Stationair lopen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Stationair lopen

Berichtdoor Kees64 » wo 30 jul 2014 14:38

Heren,

Mijn Daf YA314 loopt redelijk mooi stationair maar:
Zodra ik afgeremd heb en stil sta slaat hij (bijna) af. Als ik dan weer wat gas bij heb gegeven blijft hij wel weer stationair lopen.
Nou heb ik hem al iets hoger stationair gezet maar nog steeds dit euvel.
Wat kan dit zijn?
Ik rij op LPG. Benzine gaat wel goed.

bvd
Kees

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Stationair lopen

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 30 jul 2014 16:51

Klinkt als bypass op de verdamper? Wat voor verdamper heb je?

Andre754
Hercules Held
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 16 jun 2013 20:16
Locatie: Zeist

Re: Stationair lopen

Berichtdoor Andre754 » do 07 aug 2014 20:33

Hetzelfde probleem heb ik met de 126. Ook nog geen oplossing voor en ik rij ook op LPG. Kan het op benzine nog niet uitproberen, moet eerst het benzinesysteem herstellen.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Stationair lopen

Berichtdoor peter80 » do 07 aug 2014 21:30

Typische lpg euvel. Ik heb het nu na mengstukwissel ook. Volgende week eens kijken :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Stationair lopen

Berichtdoor peter80 » do 07 aug 2014 21:31

Ik heb trouwens de OMVL R90E
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Stationair lopen

Berichtdoor Jorrit » do 07 aug 2014 23:28

Het kan volgens mij door aantal dingen komen.

Verdamper / membramen kunnen vies zijn, dan blijven de membramen 'plakken'. Onderaan de verdamper zit vaak een aftapplug om LPG-sludge te laten aflopen.

Als de verdamper haaks op rijrichting gemonteerd is kun je hier last van hebben omdat bij hard remmen de membramen onbedoeld worden 'geduwd'.

En het kan zijn dat bij afremmen de motor teveel lucht binnen zuigt in verhouding tot het LPG wat uit de verdamper komt. Vergeet niet, je mengstuk (venturi) moet de LPG uit de verdamper 'zuigen'. Dat is best een nauw evenwicht. Het ene mengstuk is de andere niet... Ook de plek waar je het mengstuk plaatst is van invloed.

Er zijn mengstukken in omloop zónder venturiwerking, daar heb ik alleen maar drama's mee gehad...

Hoezo heb je mengstuk gewisseld Peter?

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Stationair lopen

Berichtdoor peter80 » ma 11 aug 2014 12:23

In Engeland kwam ik erachter dat de inlaatslang gescheurd was bij de carburateur, en ik had in de rommeldoos een ooit nog eens aangeschaft mengstuk voor een 328 blok liggen. Zodoende heb ik deze op de carburateur geschroefd en het andere mengstuk (wat ook een iets kleinere diameter heeft) achter mijn stoel gemikt.
Ik heb gelukkig overal streepjes op gezet dus eventueel kan ik het oude mengstuk terug zetten en de afstelling ook weer origineel zetten.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Stationair lopen

Berichtdoor montji » ma 11 aug 2014 15:22

Ik rij al jaren met een mengstuk in de slang tussen het luchtfilter en carburateur,tot ik een JXC mengstuk kon overnemen die rechtstreeks op de carburateur paste en waarvan de binnen diameter ook
groter was.
Dat heb ik geweten,op gas goed af te stellen maar niet op benzine of goed af te stellen op benzine maar slecht lopen op LPG.
Vlug de oude situatie hersteld en weer op beiden goed lopen.
We hebben het er in Engeland nog kort over gehad,i.v.m. met je gescheurd slang probleem,en je omruil v.h. mengstuk.
Ik deel in deze Jorrits mening over de venturi werking,aan de andere kant verwonderde ik mij ook over het ontbreken van een O'ring tussen het mengstuk en de carburateur,er zat toch aardig wat speling tussen wat het aanzuigen van valse lucht wel erg bevorderde.
Maar ik laat het zo,bevalt mij al jaren,al is het een mengstuk wat ik met het het oog op de buitendiameter op de bonnefooi op de sloop heb gekocht.
Het brandstofgebruik op gas en benzine verschilt niet zoveel en ook geen significante temperatuur verschillen.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Stationair lopen

Berichtdoor montji » ma 11 aug 2014 15:24

Ik rij al jaren met een mengstuk in de slang tussen het luchtfilter en carburateur,tot ik een JXC mengstuk kon overnemen die rechtstreeks op de carburateur paste en waarvan de binnen diameter ook
groter was.
Dat heb ik geweten,op gas goed af te stellen maar niet op benzine of goed af te stellen op benzine maar slecht lopen op LPG.
Vlug de oude situatie hersteld en weer op beiden goed af te stellen ,dus goed lopen.
We hebben het er in Engeland nog kort over gehad,i.v.m. met je gescheurd slang probleem,en je omruil v.h. mengstuk.
Ik deel in deze Jorrits mening over de venturi werking,aan de andere kant verwonderde ik mij ook over het ontbreken van een O'ring tussen het mengstuk en de carburateur,er zat toch aardig wat speling tussen wat het aanzuigen van valse lucht wel erg bevorderde.
Maar ik laat het zo,bevalt mij al jaren,al is het een mengstuk wat ik met het het oog op de buitendiameter op de bonnefooi op de sloop heb gekocht.
Het brandstofgebruik op gas en benzine verschilt niet zoveel en ook geen significante temperatuur verschillen.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Stationair lopen

Berichtdoor Hoppa69 » di 12 aug 2014 09:14

Ik vindt die mengstukken die je tussen je carb. moet monteren helemaal geweldig.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Stationair lopen

Berichtdoor peter80 » di 12 aug 2014 09:16

Misschien probeer ik dat nog eens, maar eerst de oude slang met ducttape terugplaatsen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten