Documentatie wisselstroomgenerator
Moderator: ruben
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
Is het geen afgefikte diode?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Hercules Held
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
- Locatie: Enschede
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
Dat zou best eens kunnen. Nu je het zegt zie ik hem ook zitten. Als een diode opgeblazen wordt breekt de keramische behuizing en komt er zwarte rotzooi uit. Dat zou in ieder geval betekenen dat het makkelijk te testen en te repareren is. Zolang de oorzaak maar niet ergens anders ligt ...
Met de documentatie die ik tot nu toe verzameld heb denk ik dat de relais van links naar rechts zijn voor; spanningsregelaar, stroomregelaar / beperking en de automaat voor het verbinden van de accu's.
Als iemand een elektrisch schema voor me heeft wordt ik helemaal happy
Met de documentatie die ik tot nu toe verzameld heb denk ik dat de relais van links naar rechts zijn voor; spanningsregelaar, stroomregelaar / beperking en de automaat voor het verbinden van de accu's.
Als iemand een elektrisch schema voor me heeft wordt ik helemaal happy
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
- Locatie: mijdrecht
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
ik heb twee schema's ik kan ze kopieeren en naar je opsturenDat zou best eens kunnen. Nu je het zegt zie ik hem ook zitten. Als een diode opgeblazen wordt breekt de keramische behuizing en komt er zwarte rotzooi uit. Dat zou in ieder geval betekenen dat het makkelijk te testen en te repareren is. Zolang de oorzaak maar niet ergens anders ligt ...
Met de documentatie die ik tot nu toe verzameld heb denk ik dat de relais van links naar rechts zijn voor; spanningsregelaar, stroomregelaar / beperking en de automaat voor het verbinden van de accu's.
Als iemand een elektrisch schema voor me heeft wordt ik helemaal happy
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
- Locatie: mijdrecht
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
-
- Hercules Held
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
- Locatie: Enschede
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
HELD Hier heb ik wel voldoende aan hoor.
Blijft een fantastisch middeleeuwse oplossing; een PWM achtige regeling met relais..
Als D2 niks doet, is het inschakelrelais inderdaad nooit gesloten en zal er helemaal niks gebeuren.
Wel weer typisch. Zo'n beetje de enige halfgeleider in de hele auto denk ik en hij is kapot
Ik heb nog wel wat liggen aan dikke diodes. Heeft toevallig iemand nog een typenummer of de specs? Als er al wat op staat, is dit niet meer te lezen.
Anders zoek ik zelf wel wat uit.
Vrijdagavond maar even een nadere inspectie doen en de kast er even tussenuit halen. Zet ik er thuis zo wat nieuws in.
Blijft een fantastisch middeleeuwse oplossing; een PWM achtige regeling met relais..
Als D2 niks doet, is het inschakelrelais inderdaad nooit gesloten en zal er helemaal niks gebeuren.
Wel weer typisch. Zo'n beetje de enige halfgeleider in de hele auto denk ik en hij is kapot
Ik heb nog wel wat liggen aan dikke diodes. Heeft toevallig iemand nog een typenummer of de specs? Als er al wat op staat, is dit niet meer te lezen.
Anders zoek ik zelf wel wat uit.
Vrijdagavond maar even een nadere inspectie doen en de kast er even tussenuit halen. Zet ik er thuis zo wat nieuws in.
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
Er zitten in de regelaar twee dioden en een thyristor,ik zou er toch niet gelijk vanuit gaan dat er een kapot is.
Zonder verder onderzoek in het totale circuit zoals dynamo,aansluitkabel BAVkast en aansluiting accu's.
Dioden zijn gemakkelijk door te meten,een thyristor is wat lastiger.
Zonder verder onderzoek in het totale circuit zoals dynamo,aansluitkabel BAVkast en aansluiting accu's.
Dioden zijn gemakkelijk door te meten,een thyristor is wat lastiger.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
Thyristor testertje is niet moeilijk om te maken
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Hercules Held
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
- Locatie: Enschede
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
Thyristor testen is gelukkig helemaal niet nodig geweest. Hij doet het! De stroommeter geeft wel een negatieve waarde, maar na enig onderzoek is de oorzaak gevonden. Bij het ombouwen van gelijkstroom naar wisselstroom hebben ze de stroommeter alleen tussen accu's en gebruikers gezet. Dit zegt dus helemaal niks over de status van de dynamo! De stroommeter kan de 100A natuurlijk niet aan, dus was dit blijkbaar de makkelijkste oplossing. Bij de normale ombouw wordt de stroommeter vervangen door een spanningsmeter... eigenlijk was er dus helemaal niks mis. Dat de spanning eerder niet hoger werd kwam denk ik gewoon omdat dit niet met verhoogd toerental gemeten is
Maar wederom heb ik er weer wat van geleerd en weet ik nu hoe mijn complete laadstroomsysteem werkt
We hebben nu een laadspanning van 30V. Dit moet dus nog iets lager afgesteld worden naar 28V.
Er is nu ook geen mogelijkheid om de status van de accu en dynamo te monitoren. Het lijkt me dus nog wel handig om hier iets voor te maken. Ik denk dat ik de stroommeter aan ga passen (met een dikke shuntweerstand?) zodat deze wel doet waar het voor bedacht is. Ik kan er evt. ook een spanningsmeter met batterijlampje inzetten.
Maar wederom heb ik er weer wat van geleerd en weet ik nu hoe mijn complete laadstroomsysteem werkt
We hebben nu een laadspanning van 30V. Dit moet dus nog iets lager afgesteld worden naar 28V.
Er is nu ook geen mogelijkheid om de status van de accu en dynamo te monitoren. Het lijkt me dus nog wel handig om hier iets voor te maken. Ik denk dat ik de stroommeter aan ga passen (met een dikke shuntweerstand?) zodat deze wel doet waar het voor bedacht is. Ik kan er evt. ook een spanningsmeter met batterijlampje inzetten.
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
Methodisch zoeken naar een probleem,voorkomt vaak onnodig sleutelwerk.
Nog ter informatie,een kapotte diode is aan de buitenkant niet zichtbaar,is alleen te constateren door te meten.
Een condensator wil nog wel eens exploderen of een hoop drab veroorzaken.
Een weerstand brand door en is vaak aan de buitenkant zodanig herkenbaar.
Nog ter informatie,een kapotte diode is aan de buitenkant niet zichtbaar,is alleen te constateren door te meten.
Een condensator wil nog wel eens exploderen of een hoop drab veroorzaken.
Een weerstand brand door en is vaak aan de buitenkant zodanig herkenbaar.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
in mijn gedachten hoort er in een auto met wisselstroomdynamo een spanningsmeter in plaats van een amperemeter, is maar een ideetje
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Hercules Held
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
- Locatie: Enschede
Re: Documentatie wisselstroomgenerator
Klopt, heb ik ook gelezen. Dit is ook de normale ombouwprocedure. Maar dat is dus niet zo gedaan. Nou had ik gedacht dat ze het zo hadden gedaan:http://www.legervoertuigen.nl/techniek/ ... 20to%20AC., maar neen.
Dit lijkt me wel een mooie aanpassing, want ik heb al een stroommeter en ik kan er later nog prima een spanningsmeter in zetten.
Ben zowiezo wel benieuwd of de rest van de bekabeling wel fatsoenlijk is aangepast naar de 100A.
En het klopt ook dat je met methodisch zoeken een hoop sleutelwerk kunt voorkomen
Dit lijkt me wel een mooie aanpassing, want ik heb al een stroommeter en ik kan er later nog prima een spanningsmeter in zetten.
Ben zowiezo wel benieuwd of de rest van de bekabeling wel fatsoenlijk is aangepast naar de 100A.
En het klopt ook dat je met methodisch zoeken een hoop sleutelwerk kunt voorkomen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten