Daf 126 versus 314

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Daf 126 versus 314

Berichtdoor edwin bruckner » vr 30 mei 2014 19:24

De topic titel klinkt een beetje onheilspellend, maar zo is het niet bedoelt :mrgreen:

Ik zat me namelijk eens af te vragen... De 126 heeft een opgegeven vermogen van om en nabij de 100pk (zo even uit me hoofd) , en de 314 voor zover ik weet, iets van 125pk.
Dat is toch 25pk, of 25% meer, dus dat is eigenlijk best nogal wat vind ik.

Nou zat ik me eens af te vragen, op papier kan ik eigenlijk niet echt wezenlijke verschillen tussen de motorblokken ontdekken, sterker nog, volgens mij is alles hetzelfde, compressie, slag, en inhoud.
Dat ook terwijl de 314 (zo ook even uit me hoofd) volgens het boekje meer toeren mag draaien dan de 126, eigenlijk zou dat dus onzin zijn ? Ja toch of niet ?

Ik heb de 314 nog nooit van dichtbij bekeken, maar voor zover ik weet, is het enige wezelijke verschil tussen de 126 en 314 wat betreft motorisch gedeelte, de inlaat.
Waar de 126 maar 1 carburateur heeft, heeft de 314 er 2.
Dat zou dus 25 extra paarden prima kunnen verklaren, net zoals vroegah op de Kreidler of zundapp, eraf met die zielige 12mm, en hop ! prop er een Bing 21mm tussen ! :mrgreen:

Dus nu zat ik eens te denken, wat gebeurd er als je gewoon heel simpel, de inlaat + carbs. van een 314 op een 126 zet ?

En nog mooier nog, om brandstof te besparen, iets maken waardoor je carb. 2 af kunt sluiten.

Of is dit nou allemaal gekke praat ? :?: :mrgreen: :!: :wink: :mrgreen: :| :?:

edit : 314 en 328 door elkaar gehaald :oops: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door edwin bruckner op vr 30 mei 2014 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf 126 versus 328

Berichtdoor Hoppa69 » vr 30 mei 2014 19:35

Of is dit nou allemaal gekke praat ?
Ja.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor edwin bruckner » vr 30 mei 2014 19:35

jaja, ik bedoelde de 314 eigenlijk :mrgreen:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor Hoppa69 » vr 30 mei 2014 19:39

het enige wezelijke verschil tussen de 126 en 314 wat betreft motorisch gedeelte, de inlaat.
Waar de 126 maar 1 carburateur heeft, heeft de 314 er 2.
Verschil tussen de motor van een 126 en een 314 is de carterpan, voor de rest niks.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor Hoppa69 » vr 30 mei 2014 19:41

314 en 328 door elkaar gehaald
328 motor heeft een ander spruitstuk met ook maar 1 carb.
Cilinder inhoud is groter en de slag is langer, volgens de kenners. :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor dafya126 » vr 30 mei 2014 20:07

alleen een zeer klein aantal ya328 die als brandweerwagen/crashtender waren uitgevoerd hadden 2 carburateurs op een speciaal spruitstuk. aspiratie en acceleratie beter en waarschijnlijk ook wel wat pk's extra maar brandstofverbruik zeker niet minder

ya126 hercules jxc 4,62 liter
ya314/324 jxc met compressor

ya318 begonnen met jxc later naar ya328 met jxld met 5.6 liter

motor uiterlijk gelijk aan de echter grotere boring en slag. l staat voor long stroke

er bestaat ook een 4,9 liter jxlc :boring gelijk aan jxc maar grotere slag iets meer vermogen en groter koppel
zo bestond er ook de korte slag ya328motor de jxd met 5,2 liter

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor wesley » vr 30 mei 2014 21:58

Ooit in een ver verleden gestolen van het forum:

Afbeelding

Foto van een ya328 brandweer.
Grtn v/d Ouwe Daf

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor dafya126 » za 31 mei 2014 09:38

Hercules JX Series
een familieportret




De motoren Die geplaatst zijn in de DAF YA126 YA314 YA324 en YA328 stammen allen uit de illustere 6 cilinder L-head(zijklep)JX series van Hercules Motors Corporation uit Canton Ohio USA
de eerste motoren uit deze reeks werden al in de dertiger jaren van de vorige eeuw geproduceerd.
Deze 6 cilinder motorenserie werd in twee groepen ingedeeld:
“Five gear Models”: motoren met 5 distributietandwielen met de volgende types:
MODEL BORING(INCH) SLAG(INCH) NACC-H.P. SLAGVOLUME kubieke inch/LITER
JXA 3 3/8 4 1/4 27.33 228/3.73
JXB 3 5/8 4 1/4 31.54 263/4.31
JXC 3 ¾ 4 1/4 33.75 282/4.62
JXF 3 13/32 4 1/4 27.84 232/3.80
JXG 3 1/2 4 1/4 29.4 245/4.01
JXLC 3 3/4 4 1/2 33.75 298/4.88
JXD 4 4 1/4 38.4 320/5.24
JXLD 4 4 1/2 38.4 339/5.56

“Three gear Models”: motoren met 3 distributietandwielen met de volgende types:
MODEL BORING(INCH) SLAG(INCH) NACC-H.P. SLAGVOLUME kubieke inch/LITER
JXE-3 3 1/2 4 1/4 29.4 245/4.01
JXC-3 3 ¾ 4 1/4 33.75 282/4.62
JXD-3 4 4 1/4 38.4 320/5.24

De JXLC en de JXLD zijn dus de langeslag motoren .

De JXCen de JXD zijn door DAF met geringe aanpassingen aan spruitstukken en koelventilateur en andere carburateurs toegepast in onder ander de militaire voertuigen.
In WWII is de JXC onder andere geplaatst geweest in de White Halftrack maar de JX-serie werd ook in vele ander voer- en vaar- en werktuigen toegepast
De originele motoren waren zowel met gietijzeren als met aluminium zuigers leverbaar tevens was er een breed scala aan cilinderkopuitvoeringen beschikbaar om verschillende compressievouden te realiseren voor het gebruik van verschillende soorten brandstoffen en of de toepassing van verschillende bougies dan wel twee bougies per cilinder.


Compressievoud Materiaal opmerking
5.35 Standard
5.35 Flat type
4.24 Kerosene
5.63
5.78
5.8 Flat type
5.63 Aluminium, 14mm bougies
4.75 Kerosene 4000ft altitude
5.0
5.35 18mm bougies
6.1
6.1 Thermostaat
5.8 Dubbele bougie, flat type
5.8 Dubbele bougie, flat type
4.46 Flat type
6 Dubbele bougie, flat type, 4000ft altitude
6 Aluminium, 14mm bougies
6 Aluminium, 14mm bougies
5.78
6.7 Aluminium, 14mm bougies
7 Aluminium, 14mm bougies
6.7
6.35
6 Flat type
5.8

Uit het feit dat de JXC in de YA126 een opgegeven compressievoud van 6.5 heeft kunnen we concluderen dat DAF hierin dus ook nog een aanpassing heeft aangebracht dan wel door Hercules heeft laten uitvoeren.
Voor de JXD was een vergelijkbaar scala aan cilinderkoppen beschikbaar waar van een zelfs speciaal voor het gebruik van aardgas.
Dat we tegenwoordig met grote regelmaat LPG verstoken is dus helemaal geen probleem voor de motor vooral omdat LPG zeer klopvast is.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor edwin bruckner » za 31 mei 2014 16:24

Ooit in een ver verleden gestolen van het forum:

Afbeelding

Foto van een ya328 brandweer.
Dan zal dat het euvel geweest zijn wat door me hoofd heen heeft gespookt... :)

Maar best interessant, ik wist wel dat Ben Hur nog met deze motoren rond heeft gereden, erg oud ontwerp.

Zou het ook mogenlijk zijn om er kop van een diesel op te zetten ? Of ga je dan weer hele andere problemen krijgen ? Als het onderblok + inhoud allemaal hetzelfde is (op slag na), lijkt mij dat het zo moet gaan, enige is misschien de zuigers. Mits de nokkenas van een benzine natuurlijk ook geschikt is voor diesel, geen idee van dat laatste. Het zijn namelijk best geinige blokjes, waar volgens mij heel erg veel mee mogenlijk is. Maar dat wisten ze bij Hercules natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor wesley » za 31 mei 2014 19:06

Hier nog wat info over de JXC motor, let op de normale ontsteking!
http://www.oudedaftechniek.nl/fotomap%2 ... 203%20.pdf
Grtn v/d Ouwe Daf

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor Hoppa69 » zo 08 nov 2015 00:21

Ooit in een ver verleden gestolen van het forum:

Afbeelding

Foto van een ya328 brandweer.
Dit is ook weer zo'n verhaal wat mij altijd maar bij blijft, net als die schijfremmen.

Heb is wat navraag gedaan bij de tris over hun 328 met dubbele carbs, deze zijn van een 126 / 314.

Enige verschil is dus dan die extra hevel op de acceleratiepomp.

Zou dat nog verschil maken met die wij normaal hebben ?

Ik neem aan dat die van ons automatisch is.

En dat het op LPG geheel niks uitmaakt of ie het wel of niet doet.

Loop met de gedachte om een 328 spruitstuk aan te passen naar 2 flensen om er dus 2 van een 126 op te zetten.

Heb al een las test gedaan op een oud 126 spruitstuk, blijft goed zitten, de electrodes vandaag de dag zijn een eind beter als vroegah.
Laatst gewijzigd door Hoppa69 op zo 08 nov 2015 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor ruben » zo 08 nov 2015 19:00

Benieuwd hoe dat dan gaat verlopen, niet vergeten ze te synchroniseren

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor peter80 » zo 08 nov 2015 19:14

Volgens een eigenaar van een rode 328 met dubbele carburateurs maakt het geel h#l uit met een gewone 328
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor Hoppa69 » zo 08 nov 2015 20:09

Benieuwd hoe dat dan gaat verlopen, niet vergeten ze te synchroniseren
Heb zo'n setje voor de motorfiets, is kijken of het daarmee lukt, als het zover is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf 126 versus 314

Berichtdoor Hoppa69 » zo 08 nov 2015 20:11

Volgens een eigenaar van een rode 328 met dubbele carburateurs maakt het geel h#l uit met een gewone 328
Maakt mij ook niet uit maar je weet het, ik vindt knutselen nou eenmaal leuker als rijden.

En zal ik denk ik de enige zijn, die het op die manier heeft.

Maar zover is het nog lang niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten