spoorstangarmen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

spoorstangarmen

Berichtdoor Ad Reijnders » za 01 feb 2014 14:33

ik heb wat problemen met de stuurinrichting. het stuur trilt nogal als de snelheid boven de 60km/u komt. Na een inspectie denk ik dat ik de voornaamste oorzaak heb gevonden. Er zit nogal wat speling op de scharnierpunten van de spoorstangarmen. Aan beide zijden is er behoorlijk veel ruimte en beweging.. Heeft iemand ervaring met reparatie hiervan ? Weet iemand hoe dit precies in elkaar zit? Ik wil graag zo veel mogelijk info vooraf zodat ik goed geïnformeerd en met de juiste materialen/gereedschappen aan de reparatie begin... Bij voorbaat dank !

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: spoorstangarmen

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 01 feb 2014 15:32

zijn geen spoorstangarmen maar stuurstangen.

Ergens op het forum zwerft nog een artikel rond maar kan het niet vinden.

Aan weerszijden van je radiateur zitten de hulpstuurhuizen.
Bij heel veel is het onderste lager helemaal gaar en verroest omdat daar geen vet bij komt (ook zou regelmatig onderhoud met de vetnippel bovenop zijn toegepast).

Wat moet gebeuren is de beide hulpstuurhuizen van je auto afhalen, die zit met 4 bouten op je chassis.
Ook de stuurstangen eraf, die zitten met taps toelopende bouten aan het hulpstuurhuis :

- hulpstuurhuis nog niet losmaken van chassis
- moer onder stuurkogel eraf
- bout/stuurstang onder spanning zetten (alsof je de bouten los kan trekken) (bv een beitel tussen chassis en bout aan de voorzijde, zie foto. De stuurstangen aan de zijkant van auto met een koevoet oid)
- dan met een tamelijk zware hamer (vuistje) slaan tegen de zijkant van de arm van het hulpstuurhuis (ter hoogte van de bout).
Op die manier 'schrikt' de conische bout los. Op foto hamer negeren (te klein en verkeerde plek), je moet tegen de zijkant slaan, alsof je het gat ovaal wil maken.

Afbeelding

hulpstuurhuizen losmaken van chassis aan de onderkant waarschijnlijk heel veel roest en vettige troep
Afbeelding


- deksel van hulpstuurhuis afhalen
- grote moer loshalen
- aan onderkand de circlip (borgring voor lager) eruit halen
- hulphuis op twee balkjes leggen en as naar beneden tikken (blok hout ertussen en dan gaan slaan!)
- lager van as af tikken
- bovenste lager zit nog in stuurhuis deze controleren op speling, anders die ook vervangen

Neem stofdichte lagers codering -2RS achter het lagernummer (met zo'n plastic zijkant die helemaal afdicht) Heb het lagernummer niet meer paraat, op het oude lager staan op de rand misschien een nummer maar je kan ook opmeten en dan op een site voor lagers zoeken http://19851.mijnwinkel.nl/productlist1/

Monteren:
- as terug in stuurhuis
- onderste lager monteren (ik heb de as en het lager eerst een paar uur in de vriezer gelegd dan krimpt het een beetje waardoor het makkelijker gaat).

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

Re: spoorstangarmen

Berichtdoor Ad Reijnders » za 01 feb 2014 16:37

Dank je wel voor de uitleg...ik denk dat het me nu wel duidelijk is hoe ik deze klus moet aanpakken !!

Gebruikersavatar
Ad Reijnders
Hercules Held
Berichten: 50
Lid geworden op: di 28 jan 2014 18:34
Locatie: Putte

Re: spoorstangarmen

Berichtdoor Ad Reijnders » di 10 jun 2014 21:46

lagers3.jpg
lagers3.jpg (86.35 KiB) 5338 keer bekeken
ik heb het probleem met de stuurinrichting (eindelijk) aangepakt... maar niet de lagers, maar de complete lagerblokken en spoorstang vervangen... Dat scheelt een heleboel, nu ik niet meer met zwenkwieltjes rondrij.... nu alleen nog uitlijnen.....met dank aan Peter !


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten