Erik's WEP, de BE-07-66

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 11 aug 2014 09:01

Bij mijn introductie heb ik al aangegeven dat ik vanaf begin Augustus de eigenaar ben van de BE-07-66. In dit draadje ga ik verder in op mijn belevenissen met de WEP en de zaken die ik er aan doe om hem in goede staat te houden. Ik heb de wagen kunnen kopen van Martin Roelofs. Hij heeft de wagen zelf ruim tien jaar met veel zorg gereden en onderhouden.

De dag van de aanschaf was al spannend met een lange reis van Culemborg naar Noord-West Friesland, waarbij ik in Leeuwarden door Martin werd opgehaald voor het laatste deel van de reis. De eerste proefrit ging wel goed, al had ik wel het gevoel dat ik opnieuw moest leren rijden. Bij nog een proefritje begon de motor over te slaan en gaf Martin aan dat hij me wel terug wilde brengen naar het station. Aangezien ik denk dat de WEP een echte knutselauto is heb ik aangeboden om samen te kijken wat er aan de hand was.

Met de VTH9-326 in de hand zijn we gaan kijken wat het geval kon zijn. Martin dacht eerst dat de benzineleiding te warm werd en daar hebben we dus tijdelijk een isolatiebuis omheen gemonteerd;
IMGP3811.jpg
IMGP3811.jpg (117.49 KiB) 19285 keer bekeken
Ondanks de isolatiebuis werd het gedrag niet beter, waarop Martin aangaf de bougies maar te vervangen, ondanks dat deze er pas een jaar of twee geleden in waren gezet. Na het schoonspuiten met lucht van de cilinderkop (om eventueel vuil in de cilinders te voorkomen) hebben we alle zes de waterdichte bougies er uit gedraaid. Bij sommige bougies leek het er op of er wel eens vonkoverslag tussen contactpunt en massa was geweest. Martin had gelukkig nog zes nieuwe bougies liggen, maar omdat we toch alle bougies hadden verwijderd was een compressietest eenvoudig uit te voeren. Het resultaat was erg mooi (van voor naar achter achtereenvolgens compressieverhoudingen van 1 op 6.9, 7, 7, 7, 6.9, 6.9). Na het plaatsen van de bougies hebben we ook elke bougiekabel met draaiende motor gecontroleerd op een goede vonk en bij elke kabel haalden we minimaal een centimeter aan vonklengte. Daar zat dus niets fout, de koop werd gesloten en het kenteken overgeschreven.

De oliedruk zat mooi rond de 2,5 bar alleen de temperatuur was bij de proefritten met 80 graden volgens Martin wat aan de hoge kant. Na het inladen van een paar losse onderdelen (onder andere de verduisteringsschijnwerper, de stoflappen en de vlaggestokken) ben ik tot Heerenveen achter Martin aangereden die toevallig ook die kant op moest. Bij het eerste benzinestation de linkertank volgegooid (in de rechter zat ongeveer twintig liter) en temperatuur gecontroleerd. De temperatuur stond op de 85 graden. Banden waren lekker warm en verder geen bijzonderheden. Klaar voor de wereldreis. Vlak voor Heerenveen afscheid genomen van Martin en laatste controle van temperatuur en druk. De wijzer stond net boven de 85 graden, dus op naar Culemborg, door de polders.

Vlak voorbij Emmeloord stond de meter al op de 95 graden en bij het laatste benzinestation voor de brug naar de Flevopolders maar een afkoelstop gemaakt waarbij binnen een half uur de temperatuur weer op 80 graden stond;
IMGP3810.jpg
IMGP3810.jpg (126.89 KiB) 19285 keer bekeken
.

Tussen Lelystad en Almere heb ik nogmaals een stop moeten maken en daarna vervolgens bij Huizen nog een stop, waarbij ik ook direct heb getankt. Volgens de dagteller had ik al 143 kilometer gereden en dat zou bij een brandstofgebruik van 1:3 op een bijna lege tank moeten wijzen (Martin had al verteld dat de brandstofmeters niet te vertrouwen waren). Tot mijn verbazing ging er maar 31 liter brandstof in, dus ik heb netjes 1:4.6 gereden (bij een snelheid van 75-80 km/u). Tijdens de afkoelstop heb ik even contact gehad met zowel Jan de Weijer als Albert Vrijborg. Jan gaf aan me bij Houten op te komen wachten en Albert had nog wat checks om te controleren wat er mis zou kunnen zijn met de koeling.
Vanaf Houten waar ik de laatste koelstop heb gehouden heeft Jan het laatste stuk geëscorteerd. In Culemborg zijn we met de naald op 99 graden, maar over de ventwegen gereden, waardoor de temperatuur vrij snel zakte naar de 85 graden. Ik ben na een rit van 230 kilometer en 6 uur dus relatief zonder kleerscheuren in Culemborg aangekomen. Martin had ondertussen al een SMS bericht gestuurd omdat hij zich al zorgen maakte over de lange reisduur, dus die heb ik ook gebeld om aan te geven dat ik veilig thuis ben gekomen.

De WEP is overigens op een aardige manier gemodificeerd; Tussen cabine en laadbak zijn de huiven gekoppeld waardoor je een grote opening hebt richting de huif. Tevens is er een uitsparing in de laadbak gemaakt, waardoor je makkelijk van cabine naar laadbak kunt stappen en zit er in het achterste zeil een groot stuk transparant plastic voor een goed zicht naar achteren. Er was dan ook een binnenspiegel gemonteerd, maar die heb ik verwijderd omdat die zo hoog zat dat alleen bij een verkeerslicht te zien was dat er auto's achter me stonden...
IMGP3835.jpg
IMGP3835.jpg (114.1 KiB) 19285 keer bekeken
.

In een volgend bericht ga ik verder met mijn belevenissen...
Laatst gewijzigd door ErikvanGarderen op vr 15 aug 2014 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Hoppa69 » ma 11 aug 2014 09:27

voor het verhaal noem ik hem even Pietje.
Hij is of ooit geweest van martin roelofs en die had hem sinds 4-5-2003 en 20-1-2010 had ie hem nog steeds volgens het GAF register.

Verder een mooi verhaal, ging bij mij wel anders met naar huis rijden na de koop.

Temperatuur vindt ik nou niet heel overdreven.

80 tot 85 is gewoon goed.

Veel plezier ermee.

1 ding is zeker, sleutelen zal je. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 11 aug 2014 10:03

Het GAF register ken ik niet, maar ik zal daar eens gaan kijken en in ieder geval zorgen dat de wagen op mijn naam komt te staan.
Dit bericht en mijn eerste bericht zijn zodanig gewijzigd dat ik de naam van Martin als verkoper heb genoemd. Martin heeft me erteld dat hij daar geen enkel bezwaar tegen heeft. Ik ben erg hartelijk ontvangen en heb veel tips en tricks gekregen over het voertuig, dus over Martin niets dan goeds!

Het knutselen en meer leren over voertuigtechniek is één van de reden dat ik de WEP heb aangeschaft. Ik wil er ook heel graag mee rijden, samen met mijn zoontje van vier,maar ik wil graag ook meer leren van hoe zaken werken. Het knutselen zal dan ook zeker gaan gebeuren. Ik moet het wel zodanig plannen dat de meeste klussen overdag op de parkeerplaats achter het huis kunnen gebeuren, want een overdekte ruimte waar ik weken achter elkaar kan sleutelen heb ik helaas niet. Het worden dus reparaties te velde...

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door ErikvanGarderen op vr 15 aug 2014 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor BertUS » ma 11 aug 2014 10:48

Ach, als het regent doe je de dingen onder de wagen, even een zeiltje op de vloer en klaar.

Ach en een Daf voor de eerste keer thuisbrengen is altijd spannend, ik had de mijne uit Arnhem en moest naar Gouda, 29 graden buiten dus al gauw bij de eerste de beste plek de kap er af.
Was alleen vergeten de handrem er af te halen en dat gaf dus rook aan de achterzijde (vrouwlief hobbelde er met de luxewagen achteraan en seinde mij in) Ach maar wel heel spannend en gaaf

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor peter80 » ma 11 aug 2014 12:15

Te warm lopen (99 graden) kan ook een verkeerd brandstofmengsel zijn, thermostaat, prut in de koelkanalen, afwijking in de temperatuurmeter.
Sleutelen buiten doen er meer, ben ook weleens een half jaar in de voortuin bezig geweest tot grote vreugde van moeders (uche) :mrgreen:
Afbeelding
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 11 aug 2014 13:02

Dank julie voor de reacties, lekker interactief!

Ik ga me ook niet af laten schrikken door het knutselen. Je hebt in ieder geval veel aanspraak van buurtbewoners.Mijn buren hebben er vooralsnog weinig bezwaar tegen, dus ik zorg ook wel dat ik het netjes houd.

Omdat ik de WEP al een paar keer heb gebruikt volgen hier nog een paar belevenissen;

Hoewel ik al een behoorlijk aantal snelwegkilometers heb gemaakt, heb ik nog niet zo veel ervaring met lokale kilometers. Ik heb de wagen dan ook de gehele zaterdag gebruikt om lekker rond te rijden met mijn zoontje en vooral veel rotondes en smalle weggetjes te nemen. Daarnaast wat boodschappen gedaan, en oud vuil naar de gemeentewerf gebracht. De beheerder vond het zo'n mooie wagen dat ik door mocht rijden, ondanks dat de WEP te zwaar zou zijn voor de waterafvoergoten...
De richtingaanwijzer begon op de eerste volle dag ook vervelend te doen en deed het niet meer. Als de motor uit stond hoorde je de richtingaanwijzer wel klikken, maar de lampjes branden niet.
Na wat onderzoek bleek het voldoende om met de massasleutel een tik op de clignoteur te geven waarna het euvel verholpen was;
IMGP4152.jpg
IMGP4152.jpg (103.12 KiB) 19262 keer bekeken
De vlaggestokken met de houders die ik er bij heb gekregen waren nog niet gemonteerd. Omdat ik die stokken wel leuk vond staan is dat één van de eerste andere klusjes geworden. Ik moet de stokken nog eens goed schuren, schoonmaken en wat beter schilderen, maar voorlopig staat het toch maar;
IMGP3981.jpg
IMGP3981.jpg (136.71 KiB) 19262 keer bekeken
Ik had de WEP nog geen week in bezit toen mijn zoontje zijn vierde verjaardag kon vieren. Wat is er nu leuker dan met een groepje kleuters (en wat volwassen begeleiders) dan om achterin de laadbak naar de pannenkoekenboerderij te rijden. De kindertjes zijn allemaal gezekerd met een paar PSU-riempjes die aan de kaptogen waren bevestigd en bij de kinderen onder de armen door rond hun borst zijn vastgemaakt. De snelheid niet boven de dertig uit laten komen en defensief rijden zorgt vervolgens voor een veilige rit naar de feestlocatie. Het geluidsniveau van de kinderen was zo hoog dat de normale motor en cabinegeluiden niet meer hoorbaar waren...
Tijdens de rit begon het ook te regenen, en gelukkig was de laadbakhuif waterdicht. Helaas goldt dat niet voor de cabinehuif. Het grootste lek zit precies boven mijn hoofd...

Helaas is de wagen een keer overgeschilderd op een soort dienstplicht manier, waardoor zelf stickers groen geverfd zijn. De eerste sticker is imiddels verwijderd en de originele kleur wordt al weer zichtbaar;
IMGP4161.jpg
IMGP4161.jpg (96.66 KiB) 19262 keer bekeken
Inmiddels heb ik ook een eerste inventarisatie gemaakt van de zaken die ik wil aanpakken en verbeteren. Vooralsnog bestaat dit uit de volgende zaken;
Smeerwerk; Alle nippels van nieuwe olie voorzien en alle reservoirs controleren en bijvullen.
Koelsysteem; thermostaat vervangen en systeem goed schoon spoelen (wasmachinetablet...)
Clignoteur; vervangen of reviseren
Benzinedoppen; Aflsuitbaar maken met hangslot
Bestuurdersstoel; zitting goed vastlassen of vervangen
Cabinehuif; repareren of vervangen (complicatie; deze is één geheel met voorhuif van laadbak).
(ik vind canvas mooier dan plastic, dus ik moet ook nog op zoek naar materiaal)
Ventilatiecanvas bijrijder; Sluit niet af, dus ook hier vervanging nodig.
Tochtrubbers spatborden; vervangen door onbeschilderde exemplaren.
Raamrubbers bij deuren; vervangen, aan één zijde geheel vergaan.
Verfkwaliteit; geheel voertuig opnieuw schilderen in RAL 6014
Koplampen; Lelijke Eend lampen verwijderen en originele lampen weer aansluiten. Gaten in spatborden dicht maken.
Contactslot met sleutel; Aanbrengen op onzichtbare plaats om ontsteking af te kunnen sluiten.
Olielekkage; Motor schoonmaken en oorzaak opsporen.
Benzineniveaumeter rechts; reviseren of vervangen, tank geeft constant vol aan.
Banden; Op reservewiel na goed, maar diverse profielen en maten. Vervangen door NATO banden.
Stoflappen naast radiateur; wel aanwezig, mar niet gemonteerd.
Stickers; NIeuwe set aanschaffen om na verven op voeruitg te plakken.
Hoek laadbak rechtsvoor; Plamuur beeldhouwwerk vervangen door staalprofielen.
Verduisteringsschijnwerper; Reviseren en weer plaatsen en aansluiten.
Houten vlaggestok; Maar één aanwezig, dus één bijmaken en beide opnieuw schilderen.
Motorkap; Roest onder grille, nieuw L-profieltje inlassen.
24->12V convertor inbouwen voor GPS, telefoonlader etc.
Voltmeter; Lelijke voltmeter aan stuur vervangen door klassiek ogend meterje ergens in dashboard.
Reflectoren; Half overgeschilderde reflectoren vervangen door mooie exemplaren.
Radio; GRC68 die ik heb inbouwen of mogelijk mounting voor RT3600 tussen stoelen plaatsen.
Instructieplaatjes; Goed schoonmaken en in de blanke lak zetten.


Tot zover dit keer, na de volgende klusdag of rit volgt weer een update...

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor montji » ma 11 aug 2014 15:40

Te warm,eerst onderzoeken of je brandstof mengsel niet te arm is afgesteld,en ontsteking op tijd staat dus niet te laat.
Ten tweede is het losse thermostaat element goed te controleren op het fornuis in een pan water met een geijkte thermometer.
Ten derde het koelsysteem schoon maken met? en goed doorspoelen,niet met het aftapkraantje want dan blijft de troep achter maar de onderste slang er af.

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor dennis83 » ma 11 aug 2014 16:45

Nog een tip, controleer de olie in je bakken niet alleen maar vervang de olie direct voor wat mooie nieuwe en een nieuw filtertje. Vooral de bakken en wormkasten worden nog wel eens vergeten waardoor ze vol zitten met bruine bagger :wink:
Groeten,

Dennis

Afbeelding

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 11 aug 2014 16:49

Volgens de vorige eigenaar is de motor afgesteld op gebruik met Euro loodvrij zonder loodvervanger. Ik heb voor de zekerheid al wel een busje loodvervanger aangeschaft.
Gezien het snelwegverbruik van 1:4,6 bij 2500rpm en een snelheid rond de 80 km/u zou het maar zo kunnen dat de motor te arm is afgesteld, zeker als je leest dat het verbruik tussen de 1:3 of 1:4 zou moeten liggen. Over het ontstekingstijdstip durf ik echter niets te zeggen.

Ik ga in ieder geval de thermostaat controleren en het systeem flink doorspoelen met een vaatwassertablet en later de waterslang (bij weer afgekoelde motor), zowel met alleen het motoraftapkraantje naast het vliegwiel als met de onderste slang los, zodat ik zeker weet dat ik alles flink heb doorgespoeld en er alleen nog schoon water uit komt.

Gezien het feit dat het water in de radiateur niet overdreven warm lijkt te zijn als de thermometer 100 graden aangeeft heb ik het vermoeden dat de boosdoener toch de thermostaat is. Bij één van de afkoelpauzes op mijn 'wereldreis'heb ik het overdrukknopje op de radiateurdop ingedrukt en er was wel wat overdruk, maar zeker niet hetgeen je verwacht bij een oververhitte motor. De pomp zal het meeste water dan wel via de bypass hebben rondgepompt.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor peter80 » ma 11 aug 2014 19:23

Vergeet bij het spoelen niet het achterste kraantje op het motorblok, zit vlak boven de brandstofpomp :wink:
Je kan ook nog op de website van jabami kijken, die heeft zijn blok ook eens doorgespoeld omdat deze te warm werd.
Al met al zijn er dus een aantal mogelijkheden die een hogere temperatuur kunnen veroorzaken. Loop alles gewoon stuk voor stuk langs, ook iets dat goed onderhouden is kan defect gaan.
Nog iets, je vertelde dat er water in de cabine lekt, als dit op de versnellingspook komt kan het weleens zijn dat er water in je versnellingsbak is gekomen. Gaat eventjes goed maar al snel heb je wat kilo's oud ijzer erbij.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 11 aug 2014 21:12

Hoi Peter,
Dank je voor de waarschuwing met betrekking tot de versnellingspook. Het lekte een beetje boven de stoel, de rest viel gelukkig wel mee, maar het is zeker een punt om in de gaten te houden. Het kraantje naast het vliegwiel heb ik al goed kunnen bekijken bij de uitgebouwde motor van Jan de Weijer.

Ik ben al op zoek naar een zeilmakerij voor een nieuw doek en twijfel nog over een kunststof of kanvas doek. Dat laatste vind ik eigenlijk mooier, maar het is ook kwetsbaarder. Daarnaast raag ik me af of er veel zeilmakerijen zijn die in RAL 6014 kunnen leeren.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor peter80 » ma 11 aug 2014 21:46

Over zeil en andere zaken die je tegen gaat komen staat enorm veel informatie op het forum, scheelt een hoop zoeken :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor wesley » ma 11 aug 2014 21:48

Hoi Erik,

Leuk dat je eigen topic hebt gemaakt en ook de moeite neemt om het met ons te delen.
Wat betreft de zeilen moet je eens informeren bij http://www.carrosseriebedrijfpeter.nl/
Die heeft als het goed is degelijke canvaskwaliteit liggen.
Grtn v/d Ouwe Daf

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » zo 17 aug 2014 17:21

Dank jullie wederom voor de reacties. Mijn lijst met bronnen en acties wordt steeds groter...
Volgens mij vertel ik ook niets nieuws als ik zeg dat mijn knutseldag er toch weer anders uitzag dan gepland. Ik had de wagen uit de stalling gehaald om veel werk te verzetten, maar mijn zoontje wilde eerst een stukje rijden. Wie ben ik om daar nee tegen te zeggen. We zijn dus naar Jan de Weijer gereden die samen met zijn zwager Bert bezig is om twee WEP's volledig te reviseren. Ik had al aangegeven de banden te willen vervangen en Jan was zo slim om de banden even op te meten. Tussen de achteraswielen zit een verschil van 1,5cm in diameter, dus even een voor en achteraswiel omwisselen is ook aan de todo-list toegevoegd. Ik heb gelukkig van Jan een tweede zware krik kunnen lenen, dus dat stond in eens ook op de planning.

Door het ritje heb ik mijn geplande koelsysteem check maar geschrapt van de planning en ben begonnen met het uitbouwen van de rechtertank, zodat ik die van een slot kan voorzien. Hoe vaak een brandstoftank is uitgebouwd weet ik niet, maar dat is nog een best klusje. Het bovendeel is vrij makkelijk; Stoel verwijderen, dekseltje er af en leidinkjes loskoppelen en klaar is Erik.
IMGP4302.jpg
IMGP4302.jpg (147.85 KiB) 19153 keer bekeken
Het wiel was er ook zo af (dat heb ik meteen maar even gewogen, 58kg schoon aan de haak). Toen begon het gepruts om de sjorbanden los te krijgen. Veel WD-40, de buitenste sjorbandmoer is weliswaar goed bereikbaar, maar zit ook lekker vastgeroest. Met een tang heb ik de sjorband een beetje tegengehouden, om te voorkomen dat die te veel tordeerde. Ik heb ook de moer oledig moeten verwijderen om voldoende speling te krijgen voor het verwijderen van de tank. Het dradeind heb ik dan ook maar direct in het kopervet gezet. De binnenste sjorband heb ik eerst van onderaf proberen te bereiken, maar dat leverde al snel spierpijn op. Het verwijderen van het trapeziumvormige stuk vloer in de laadbak hielp wat dat betreft wel, maar het blijkft een rotklus. Je hebt doordat het differentieel in de weg zit geen ruimte voor een ratel en de maximale slag die je kan maken is ongeveer 30 graden. Al met al ben je bijna een uur aan het prutsen om de moer zo ver los te draaien dat de tank er uit kan schuiven. Zoals te zien is de moer al een lekker eindje los gedraaid...
IMGP4311.jpg
IMGP4311.jpg (164.24 KiB) 19153 keer bekeken
Uiteindelijk was de tank te verwijderen en wat overblijft is een mooi gat, wat ik nog even goed heb bekeken om te zien of daar veel achterstallig onderhoud verstopt zit. Dat valt gelukig mee. Alles zit dik in de verf en is zo vet als bagger...
IMGP4306.jpg
IMGP4306.jpg (145.38 KiB) 19153 keer bekeken
Hoe ik straks nieuw vilt op zijn plek kan krijgen en houden weet ik nog niet, daar ga ik nog eens rustig over na denken. De rest van de dag volgt in een nieuw bericht (limiet van drie plaatjes per bericht).
Laatst gewijzigd door ErikvanGarderen op di 19 aug 2014 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » zo 17 aug 2014 17:39

Ook vanaf de andere kant gezien, is de ruimte voor de tank mooi robuust;
IMGP4307.jpg
IMGP4307.jpg (184.14 KiB) 19153 keer bekeken
Ik heb de aansluiting voor de tankweerstand en de benzineleiding met plastic zakjes en wat tape berschermt, zodat ik in ieder geval kan blijven rijden. Het wiel is ook weer teruggeplaatst, dus vanaf een afstandje zie je niet dat er een tank ontbreekt. De actieradius is dan wel wat beperkter, maar dat is tijdelijk.

Omdat de brandstofmeter voor de rechter tank niet werkt, heb ik die ook maar eens doorgemeten. Ik heb nog in geen enkel boek of website gedetailleerde informatie zien staan, maar bij deze dus de meetwaarden die ik heb vastgesteld;
Tank leeg, 2,5 Ohm
Tank vol; 36 Ohm
Het brandstofmetertje is dus een voltmetertje, waarbij er een draadgewonden weerstand open en bloot in de tank gemonteerd is. Laten we hopen dat er geen vonkvorming optreedt...
IMGP4340.jpg
IMGP4340.jpg (125.55 KiB) 19153 keer bekeken
Als laatste klus van de dag heb ik de smeernippels van een nieuwe laag vet voorzien. Ik vermoed dat de wiellagers afgesloten zijn door een apart stopje, want daar heb ik geen smeernippels gevonden, behalve aan de buitenzijde op de reservewielen. Wel weet ik dat elke steekas minimaal twee nippels heeft en mogelijk drie en dat de dubbele kruiskoppelingen ook elk twee smeernippels hebben. Het smeren was ook een klusje van ruim anderhalf uur geholpen door mijn zoontje :D .
Op de foto ben ik met mijn zoontje te zien in een karakteristieke YA-126 pose...
20140816_204339.jpg
20140816_204339.jpg (204.43 KiB) 19153 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ErikvanGarderen op ma 16 mar 2015 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten