Ontstekingsprobleem
Moderator: ruben
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Ontstekingsprobleem
Hi,
Nou toch iets raars:
Vorige week lekker wezen toeren niks aan het handje, wel een landbouw weg genomen met een iets dieper plas dan ik dacht maar daarna nog ruim een uur getoerd, ging best allemaal.
En nu vandaag: na verloop van tijd slecht lopen, en dan niet meer starten.
Ontsteking opengeschroefd, condens in de kap..
Verdeler eruit gehaald en alles ong. 1,5 uur laten drogen, hele bende in mekaar geschroefd: tik, lopen maar.. na 10m minuten (bedrijfstemperatuur) weer slecht lopen en uiteindelijk op hooguit 3 pitjes. afslaan bij stationair en niet meer starten.
Heeft iemand hier ervaring mee of is dit een kwestie van steeds een onderdeel van de ontsteking wisselen en kijken of het daar in gezeten heeft?
Nou toch iets raars:
Vorige week lekker wezen toeren niks aan het handje, wel een landbouw weg genomen met een iets dieper plas dan ik dacht maar daarna nog ruim een uur getoerd, ging best allemaal.
En nu vandaag: na verloop van tijd slecht lopen, en dan niet meer starten.
Ontsteking opengeschroefd, condens in de kap..
Verdeler eruit gehaald en alles ong. 1,5 uur laten drogen, hele bende in mekaar geschroefd: tik, lopen maar.. na 10m minuten (bedrijfstemperatuur) weer slecht lopen en uiteindelijk op hooguit 3 pitjes. afslaan bij stationair en niet meer starten.
Heeft iemand hier ervaring mee of is dit een kwestie van steeds een onderdeel van de ontsteking wisselen en kijken of het daar in gezeten heeft?
Re: Ontstekingsprobleem
Betreft dit een ontsteking in originele en in goede staat ,dan behoort hij druipwater dicht te zijn.
Maar als ik lees condens in je ontsteking,dan twijfel ik a.d. staat van je ontsteking,en om dan eventuele conclusies te trekken is je verhaal te vaag.
Maar als ik lees condens in je ontsteking,dan twijfel ik a.d. staat van je ontsteking,en om dan eventuele conclusies te trekken is je verhaal te vaag.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Ontstekingsprobleem
In plaats van 8 boutjes heb ik er 4 in zitten (ga niet elke keer alles loshalen om asjeblieft bij die achterste te komen
Daarbij ook een gaatje van 3mm in het deksel waardoor een draad voor de lpg installatie gaat.
Dus verbazen doet het niet dat er condens in zit na een diepe plas.
Maar wat er dan na goed drogen nog mis kan zijn?
Als het de kabels zijn dan zou je altijd een slechte vonk moeten hebben.
Idd een vaag verhaal, ga maar eens beginnen met ontsteking helemaal uit elkaar te halen en een nachtje zo laten liggen.
Als het dan nog zo is steeds een onderdeel vervangen te beginnen met de weerstand, die is tenslotte temperatuur gevoelig. De condensator is de volgende kandidaat.
Is er met bougies (j8c) nog iets met koud en warm?
Daarbij ook een gaatje van 3mm in het deksel waardoor een draad voor de lpg installatie gaat.
Dus verbazen doet het niet dat er condens in zit na een diepe plas.
Maar wat er dan na goed drogen nog mis kan zijn?
Als het de kabels zijn dan zou je altijd een slechte vonk moeten hebben.
Idd een vaag verhaal, ga maar eens beginnen met ontsteking helemaal uit elkaar te halen en een nachtje zo laten liggen.
Als het dan nog zo is steeds een onderdeel vervangen te beginnen met de weerstand, die is tenslotte temperatuur gevoelig. De condensator is de volgende kandidaat.
Is er met bougies (j8c) nog iets met koud en warm?
Re: Ontstekingsprobleem
Toen ik zelf nog de originele handel er op had zitten dan had ik eigenlijk geen problemen.....
Tot dat ik terrein ging rijden, de motor word dan warmer omdat je geen of weinig rijwind hebt, en dan op een gegeven moment ging de daf stotteren en bijna niet meer aan te houden, en je raad het al... uitval volgde zeer snel. Meestal na een 15 min of 30 min was er niks aan de hand en was het weer starten en lopen.
Heel de ontsteking inmiddels gereviseerd en sinds dien niets meer gehad, ik heb de handel ook gelijk naar normale bougies omgebouwd.
Grtz, Ramon
Tot dat ik terrein ging rijden, de motor word dan warmer omdat je geen of weinig rijwind hebt, en dan op een gegeven moment ging de daf stotteren en bijna niet meer aan te houden, en je raad het al... uitval volgde zeer snel. Meestal na een 15 min of 30 min was er niks aan de hand en was het weer starten en lopen.
Heel de ontsteking inmiddels gereviseerd en sinds dien niets meer gehad, ik heb de handel ook gelijk naar normale bougies omgebouwd.
Grtz, Ramon
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Ontstekingsprobleem
hi Ramon,
Wat versta jij onder reviseren (buiten nwe. contactpuntjes en smeren)?
Wat versta jij onder reviseren (buiten nwe. contactpuntjes en smeren)?
Re: Ontstekingsprobleem
Toen ik zelf nog de originele handel er op had zitten dan had ik eigenlijk geen problemen.....
Tot dat ik terrein ging rijden, de motor word dan warmer omdat je geen of weinig rijwind hebt, en dan op een gegeven moment ging de daf stotteren en bijna niet meer aan te houden, en je raad het al... uitval volgde zeer snel. Meestal na een 15 min of 30 min was er niks aan de hand en was het weer starten en lopen.
Heel de ontsteking inmiddels gereviseerd en sinds dien niets meer gehad, ik heb de handel ook gelijk naar normale bougies omgebouwd.
Grtz, Ramon
hi Ramon,
Wat versta jij onder reviseren (buiten nwe. contactpuntjes en smeren)?
Ik heb er alles nieuw in gestoken op de bobine na dan, alles was zo te bestellen bij Peter Kraggenburg
Ik dacht als ik dat rotding nou eenmaal open heb kan ik beter alles maar even vervangen
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch
Re: Ontstekingsprobleem
Mijn vermoeden is bevestigd,zo lek als een mandje dus.
Dan is het eerste verdachte onderdeel de kunststof verdelerkap.
Het verwaarlozen v.d. ontsteking en bijbehorend ventilatie systeem( niet waterdicht,want lastig) is meestal de oorzaak van alle ontstekings perikelen.
Plus de weerstanden in de RSJ-8 bougies,koolstaafjes vervangen door messing en nooit meer problemen.
Dan is het eerste verdachte onderdeel de kunststof verdelerkap.
Het verwaarlozen v.d. ontsteking en bijbehorend ventilatie systeem( niet waterdicht,want lastig) is meestal de oorzaak van alle ontstekings perikelen.
Plus de weerstanden in de RSJ-8 bougies,koolstaafjes vervangen door messing en nooit meer problemen.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Ontstekingsprobleem
Kan de kunstof (bakeliet zo te zien) verdelerkap blijvend in het ongerede raken?
Ik heb daar ooit de weerstandjes al uitgehaald en vervangen door een messing stiftje.
Die kap gaat toch niet opeens doorslaan als die een keertje vochtig is geweest maar nu weer droog?
Ik heb daar ooit de weerstandjes al uitgehaald en vervangen door een messing stiftje.
Die kap gaat toch niet opeens doorslaan als die een keertje vochtig is geweest maar nu weer droog?
Re: Ontstekingsprobleem
Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg.
ALs je over een Megger zou beschikken,een instrument waar men bedrading mee doormeet voor eventuele aardlekken, die zou hier heel geschikt voor zijn om eventuele doorslag vast te stellen.
Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg.
ALs je over een Megger zou beschikken,een instrument waar men bedrading mee doormeet voor eventuele aardlekken, die zou hier heel geschikt voor zijn om eventuele doorslag vast te stellen.
Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
-
- Hercules Held
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
- Locatie: Westland !
Re: Ontstekingsprobleem
Apart dat je de bobine niet vervangen hebt, want meestal komen dit soort storingen (uitval bij warme motor) juist door een slechte bobine.Toen ik zelf nog de originele handel er op had zitten dan had ik eigenlijk geen problemen.....
Tot dat ik terrein ging rijden, de motor word dan warmer omdat je geen of weinig rijwind hebt, en dan op een gegeven moment ging de daf stotteren en bijna niet meer aan te houden, en je raad het al... uitval volgde zeer snel. Meestal na een 15 min of 30 min was er niks aan de hand en was het weer starten en lopen.
Heel de ontsteking inmiddels gereviseerd en sinds dien niets meer gehad, ik heb de handel ook gelijk naar normale bougies omgebouwd.
Grtz, Ramon
Electrische onderdelen gaan meer weerstand geven naarmate ze steeds warmer worden, vaak wordt de vonk daardoor te slap als de bobine oud en versleten is.
Voor het mooie zou je even moeten kijken naar de vonk met koude motor, en met warme motor, het verschil in kleur (mooi blauw en lekker groot) zou echt minimaal moeten zijn.
Met een extra bougie'tje bij de hand doe je dat het makkelijkste, hoef je niet alles uit elkaar te halen
Je kan ook de beproefde 'vingertest' doen
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Ontstekingsprobleem
Bedankt voor de uitleg! Dus als ik de verdelerkap en rotor goed schoonmaak (bv. met WD40) dan zou het doorslaan weg moeten zijn?Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg. Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Al met al weer wat geleerd van dit topic door de input van kenners.
Re: Ontstekingsprobleem
Als een verdeelkap of rotor eenmaal is doorgeslagen blijft het vaak problemen geven. Laatst in de boot een doorgeslagen rotortje gehad. Zo op het oog niets mee aan de hand maar als je héél goed keek zag je in het bakeliet een spoortje lopen zoals Montji die ook beschreef.Bedankt voor de uitleg! Dus als ik de verdelerkap en rotor goed schoonmaak (bv. met WD40) dan zou het doorslaan weg moeten zijn?Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg. Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Al met al weer wat geleerd van dit topic door de input van kenners.
Probleem is dat het doorslaan ook intern in het plastic / bakeliet kan gebeuren, dan zie je aan de buitenkant niets maar is er in het materiaal een doorslagspoortje ontstaan richting massa, bijvoorbeeld een bevestigingsschroef of iets anders.
Goeie oplossing is altijd een nieuwe kap en rotor bij je te hebben. Kun je meteen dingen uitsluiten en 9 van de 10 gevallen weer rijdend verder. Met de DAF ben ik nooit zonder op pad geweest.
Re: Ontstekingsprobleem
Was het maar zo simpel.Bedankt voor de uitleg! Dus als ik de verdelerkap en rotor goed schoonmaak (bv. met WD40) dan zou het doorslaan weg moeten zijn?Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg. Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Al met al weer wat geleerd van dit topic door de input van kenners.
Re: Ontstekingsprobleem
InderdaadWas het maar zo simpel.Bedankt voor de uitleg! Dus als ik de verdelerkap en rotor goed schoonmaak (bv. met WD40) dan zou het doorslaan weg moeten zijn?Het probleem kan ontstaan door vocht op de kunststof kap in een gesloten ruimte,het vocht kan niet weg.
Door de hoge spanning kunnen kruipsporen ontstaan en door verbranding koolstof ,wat op zich een goede geleider is en de hoogspanning zoekt de gemakkelijkste weg. Soms zijn de kruipsporen zichtbaar ,ze kenmerken zich door kronkelige haar dunne lijntjes aan de oppervlakte v.h. materiaal.
Al met al weer wat geleerd van dit topic door de input van kenners.
WD40 kan veel wonderen verrichten maar dit is toch Much to much ben ik bang
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten