PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Hoppa69 » za 12 apr 2014 19:56

Vet er op
Vet er tussen is nog veel belangrijker.
Normaal neem je een dot vet op je handpalm en ga je het lager geheel vol kneden.

Of je schaft een lager smeerapparaat aan.

Afbeelding

Het lager wordt van binnen naar buiten goed gevuld met vet.

Afbeelding

Dan monteren en de buitenkant insmeren.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor blijedafrijer » za 12 apr 2014 20:34

Vandaag met de hulp van de grote dopsleutel van Ronald ook de lagers van rechtsachter en linksvoor kunnen bekijken.
Rechtsachter is nog helemaal gaaf. Hier moet ik dus 'alleen' de oliekeerring van de tandwielkast vervangen. Uurtje werk, je kent het wel :wink:

Linksvoor is net zo'n rommel als rechtsvoor :cry:

Linksachter kan ik nog niet bekijken omdat ik aan die kant geen ruimte heb om het wiel er van af te halen. Eens kijken of ik de steekas met naafflens wel iets los kan krijgen. Als daar ook olie uit komt weet ik voldoende. Dan ga ik er vanuit dat ook daar de oliekeerring van de tandwielkast lekt en dat de lagers nog in goede staat verkeren. Ik kan het pas goed bekijken als de auto anders kan staan en dus de andere wielen klaar zijn.

De tips van Jabami en Hoppa zullen van pas komen. Heb helaas (nog) geen lasapparaat, dus een lasje leggen gaat niet, maar tikkie hier, tikkie daar kan ik als de beste :mrgreen:

Het is wel een beetje een trieste aanblik zo hoor. Voor mijn gevoel ligt er toch wel heel veel naast wat er toch echt in en aan moet zitten :?
Maaarrrr, als het dan klaar is, is het ook weer een stukkie beter dan het was. En langzamerhand gaan we dan toch de goede richting op.

Ben nu al benieuwd wat het volgende wordt :roll: Haha, het lijstje van Gerard dan maar verder afwerken :wink: Stuurinrichting (fussees, hulpstuurhuizen, stuurkogels)

de oorzaak dat de voorste wiellagers zo slecht zijn komt omdat het bronzen lager en keerring van de steekas versleten zijn hierdoor
komt bij het terreinrijden water en vuil bij de wiellagers dit punt kan alleen gesmeerd worden bij montage hoewel
Ruud er wel eens puntnippels in gemaakt heeft dus het is aan te raden dit punt ook meteen aan te pakken
kun je ook meteen de fusees doen


veel succes en sleutelplezier
Bijlagen
11550668.jpg
11550668.jpg (101.25 KiB) 15995 keer bekeken
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Hoppa69 » za 12 apr 2014 22:47

[Ruud er wel eens puntnippels in gemaakt heeft
Alles wordt onthouden hier. :lol:

Maar inderdaad, ooit is een puntnippel in gemaakt. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » ma 26 mei 2014 23:17

Zo wat een werk was dat zeg! Maar het is gelukt. :lol: en het rijdt nu toch wel een stukkie beter hoor.
Van de voorkant zijn dus alleen de lagers vervangen. De bronzen lagerbussen voor de steekas en de oliekeeringen komen later een keer.

Van de achterkant de tandwielkasten 'even' losgetikt, helemaal kaalgeschuurd, gemonteerd met nieuwe oliekeerringen en in een paar nieuwe lagen menie en verf.
IMG_20140507_222944.jpg
IMG_20140507_222944.jpg (59.67 KiB) 15867 keer bekeken
De lagers achter waren dus nog goed en zijn schoongemaakt, in vers vet gezet en gesteld.

Tussendoor nog mijn geknutselde accuconditiemeter gemonteerd.
IMG_20140420_173150.jpg
IMG_20140420_173150.jpg (41.17 KiB) 15867 keer bekeken
We hadden een kunststof potje gebruikt als remvloeistofreservoir, maar dat was dus niet de goede kunststof. De onderkant is bij het laatste tripje uit elkaar geknald. Dit is nu vervangen door een (getrokken) aluminium veldvles. Dit gaat super.
IMG_20140513_221132.jpg
IMG_20140513_221132.jpg (58.52 KiB) 15867 keer bekeken
Een nieuwe 2L brandblusser gemonteerd. En toen konden we weer rijden! VROEEEMMMMMMM... VROEEMMM... pruttel pruttel pruttel

Oh ja. De motor liep ook niet lekker vorige keer. Als er flink gas gegeven wordt, stort het vermogen in en slaat hij over. Voor het vorige tripje hadden we de tweede benzinetank gangbaar proberen te maken. Er is hierbij nog flink wat slechte benzine door het systeem gegaan.

Eerste verdachte was dus brandstofsysteem. Filter, pomp, carburateur en sproeiers dus schoongemaakt. De carburateur zag er ook slecht uit. Flinke bruine aanslag en de hoofdsproeier zat niet goed vast. Alles weer netjes gemaakt en vol goede moed nog een proefritje! VROEMMM... pruttel pruttel.. :roll:

Dat was het dus niet :cry: Volgende verdachte: de ontsteking. Verdeler losgehaald, contactpunten gecontroleerd en afgesteld. Leek allemaal niet heel slecht. De laatste keer dat we dit hadden afgesteld was toen de auto nog in het bos stond, dus nu kon ik het onder iets meer klinische omstandigheden afstellen. Nog een proefritje...

NOPE! Bougies loshalen, doormeten, schoonmaken en afstellen. De koolstofstaafjes zagen er niet uit en doormeten was niet eens mogelijk. Deze zijn nu vervangen door stukjes spijker. Ik ben nog op zoek naar nieuwe bougies, maar zoals jullie wel weten zijn de oude Champions nogal prijzig. Ombouwen wil ik nog niet. Eerst maar wat kilometers maken.

Dit was wel het euvel, want ze loopt weer als een zonnetje :mrgreen:

Nu een vacuummeter besteld om een en ander af te stellen. Kijken of we rupsje nooitgenoeg wat zuiniger krijgen dan 1:1,5.

pietjedaf
Cabine Coureur
Berichten: 349
Lid geworden op: za 18 nov 2006 20:31
Locatie: oostwold(wk)

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor pietjedaf » di 27 mei 2014 11:44

hmm waarom niet het originele vloeistof potje?

heb er volgens mij nog wel 1 liggen wel zo netjes en belucht ook wat die veldfles denk ik niet doet


pieter

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » di 27 mei 2014 15:44

hmm waarom niet het originele vloeistof potje?
Omdat ik geen origineel potje had en wel een veldfles :wink: De beluchting werkt ook prima. Het drinktuitje staat open :D
Gaat volgens mij prima zo. Het zal zich nog moeten bewijzen op de lange termijn, dus we zien het wel.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Dikkie » di 27 mei 2014 16:43

Voor weinig heb je bij het clubmagazijn al een goed origineel exemplaar..
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » do 12 jun 2014 23:53

Vacuummeter en compressiemeter zijn binnen en een hele reeks tests uitgevoerd.

Eerst de kleppen gesteld. Nog nooit gedaan, maar met het instructieboekje stelt dat dus niks voor. Inlaatkleppen op 0.25mm en uitlaatkleppen op 0.30mm. Hoefde niet heel veel aan gesteld te worden (grootste afwijking was 0.05mm ofzo), dus ben benieuwd of ik dit ga merken in vermogen / rijgedrag.
IMG_20140611_205710.jpg
IMG_20140611_205710.jpg (100.97 KiB) 15794 keer bekeken
Daarna vacuum gemeten. Er zit op mijn inlaatspruitstuk een verdeelstuk met een aansluiting richting Donaldsonklep, een aansluiting voor de rembekrachtiger en een aansluiting met een stopje er in. Nu heb ik de aansluiting met het stopje losgehaald en aan een klein stukje koperen leiding een trompetje gemaakt. Nu kan ik het stopje vervangen door het stukje leiding waar ik dan weer zo de vacuummeter op aan kan sluiten. Dit leek mij een hele nette oplossing.

Nu met warme motor het vacuum gemeten, maar dit kwam (bij stationair toerental) niet boven de 10 of 12"Hg :( Valse lucht? Rondsproeien met remmenreiniger rond carburateur en inlaatspruitstuk deed niks.
IMG_20140607_152027.jpg
IMG_20140607_152027.jpg (141.74 KiB) 15794 keer bekeken
Na een avondje nadenken besloot ik de motorventilatie eens uit te schakelen door de ring in de cabine uit te trekken. Dit had direct resultaat en de vacuummeter geeft bij stationair toerental 21"Hg aan. In het boekje "vacuum meten" staat ook dat je de aansluiting voor de ontluchting uit het inlaatspruitstuk moet draaien en dit vervangen door de vacuummeter. Klinkt logisch. Maar hoort het onluchtingssysteem zoveel te lekken?

Dus wat hoort het vacuum te zijn tijdens bedrijf in de auto met het ontluchtingssysteem in de open stand?? Hoort dit dan in te storten naar 10"Hg? Als dat niet zo is, heb ik dus ergens een lek zitten in een van de ontluchtingssystemen; kleppendeksel, stroomverdeler of olievulpijp :?

Ik heb de rest van de tests maar gedaan met gesloten ontluchingskleppen.

Resultaten en mijn conclusies:
Vacuum bij stationair: 20"Hg. Naald trilt iets.
Bijstellen van mengselschroef op carburateur heeft niet zo heel veel effect op het vacuum. Motor begint op een gegeven moment wel slechter te draaien. Nu gesteld op beste gevoel / gehoor (zonder belemmering van enige vorm van kennis of ervaring :wink: ).
Onstekingstijdstip heb ik niks mee gedaan. Eerst de rest van de motorconditie maar eens in orde maken.
Compressietest: 15"Hg met trillende naald. Lekkende koppakking en/of slechte kleppen?
Toestand kleppen testen: 21"Hg. Slappe klepveren en/of vuile klepstelen en/of vuile klepgeleiders?
Toestand van de Zuigerveren: Naald loopt terug tot 2"Hg en komt tot 21"Hg. Versleten of niet goed afdichtende zuigerveren?
Automatische vervroeging ontsteking: Naald loopt terug tot 2"Hg en komt terug tot 21"Hg. Goed?
Compressie getest op alle cilinders:
Cilinder 1 : 25 psi
Cilinder 2 : 27 psi
Cilinder 3 : 50 psi
Cilinder 4 : 30 psi
Cilinder 5 : 33 psi
Cilinder 6 : 38 psi
Hier gaat dus ook iets niet goed.

Verder nog handig om te weten; mijn olie is niet cremekleurig en mijn koelwater heeft er altijd prima uitgezien, dus zonder olie.
Uitlaat rookt niet, maar stinkt wel naar benzine. Geen ploffen in de uitlaat. De DAF haalt zonder al te veel problemen een top van 70 of 80 km/u (met 20R10.5 bandjes)

Ik begin dus te twijfelen aan mijn kleppen en denk dan mijn koppakking nog prima is, maar ben heel benieuwd naar jullie conclusies :lol:

Voorlopig kan ik er nog niks aan doen, want het lijkt mij een hele opgave. Ik ben voornamelijk benieuwd naar het vacuum tijdens normaal gebruik. Moet dit ook tussen de 18 en 21"Hg liggen? Want dan heb ik ergens een lek en ga ik dat eerst maar eens verhelpen. Volgende week willen we een weekendje Furstenau doen (voor het eerst) dus ben benieuwd wat ik daarvoor nog kan doen.

Bedankt alvast voor het meedenken aan deze hersenkraker van de week :mrgreen:

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor edwin bruckner » vr 13 jun 2014 17:12

Bij in ieder geval oude Amerikanen is de rembekrachtiger altijd een erg gevoelig punt voor vaccuum lekken, zal bij de Daf denk niet veel anders zijn.

Kijk eens wat er gebeurd als de motor gewoon stationair draait, en dan de rem intrappen.

Of, of dat je misschien verschil meet als je de rembekrachtiger er even helemaal tussenuit haalt.

Of alles eraf halen, en dan 1 voor 1 weer aansluiten, dan kom je ook vanzelf tegen waar het lek zit.

Maar persoonlijk zou ik dan beginnen met de rembekrachtiger.

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » za 14 jun 2014 14:50

Bedankt voor het meedenken Edwin! Kan ik uit je verhaal opmaken dat het vacuum tijdens normaal gebruik dus ook zo'n 21"Hg moet zijn?

Zoals gezegd heb ik wel voldoende vacuum als de motorventilatie afgesloten wordt door de ring in de cabine uit te trekken. De rembekrachtiger en de afzuigleiding voor de stroomverdeler zitten hier nog voor. Dus deze zijn nog goed. Ik zal voor de zekerheid de aansluiting voor de rembekrachtiger eens loshalen en afdoppen.

Volgens mij moet ik het dus bij de ventilatie van het kleppendeksel of olievulpijp zoeken. Ik ga vanmiddag weer onder de motorkap duiken.
Andere suggesties zijn nog steeds welkom :mrgreen:

Kan ik een grote verbetering verwachten als ik dit oplos of valt dat nog wel mee? Ik heb geen idee wat ik moet verwachten van de prestaties.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor edwin bruckner » za 14 jun 2014 15:35

Persoonlijk heb ik nog nooit met een vaccuum meter gewerkt, dus geen idee welke waarde je af moet lezen. Staat volgens mij wel in het Daf boekje trouwens :)

Toen ik mijn wagen beter afgesteld had (carb, valse lucht, etc.) merkte ik in ieder geval veel verschil in de remwerking, ik kreeg de wielen zelfs geblokkeerd :mrgreen:

Motortje loopt nu perfect mooi. :)

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 14 jun 2014 22:16

Op je ontstekingshuis zit ook een vacuumslang (aan de ventilator kant)
Die slang/aansluiting kan lek zijn.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor peter80 » za 14 jun 2014 22:47

Op je ontstekingshuis zit ook een vacuumslang (aan de ventilator kant)
Die slang/aansluiting kan lek zijn.
ah, de zo hard als beton slang :mrgreen:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Dafinknouleuk » zo 15 jun 2014 15:48

de mantel kan dan hard zijn (metaal) maar daarbinnen zit rubber en als daar scheurtjes in komen heb eje daar een vaccum lek

Overigens: het kan geen kwaad om af en toe dat bochtje van je ontstekingshuis af te draaien en met een speld oid dat kleine gaatje achterin door te prikken naar de ruimte waar je rotor zit.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor peter80 » zo 15 jun 2014 17:38

de mantel kan dan hard zijn (metaal) maar daarbinnen zit rubber en als daar scheurtjes in komen heb eje daar een vaccum lek

Overigens: het kan geen kwaad om af en toe dat bochtje van je ontstekingshuis af te draaien en met een speld oid dat kleine gaatje achterin door te prikken naar de ruimte waar je rotor zit.
het rubber van het slangetje kan ook gaan verpulveren, dan is het zo ver uitgedroogd dat het uit elkaar valt.
Als het slangetje makkelijk beweegt en je geen gekraak hoort zal die al eens vernieuwd zijn :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast