Ontstekingsprobleem

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Ontstekingsprobleem

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 07 jun 2014 15:14

Hi,

Nou toch iets raars:

Vorige week lekker wezen toeren niks aan het handje, wel een landbouw weg genomen met een iets dieper plas dan ik dacht maar daarna nog ruim een uur getoerd, ging best allemaal.

En nu vandaag: na verloop van tijd slecht lopen, en dan niet meer starten.
Ontsteking opengeschroefd, condens in de kap..
Verdeler eruit gehaald en alles ong. 1,5 uur laten drogen, hele bende in mekaar geschroefd: tik, lopen maar.. na 10m minuten (bedrijfstemperatuur) weer slecht lopen en uiteindelijk op hooguit 3 pitjes. afslaan bij stationair en niet meer starten.

Heeft iemand hier ervaring mee of is dit een kwestie van steeds een onderdeel van de ontsteking wisselen en kijken of het daar in gezeten heeft?

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor montji » za 07 jun 2014 16:16

Betreft dit een ontsteking in originele en in goede staat ,dan behoort hij druipwater dicht te zijn.

Maar als ik lees condens in je ontsteking,dan twijfel ik a.d. staat van je ontsteking,en om dan eventuele conclusies te trekken is je verhaal te vaag.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 07 jun 2014 17:21

In plaats van 8 boutjes heb ik er 4 in zitten (ga niet elke keer alles loshalen om asjeblieft bij die achterste te komen :wink:

Daarbij ook een gaatje van 3mm in het deksel waardoor een draad voor de lpg installatie gaat.
Dus verbazen doet het niet dat er condens in zit na een diepe plas.
Maar wat er dan na goed drogen nog mis kan zijn?

Als het de kabels zijn dan zou je altijd een slechte vonk moeten hebben.

Idd een vaag verhaal, ga maar eens beginnen met ontsteking helemaal uit elkaar te halen en een nachtje zo laten liggen.
Als het dan nog zo is steeds een onderdeel vervangen te beginnen met de weerstand, die is tenslotte temperatuur gevoelig. De condensator is de volgende kandidaat.
Is er met bougies (j8c) nog iets met koud en warm?

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor ramon » za 07 jun 2014 20:23

Toen ik zelf nog de originele handel er op had zitten dan had ik eigenlijk geen problemen.....
Tot dat ik terrein ging rijden, de motor word dan warmer omdat je geen of weinig rijwind hebt, en dan op een gegeven moment ging de daf stotteren en bijna niet meer aan te houden, en je raad het al... uitval volgde zeer snel. Meestal na een 15 min of 30 min was er niks aan de hand en was het weer starten en lopen.

Heel de ontsteking inmiddels gereviseerd en sinds dien niets meer gehad, ik heb de handel ook gelijk naar normale bougies omgebouwd.

Grtz, Ramon
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 07 jun 2014 21:00

hi Ramon,

Wat versta jij onder reviseren (buiten nwe. contactpuntjes en smeren)?

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor ramon » za 07 jun 2014 23:08

Toen ik zelf nog de originele handel er op had zitten dan had ik eigenlijk geen problemen.....
Tot dat ik terrein ging rijden, de motor word dan warmer omdat je geen of weinig rijwind hebt, en dan op een gegeven moment ging de daf stotteren en bijna niet meer aan te houden, en je raad het al... uitval volgde zeer snel. Meestal na een 15 min of 30 min was er niks aan de hand en was het weer starten en lopen.

Heel de ontsteking inmiddels gereviseerd en sinds dien niets meer gehad, ik heb de handel ook gelijk naar normale bougies omgebouwd.

Grtz, Ramon
hi Ramon,

Wat versta jij onder reviseren (buiten nwe. contactpuntjes en smeren)?

Ik heb er alles nieuw in gestoken op de bobine na dan, alles was zo te bestellen bij Peter Kraggenburg :wink:
Ik dacht als ik dat rotding nou eenmaal open heb kan ik beter alles maar even vervangen
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor montji » zo 08 jun 2014 08:52

Mijn vermoeden is bevestigd,zo lek als een mandje dus.
Dan is het eerste verdachte onderdeel de kunststof verdelerkap.

Het verwaarlozen v.d. ontsteking en bijbehorend ventilatie systeem( niet waterdicht,want lastig) is meestal de oorzaak van alle ontstekings perikelen.
Plus de weerstanden in de RSJ-8 bougies,koolstaafjes vervangen door messing en nooit meer problemen.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 10 jun 2014 00:18

Kan de kunstof (bakeliet zo te zien) verdelerkap blijvend in het ongerede raken?
Ik heb daar ooit de weerstandjes al uitgehaald en vervangen door een messing stiftje.

Die kap gaat toch niet opeens doorslaan als die een keertje vochtig is geweest maar nu weer droog?

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor montji » di 10 jun 2014 13:42

Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg.
ALs je over een Megger zou beschikken,een instrument waar men bedrading mee doormeet voor eventuele aardlekken, die zou hier heel geschikt voor zijn om eventuele doorslag vast te stellen.
Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor edwin bruckner » di 10 jun 2014 19:09

Toen ik zelf nog de originele handel er op had zitten dan had ik eigenlijk geen problemen.....
Tot dat ik terrein ging rijden, de motor word dan warmer omdat je geen of weinig rijwind hebt, en dan op een gegeven moment ging de daf stotteren en bijna niet meer aan te houden, en je raad het al... uitval volgde zeer snel. Meestal na een 15 min of 30 min was er niks aan de hand en was het weer starten en lopen.

Heel de ontsteking inmiddels gereviseerd en sinds dien niets meer gehad, ik heb de handel ook gelijk naar normale bougies omgebouwd.

Grtz, Ramon
Apart dat je de bobine niet vervangen hebt, want meestal komen dit soort storingen (uitval bij warme motor) juist door een slechte bobine.

Electrische onderdelen gaan meer weerstand geven naarmate ze steeds warmer worden, vaak wordt de vonk daardoor te slap als de bobine oud en versleten is.

Voor het mooie zou je even moeten kijken naar de vonk met koude motor, en met warme motor, het verschil in kleur (mooi blauw en lekker groot) zou echt minimaal moeten zijn.
Met een extra bougie'tje bij de hand doe je dat het makkelijkste, hoef je niet alles uit elkaar te halen :)

Je kan ook de beproefde 'vingertest' doen :mrgreen:

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 10 jun 2014 21:17

Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg. Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Bedankt voor de uitleg! Dus als ik de verdelerkap en rotor goed schoonmaak (bv. met WD40) dan zou het doorslaan weg moeten zijn?

Al met al weer wat geleerd van dit topic door de input van kenners.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor Jorrit » di 10 jun 2014 21:29

Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg. Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Bedankt voor de uitleg! Dus als ik de verdelerkap en rotor goed schoonmaak (bv. met WD40) dan zou het doorslaan weg moeten zijn?

Al met al weer wat geleerd van dit topic door de input van kenners.
Als een verdeelkap of rotor eenmaal is doorgeslagen blijft het vaak problemen geven. Laatst in de boot een doorgeslagen rotortje gehad. Zo op het oog niets mee aan de hand maar als je héél goed keek zag je in het bakeliet een spoortje lopen zoals Montji die ook beschreef.

Probleem is dat het doorslaan ook intern in het plastic / bakeliet kan gebeuren, dan zie je aan de buitenkant niets maar is er in het materiaal een doorslagspoortje ontstaan richting massa, bijvoorbeeld een bevestigingsschroef of iets anders.

Goeie oplossing is altijd een nieuwe kap en rotor bij je te hebben. Kun je meteen dingen uitsluiten en 9 van de 10 gevallen weer rijdend verder. Met de DAF ben ik nooit zonder op pad geweest.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor montji » di 10 jun 2014 23:00

Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg. Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Bedankt voor de uitleg! Dus als ik de verdelerkap en rotor goed schoonmaak (bv. met WD40) dan zou het doorslaan weg moeten zijn?

Al met al weer wat geleerd van dit topic door de input van kenners.
Was het maar zo simpel.

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: Ontstekingsprobleem

Berichtdoor ramon » wo 11 jun 2014 19:02

Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg. Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Bedankt voor de uitleg! Dus als ik de verdelerkap en rotor goed schoonmaak (bv. met WD40) dan zou het doorslaan weg moeten zijn?

Al met al weer wat geleerd van dit topic door de input van kenners.
Was het maar zo simpel.
Inderdaad :mrgreen:

WD40 kan veel wonderen verrichten maar dit is toch Much to much ben ik bang :lol:
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten