Even voorstellen Mikael van Schaik

Stel u even aan ons voor

Moderator: ruben

MikaelvanSchaik
Matgroentje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 jun 2014 17:01
Locatie: Horssen

Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor MikaelvanSchaik » do 19 jun 2014 10:49

Mijn naam is Mikael van Schaik ben 26 jaar en heb een ICT Bedrijf samen met mijn oude heer. Heb van jongs af aan altijd wat met leger materiaal gehad want laten we eerlijk zijn het is leger materiaal. Rond mijn 18e kwam ik een keer tijdens het zoeken naar crossbrommers op marktplaats in aanraking met de daf ya 126 en gelijk was ik besmet met het daf ya virus. Toendertijd wat rondgezocht op internet en bij de plaatselijke voertuig dump (Hommeles) wezen kijken maar uiteindelijk door ingrijpen van mijn ouders geen voertuig aangeschaft. De jaren erna altijd wat rondgezocht maar nooit tot een uiteindelijke aankoop kunnen komen. 3 jaar geleden heb ik door de aanschaf van een daf 66 van een vriendin van mijn ouders mijn droom van het hebben van een oldtimer waargemaakt. Nadat deze al reeds 2 jaar in restauratie bij een garage staat kwam ik mei 2014 de BE-23-57 tegen op internet. Een daf ya 126 wapendrager die betere jaren heeft gezien. Motorisch was de daf in redelijke staat (hij liep zegmaar) maar zeker de carrosserie was/is redelijk krokant maar het chassis was in goede staat. Toen ik met de daf een proefrit ging maken bleek dat een ander vrij elementair systeem van de daf namelijk de remmen ook wat van haar primaire functies (namelijk het remmen) indertijd had verloren. Na wat onderhandelingen hebben wij de daf alsnog meegenomen. (begreep van de verkoper dat er later die dag nog iemand van de dafclub zou komen kijken mocht een lezer zich hierin herkennen bij deze mijn excuses ) Daar kwam gelijk het volgende probleem. Hoe krijg je een 3500 kilo zwaar ding dat niet remt weg. Gelukkig bood een maas in de wet uitkomst zodat wij deze met een B/E combinatie op konden halen. Nadat wij de daf hadden opgehaald en ik eerlijk gezegt nog niet had nagedacht waar ik de daf droog zou kunnen stallen en waar ik de benodigde reparaties zou moeten gaan uitvoeren ontving moeder natuur ons met storm en bakken met regen. Nadat het slechte weer ophield en ik de zoon van een kennis mee wilde nemen voor een blokje om bleek de daf de regenbui niet overleefd te hebben. Hij wilde niet meer starten een ontstekingsprobleem want de hele boel stonk naar de benzine. Vervolgens alles doorgemeten maar het probleem niet kunnen vinden. Toch wat teleurgesteld in mezelf de plaatselijke garage gebeld (die vroeger altijd daf dealer is geweest) en na het fabriceren van een trekstang deze toch maar naar hem toe gebracht. Heb hem ook gelijk maar gevraagd de remmen even na te kijken en te repareren. As we speak staat ze nog steeds bij de garage en ik hoop eigenlijk dit weekend haar weer terug te hebben. Dat is eigenlijk tot hoever mijn daf ya ervaringen op dit moment zijn. Misschien afsluiten met een toekomstblik/wens. Ik wil mijn BE-23-57 graag weer terugbrengen in haar originele glorie (zoals velen van jullie al hebben gedaan en waar ik stinkend jaloers op ben )en zal ongetwijfeld op de weg daarnaartoe nog vaak met misschien voor jullie vanzelfsprekende vragen komen. Zoals waar dient dat 4e pedaal/knop voor? Heb er als een echte man al een aantal keer op gedrukt maar heb nog niets zien gebeuren.

Hopelijk tot ziens

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 19 jun 2014 11:13

Altijd mooi om te lezen over het daf virus, ik denk dat een heleboel idd gewoon gekocht hebben, de rest regelen we later wel 8)
Als ik het zo hoor zul je de komende tijd heel veel gaan leren leren, o.a. op technisch vlak :lol:

Uitbesteden kan idd maar de meesten hebben een schuur met gereedschap ipv een schuur vol geld :mrgreen:

Dat knoppie aan de linkerkant is de grootlichtschakelaar.


Ik raad je aan de gebruiksaanwijzing van de YA126 met deze link te downloaden en eens op je gemakkie door te lezen. https://docs.google.com/file/d/0B7vwoB9 ... edit?pli=1

Succes!

MikaelvanSchaik
Matgroentje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 jun 2014 17:01
Locatie: Horssen

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor MikaelvanSchaik » do 19 jun 2014 11:29

Naja wil ook wel eigenlijk alles zelf doen. Alleen de remmen en nu dan even die ontsteking vind ik wel van dermate belang dat ik dat toch even door de garage laat doen.
Heb een automotive opleiding gedaan dus kan wel een beetje sleutelen maar ben geen monteur zoals andere. heb wel besloten om niet zoals mijn 66 een complete restauratie te gaan doen maar het onderdeel voor onderdeel ga aanpakken.
Bijlagen
daf ya 126.jpg
daf ya 126.jpg (123.1 KiB) 15424 keer bekeken

pietjedaf
Cabine Coureur
Berichten: 349
Lid geworden op: za 18 nov 2006 20:31
Locatie: oostwold(wk)

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor pietjedaf » do 19 jun 2014 13:29

mooi om dit weer te lezen,maar remmen ook zelf doen aldoende leert men en hier is kennis genoeg op het forum!!
maar ook eerst ff de vierkante huif veranderen 8) 8) 8)

vrg

pieter

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 19 jun 2014 13:44

maar ook eerst ff de vierkante huif veranderen 8) 8) 8)
en een voorruit en achterspatborden en een jerrycanrek en.. :mrgreen:

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor B. van der Veer » do 19 jun 2014 13:54

Mikael
welkom in de wereld van de ya126. Ook ik ben begonnen met een auto die heel wat mankementen vertoonde maar met hulp van de forumleden en natuurlijk van Gerard de Waal heb ik nu een auto waar ik met veel plezier in rond rijd.
Ik heb totaal geen technische achtergrond (45 jaar kantoorbaan) en heb veel geleerd door het doen=sleutelen aan mijn daf. ben er nu ook niet zo bang meer voor om onderdelen er af te halen want met het handboek en de adviezen van de forumleden en natuurlijk Gerard kom je een heel eind.
succes met je daf en veel plezier.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

patrick72
Hercules Held
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 22:15
Locatie: schiedam

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor patrick72 » do 19 jun 2014 16:37

mooi man de beging is er
onder het motto you can go faster i can go anywhere

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor dennis83 » do 19 jun 2014 18:59

Gefeliciteerd met de aankoop, leuk te zien dat er weer 1 in oorspronkelijke glorie wordt hersteld. Goed tip is idd de handleiding doorlezen. En natuurlijk de zoekfunctie hier op het forum, je zal altijd advies kunnen vinden hier.

Indie je het nodige plaatwerk moet doen ben ik er al achter dat een lasapparaatje en wonderen doet. Het is allemaal dik er recht materiaal dus het loont om wat nieuw plaatwerk te fabriceren. Je hebt maar weinig echt specifiek gereedschap nodig.

Succes :D
Groeten,

Dennis

Afbeelding

SLD
Knipperlichtje
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 nov 2011 16:56

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor SLD » vr 20 jun 2014 10:12

hey, een bekende Daf!! Heb deze ooit (denk nu wel 3 eigenaren terug) weer tot leven geroepen! Had toen al geruime tijd stil gestaan. Het blok liep toen erg mooi!!!
Veel plezier met deze uitdaging 8)

MikaelvanSchaik
Matgroentje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 jun 2014 17:01
Locatie: Horssen

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor MikaelvanSchaik » vr 20 jun 2014 10:37

Leuk dat iedereen zo enthousiast is en ja ik weet dat de vierkante huif er niet op hoort dus die is er al af gehaald.
Jerrycanhouder,gereedschapbak en de spatborden zaten erbij en die gaan binnenkort ook weer erop gezet worden. ga binnenkort ook even onderdelen halen die er dus niet bijzaten. Een afdekplaat voor de accu, voorruit en zittingen zouden ook erg handig zijn. Ook moet het rechterspatbord en de motorklep vervangen worden.
Om er voor mezelf wel lol in te houden heb ik wel besloten om hem eerst goed rijdbaar te maken zodat ik er hier in de buurt mee kan rondrijden. Is het trouwens de moeite waard om er een lier op te zetten of zou dat afbreuk doen aan de orginaliteit??? En is er een manier om uit te vogelen waar deze daf vandaan komt en waar deze tijdens haar legerhistorie uit heeft gehangen??

pietjedaf
Cabine Coureur
Berichten: 349
Lid geworden op: za 18 nov 2006 20:31
Locatie: oostwold(wk)

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor pietjedaf » vr 20 jun 2014 10:42

Originele lier plaatsen is nooit verkeerd van dam heeft ze nog wel zit je alleen met je stangenstelsel zijn moeilijk te vinden.
Hen jaren geleden 1 geplaatst en de bediening helemaal na gemaakt
Succes

Pieter

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor B. van der Veer » vr 20 jun 2014 13:00

soms vind je wel losse onderdelen op de GAF92 site en uiteraard heeft het clubmagazijn veel, of Van Dam in Bennekom. Ook staat er wel eens wat op marktplaats maar mijn ervaring is dat daar vaak de hoofdprijs gevraagd wordt.

Ik ben ook al eens aan het zoeken geweest waar mijn daf uitgehangen heeft tijdens en na zijn legerperiode maar het enige wat ik te weet ben gekomen is dat ze tijdens en na hun defensietijd vaak gewisseld zijn van legerplaats en van particuliere eigenaar.
Soms tref je er eentje die na de verkoop van Domeinen bij de eerste particuliere eigenaar is blijven hangen maar meestal zijn ze al eens doorverkocht.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

apenboom
Knipperlichtje
Berichten: 28
Lid geworden op: za 09 dec 2006 18:38

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor apenboom » vr 20 jun 2014 17:07

lier
v dam in Bennekom heeft misschien wel de lier van een 126,
maar niet het stangen stelsel/pto en de stangen zijn misschien wel te maken,
maar een pto dat zal niet meevallen
dus als je al een lier kan kopen koop er dan wel die compleet is.
en die zijn geld waard, want het is gewoon op

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor B. van der Veer » vr 20 jun 2014 17:55

Lier?? vraag eens aan Daan Bakker, staat regelmatig op GAF92 met daf onderdelen.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen Mikael van Schaik

Berichtdoor peter80 » za 21 jun 2014 00:03

Ik heb nog wat losse rommel liggen, ook de platen boven de accu's en een voorruitframe
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten