef ligt waarmee het rubber in het frame vast zit.
Vervolgens leg je de ruit met raamrubber in het raamframe en laat je de touwtjes er naar de binnenzijde van het frame uitsteken. De touwtjes zie je op de foto er aan de onderzijde uitsteken. Door de hoeveelheid talk op het raamrubber ziet het raam er nogal vlekkerig uit. Schoonmaken komt wel als beide ruiten gemonteerd zijn...
- 2016-03-03 13.01.33.jpg (89.5 KiB) 17252 keer bekeken
Aan de foto is goed te zien dat het raam met de rubbers nog te hoog ligt. Hetr vervolg van de actie is op zich best simpel. IK heb bewust het raam op een bank gelegd, zo kan het niet vallen en drukt het raam door zijn gewicht al netjes de juiste kant op. Bij een inzetten van een ruit in een frame wat gewoon op de DAF staat zul je met twee mensen moeten zijn.
Van het vervolg heb ik niet eens foto's gemaakt zo snel ging dat; door beide touwtjes voorzichtig naar buiten te trekken zorg je dat het raamrubber netjes om de flens van het frame komt te zitten. Ik heb eerst beide touwtjes tot aan de hoeken van het frame getrokken en vervolgens beide touwtjes naar de volgende hoeken getrokken en daarbij steeds het raam ook voorzichtig in het frame geduwd. Als laatste trek je beide touwtjes naar elkaar toe en op het laats zie je de ruit bijna in de sponning vallen. Ik heb vervolgens de raamrubbers nog aangedrukt.