Koppelingsas grijpt niet meer aan?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Koppelingsas grijpt niet meer aan?

Berichtdoor PartySafari » vr 28 mar 2014 16:17

Lekker een vrijdag vrij genomen om te klussen aan de DAF...
Aanstaande zondag gaan we de Dinkelroute rijden met Twente Offroad. Superveel zin in natuurlijk.

Maarrrrr.. nu heb ik op het laatste moment de auto even onklaar gemaakt :shock:

Ik wou de vrije slag van de koppeling stellen en de verbindingsstangen smeren. Nu zet ik het weer in elkaar, maar heb nu geen koppeling meer.

De koppelingsas (dus de as die de drukgroep moet bedienen?) kan iets naar links en rechts schuiven. Het voelt alsof deze ergens niet meer goed in aangrijpt. Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Ik zoek al in verschillende technische handleidingen, maar kan niet echt iets duidelijks vinden.

Ik hoop niet dat ik de versnellingsbak los moet halen om iets terug te zetten :cry:
Nog maar 1 potentieel klusdagje te gaan en dat krijg ik misschien niet meer voor elkaar.. helluuup :|
Laatst gewijzigd door PartySafari op za 29 mar 2014 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: Koppelingsas grijpt niet meer aan?

Berichtdoor blijedafrijer » vr 28 mar 2014 19:39

Als je nu eerst eens duidelijk uitlegt wat je gedaan hebt dan is het mischien een kwestie van de boel terugzetten zoals het zat
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

apenboom
Knipperlichtje
Berichten: 28
Lid geworden op: za 09 dec 2006 18:38

Re: Koppelingsas grijpt niet meer aan?

Berichtdoor apenboom » vr 28 mar 2014 20:34

hallo
waarschijnlijk is het druklager van de gaffel gegaan dit kan gebeuren als je de boel los hebt
verwijder de afdekplaat bij versnellingspook ook de pook anders krijg je hem er niet af
dan zie je op versnellingsbak een rechthoekig dekseltje zitten als je deze verwijderd dan
kun je het druklager zien zitten even goed kijken dan kun je zien of hij goed in de gaffel zit
welke het druklager tegen het diafragma drukt
van uit dit luikje moet je hem weer goed kunnen doen
gr wim

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Koppelingsas grijpt niet meer aan?

Berichtdoor PartySafari » vr 28 mar 2014 21:44

Sorry dat ik niet duidelijker ben, maar ik weet dus niet wat ik heb gedaan :shock: Dat wil zeggen; ik heb alleen de bedieningsstangen losgehaald om te smeren en de speling af te stellen. Waarschijnlijk heb ik de as die het vliegwielhuis/koppeling in gaat te veel heen en weer bewogen waardoor hier iets is los gegaan. Ik kan echter niks zien, alleen voelen dat de koppelas niet aangrijpt zoals ik zou verwachten. Het voelt alsof de as over een glad onderdeel glijdt/ergens langs schiet in plaats van netjes verbonden zit.

De tips die Wim geeft heb ik al heel wat aan! Ik was al bezig om bij het betreffende inspectieplaatje te komen, maar wordt nog tegengehouden door 1 duivels boutje. Zit nu in de WD40 en de kruipolie, morgenvroeg nog maar eens een kijkje nemen. Vanavond nog even in de documentatie duiken.

Morgen gaat de laptop mee en volgt er een live report :wink:

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Koppelingsas grijpt niet meer aan?

Berichtdoor PartySafari » za 29 mar 2014 13:46

Gemaakt! :mrgreen:

Het was inderdaad met de hand terug te drukken via het inspectiedekseltje. Bedankt voor de tips heren. En Ronald is zelfs ook nog even komen aanwaaien voor een werkplekinspectie :P Sta je er toch niet alleen voor dus.

Foto's volgen nog wel ff. We kunnen nu eerst gaan rijden morgen! Jeeeeeeeeeeeeeej

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Koppelingsas grijpt niet meer aan?

Berichtdoor PartySafari » di 01 apr 2014 17:24

Jullie hadden nog foto's tegoed!

Bovenop de versnellingsbak (rechts op de foto) is het rechthoekige inspectiedeksel
IMG_20140329_102915.jpg
IMG_20140329_102915.jpg (198.62 KiB) 7788 keer bekeken
Met het inspectiedeksel open zag ik dit:
IMG_20140329_103452.jpg
IMG_20140329_103452.jpg (157.13 KiB) 7788 keer bekeken
Met 1 hand voelen aan de koppelingsas en met de andere hand vroeten in het koppelingshuis. Beetje heen en weer bewegen en nu grijpt het weer aan. Bedieningsstangen eerst weer helemaal vastgezet en gesteld. Checken of het weer werkt door iemand met de slinger te laten draaien in de 4de versnelling en dan ontkoppelen. Werkt weer zoals verwacht, dus inspectiedeksel er weer op, kap terug en pook op de plek.

Klaar!

Nu wist Ronald mij nog te vertellen dat er in het inspectiedeksel origineel een vetnippel zit die normaal met een slangetje richting druklager gaat om deze te voorzien van smering. Bij mij was het slangetje verdwenen en zat er een stop in het inspectiedeksel in plaats van een smeernippel.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koppelingsas grijpt niet meer aan?

Berichtdoor Hoppa69 » di 01 apr 2014 19:34

Nu wist Ronald mij nog te vertellen dat er in het inspectiedeksel origineel een vetnippel zit die normaal met een slangetje richting druklager gaat om deze te voorzien van smering. Bij mij was het slangetje verdwenen en zat er een stop in het inspectiedeksel in plaats van een smeernippel.
Klopt, dat is bij de meeste zo.

Dienstplichtige hadden de gewoonte om bij een smeerbeurt deze ook altijd ff flink vol te pompen.
Gaat op den duur je koppelingsplaat wel zijn hele autoleven mee, alleen ga je nergens meer heen. :mrgreen:
Dus nippel weg, konden ze geen kwaad meer doen.

Wil je van tijd tot tijd toch is een kneepje vet er in doen, monteer in het druklager een gewone smeernippel, koppeling intrappen en je kan er met de smeerspuit bij.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten