Koelproblemen
Moderator: ruben
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 758
- Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
- Locatie: Westerlee (Gn)
Koelproblemen
Weliswaar niet Daf gerelateerd, maar wel groene hobby.
Omdat hier nogal wat technische kennis aanwezig is op het forum de volgende vraag..
Ik hoop dat hier iemand met de gouden oplossing is
Ik heb een Willys jeep.
Ik heb de bougies vervangen, de rotor en rotorkap
Als ik ga rijden wordt de motor steeds te warm. De radiator loopt dan via de overloop leeg...
De eerste keer gebeurde dit op 5 mei.
De radiator lekte en de termostaat bleek te zijn gekanteld.
Dus die termostaat en de radiator heb ik vervangen.
Daarna gespoeld met reiniger tot alle troep er uit was, koelvloeistof er in en rijden.
Ging 1 dag goed, en toen begon het weer.
Waterpomp er af gehaald, geen blokkering er in en de schoepjes draaien.
termostaat er uit gehaald voor een betere doorstroming maar niks helpt. Weer blok gespoeld met ontstopper.
Het koelwater is helder, geen vuil. Er zit geen water in de olie. .
Ik heb echt ff geen idee meer wat er kan zijn...iemand?
Omdat hier nogal wat technische kennis aanwezig is op het forum de volgende vraag..
Ik hoop dat hier iemand met de gouden oplossing is
Ik heb een Willys jeep.
Ik heb de bougies vervangen, de rotor en rotorkap
Als ik ga rijden wordt de motor steeds te warm. De radiator loopt dan via de overloop leeg...
De eerste keer gebeurde dit op 5 mei.
De radiator lekte en de termostaat bleek te zijn gekanteld.
Dus die termostaat en de radiator heb ik vervangen.
Daarna gespoeld met reiniger tot alle troep er uit was, koelvloeistof er in en rijden.
Ging 1 dag goed, en toen begon het weer.
Waterpomp er af gehaald, geen blokkering er in en de schoepjes draaien.
termostaat er uit gehaald voor een betere doorstroming maar niks helpt. Weer blok gespoeld met ontstopper.
Het koelwater is helder, geen vuil. Er zit geen water in de olie. .
Ik heb echt ff geen idee meer wat er kan zijn...iemand?
Re: Koelproblemen
Te arm brandstof mengsel?
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 758
- Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
- Locatie: Westerlee (Gn)
Re: Koelproblemen
Hoi Montji,Te arm brandstof mengsel?
hoe bedoel je? dat de carburateur vuil is bijvoorbeeld?
grt
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Koelproblemen
Bij een te arm mengels wordt je motor heter.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 758
- Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
- Locatie: Westerlee (Gn)
Re: Koelproblemen
Snap m Ruud
Zou dat eventueel ook kunnen als ikverkeerde bougies heb geplaatst? Of wordt hetmengsel dan juist te rijk?
Zou dat eventueel ook kunnen als ikverkeerde bougies heb geplaatst? Of wordt hetmengsel dan juist te rijk?
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Koelproblemen
Mengen van je mengsel gebeurt door de carb. Een verkeerde bougie heeft er geen invloed op.
Stuk van wikipedia geleend.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om optimaal te presteren mag de temperatuur van de isolatorneus niet langdurig hoger zijn dan 850°C, ook mag de temperatuur gedurende langere tijd niet beduidend lager zijn dan 530° C . Bij een te hoge temperatuur kan het gasmengsel door de gloeiende isolator tot ontbranding worden gebracht voordat de vonkoverslag plaatsvindt. Bij een te lage temperatuur wordt de zelfreinigingstemperatuur niet bereikt waardoor sterke roetvorming ontstaat welke elektrisch geleidend is, hierdoor kan de bougie uitvallen.
Om te bereiken dat de bougie is aangepast aan de thermische omstandigheden van het type motor waarin deze wordt gebruikt zijn ze verkrijgbaar met verschillende warmtegraden. De warmtegraad drukt het vermogen uit van een bougie om warmte op te nemen en af te voeren. Bij een "koude" bougie is het aan de hitte van de verbrandingsgassen blootgestelde isolatorgedeelte relatief kort waardoor de warmte snel aan de cilinderkop wordt afgeven. Bij een "warme" bougie is de isolatorneus langer waardoor de warmteopname groter is.
Wat de algemene toestand van de bougie betreft, deze mag niet vervuild zijn door koolafzetting of loodresten. Een bougie, gebruikt onder normale omstandigheden met de juiste bedrijfstemperatuur, heeft een aanslag die licht gekleurd of grijs is.
Stuk van wikipedia geleend.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om optimaal te presteren mag de temperatuur van de isolatorneus niet langdurig hoger zijn dan 850°C, ook mag de temperatuur gedurende langere tijd niet beduidend lager zijn dan 530° C . Bij een te hoge temperatuur kan het gasmengsel door de gloeiende isolator tot ontbranding worden gebracht voordat de vonkoverslag plaatsvindt. Bij een te lage temperatuur wordt de zelfreinigingstemperatuur niet bereikt waardoor sterke roetvorming ontstaat welke elektrisch geleidend is, hierdoor kan de bougie uitvallen.
Om te bereiken dat de bougie is aangepast aan de thermische omstandigheden van het type motor waarin deze wordt gebruikt zijn ze verkrijgbaar met verschillende warmtegraden. De warmtegraad drukt het vermogen uit van een bougie om warmte op te nemen en af te voeren. Bij een "koude" bougie is het aan de hitte van de verbrandingsgassen blootgestelde isolatorgedeelte relatief kort waardoor de warmte snel aan de cilinderkop wordt afgeven. Bij een "warme" bougie is de isolatorneus langer waardoor de warmteopname groter is.
Wat de algemene toestand van de bougie betreft, deze mag niet vervuild zijn door koolafzetting of loodresten. Een bougie, gebruikt onder normale omstandigheden met de juiste bedrijfstemperatuur, heeft een aanslag die licht gekleurd of grijs is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 758
- Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
- Locatie: Westerlee (Gn)
Re: Koelproblemen
De bougies zijn nu pikzwart van onderen...
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Koelproblemen
Dat zou inhouden dat je mengsel te rijk staat of olie verbruikt.
Als je olie verbruikt en je mengsel te arm is worden je bougies ook zwart, weet je nog niks.
Kan het zijn dat je waterpomp niet genoeg circuleert ?
Heb je ook de buitenzijde van je radiateur gecontroleerd op verstopping door vuil ?
Ik gebruik tegenwoordig zo'n colortune bougie, kan je zien welke kleur je verbranding heeft, de mijne heeft nu een mooie blauwe kleur, zelfde dus als van een gasfornuis.
Kan wel klopen, ik rij ook op gas
Als je olie verbruikt en je mengsel te arm is worden je bougies ook zwart, weet je nog niks.
Kan het zijn dat je waterpomp niet genoeg circuleert ?
Heb je ook de buitenzijde van je radiateur gecontroleerd op verstopping door vuil ?
Ik gebruik tegenwoordig zo'n colortune bougie, kan je zien welke kleur je verbranding heeft, de mijne heeft nu een mooie blauwe kleur, zelfde dus als van een gasfornuis.
Kan wel klopen, ik rij ook op gas
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
- Locatie: Westland !
Re: Koelproblemen
Timing van de ontsteking ?
Zwarte bougie's zou dan weer duidenlijk op een te late timing.
Toevallig soms veel vermogen in de lage toeren, en weinig in de hogere ? Dat duid ook op een te late timing.
Verkeerde timing kunnen motortjes ook erg warm van worden.
Zit er nog wel genoeg motorolie in ? (je weet het soms niet... )
Zwarte bougie's zou dan weer duidenlijk op een te late timing.
Toevallig soms veel vermogen in de lage toeren, en weinig in de hogere ? Dat duid ook op een te late timing.
Verkeerde timing kunnen motortjes ook erg warm van worden.
Zit er nog wel genoeg motorolie in ? (je weet het soms niet... )
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 758
- Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
- Locatie: Westerlee (Gn)
Re: Koelproblemen
Als de timing niet goed staat, kan het dan wel zo zijn dat hij goed start en mooi loopt?
Want dat doet hij namelijk wel!? Grt
Want dat doet hij namelijk wel!? Grt
-
- Hercules Held
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
- Locatie: Westland !
Re: Koelproblemen
Kan prima, typisch voor een (te) late ontsteking is heel makkelijk starten, mooi stationair lopen, veel kracht onderin, maar eenmaal op toeren totaal geen kracht meer.
De uitlaat klepjes vinden dat trouwens ook niet zo leuk.
In feite moet je het maar zo zien, dat de ontbranding van het mengsel niet in de kop gebeurd, maar over de hele cilinder, en mogenlijk zelfs deels in de uitlaat. Vandaar dat de boel erg warm kan worden.
Er is maar 1 goede oplossing : Controleren !
Een goede timing is de basis van het goed functioneren van de motor, dus gewoon controleren, al is het maar om zeker te zijn dat dit het probleem niet is.
Een te vroege ontsteking wil je trouwens ook niet, dat zorgt weer voor heel moeilijk starten, weinig kracht in de lage toeren, en teveel warmte ontwikkeling op de zuiger, wat weer kan resulteren in gesmolten zuigers en kapotte krukas lagers.
Overigens, als je de ontsteking af gaat stellen, ik zelf neig altijd liever naar iets te laat dan iets te vroeg. Maar dat komt ook meer omdat ik zelf geen wilde rijder ben, en omdat een 500cc 1 pitter dan wat makkelijk aan te trappen is
Maar probeer de boel gewoon mooi op tijd te zetten volgens het boekje, vooral als je zoiets nog nooit gedaan hebt, en misschien nog niet echt weet waar je mee bezig bent (om het maar even grof te zeggen )
De uitlaat klepjes vinden dat trouwens ook niet zo leuk.
In feite moet je het maar zo zien, dat de ontbranding van het mengsel niet in de kop gebeurd, maar over de hele cilinder, en mogenlijk zelfs deels in de uitlaat. Vandaar dat de boel erg warm kan worden.
Er is maar 1 goede oplossing : Controleren !
Een goede timing is de basis van het goed functioneren van de motor, dus gewoon controleren, al is het maar om zeker te zijn dat dit het probleem niet is.
Een te vroege ontsteking wil je trouwens ook niet, dat zorgt weer voor heel moeilijk starten, weinig kracht in de lage toeren, en teveel warmte ontwikkeling op de zuiger, wat weer kan resulteren in gesmolten zuigers en kapotte krukas lagers.
Overigens, als je de ontsteking af gaat stellen, ik zelf neig altijd liever naar iets te laat dan iets te vroeg. Maar dat komt ook meer omdat ik zelf geen wilde rijder ben, en omdat een 500cc 1 pitter dan wat makkelijk aan te trappen is
Maar probeer de boel gewoon mooi op tijd te zetten volgens het boekje, vooral als je zoiets nog nooit gedaan hebt, en misschien nog niet echt weet waar je mee bezig bent (om het maar even grof te zeggen )
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 758
- Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
- Locatie: Westerlee (Gn)
Re: Koelproblemen
oh dat geeft niet hoor, timen van een motor heb ik idd nog nooit gedaan...
-
- Hercules Held
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
- Locatie: Westland !
Re: Koelproblemen
Dan is de kans wel groot dat daar in ieder geval het probleem kan zitten.oh dat geeft niet hoor, timen van een motor heb ik idd nog nooit gedaan...
Opzich stelt het weinig voor om de ontsteking af te stellen, wat je wel nodig hebt is een stroboscoop/timinglight, voor 2 tientjes te halen bij de automaterialen boer, en voelermaatjes.
Maar het is wel belangrijk dat het goed gebeurd, en dat je zeker weet dat het ook goed zit en blijft, want schade aan de motor door een verkeerde timing wil je echt niet, dat loopt meestal heel erg verkeerd af.
Niet om je bang te maken, maar lees je heel goed in voordat je hieraan begint. Desnoods eerst even proberen met een brommertje, zodat je de praktijk een beetje kent.
Het stelt niks voor, maar je moet het gewoon wel even weten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten