Thermostaat & temperatuurmeter testen
Geplaatst: wo 22 jan 2014 11:04
Omdat we onze temperatuurmeter nogal lage waardes vonden aangeven hebben we besloten een en ander los te halen.
Lage temperatuurwaardes kunnen betekenen dat de temperatuurmeter niet de goede waardes aangeeft, of dat de thermostaat te vroeg opgen gaat of helemaal niet goed afsluit.
De beide onderdelen halen we er uit en gooien dit in een bak / pan met water met een tweede fatsoenlijke thermometer. De temperatuur van het water voeren we langzaam op om te kijken bij welke temperatuur deze begint te openen en welke temperatuur de temperatuurmeter uit de auto dan aangeeft.
Het loshalen van de thermostaat ging vrij eenvoudig zoals in de technische handleiding staat beschreven.
Koelwater aftappen en opvangen in een jerrycan (het koelsysteem was net doorgespoeld en gevuld met nieuwe antivries. Nogal zonde om dit nu al weg te gooien). Thermostaathuis zit boven op het motorblok en bestaat uit twee delen. Het deel waar de slangen aan vast zitten loshalen om bij de thermostaat te komen. Slangen loshalen en 4 bouten losdraaien (SL14).
Oude pakking vergaat bij het demonteren, dus hier moeten we een nieuwe voor knippen. De thermostaat zelf is het koperen element en kan er zo uitgepakt worden. Ik kom nogal wat troep tegen en hoop dat schoonmaken er al voor zorgt dat de thermostaat netjes af gaat sluiten.
De temperatuurmeter zit in een koperen huis in het blok, linksachter bovenaan. Ik heb het hele huis er uit geschroefd (dikke bahco), maar volgens mij is dit niet eens nodig en kan je alleen het gekartelde busje losschroeven wat de 'sensor' hier in vast zet. Dit kan met een combinatietang. Dan hoef je ook niet de koelvloeistof af te tappen.
Instrumentenpaneeltje los en de meter er uit. Voorzichtig met de kwetsbare capillairbuis tussen sensor en meter. Dit lijkt een draadje, maar is eigenlijk een heel dun buisje in een beschermende mantel.
Na een eerste snelle proef blijkt de thermostaat in ieder geval netjes open te gaan en de temperatuurmeter geeft nog steeds waardes aan (en is dus niet lek gegaan bij het demonteren).
Controle van de temperatuur met een kookthermometer lijkt er op te wijzen dat de temperatuurmeter een graad of 5 a 10 te weinig aangeeft. Dit moet nog wel even overnieuw met een fatsoenlijke thermometer Alhoewel de kookthermometer altijd voor de meest lekkere hompen vlees op tafel zorgt..
Volgende stap is alles schoonmaken, temperaturen checken en weer monteren. Dan weten we in ieder geval bij welke waardes van de temperatuurmeter de thermostaat begint met openen en welke waarde aangeeft dat de motor aan de kook raakt. Het is voor ons niet nodig dat deze waardes ook kloppen.
Lage temperatuurwaardes kunnen betekenen dat de temperatuurmeter niet de goede waardes aangeeft, of dat de thermostaat te vroeg opgen gaat of helemaal niet goed afsluit.
De beide onderdelen halen we er uit en gooien dit in een bak / pan met water met een tweede fatsoenlijke thermometer. De temperatuur van het water voeren we langzaam op om te kijken bij welke temperatuur deze begint te openen en welke temperatuur de temperatuurmeter uit de auto dan aangeeft.
Het loshalen van de thermostaat ging vrij eenvoudig zoals in de technische handleiding staat beschreven.
Koelwater aftappen en opvangen in een jerrycan (het koelsysteem was net doorgespoeld en gevuld met nieuwe antivries. Nogal zonde om dit nu al weg te gooien). Thermostaathuis zit boven op het motorblok en bestaat uit twee delen. Het deel waar de slangen aan vast zitten loshalen om bij de thermostaat te komen. Slangen loshalen en 4 bouten losdraaien (SL14).
Oude pakking vergaat bij het demonteren, dus hier moeten we een nieuwe voor knippen. De thermostaat zelf is het koperen element en kan er zo uitgepakt worden. Ik kom nogal wat troep tegen en hoop dat schoonmaken er al voor zorgt dat de thermostaat netjes af gaat sluiten.
De temperatuurmeter zit in een koperen huis in het blok, linksachter bovenaan. Ik heb het hele huis er uit geschroefd (dikke bahco), maar volgens mij is dit niet eens nodig en kan je alleen het gekartelde busje losschroeven wat de 'sensor' hier in vast zet. Dit kan met een combinatietang. Dan hoef je ook niet de koelvloeistof af te tappen.
Instrumentenpaneeltje los en de meter er uit. Voorzichtig met de kwetsbare capillairbuis tussen sensor en meter. Dit lijkt een draadje, maar is eigenlijk een heel dun buisje in een beschermende mantel.
Na een eerste snelle proef blijkt de thermostaat in ieder geval netjes open te gaan en de temperatuurmeter geeft nog steeds waardes aan (en is dus niet lek gegaan bij het demonteren).
Controle van de temperatuur met een kookthermometer lijkt er op te wijzen dat de temperatuurmeter een graad of 5 a 10 te weinig aangeeft. Dit moet nog wel even overnieuw met een fatsoenlijke thermometer Alhoewel de kookthermometer altijd voor de meest lekkere hompen vlees op tafel zorgt..
Volgende stap is alles schoonmaken, temperaturen checken en weer monteren. Dan weten we in ieder geval bij welke waardes van de temperatuurmeter de thermostaat begint met openen en welke waarde aangeeft dat de motor aan de kook raakt. Het is voor ons niet nodig dat deze waardes ook kloppen.