Ben je net zo lekker bezig...

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » zo 08 jun 2014 16:55

Zo, vandaag de motorolie + filter ververst.

Was goed nodig ook aan de olie te zien, lekkere gifzwarte zooi.

Duurde wel 3x zo lang als ik gehoopt had, omdat de aftapplug niet mee wou werken, ding zat echt onwijs vast, ben er denk een uur mee bezig geweest. (luchttol was kapot :| )

Maar hij kwam los, met behulp van een hefboom van 1meter, in 1x was het 'tak' en los was die, niet normaal dus.

Filter vervangen, olie er weer in, en gestart, loop voor het gevoel wat mooier. Maar kan net zo goed tussen de oren zitten natuurlijk.

Misschien morgen eens kijken om de wielkasten te doen, hopenlijk gaat dat wel makkelijker. :roll:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor peter80 » zo 08 jun 2014 17:02

Succes met de wielkasten. Heb je al nieuwe bouten?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » zo 08 jun 2014 18:54

Hoezo nieuwe bouten ?

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor peter80 » zo 08 jun 2014 20:35

Ik neem aan dat je de spatborden en het plaatwerk erboven bedoelt, bij mij braken de meeste bouten af
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » zo 08 jun 2014 20:42

Ik neem aan dat je de spatborden en het plaatwerk erboven bedoelt, bij mij braken de meeste bouten af
Ik denk dat ie de tandwielkasten bedoeld. :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor harley jack » zo 08 jun 2014 20:57

ik vindt het jammer dat er geprutst wordt.ik had eerder beschreven carburateur eraf waterproof schuurpapier op een hele vlakke plaat en daar met de voet van de carburateur met draai bewegingen over heen.dan is hij weer vlak nieuwe pakking en niet te vast je kan hem beter nog een kwart slag draaien dan te vast je trek het zo krom.ik ben dakdekker en gebruik nooit kit alleen in nood gevallen ik zie dit als lap middel en niet voor definitief
CHROME WON´t BRING YOU HOME

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor jerry » zo 08 jun 2014 21:33

Gaten dicht peuren en dan verkopen als knetter harde auto :evil: daar zullen er bij zijn.
tobbe toch
geheel eens jack
als je niet weet hoe het zit gebruik je peur en kit!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » ma 09 jun 2014 00:02

Gaten dicht peuren en dan verkopen als knetter harde auto :evil: daar zullen er bij zijn.
tobbe toch
geheel eens jack
als je niet weet hoe het zit gebruik je peur en kit!
Waar, tenzij je het netjes vermeld bij de verkoop.
Niet iedereen heeft de luxe zoals b.v. ik.
Kan je zeggen, dan moet je zo'n auto niet nemen, kan ik mij niet geheel in vinden, dan zouden er veel meer richting de oud ijzerbak gaan.
Nu hobbelt ie nog in de rondte en wie weet, wordt het ooit een onderdelen leverancier voor jouw auto.
I.p.v. sorry is al omgesmolten tot pisbak.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » ma 09 jun 2014 13:12

ik vindt het jammer dat er geprutst wordt.ik had eerder beschreven carburateur eraf waterproof schuurpapier op een hele vlakke plaat en daar met de voet van de carburateur met draai bewegingen over heen.dan is hij weer vlak nieuwe pakking en niet te vast je kan hem beter nog een kwart slag draaien dan te vast je trek het zo krom.ik ben dakdekker en gebruik nooit kit alleen in nood gevallen ik zie dit als lap middel en niet voor definitief
Bedoel je nou dat van mijn carburateur ?

Ja, hij lekte wat valse lucht, maar echt heel erg minimaal. Zelfs in het Daf boekje staat dat je wat vloeibare pakking moet gebruiken voor de voet van de carburateur.

Daar is helemaal niets mis mee in mijn ogen, het verzekerd alleen maar een goede luchtdichte afsluiting. Vooral op een zijkleppert lijkt me zoiets belangrijk, de klepjes worden al slecht gekoeld, een arm mengsel is wel het laatste dat je moet hebben met zo'n motor. Dan maar wat vloeibare pakking, het staat notabene ook in het boekje, en meestal staat zoiets er niet voor niets in.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » ma 09 jun 2014 15:53

Zo, tandwielkasten voorzien van nieuwe olie. Ging gelukkig een stuk makkelijker los als de motorolie plug van gisteren... :)

Oude olie die eruit kwam stonk erg, maar was nog wel redelijk schoon.

Heb eigenlijk het idee dat het niet 'echt' nodig was, maar ik heb er zo wel een beter gevoel bij. Je kan de olie immers ook maar liever te vroeg als te laat verversen.

Enige wat nu nog rest is de tussenbak, versnellingsbak en stuurhuis.

We zien wel weer wanneer we dat gaan doen :)

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor harley jack » ma 09 jun 2014 21:13

ik wil je niet af zeiken ieder zijn ding,maar ik bedoel als je het toch goed wil doen moet je het doen zoals ik het zei,ik vindt vloeibare pakking is alleen als er geen goede pakking vooradig is ? ik heb heel wat sleutel ervaring en vooral met zijkleppers ook 1 van mijn harley´s is een zij klepper en bij mij komt er geen vloeibare pakking aan te pas.ook heb ik bij de TD gezeten maar ik gebruikte nooit vloebarepakking.maarja als jij er een goed gevoel bij hebt en hij snort weer goed blij om te horen.het was maar een advies.
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 10 jun 2014 00:33

Die olie van de wielkasten stinkt inderdaad. Dat is nl. 80W90 en zit ook in versnellingsbak en tussenbak, heeft idd een heel andere geur als gewone motorolie.

Uit de tussenbak (en helaas soms ook uit de versnellingsbak komt wel eens een soort tia maria/baileys, dat is vanwege water + ijzerdeeltjes.
Moet je dat eens in een limondafles doen dan heb je zo een centimeter bagger onderin liggen.

Met de tandwielkasten is vaak niet zoveel aan de hand. Als je toch bezig bent: Even de de ontluchtingsnippel aan de bovenkant van de tandwielkast even eraf en schoonmaken/ doorblazen. Die willen nl. nog wel eens verstopt zitten.
Als je overdruk krijgt door warmte/teveel olie dan perst het via je as eruit en loopt het zo je remmerij in.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » di 10 jun 2014 19:15

Met de tandwielkasten is vaak niet zoveel aan de hand. Als je toch bezig bent: Even de de ontluchtingsnippel aan de bovenkant van de tandwielkast even eraf en schoonmaken/ doorblazen. Die willen nl. nog wel eens verstopt zitten.
Als je overdruk krijgt door warmte/teveel olie dan perst het via je as eruit en loopt het zo je remmerij in.
Toevallig dacht ik daar vanmiddag nog aan, ik heb ze eigenlijk helemaal niet zien zitten, althans, het is me totaal niet opgevallen.

Bij me vorige oude Amerikaan had ik dat toen namelijk ook gedaan. (dat ging meer via een slangetje)

Ik zal gelijk eens even kijken of ik die dingetjes zie zitten, bedank voor de tip :)

instant edit : Aha, het zijn dus die grote gekke bouten aan de bovenkant/zijkant :)
Net even achter gekeken, en zo te zien zit er zoiezo 1 verstopt (voor nog niet gekeken) , ik rij er zoiezo geen meter meer mee voordat ik dat schoongemaakt heb :)

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » wo 11 jun 2014 19:32

Zo, alle 4 even nagelopen, 1 verstopte gehad, alles mooi schoongemaakt, doorgespoten, en een beetje zacht vet erin en erop zodat de boel ook gangbaar blijft :)

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor harley jack » wo 11 jun 2014 20:16

ja daar ben ik weer.schoon maken met remmen reiniger, doorblazen en in spuiten met wd 40 smeerd en het verdrijft vocht.voor elke lange rit doe ik dit ondanks dat ik NOOIT door het WATER en MODDER rijdt.van vet wordt het niet echt lucht doorlatend. het is de bedoeling dat het kogeltje het spul af sluit en wanneer er druk wordt op gebouwd het via het kogeltje kan ontsnappen.dit wordt op zijn plaats gehouden door het veertje.bij een 328 is het zo als je het olie peil te hoog hebt en de ontluchters niet goed werken dat dan de keeringen er niet beter op worden.dit is een kwaal.ik peil altijd met een schroevendraaier iets schuin in het niveau gat,dat er net een aftekening op het puntje zit dan is het goed.dus niet vullen zoals in het boek en zorgen dat het hier uit begint te lopen.
CHROME WON´t BRING YOU HOME


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten