Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor dennis83 » zo 30 mar 2014 18:59

Beste DAF vrienden,

Is er een dezer dagen toevallig iemand die mij zou willen helpen met het goed afstellen van mijn 126 op benzine en het stellen van de kleppen? (En e.v.t. Nog wat andere kleine klusjes).

Ik doe met name aan mij landrover een hele hoop zelf en aan de daf heb ik ook al een hoop gedaan, maar zou het fijn en leuker/gezelliger vinden om deze klus met iemand te doen die dit wellicht al eerder heeft gedaan.

Ik heb een eigen werkplaats met het al het nodige materiaal tot mijn beschikking en uiteraard zorg ik vormde nodige koffie en koeken en een pint.

:D Of wel wie heeft er zin in een gezellige sleuteldag in omgeving Breda :D

Ik had de volgende dagen al geblokt in de agenda om de werkplaats in te duiken; 5 en 13 april maar een andere dag kan natuurlijk ook.

Ik hoor graag of er iemand zin en tijd heeft :wink:
Groeten,

Dennis

Afbeelding

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor peter80 » zo 30 mar 2014 20:17

Als je genoeg plek hebt kan je er misschien een technische dag van maken
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor dennis83 » zo 30 mar 2014 20:59

Daar ben ik altijd voor in, echter staat de werkplaats momenteel vol met 5 landrovers waaronder mijn eigen range rover classic en een paar Renaults en enkele rovers (ik huur hier een eigen werkhoek). Ik kan op dit moment maximaal 2 auto's kwijt in het gangpad verder staat het helaas tjok vol. Zodra er weer meer plek vrij is sta ik daar wel voor open om te organiseren. :wink:
Groeten,

Dennis

Afbeelding

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor PartySafari » zo 30 mar 2014 21:53

He Dennis,

Breda is helaas wat te ver vanuit Enschede, anders had ik je graag geholpen. Precies dezelfde klusjes staan ook nog op mijn (nooit korter wordende :shock: ) lijst.
Kleppen stellen, timing van de ontsteking en de mengsel/carburateur stellen. Heb het nog nooit gedaan en ben dus zeer benieuwd naar je verhaal. Schroom dus niet voor een volledig verslag :mrgreen:

Simon

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor dennis83 » zo 30 mar 2014 22:43

Zal ik doen als het zo ver is, de ontsteking is bij mij wel in orde. Op lpg loopt hij als een (grote) naaimachine maar op benzine verzuipt hij. Start koud wel op benzine, staat dus wat te rijk vermoed ik. Heb alleen geen ervaring met carburateurs aangezien mijn andere speeltjes injectie motoren hebben.
Groeten,

Dennis

Afbeelding

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor PartySafari » zo 30 mar 2014 23:33

Nadat we de eerste kilometers met onze DAF hadden gemaakt was er nogal wat roest en rommel uit de tank in het brandstofsysteem gekomen. Ik haalde een volle hand modder uit het filter :shock:

Daarna hebben we alles maar onder handen gehad en dus ook de carburateur. In de TH-1314-A staat deze volledig en helder uitgelegd.
Ik vindt het een briljant stukje simpele techniek. Makkelijk uit elkaar te schroeven en je kunt de sproeiers zo even loshalen om door te blazen als deze eventueel verstopt zitten. Er zijn maar twee dingen af te stellen; toerental tijdens nullast en verhouding van het nullastmengsel.

In het handboek wordt het afstellen besproken met een drukmeter, maar die hebben wij niet. Wij handelen als volgt:
Nadat timing en dergelijke redelijk fatsoenlijk is en met een warme motor
- Het nullast toerental zo laag mogelijk stellen
- Mengsel aanpassen en kijken hoe arm het gezet kan worden dat de motor mooi loopt op het gehoor en het toerental evt stijgt.
- Nullast toerental eventueel weer omlaag brengen
- Herhalen

Niet echt exact science en ik ben zeer benieuwd of we het slim aanpakken, maar anders horen we graag het WEL moet natuurlijk :wink:

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor Jorrit » ma 31 mar 2014 06:39

Er zijn maar twee dingen af te stellen; toerental tijdens nullast en verhouding van het nullastmengsel.
Dat klopt, in weze zijn de caburateurs in de DAF's erg simpel. De combi tussen stationair en mengselschroef bepaalt samen met de afstelling van je ontsteking je vacuum, erg belangrijk voor je rembekrachtiger. Afstellen dus op max. vacuum met een vacuummeter. Als er verder problemen zijn met de carburateur zou ik eerst eens een revisiesetje erin zetten en vlotterwerking/nivo controleren.

Dennis, heb je ook gekeken of je LPG klep wel sluit als je hem op benzine zet?

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor PartySafari » ma 31 mar 2014 09:30

Hoeveel onderdruk ontstaat er eigenlijk in het blok? We hebben geen drukmeter, maar kunnen natuurlijk wel iets knutselen met een waterkolom (of kolom met motorolie) om de beste onderdruk af te stellen. Slang aan de aansluiting voor de rembekrachtiger en dan boven aan een doorzichtige buis/slang die aan de onderkant in een of bak met olie staat. Dan kijken wanneer de kolom op zijn hoogst is. Zou moeten werken toch? :D
Of ben ik nu iets te crea?

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor dennis83 » ma 31 mar 2014 11:15

Er zijn maar twee dingen af te stellen; toerental tijdens nullast en verhouding van het nullastmengsel.
Dennis, heb je ook gekeken of je LPG klep wel sluit als je hem op benzine zet?
Ik Zal het eens checken volgende keer maar geloof niet dat dat het is. Als hij koud is en ik trek de "choke" open dan start hij prachtig en loopt mooi, maar zodra hij dan warmer wordt en ik stel de "choke" langzaam terug of ga rijden verzuipt hij/sputtert en slaat af. Ik zal preventief vast een revisiesetje halen voor de carburateur.

Maar ik lees al van alles over vacuüm afstellen ontsteking nullastmengsel enz enz. Loop al een maand of 6 tegen deze klus aan te hikken omdat hij in principe op lpg mooi loopt. Het geeft mij wat meer vertrouwen eens met een kenner langs de auto te lopen om eens te kijken wat er nog goed/beter af te stellen valt. En dat is natuurlijk ook veel gezelliger :D vandaar dan ook mijn oproep :wink:

is dit het type vacuummeter wat ik nodig heb voor de afstelling http://link.marktplaats.nl/m787725585 :?:
Laatst gewijzigd door dennis83 op ma 31 mar 2014 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Dennis

Afbeelding

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor PartySafari » ma 31 mar 2014 14:27

De "choke" van de carburateur is geen echte choke, maar een bi-starter. Eigenlijk een apparte carburateur met eigen sproeier en afgesteld met een veel rijker mengsel. Het is dus niet zo dat je het mengsel iets rijker bijstelt voor het starten, maar je zet eigenlijk een tweede sproeier/verdamper open.

Bij ons was er de eerste paar keer rijden flink wat vuil door het systeem gegaan. Dit had waarschijnlijk de nullastsproeier verstopt. Stationair draaien wou niet, alleen met de bi-starter. Maar dan hoor je gewoon letterlijk je tank leeglopen en bevroor de carburateur zelfs door alle benzine die moet verdampen :shock: Mengsel stond dan veeeeel te rijk om normaal mee te rijden en er zat helemaal geen vermogen in.

Carburateur helemaal open gehaald en sproeiers, kanaaltjes, klepjes en filtertjes netjes schoongemaakt. Daarna geen problemen meer mee gehad.

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor Ad Reijnders » wo 02 apr 2014 18:56

vacuum.jpg
vacuum.jpg (76.1 KiB) 13485 keer bekeken
vacuuminstructie.jpg
vacuuminstructie.jpg (37.06 KiB) 13485 keer bekeken
Hey Dennis, ik had dit bericht niet gelezen toen ik je vandaag belde. Ik weet niet of je het instructieboekje `Vacuüm meten` (pdf). heb, maar ik kan het je eventueel wel toesturen. Ik heb eventueel de originele Defensie-vacuümmeter, die in dit instructieboekje gebruikt wordt. Als ik je hiermee kan helpen, dan hoor ik je wel. m.vr.gr. Ad

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor ruben » wo 02 apr 2014 21:37

ik weet dat er een vaccuummeter in Apeldoorn zou moeten liggen, is al een stuk vriendelijker vanuit Enschede, bij een clublid.
Ook Ruud heb ik er eens 1 gegeven, geloof dat er ergens op de site wel staat dat hij hem gebruikt heeft, weet niet meer wat nou zijn verhaal erbij was.

Ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 02 apr 2014 21:54

Was dat niet zo'n ding uit een een vliegtuig of helicopter ?

Moet nog ergens rond zwerven in de schuur.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor ruben » wo 02 apr 2014 22:36

uit een heli ja

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

Re: Hulp gezocht, carburateur afstellen en kleppen stellen

Berichtdoor Ad Reijnders » zo 06 apr 2014 12:06

Vanuit Breda/wernhout is Putte een stuk vriendelijker dan Apeldoorn......


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten