Thermostaat & temperatuurmeter testen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Thermostaat & temperatuurmeter testen

Berichtdoor PartySafari » wo 22 jan 2014 11:04

Omdat we onze temperatuurmeter nogal lage waardes vonden aangeven hebben we besloten een en ander los te halen.

Lage temperatuurwaardes kunnen betekenen dat de temperatuurmeter niet de goede waardes aangeeft, of dat de thermostaat te vroeg opgen gaat of helemaal niet goed afsluit.

De beide onderdelen halen we er uit en gooien dit in een bak / pan met water met een tweede fatsoenlijke thermometer. De temperatuur van het water voeren we langzaam op om te kijken bij welke temperatuur deze begint te openen en welke temperatuur de temperatuurmeter uit de auto dan aangeeft.

Het loshalen van de thermostaat ging vrij eenvoudig zoals in de technische handleiding staat beschreven.
Koelwater aftappen en opvangen in een jerrycan (het koelsysteem was net doorgespoeld en gevuld met nieuwe antivries. Nogal zonde om dit nu al weg te gooien). Thermostaathuis zit boven op het motorblok en bestaat uit twee delen. Het deel waar de slangen aan vast zitten loshalen om bij de thermostaat te komen. Slangen loshalen en 4 bouten losdraaien (SL14).
Thermostaat1.jpg
Thermostaat1.jpg (77.75 KiB) 8693 keer bekeken
Thermostaat2.jpg
Thermostaat2.jpg (80.02 KiB) 8693 keer bekeken
Oude pakking vergaat bij het demonteren, dus hier moeten we een nieuwe voor knippen. De thermostaat zelf is het koperen element en kan er zo uitgepakt worden. Ik kom nogal wat troep tegen en hoop dat schoonmaken er al voor zorgt dat de thermostaat netjes af gaat sluiten.

De temperatuurmeter zit in een koperen huis in het blok, linksachter bovenaan. Ik heb het hele huis er uit geschroefd (dikke bahco), maar volgens mij is dit niet eens nodig en kan je alleen het gekartelde busje losschroeven wat de 'sensor' hier in vast zet. Dit kan met een combinatietang. Dan hoef je ook niet de koelvloeistof af te tappen.

Instrumentenpaneeltje los en de meter er uit. Voorzichtig met de kwetsbare capillairbuis tussen sensor en meter. Dit lijkt een draadje, maar is eigenlijk een heel dun buisje in een beschermende mantel.

Na een eerste snelle proef blijkt de thermostaat in ieder geval netjes open te gaan en de temperatuurmeter geeft nog steeds waardes aan (en is dus niet lek gegaan bij het demonteren).
Controle van de temperatuur met een kookthermometer lijkt er op te wijzen dat de temperatuurmeter een graad of 5 a 10 te weinig aangeeft. Dit moet nog wel even overnieuw met een fatsoenlijke thermometer :) Alhoewel de kookthermometer altijd voor de meest lekkere hompen vlees op tafel zorgt..

Volgende stap is alles schoonmaken, temperaturen checken en weer monteren. Dan weten we in ieder geval bij welke waardes van de temperatuurmeter de thermostaat begint met openen en welke waarde aangeeft dat de motor aan de kook raakt. Het is voor ons niet nodig dat deze waardes ook kloppen.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Thermostaat & temperatuurmeter testen

Berichtdoor Dikkie » wo 22 jan 2014 17:47

Ik vind het leuk hoe je berichten schrijft met foto, tekst en uitleg :D Er zijn er niet veel die dat doen (Ruud? :mrgreen: Peter80?)

Tip: neem contact op met de magazijnmeester of met Kraggenburg, wellicht zijn er nog wel nieuwe pakkingen te krijgen ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Thermostaat & temperatuurmeter testen

Berichtdoor PartySafari » wo 22 jan 2014 23:23

Bedankt. Het is ook leuk om te doen en ik laat het dan het liefst zo achter dat je er veel aan hebt. Ik zoek mezelf namelijk vaak genoeg helemaal suf naar informatie waarvan ik dacht dat het niet zo moeilijk kon zijn. Dus veel foto's, keywords om op te zoeken, losse topics en informatie en specs. En natuurlijk ook vertellen wat er mis gaat :wink:

Die pakking gaat wel goed komen. Ik heb allerlei pakkingenpapier laatst gekocht, dus knip er gewoon een. Heb ik nog nooit gedaan, maar dit is ook nog eens een plek waar ik het makkelijk kan herstellen als het niet goed uitpakt. En ik heb wel vaker contact met de verschillende leveranciers, maar ze zitten voor mij niet in de buurt en om nou voor elk onderdeeltje een pakket over te laten komen.. Ik spaar het meestal op en vraag dan om een hele bult zooi tegelijk.

Vanavond alles in een pan met water gedaan en testen maar. Als nauwkeurige thermometer heb ik een losse sensor genomen met een Arduino plankje 12 bits temperatuursensor, beetje software en mijn laptop. :shock: De thermokoppel had ik ergens anders liggen, anders had ik die gebruikt.
TempOpstelling.jpg
TempOpstelling.jpg (116.01 KiB) 8622 keer bekeken
De sensor van temperatuurmeter en de thermometer aan elkaar en tegen het thermostaatlichaam geducktaped zodat ze allen dezelfde omgevingstemperatuur hebben. Ik heb in het begin ook nog even onze vleesthermometer er in gehad en deze bleek netjes gelijk te lopen, dus ik heb vertrouwen in de gemeten temperatuur (en in de volgende dikke rosbief)

Ik doe dan de volgende waarnemingen:

T-water | T-DAF | Status thermostaat
52 40 dicht
58 45 dicht
64 50 begint te openen
71 55 bezig met openen / sluiten
78 60 bezig met openen / sluiten
82 65 helemaal open
85 70 helemaal open
87 75 helemaal open
91 80 helemaal open
95 85 helemaal open

Bij het afkoelen lijken deze waarnemingen ook wel te kloppen. De status van de thermostaat loopt dan iets achter, het lichaam heeft meer massa en reageert dus wat langzamer.
Conclusie: de temperatuurmeter geeft ongeveer 10 tot 15 graden te weinig aan! Dit is in principe niet zo erg. Maar ik weet nu wel welke temperaturen ik in de gaten moet houden. Totdat de temperatuurmeter 55 aangeeft is de motor nog bezig om op temperatuur te komen en begint de thermostaat te openen. De temperatuurmeter kan dan oplopen tot 65. Dan loopt er zo veel mogelijk water door de radiator. Als de temperatuur dan nog verder op gaat lopen moet er opgelet worden of actie ondernomen worden. Mijn temperatuurmeter mag nooit richting de 80 / 85 gaan. Dan kan de koelvloeistof aan de kook raken.
De motor zal met deze thermostaat op zo'n 75 graden draaien en de temperatuurmeter geeft dan ongeveer 55 aan. Helemaal volgens het boekje toch? 8)

Bovenstaande is natuurlijk alleen van toepassing om mijn specifieke temperatuurmeter. Ik ben benieuwd of iemand anders dit ook al eens heeft getest of gezien?

Alles kan nu schoon gemaakt worden en wordt weer ingebouwd. Ik ben benieuwd of mijn voorspellingen dan uit gaan komen...

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Thermostaat & temperatuurmeter testen

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 23 jan 2014 00:40

Degelijk testwerk 8)

Tip: Voor een paar tientjes een NOS temp meter kopen en de ouwe als reserve?
Al dat rekenen onderweg, doe ik nu ook al met de snelheid (plus ±10% ivm unimog wielen).
Zeker in het terrein is een beetje nette aanduiding van je koelwater wel prettig (je kan natuurlijk ook een rood streepje zetten zoals bij sommige snelheidsmeters gedaan is)

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Thermostaat & temperatuurmeter testen

Berichtdoor PartySafari » zo 26 jan 2014 22:02

De thermostaat en temperatuurmeter zijn weer netjes ingebouwd. Alles schoongemaakt en de jaren aan aanslag verwijderd. Even wat olie op de kale vlak van het thermostaathuis om een afdruk te maken voor de pakking
IMG_20140125_133324.jpg
IMG_20140125_133324.jpg (123.16 KiB) 8560 keer bekeken
Klein beetje vloeibare pakking op beide kanten van het thermostaathuis om de kleine oneffenheden op te vangen
IMG_20140125_142127.jpg
IMG_20140125_142127.jpg (158.71 KiB) 8560 keer bekeken
Alles monteren en goed aantrekken
IMG_20140125_144937.jpg
IMG_20140125_144937.jpg (119.2 KiB) 8560 keer bekeken
De afgetapte koelvloeistof er weer in, gefilterd door een doek om eventuele rommel er uit te halen. Motor starten en kijken of alles lekvrij is.
Thermostaathuis drupte nog een beetje. 1 keer nog de bouten natrekken en het was opgelost.

Een eerste ritje gaf netjes aan dat de motor een bedrijfstemperatuur heeft tussen de 60 en 75 graden. Warmer heb ik het niet kunnen maken, maar dat komt tijdens de eerste echte terreinrit vast wel goed.
Voorlopig ga ik nog verder met deze temperatuurmeter en houd ik er rekening mee dat deze zo'n 10 tot 15 graden te weinig aangeeft. Het gaat me toch voornamelijk om afwijkende waardes en die kan ik nu ook nog zien.

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Thermostaat & temperatuurmeter testen

Berichtdoor dennis83 » zo 26 jan 2014 23:28

Lekker bezig geweest, leuk om zo duidelijk te kunnen volgen met de beschrijvingen en foto's :D die van mij geeft met een buiten temperatuur tussen de 5 en 10 graden ook een bedrijfstemperatuur tussen de 60 en Max 70 graden aan. Dus dit is volgens mij niet raar :wink:
Groeten,

Dennis

Afbeelding

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Thermostaat & temperatuurmeter testen

Berichtdoor peter80 » di 28 jan 2014 12:05

Een eerste ritje gaf netjes aan dat de motor een bedrijfstemperatuur heeft tussen de 60 en 75 graden. Warmer heb ik het niet kunnen maken, maar dat komt tijdens de eerste echte terreinrit vast wel goed.
Het is nog geen zomer :wink:
meestal in de winter wordt'ie ook niet veel warmer, ga maar eens een toertje doen met 30 graden, dan kijken wat de temperatuur doet 8)
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 21 gasten