Documentatie wisselstroomgenerator

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor peter80 » wo 22 jan 2014 20:08

Is het geen afgefikte diode?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor PartySafari » wo 22 jan 2014 23:52

Dat zou best eens kunnen. Nu je het zegt zie ik hem ook zitten. Als een diode opgeblazen wordt breekt de keramische behuizing en komt er zwarte rotzooi uit. Dat zou in ieder geval betekenen dat het makkelijk te testen en te repareren is. Zolang de oorzaak maar niet ergens anders ligt ... :|

Met de documentatie die ik tot nu toe verzameld heb denk ik dat de relais van links naar rechts zijn voor; spanningsregelaar, stroomregelaar / beperking en de automaat voor het verbinden van de accu's.

Als iemand een elektrisch schema voor me heeft wordt ik helemaal happy :lol:

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor blijedafrijer » do 23 jan 2014 00:55

Dat zou best eens kunnen. Nu je het zegt zie ik hem ook zitten. Als een diode opgeblazen wordt breekt de keramische behuizing en komt er zwarte rotzooi uit. Dat zou in ieder geval betekenen dat het makkelijk te testen en te repareren is. Zolang de oorzaak maar niet ergens anders ligt ... :|

Met de documentatie die ik tot nu toe verzameld heb denk ik dat de relais van links naar rechts zijn voor; spanningsregelaar, stroomregelaar / beperking en de automaat voor het verbinden van de accu's.

Als iemand een elektrisch schema voor me heeft wordt ik helemaal happy :lol:
ik heb twee schema's ik kan ze kopieeren en naar je opsturen
Afbeelding
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor blijedafrijer » do 23 jan 2014 00:57

Afbeelding
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor PartySafari » do 23 jan 2014 09:01

HELD :!: :D Hier heb ik wel voldoende aan hoor.

Blijft een fantastisch middeleeuwse oplossing; een PWM achtige regeling met relais.. :shock:

Als D2 niks doet, is het inschakelrelais inderdaad nooit gesloten en zal er helemaal niks gebeuren.
Wel weer typisch. Zo'n beetje de enige halfgeleider in de hele auto denk ik en hij is kapot :roll:
Ik heb nog wel wat liggen aan dikke diodes. Heeft toevallig iemand nog een typenummer of de specs? :lol: Als er al wat op staat, is dit niet meer te lezen.
Anders zoek ik zelf wel wat uit.

Vrijdagavond maar even een nadere inspectie doen en de kast er even tussenuit halen. Zet ik er thuis zo wat nieuws in.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor montji » do 23 jan 2014 10:38

Er zitten in de regelaar twee dioden en een thyristor,ik zou er toch niet gelijk vanuit gaan dat er een kapot is.
Zonder verder onderzoek in het totale circuit zoals dynamo,aansluitkabel BAVkast en aansluiting accu's.
Dioden zijn gemakkelijk door te meten,een thyristor is wat lastiger.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor peter80 » vr 24 jan 2014 13:32

Thyristor testertje is niet moeilijk om te maken
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor PartySafari » zo 26 jan 2014 21:38

Thyristor testen is gelukkig helemaal niet nodig geweest. Hij doet het! :D De stroommeter geeft wel een negatieve waarde, maar na enig onderzoek is de oorzaak gevonden. Bij het ombouwen van gelijkstroom naar wisselstroom hebben ze de stroommeter alleen tussen accu's en gebruikers gezet. Dit zegt dus helemaal niks over de status van de dynamo! De stroommeter kan de 100A natuurlijk niet aan, dus was dit blijkbaar de makkelijkste oplossing. Bij de normale ombouw wordt de stroommeter vervangen door een spanningsmeter... eigenlijk was er dus helemaal niks mis. Dat de spanning eerder niet hoger werd kwam denk ik gewoon omdat dit niet met verhoogd toerental gemeten is :roll:

Maar wederom heb ik er weer wat van geleerd en weet ik nu hoe mijn complete laadstroomsysteem werkt :P

We hebben nu een laadspanning van 30V. Dit moet dus nog iets lager afgesteld worden naar 28V.

Er is nu ook geen mogelijkheid om de status van de accu en dynamo te monitoren. Het lijkt me dus nog wel handig om hier iets voor te maken. Ik denk dat ik de stroommeter aan ga passen (met een dikke shuntweerstand?) zodat deze wel doet waar het voor bedacht is. Ik kan er evt. ook een spanningsmeter met batterijlampje inzetten.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor montji » ma 27 jan 2014 00:31

Methodisch zoeken naar een probleem,voorkomt vaak onnodig sleutelwerk.
Nog ter informatie,een kapotte diode is aan de buitenkant niet zichtbaar,is alleen te constateren door te meten.
Een condensator wil nog wel eens exploderen of een hoop drab veroorzaken.
Een weerstand brand door en is vaak aan de buitenkant zodanig herkenbaar.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor peter80 » di 28 jan 2014 12:09

in mijn gedachten hoort er in een auto met wisselstroomdynamo een spanningsmeter in plaats van een amperemeter, is maar een ideetje :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Documentatie wisselstroomgenerator

Berichtdoor PartySafari » di 28 jan 2014 21:11

Klopt, heb ik ook gelezen. Dit is ook de normale ombouwprocedure. Maar dat is dus niet zo gedaan. Nou had ik gedacht dat ze het zo hadden gedaan:http://www.legervoertuigen.nl/techniek/ ... 20to%20AC., maar neen.

Dit lijkt me wel een mooie aanpassing, want ik heb al een stroommeter en ik kan er later nog prima een spanningsmeter in zetten.

Ben zowiezo wel benieuwd of de rest van de bekabeling wel fatsoenlijk is aangepast naar de 100A.

En het klopt ook dat je met methodisch zoeken een hoop sleutelwerk kunt voorkomen :wink:


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten