voorbereiding v.d. KL-51-86

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor montji » do 10 jul 2014 22:06

Vandaag de Ya-126 weer naast het huis gezet om hem weer klaar te maken voor de War and Peace Revival bij Folkestone.
Dat betekent de levenssappen controleren zoals oliën in de tussenbak,versnellingsbak etc.,hoewel ik geen lekkage constateer,alleen wat zweten,maar dat hoort erbij.
Dan even herladen,alle 230V elektra haspels en lampen eruit en 24 V haspels en lampen erin plus het bijbehorend aggregaat 28,5 V DC plus 230 V AC om de accu,s overdag bij te laden,want de zend ontvang apparatuur gaat natuurlijk ook weer mee en dat is een behoorlijke verbruiker.
Verder de keukenkisten bijvullen en ander overbodig gewicht lozen,dus mean en lean,want je kunt nog altijd in België of Frankrijk een mobiele weegbrug tegen komen met bijbehorende police,en zoals jullie weten zijn de marges klein.
De 230 v wisselspanning gebruik ik alleen om de gsm op te laden.
In de verwachting dat het weer letterlijk op rolletjes loopt zoals vorig jaar en de weergoden ons weer gunstig gezind zijn,zal ik na onze thuiskomst weer een kort verslag in dit medium plaatsen.

Thomas
Magazijnmeester
Berichten: 215
Lid geworden op: di 01 mei 2012 10:48
Locatie: Nibbixwoud

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor Thomas » do 10 jul 2014 23:04

Succes en een mooie vakantie gewenst.
Goed voorbereid is het halve werk.
Ik ben zelf probleemloos op en neer naar Normandië geweest.
Op de terugweg nog een omweg gemaakt en de grote rondweg van Parijs gedaan.
Alles open gereden en foto's van de Eifeltoren kunnen maken!
Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Richard Ploeg
Matgroentje
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 20 sep 2009 20:50
Locatie: Voorthuizen

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor Richard Ploeg » zo 13 jul 2014 05:40

mannen,

heb een goede en voorspoedige reis en veel plezier toegewenst, jammer dat ik er niet bij ben. Zie de foto's wel op de velddagen.

mvg

Richard
Daffie AKA Jerommeke

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor peter80 » ma 21 jul 2014 10:54

Kampement van Montji gevonden :mrgreen:
Hij wilde zelf niet op de foto

Afbeelding
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor montji » wo 23 jul 2014 10:53

Inmiddels eind maandagmiddag in de regen thuisgekomen na een voorspoedige terugreis,alleen waren de LPG stations na de Franse grens een ramp.
Rijen voor de pomp met allerlei nationaliteiten die het betalingssysteem niet begrepen of niet de juiste aansluiting hadden,een presteerde het om een half uur te doen over een tank vulling.
Dat waren de vertragende factoren,het koste ons uren.
Toch hebben met een snelheid van +/_ 85 km. kunnen rijden,een groot deel in convooi later alleen omdat wij wat vaker moesten tanken i.v.m. een kleine LPG tank onder de vloer.
Ons kamp bestond uit een YT met oplegger,toch zeldzaam en een YA- 314,YA-328,YA-66, 4 x YA-4440,Reo ,Willys, Nekaf en een Austin Champ en het was erg gezellig met de eerste dagen bloedheet weer en de laatste dagen na een fel onweer regenachtig waardoor het veld in een enorme modderpoel(leem) veranderde.
Zondags vertrokken al een groot aantal deelnemers met zwaar materieel waardoor de situatie nog slechter werd,menig wielvoertuig kon zonder sleephulp er niet afkomen.
Maar al met al een geslaagde week met veel radioverbindingen met Nederland,waar wij knalhard doorkwamen.

Even voor Peter 80,hoe deed je nieuwe gas mengstuk het,nog wat moeten bijstellen onderweg?

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor peter80 » wo 23 jul 2014 20:01


Even voor Peter 80,hoe deed je nieuwe gas mengstuk het,nog wat moeten bijstellen onderweg?
Gasmengstuk deed het op zicht goed, alleen de afstelling klopt nog geen kl*** van. De helft van de weg op benzine gereden, dat ging een stuk beter.
Binnenkort een dag afstellen en proefrijden nadat de motor 100% op benzine loopt, pingelt nu nog een beetje boven de 80 graden.
Vond het trouwens wel weer leuk om een gezicht aan een forumnaam te koppelen en vond het prettig kennismaken 8)
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 23 jul 2014 22:30

Sorry Montji dat ik je originele topic bevuil met praten over het L.. woord maar Peter begon... :wink:

LPG moet je over het algemeen ietsje vroeger zetten (linksom dus), als ik flink ga terreinrijden dan rij ik liever op benzine en dan stel ik de ontsteking dus ietsje later.

Voor hen die nog niet zo bekend zijn met ontsteking afstellen en geen wand met electronica en schermen hebben (zoals ruud :shock: )
- Zet de motor met handgas op ong. 1500 toeren
- Langzaam de ontsteking verdraaien totdat het toerental minder wordt
- Langzaam de andere kant opdraaien tot ook daar de motor slechter gaat lopen.
- Vervolgens ongeveer het midden daarvan nemen, handgas weer terug
- Paar keer goed gas geven om te kijken of de motor goed oppakt en weer mooi naar stationair gaat. Zo niet dan een heel klein beetje + of - draaien totdat ook dat lekker loopt.

Geldt natuurlijk alleen voor een motor met goeie bougies en afgestelde kleppen, dat moet eerst goed staan natuurlijk.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor Hoppa69 » wo 23 jul 2014 22:41

geen wand met electronica en schermen hebben (zoals ruud :shock: )
Euh, je bedoeld had. :lol:

Dingen komen en dingen gaan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor Jorrit » do 24 jul 2014 07:09

Of de laptop d'r aan... :D

Peter heeft het gat voor de lambdasonde nog in de eerste uitlaatbocht zitten :)

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor montji » do 24 jul 2014 11:32

Even een reactie op Dafindiknouleuk.
De afregeling die je omschrijft werkt goed bij ( moderne) motoren met een hogere compressie,die waren in de tijd v.d. conventionele ontstekingen op die manier redelijk af te stellen.
Maar op onze JXC of JXD zijklep motoren met een lage compressie werkt die manier niet,bij de KL werd dat indertijd met dat met een speciale meetkoffer gedaan ,naam en type weet ik even niet meer.
Zonder meet gereedschap is het mogelijk de onsteking globaal op het gehoor ongeveer af te stellen maar met een heel ruime marge, de juiste en definitieve afstelling is dynamisch, d.w.z. rijden op een stille weg en vervroegen tot hij goed trekt tot vlak voor het punt dat hij gaat pingelen.
Bij gebruik van LPG en benzine word dat een compromis tussen beide afstellingen,zodat hij op beide brandstoffen de performance redelijk is maar het blijft een compromis.
Je hebt gelijk dat op LPG de ontsteking wat vroeger kan maar dan gaat hij op benzine pingelen.
Ik heb gekozen voor het compromis wat wel iets vermogen inlevert,maar onderweg probleemloos overschakelt naar een van beide brandstoffen.
Bij modder of terrein rijden gebruik ik natuurlijk benzine,zelfs verminder ik de druk van mijn banden nooit en men heeft mij nooit er uit hoeven te slepen.
Maar ik vermijd natuurlijk ook met een grote boog waterbakken want ik ben ook een beetje lui.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 24 jul 2014 11:57

Ik heb idd nu een 9/16 (14 mm) sleutel in de auto, na de procedure om het globaal af te stellen stap ik af en toe uit om een heel kleine aanpassing te doen. De verandering is nl. ook niet per direct merkbaar, je merkt het pas bij optrekken en gas loslaten, ook bij verschillende snelheden en belastingen.

Dit ga ik ook eens proberen: http://tinyurl.com/orgns4g maar lijkt meer te zijn voor brandstofmengsel ipv tijdstip.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor peter80 » do 24 jul 2014 16:59

Ik heb onderweg de ontsteking ietsje later gezet, looptie toch beter
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor markwise » wo 30 jul 2014 21:13


Dit ga ik ook eens proberen: http://tinyurl.com/orgns4g maar lijkt meer te zijn voor brandstofmengsel ipv tijdstip.
Die heb ik!Is idd meer voor mengsel... (Stelschroef op je carb)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor Hoppa69 » do 31 jul 2014 12:34

Heb ik ook.
Heb er een koper ringetje onder bij monteren.
Was iets langer als de standaard bougie.
Wilde zeker zijn, dat de klep de bougie niet ging raken.
Dus doe ff meten, das n.l. zeker weten. :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: voorbereiding v.d. KL-51-86

Berichtdoor peter80 » do 31 jul 2014 14:51

Ik ga er ook maar eens eentje bestellen, kijken hoe mijn mengsel staat
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten