- trekhaak.jpg (84.34 KiB) 6269 keer bekeken
trekhaak (nato)
Moderator: ruben
- Ad Reijnders
- Hercules Held
- Berichten: 50
- Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
- Locatie: Putte
trekhaak (nato)
Omdat ik even een kogeltrekhaak aan onze Daf nodig had, heb ik er tijdelijk de originele ('nato') trekhaak afgehaald. Het was mij al opgevallen dat de trekhaak niet helemaal sluit, dus ik dacht dat probleem gelijk even op te lossen. Ik kan echter niet vinden wat er mis is met de trekhaak, dus ik denk dat het zo hoort dat de trekhaak niet sluit, maar een paar cm open staat. Overigens zit er wel speling op, dus de veer moet gesteld of vervangen worden. Heeft iemand meer info over dit type trekhaak ?? ik hoor het graag !!
-
- Hercules Held
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
- Locatie: Enschede
Re: trekhaak (nato)
Ik zou ook verwacht dat deze gewoon moet sluiten, maar kan het niet met zekerheid zeggen.
Is het wel mogelijk om de verzekering handmatig te sluiten of komt het ergens klem tegen aan? Als hij wel handmatig te sluiten is, sluit hij dan niet meer omdat de veer op het einde van zijn kracht zit? Is het een drukveer of een trekveer? Bij een drukveer kun je er misschien een blokje of wat ringetjes tussen doen om de veerkracht te vergroten. Een trekveer kun je misschien iets inkorten.
Er zit ook een smeernippel op voor het mechanisme. Misschien helpt het om dit mechanisme eerst eens schoon te maken?
Is het wel mogelijk om de verzekering handmatig te sluiten of komt het ergens klem tegen aan? Als hij wel handmatig te sluiten is, sluit hij dan niet meer omdat de veer op het einde van zijn kracht zit? Is het een drukveer of een trekveer? Bij een drukveer kun je er misschien een blokje of wat ringetjes tussen doen om de veerkracht te vergroten. Een trekveer kun je misschien iets inkorten.
Er zit ook een smeernippel op voor het mechanisme. Misschien helpt het om dit mechanisme eerst eens schoon te maken?
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: trekhaak (nato)
Hoort zo.
Is dat niet gedaan, dat je oog niet gaat klapperen ?
Is dat niet gedaan, dat je oog niet gaat klapperen ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- Ad Reijnders
- Hercules Held
- Berichten: 50
- Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
- Locatie: Putte
Re: trekhaak (nato)
Ik heb ook het idee dat het zo geconstrueerd is, het loopt echt vast en kan niet verder... maar ik wilde graag zekerheid, voordat ik een aanhanger aankoppel en deze vervolgens verlies.....
De veer zou ik inderdaad kunnen spannen door er een vulring tussen te doen..
De veer zou ik inderdaad kunnen spannen door er een vulring tussen te doen..
- Ad Reijnders
- Hercules Held
- Berichten: 50
- Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
- Locatie: Putte
Re: trekhaak (nato)
En schoonmaken, schilderen en invetten kan zeker geen kwaad !!!
-
- Clublid
- Berichten: 648
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: trekhaak (nato)
onderhoud plegen is altijd goed maar de stand van de nok is goed.
Als je de nok los zou maken van het huis zou je zien dat de achterkant van de nok niet recht is maar afgeschuind.
Daardoor kan de nok niet horizontaal komen en is dus niet met geweld open te krijgen.
Als de achterkant recht zou zijn zou de hoek af kunnen slijten en zou de nok makkelijk naar boven toe open kunnen gaan.
Het oog van de disselboom van de aanhanger blijft zo altijd goed opgesloten.
wel moet de veer in goede staat zijn om de nok omhoog te drukken.
Als je door het terrein rijdt met een aanhanger krijgt de koppeling het behoorlijk moeilijk en moet dus sterker zijn dan een gewone kogel.
Als je de nok los zou maken van het huis zou je zien dat de achterkant van de nok niet recht is maar afgeschuind.
Daardoor kan de nok niet horizontaal komen en is dus niet met geweld open te krijgen.
Als de achterkant recht zou zijn zou de hoek af kunnen slijten en zou de nok makkelijk naar boven toe open kunnen gaan.
Het oog van de disselboom van de aanhanger blijft zo altijd goed opgesloten.
wel moet de veer in goede staat zijn om de nok omhoog te drukken.
Als je door het terrein rijdt met een aanhanger krijgt de koppeling het behoorlijk moeilijk en moet dus sterker zijn dan een gewone kogel.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten