Daf 126 versus 314
Geplaatst: vr 30 mei 2014 19:24
De topic titel klinkt een beetje onheilspellend, maar zo is het niet bedoelt
Ik zat me namelijk eens af te vragen... De 126 heeft een opgegeven vermogen van om en nabij de 100pk (zo even uit me hoofd) , en de 314 voor zover ik weet, iets van 125pk.
Dat is toch 25pk, of 25% meer, dus dat is eigenlijk best nogal wat vind ik.
Nou zat ik me eens af te vragen, op papier kan ik eigenlijk niet echt wezenlijke verschillen tussen de motorblokken ontdekken, sterker nog, volgens mij is alles hetzelfde, compressie, slag, en inhoud.
Dat ook terwijl de 314 (zo ook even uit me hoofd) volgens het boekje meer toeren mag draaien dan de 126, eigenlijk zou dat dus onzin zijn ? Ja toch of niet ?
Ik heb de 314 nog nooit van dichtbij bekeken, maar voor zover ik weet, is het enige wezelijke verschil tussen de 126 en 314 wat betreft motorisch gedeelte, de inlaat.
Waar de 126 maar 1 carburateur heeft, heeft de 314 er 2.
Dat zou dus 25 extra paarden prima kunnen verklaren, net zoals vroegah op de Kreidler of zundapp, eraf met die zielige 12mm, en hop ! prop er een Bing 21mm tussen !
Dus nu zat ik eens te denken, wat gebeurd er als je gewoon heel simpel, de inlaat + carbs. van een 314 op een 126 zet ?
En nog mooier nog, om brandstof te besparen, iets maken waardoor je carb. 2 af kunt sluiten.
Of is dit nou allemaal gekke praat ?
edit : 314 en 328 door elkaar gehaald
Ik zat me namelijk eens af te vragen... De 126 heeft een opgegeven vermogen van om en nabij de 100pk (zo even uit me hoofd) , en de 314 voor zover ik weet, iets van 125pk.
Dat is toch 25pk, of 25% meer, dus dat is eigenlijk best nogal wat vind ik.
Nou zat ik me eens af te vragen, op papier kan ik eigenlijk niet echt wezenlijke verschillen tussen de motorblokken ontdekken, sterker nog, volgens mij is alles hetzelfde, compressie, slag, en inhoud.
Dat ook terwijl de 314 (zo ook even uit me hoofd) volgens het boekje meer toeren mag draaien dan de 126, eigenlijk zou dat dus onzin zijn ? Ja toch of niet ?
Ik heb de 314 nog nooit van dichtbij bekeken, maar voor zover ik weet, is het enige wezelijke verschil tussen de 126 en 314 wat betreft motorisch gedeelte, de inlaat.
Waar de 126 maar 1 carburateur heeft, heeft de 314 er 2.
Dat zou dus 25 extra paarden prima kunnen verklaren, net zoals vroegah op de Kreidler of zundapp, eraf met die zielige 12mm, en hop ! prop er een Bing 21mm tussen !
Dus nu zat ik eens te denken, wat gebeurd er als je gewoon heel simpel, de inlaat + carbs. van een 314 op een 126 zet ?
En nog mooier nog, om brandstof te besparen, iets maken waardoor je carb. 2 af kunt sluiten.
Of is dit nou allemaal gekke praat ?
edit : 314 en 328 door elkaar gehaald