YA126 wil niet terug in 2WD -- OPGELOST --

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

YA126 wil niet terug in 2WD -- OPGELOST --

Berichtdoor dennis83 » za 19 jul 2014 23:47

Ik ben vandaag een lekkere rit gaan maken in de provincie Zeeland. Tijdens de rit heb ik ongeveer 10 meter gereden met de voorwielen ingeschakeld. Nu krijg ik hem echter de voorwielen niet meer uitgeschakeld. Ik heb al meerdere malen gereden in de 4WD, echter nooit problemen gehad met terug zetten in 2WD. De ene keer gaat hij makkelijker terug dan de andere keer maar uiteindelijk lukte dit altijd (met wat tegenstribbelen). Tot vandaag dan helaas.

Ik ben uiteraard wel onder de auto gekropen en heb de vergrendeling gecontroleerd. Deze komt wel gewoon vrij door aan het hendeltje op de pook te drukken. Maar helaas met geen mogelijkheid terug te krijgen in 2WD. Ik ben de laatste km in 4WD door de regen naar de werkplaats gereden, was ik dus niet blij mee :shock: .

Ben normaal aardig snel in mijn plan van aanpak maar zou in dit geval niet weten waar te beginnen :roll: Alle bakoliën zijn paar maanden ververst en meerdere keren gecontroleerd en mee gereden.

Iemand enig idee waar ik zou moeten zoeken? :shock:
Laatst gewijzigd door dennis83 op di 22 jul 2014 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Dennis

Afbeelding

bastiaan
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 256
Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
Locatie: Koudekerke

Re: YA126 wil niet terug in 2WD

Berichtdoor bastiaan » zo 20 jul 2014 01:30

doe het volgende: rijd achteruit, trap koppeling in en trek tijdens het uitrollen (achteruit dus) de 4x4/4x2 hendel naar achteren.
als dit na 3 x proberen nog niet werkt dan is er wat aan de hand. meestal is bovenstaande manier wel afdoende.

mvg bastiaan

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: YA126 wil niet terug in 2WD

Berichtdoor Dikkie » zo 20 jul 2014 08:45

Als bovenstaande nog niet werkt kan je ook beide voorwielen opkrikken om de spanning van de aandrijflijn te halen en hem terug naar 2WD te schakelen. Het is wat omslachtig maar beter dan niks.
Meestal werkt het prima las ik met af en toe een klapje van de koppeling achteruit rijd en met lichte spanning de hendel naar achter getrokken houd. Dan komt-ie vanzelf.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: YA126 wil niet terug in 2WD

Berichtdoor dennis83 » zo 20 jul 2014 10:48

Dank u voor de tips heren, achteruit had ik nog niet geprobeerd. Indien dat niet lukt zet ik er even de garagekrik onder. Ik laat weten of het is gelukt :D
Groeten,

Dennis

Afbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: YA126 wil niet terug in 2WD

Berichtdoor Dikkie » ma 21 jul 2014 10:41

Omdat de voor- en achterwielen niet met dezelfde snelheid draaien krijg je altijd spanning op je aandrijflijn die in het terrein wel te handelen is, maar op asfalt je aandrijflijn sloopt ;) Daarom zal je, als je in 4WD vooruit hebt gereden, altijd een stukje achteruit moeten rollen met lichte gepaste spanning aan de hendel om hem terug in 2WD te krijgen
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: YA126 wil niet terug in 2WD

Berichtdoor edwin bruckner » ma 21 jul 2014 19:43

Yep, stukje achteruit rijden, als dat niet werkt de voorwielen (onafhankelijk) op een gladde plaat of (dik) karton zetten, dan ook wat heen en weer kruipen en ook een beetje links en rechts met je stuur, dan komt de spanning er ook wel af, en dan terug in 2wd. Moet lukken op die manier.

Mooiste is natuurlijk om dit te voorkomen, en 4wd alleen gebruiken als het echt nodig is (merk je vanzelf), en optijd uitschakelen.

Om even met het moralistische vingetje te zwaaien :mrgreen:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: YA126 wil niet terug in 2WD

Berichtdoor peter80 » ma 21 jul 2014 19:48

het links en rechts sturen zou ik mee uitkijken, heb ik al wat voorste steekassen door zien sneuvelen :roll:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: YA126 wil niet terug in 2WD

Berichtdoor Jorrit » ma 21 jul 2014 20:40

het links en rechts sturen zou ik mee uitkijken, heb ik al wat voorste steekassen door zien sneuvelen :roll:
Jep! Met mijn eerste 126 ook de fout gemaakt om in de 4WD met twee man aan het stuur te gaan hangen. Heeft me toen me stuurhuis gekost...

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: YA126 wil niet terug in 2WD

Berichtdoor dennis83 » di 22 jul 2014 00:01

Ik ben morgen of woensdag weer in mijn werkplaats, zal eens kijken of hij het met achteruit rijden wel doet. Anders zet ik hem even snel met de wieltjes vrij in de lucht, dan is alle spanning er af. Betreft het rijden en sturen in 4x4 op de weg was ik al lang blij dat het asfalt goed nat was, ben me er van bewust wat dit met de aandrijving en stuurinrichting doet. Maar ja moest toch thuis komen :?

Thnx voor alle tips, laat jullie weten als hij weer netjes in 2wd staat
Groeten,

Dennis

Afbeelding

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: YA126 wil niet terug in 2WD -- OPGELOST --

Berichtdoor dennis83 » di 22 jul 2014 23:43

Even tien meter achteruit rijden en inderdaad, hij schoot zonder tegenstribbelen terug in de 2WD.

Bedankt voor de tips, morgen weer langs van Dam voor wat rubbertjes zodat ik de bougiekabels om kan bouwen en een nieuw gasstangetje :D

Thnx voor de tips :mrgreen:
Groeten,

Dennis

Afbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 16 gasten