Ben je net zo lekker bezig...

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » vr 18 apr 2014 13:31

Fijn, vandaag besloten om de carb. eens uit elkaar te trekken.
Het vermoeden bestond namelijk dat er een sproeier verstopt zou zijn, omdat hij stationair soms niet helemaal lekker wil lopen.
Dus we moeten ergens beginnen, nou, dan dus maar bij de carb.

Het begon lekker positief, alles was lekker makkelijk te demonteren, en voordat ik het wist had ik de oude solex in de handen.

Dus hup, lekker buiten op het bankje in de zon het geval uit elkaar halen om even lekker schoon te maken. Wat mij verbaasde, is dat de vlotterbak wel erg schoon was, ik had veel meer vuil verwacht, maargoed, een meevallertje dus :D
Dus verder uit elkaar, en de 1e sproeiertjes gingen los.
Alles bij elkaar had ik 3 verstopte sproeiers, het kleine lucht sproeiertje, een sproeier van de acceleratie pomp (dat vermoedde ik eigenlijk ook al) , en nog ergens 1..

Affijn, alles was weer lekker schoon, dus carb. weer ik elkaar zetten.

Toen even gekeken naar de acceleratie pomp, bleek dus dat dat hele ding niet eens kon werken vanwege een beroerde afstelling. Het palletje die via de gasklep-as wordt bedient werd amper ingedrukt.

Dus daar moeten we dan maar wat aan doen... Ik zag nergens iets van hoe ik het af kon stellen, dus, ik kon nog maar 1 ding verzinnen, en dat was in het palletje dan maar iets om te buigen. Het ging maar om iets van 4 a 5mm, dus moet kunnen...
Stom stom stom, want in al mijn enthausiasme boog ik het palletje de verkeerde kant op :evil: :roll: :shock:

Eigenlijk wist ik al wat er nu ging gebeuren.. en jullie waarschijnlijk ook...

Palletje terug buigen, naar hoe ik het eigenlijk wou... en ja hoor...

Afbeelding :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Shitzooi, en ik was zo lekker bezig, dit was natuurlijk zoals altijd, het laatste klusje, en dan kon de carb. er weer op... :| :| :|

Zo vervelend zulke dingen... *zucht*

Misschien maar gelijk vragen : Heeft iemand nog zo'n dingetje over ?

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » vr 18 apr 2014 14:59

Zo, eigenlijk kom ik er zelf wel uit denk ik.

Net ff naar de bouwmarkt gegaan en voor 1 euro een stukje 4mm ijzer meegenomen. (past perfect gelukkig)

Morgen denk wat gaatjes boren en dan komen we er wel uit, heb alleen tijdelijk ff geen kolomboor, dus ben benieuwd of het met het handje gaat :roll:

Ach ja, lekker zelf pielen, dan eigenlijk juist wel het mooie van deze hobby :mrgreen:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » vr 18 apr 2014 16:34

Die as wordt met een messing pennetje aan een messing asje verbonden, zoals je gezien heb.

Als je dat asje er uit haal en je houdt dan je carb onderste boven, dan komt er een 4 mm plastic balletje uit.

En die raak je zo kwijt, kan ik je wel vertellen. :lol:

Kijk dus zo wie zo ff of die er überhaupt wel in zit.

Nr: 89

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » vr 18 apr 2014 19:09

Vanmiddag de carb. weer in elkaar gezet, was gelukkig prima zelf na te maken.

Zal voor de zekerheid nog ff kijken voor dat balletje.

Het is me niet opgevallen dat die er nog in zat, maar voor zover ik weet heb ik de carb. ook niet ondersteboven gehad..

Anyway, ik zal het ff controleren. Bedankt voor de tip in ieder geval !

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » vr 18 apr 2014 19:20

instant update :

Yes ! Balletje zit er nog in :mrgreen:

Klopt ook wel, want zonder dat balletje zou het messing asje in de carb. verdwijnen.
Dat doet ie nou dus precies niet, hij stopt net voordat nr. 86 de carb. body raakt :)

Wel trouwens een briljant eenvoudige carburateur, is echt heel plezierig werken, kinderspel !

( alleen natuurlijk op die vervelende balletjes letten :mrgreen: )

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » vr 18 apr 2014 19:39

zonder dat balletje zou het messing asje in de carb. verdwijnen.
En als iemand anders die kwijt had gemaakt en de verbinding tussen die 2 asjes had gemaakt, had je het nooit geweten en zat je k*tten met je afstelling.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » za 19 apr 2014 11:29

Tjonge, wat een pech weer :evil:

Hoe het komt is me nog een raadsel, maargoed,

Net dus de carburateur weer gemonteerd, van te voren netjes het vlotterbakje volgezet met benzine, dichtschroeven, monteren, klaar.
Het ging allemaal zo makkelijk.

Dus choke aan, motor starten, start direct, en ik hoorde meteen al dat hij beter liep. :P

Na het starten natuurlijk zo snel mogenlijk naar de motor om te kijken of alles goed gaat... en toen weer snel terug naar de cabine om de motor uit te zetten... :|
Want wat gebeurde er ?
De benzine spoot alle kanten op op de aansluiting van leiding naar carb.

Dus de boel loshalen, misschien was ik een koperen pakking ring vergeten ofzo... nee... is het hele schroefdraad in de carburateur deksel dol... :evil: :evil: :evil:

Sjonge jonge, hoe kom ik nou toch zo lomp.. ik vermoed dat ik hem er gewoon niet goed recht in heb gedraaid..

Zo stom dit, wat een blamage :cry:

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 19 apr 2014 11:41

Oeps vette pech.

Banjobout op deksel solderen (of benzine bestendige loctite) en dan benzineleiding op 5-10 cm eraan laten zitten, daar afzagen en dan een benzine slangetje ertussen met slangklemmetjes zodat je de carb toch kunt demonteren.

succes!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » za 19 apr 2014 20:06

.
Laatst gewijzigd door Hoppa69 op zo 20 apr 2014 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Hoppa69 » zo 20 apr 2014 12:56

.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » wo 23 apr 2014 21:44

Vanmiddag een oplossing op de deurmat gevonden, morgen eens kijken :)

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » vr 25 apr 2014 19:11

Zo, carburateur zit er weer op, alles goed, dus even een test/warmrij ritje gemaakt, denk even warm rijden zodat ik het stationaire mengsel af kan stellen.
Want ondanks dat hij met de choke mooi loopt en direct aanslaat, liep hij nog wel wat grofjes naar mijn zin.

Dus, even warm gereden zodat we het carburateurtje af kunnen stellen. Zo gezegt, zo gedaan.

Alleen niet naar mijn zin... het viel me op dat hij nauwelijks reageerd als ik aan het mengsel schroefje draai.

Even met een spuitbus rond de voet van de carburateur gespoten, en de motor reageerde daar eigenlijk direct op, hij ging harder of zachter lopen..

Valse lucht dus...

Morgen maar weer eens verder kijken :)

edit : Even het forum doorgespit, haha, een bekend probleem blijkbaar :mrgreen:
Ik kom eigenlijk wel tot de conclusie dat het inderdaad valse lucht is bij de voet van de carburateur, of zelfs onder het hitte schildje van de carburateur.

Morgen de carb. er dus weer afhalen :roll:

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 25 apr 2014 19:53

Vanmiddag een oplossing op de deurmat gevonden, morgen eens kijken :)
Welke oplossing voor het dolgedraaide schroefdraad lag er op jouw deurmat dan? Ben wel benieuwd.. :lol:
Misschien wil ik dan ook wel zo'n deurmat, hardstikke handig! :mrgreen:

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » za 26 apr 2014 12:41

Carburateur... van een oud vrouwtje geweest :mrgreen:

Zoiezo handig voor e.v.t. onderdeeltjes :)

*gaat nu de carb. er dus weer afhalen*

edit : Zo, carb. er dus weer afgehaald, ik had wel het idee dat hij inderdaad langs de voet lekte, gisteren dus met (zwarte) kruipolie langs de carb. gespoten om te controleren voor valse lucht (wat dus zo was, want hij reageerd direct als ik langs de flens spoot) , en nu zag het dus wat zwart aan de rechterkant (motorblok kant) van het inlaat spuitstuk. Waarschijnlijk heeft hij dus daar gewoon gelekt.
Nu de pakkingen, inclusief aan de onderkant van het hitte schild van de carburateur, voorzien van een laagje vloeibare pakking.

Ik twijfel er niet aan dat het nu wel helemaal dicht zit, pakking moet 24uur uitharden, dus gewoon morgen (alweer morgen... :roll: :mrgreen: ) even starten er kijken wat er gebeurd.

Heb er wel vertrouwen in zo. Als hij nog niet lekker wil lopen licht het in ieder geval niet aan valse lucht. In ieder geval bij de carburateur dan... :)

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ben je net zo lekker bezig...

Berichtdoor edwin bruckner » zo 27 apr 2014 14:23

YES !

Het is helemaal gelukt.

Motor gestart met choke, liep direct mooi, daarna een beetje 'kloten' omdat de motor warm moest worden.

In het begin was het best even pielen, motor was nog niet helemaal goed warm, dus iets verhoogd stationair laten lopen toen de choke eraf kon, daarna steeds een beetje aan het mengselschroefje draaien zodat hij zo hard mogenlijk ging lopen. Daarna stationair weer zover mogenlijk terug, etc. etc. , ben er best wel ff mee bezig geweest.

Stukje rijden tussendoor, en ineens het gas eraf, gelukkig bleef hij dan ook mooi lopen op stationair (soms vallen ze dan wel eens dood) .

Al om al, ben denk 3 kwartier bezig geweest, maar oh... wat loopt hij nu toch mooi, precies tussen de 500 en 550 rpm stationair (hij 'danst' een beetje daartussen) , maar dat lijkt me geen schande voor een wagen van 60jaar oud. Ben echt super tevreden nu, mooi bijkomstigheid is ook, omdat hij nu zo goed afgesteld staat, ik ook direct meer vaccuum heb, waardoor de remmen het ook beter zijn gaan doen. Ik kon welliswaar de wielen blokkeren ! :shock:

Daarna nog een oud oliespuitje van opa gemaakt (erfenis die ik graag wou :mrgreen: ), zo'n mooi messing ding uit de jaren 30 ofzo, rubbertje gemaakt, en daarna een mengsel van petroleum en motorolie erin gedaan, meteen wat scharnier puntjes en sommige roest puntjes een beetje ingespoten.
Direct achter de cabine, in de bak, heb ik een slecht punt zitten, zegmaar de 1e balk van de bak tegen de cabine, van links naar rechts, is rot. Gewoon omdat daar lang water heeft gelekt, moet ik nog een keer eruit slijpen en opnieuw inlassen.
Maargoed, niet zo'n heel belangrijk punt verder, dus lekker in de olie gespoten en dan komt dat ook nog wel een keer.

Maar een geslaagde dag.

De les van deze aanpak is : Zorg dat je zeker weet dat je geen valse lucht hebt, en maak gebruik van een likje vloeibare pakking op (oude) pakkingen.

En ook het mengsel van motorolie en petroleum vond ik wel een geslaagde uitvinding :mrgreen: Het kruipt overal tussen :D

edit : Oja, helemaal vergeten, de compressor had ik ook nog even getest (had ik nog niet gedaan) , en die werkt ook gewoon :mrgreen:
Ik wil er alleen wel een andere koppeling opzetten, gewoon een moderne aansluiting zegmaar. Nog even kijken hoe ik dat ga doen, en liefst wil ik er ook nog een buffertankje inzetten. Misschien handig als je gewoon pneumatisch gereedschap mee kan nemen :mrgreen:


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten