Ben je net zo lekker bezig...

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor harley jack » do 08 mei 2014 16:42

de flens trekt gouw krom,dus iets vaster dan hand vast,je kan hem beter nog een slag geven dan krom.je had hem beter eraf kunnen halen en dan een stuk water proof schuurpapier op een dikke plaat ijzer of spiegel wat zeker vlak is plakken.dan de voet erover heen een paar halen dan zie je dat hij hem aan de buiten kanten raakt.doe dit kruislings zodat hij mooi glimd dan weet je zeker dat hij vlak is.nieuwe pakking er tussen en hij is weer nieuw.anders blijft het prutsen.suc 6
CHROME WON´t BRING YOU HOME

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » do 08 mei 2014 17:37

Hij loopt nu mooi hoor, voorlopig zie ik geen reden waarom de carb. er nog af moet.

Alles is mooi schoongemaakt, nagekeken en gesmeerd, dus wat mij betreft kan het 10jaar blijven zitten zo :)

Van de week eens kijken of ik het kabeltje van de hoge/lage/4 wiel aandrijving kan maken, die is gebroken, dus even een nieuw kabeltje erin, en kijken wat er dan gebeurd :mrgreen:

Ook nog helemaal niet uit kunnen proberen namelijk :)

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor PartySafari » di 27 mei 2014 17:05

Dus de boel loshalen, misschien was ik een koperen pakking ring vergeten ofzo... nee... is het hele schroefdraad in de carburateur deksel dol...

Sjonge jonge, hoe kom ik nou toch zo lomp.. ik vermoed dat ik hem er gewoon niet goed recht in heb gedraaid..
Dit had ik dus ook! Balen zeg. De schroefdraad was al niet veel soeps meer, maar door al dat los/vast maken wordt het ook niet beter.

Ik heb nieuwe schroefdraad in het gat getapt voor een gasaansluiting (1/4"?). Dit is net een maatje groter en ik kon bij een vriend in de rommelschuur een tap hiervoor vinden.
Bij de TWIMVA een aansluiting gehaald voor een slang, een reststukje benzineslang en twee slangklemmetjes. Banjobout afgedraaid van de benzineleiding en de leiding aan de slang gezet.
Het enige wat ik nu mis is het kleine filtergaasje in de banjobout. Misschien dat ik er nog een keer een los benzinefiltertje tussen zet als ik problemen krijg. Voorlopig kan ik wel weer even verder.

Van mijn benzinepomp is de aansluiting er ook slecht aan toe. Als dit gaat lekken doe ik hier dezelfde truuc.

Een andere oplossing was nog geweest om de andere dummy-aansluiting te gebruiken van het carburateurdeksel. Die haaks op de normale staat. Afsluiting van de vlotter er uit draaien, gaatje doorboren, gekke engelse schroefdraad tappen, afsluitdop in originele gat en dan de banjobout om het hoekje aansluiten. Leek mij ook nog wel een goede oplossing. Je komt dan waarschijnlijk net niet meer uit met de lengte van de benzineleiding tussen pomp en carburateur. Daar zal je dan een nieuwe voor moeten maken.

Vastsolderen van de banjobout kan natuurlijk ook, maar mij werd verteld dat dit niet kan met aluminium?? En ik zou het gaasje er dan wel tussenweg halen, want daar kun je dan nooit meer bij denk ik.

Of natuurlijk een andere carburateur van de stapel :wink:

Haha, zo heeft iedereen zijn eigen oplossing en rijdt er geen oldtimer rond die hetzelfde is :P
Fijn dat ie weer netjes loopt.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » wo 28 mei 2014 19:08

Mooie oplossing van de gasaansluiting.

Ga het kapotte deksel zeker wel weer maken (een extra carburateur leek me zoiezo wel handig voor onderdeeltjes in de toekomst, en kwam het ook zomaar tegen op marktplaats) zodat ik gewoon een extra complete carb. heb, desnoods voor iemand die hem nodig heeft, extra onderdelen zijn nooit weg :mrgreen:

Ben tot nu toe nog steeds super blij met de Daf, dat gekke ding doet het altijd, natuurlijk wel altijd dingetjes die moeten of kunnen gebeuren, maar dat heb je met iedere oude wagen. Gelukkig niks ernstigs, volgens mij blijft dat ding gewoon 100jaar rijden :mrgreen:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » wo 28 mei 2014 21:26

kwam het ook zomaar tegen op marktplaats
Quanta kosta ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » do 29 mei 2014 12:50

Ik betaalde 60euro.

Van een oud vrouwtje geweest, waarschijnlijk was man-lief overleden die militaire/oude spulletjes verzamelde van WO2, want ze had wel meer oude leger dingetjes, deze carburateur zat erbij, ze wist niet waarvan hij was, dus even uitgelegd dat hij waarschijnlijk van een YA126 af kwam. Carb zelf is in een prima staat, maar het ging mij dus om het dekseltje :)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » do 29 mei 2014 13:30

Ik betaalde 60euro
Had je beter die van mij kunnen nemen die ik je aanbod via je topic, was alleen de verzendkosten geweest.
Had nog in de ultrasoon gelegen ook.

Volgende keer beter lezen he. :wink:
Nou ziet ie al ergens anders op.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » do 29 mei 2014 16:09

Ach, geeft niks, ik ben er blij mee zo. Een extra carb. in het Daf circuit kan nooit kwaad :mrgreen:

Intussen wordt het allemaal best oud, en het viel me wel op dat nieuwe onderdeeltjes voor deze carburateurs buiten het Daf circuit echt niet makkelijk is.

Kwam zelf een engelse? oldtimer site/handelaar tegen die ook zo'n Solex carb. had (samen met nog een paar andere oude carburateurs) wel gereviseerd en wel, maar de vraagprijs was iets van 250pond ofzo.

Buiten dat vond ik bijzonder weinig onderdelen, ik was natuurlijk opzoek naar alleen zo'n deksel, maar nergens te vinden. Zelfs niet op Ebay.

Dus ik was al lang blij dat dit carburateurtje dan stom toevallig net op marktplaats werd aangeboden.

Net trouwens de Daf even lekker gesmeerd, alle koppelingen weer gehad, kreeg alleen 1 deel niet gesmeerd, het bovenste scharnierpunt van het rechter voorwiel, kreeg er geen vet tussen, ook nog even geprobeerd de auto op te tillen zodat de druk ervan af is, maar ook dat hielp niet, stuur heen en weer, etc. hielp allemaal niet.

Moet het denk even proberen met een pneumatische vetspuit.

Hopenlijk volgende week tijd om olie te halen, en dan ook hopelijk tijd om alles te verversen. :)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » do 29 mei 2014 19:11

Moet het denk even proberen met een pneumatische vetspuit.
Zou ik dit is nemen.

http://slimgereedschap.nl/vetnippel-ontstopper/
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » do 29 mei 2014 21:12

Das ook mooi spul !

Voorlopig is alles gesmeerd (op die ene na) , voordat ik meer centen uitgeef aan gereedschap wat ik bijna niet nodig zal hebben, probeer ik eerst het nippeltje zelf eens schoon te maken, ff eruit halen en wat olie naar binnen spuiten.

Ik wil niet zeggen dat mijn budget beperkt is (sleutelen blijf ik toch de rest van me leven doen, dus mooi gereedschap wordt toch wel gebruikt) , maar ik ben nog steeds bezig met een grote verbouwing, en eigenlijk wil ik daar eerst centjes aan uitgeven voordat de Daf straks helemaal uit elkaar ligt (want ik weet hoe dat gaat... het begint met een vet nippeltje.... :mrgreen: :mrgreen: )
Dus even een kwestie van discipline, ik hoop dat de verbouwing (eigenlijk complete restauratie van het huis) eind van de zomer klaar is. Dan kan ik me eigenlijk pas weer echt gaan focussen op me hobby's, staan voorlopig al weer projecten genoeg te wachten, maar ik moet streng zijn, eerst dat huis... :evil:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » do 29 mei 2014 23:37

maar ik moet streng zijn, eerst dat huis... :evil:
Ken dat. :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor peter80 » vr 30 mei 2014 11:36

Heb hier een andere prioriteit gesteld: eerst de daf :mrgreen:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » vr 30 mei 2014 19:08

Vandaag toch ook maar even prioriteit gegeven aan de Daf :mrgreen:

Even de nodige liters olie gehaald, maar eens kijken wanneer ik een gaatje heb om alles te vervangen. Zal denk eerder een 'om en om' klus worden ipv. alles in 1x.

Morgen zoiezo weer prioriteit aan het huis :evil: , kijken en hopelijk ook kopen voor een douche, want de stoomcleaner is eigenlijk alleen maar voor de Daf :mrgreen:

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor ramon » vr 30 mei 2014 19:37

Vandaag toch ook maar even prioriteit gegeven aan de Daf :mrgreen:

Even de nodige liters olie gehaald, maar eens kijken wanneer ik een gaatje heb om alles te vervangen. Zal denk eerder een 'om en om' klus worden ipv. alles in 1x.

Morgen zoiezo weer prioriteit aan het huis :evil: , kijken en hopelijk ook kopen voor een douche, want de stoomcleaner is eigenlijk alleen maar voor de Daf :mrgreen:
Je wil toch niet zeggen dat je nu onder een stoom cleaner douched ? :mrgreen:
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » vr 30 mei 2014 19:56

Nee, maar als ik de Daf altijd prioriteit ga geven wel, dus vandaar :mrgreen:


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten