Vacuummeter en compressiemeter zijn binnen en een hele reeks tests uitgevoerd.
Eerst de kleppen gesteld. Nog nooit gedaan, maar met het instructieboekje stelt dat dus niks voor. Inlaatkleppen op 0.25mm en uitlaatkleppen op 0.30mm. Hoefde niet heel veel aan gesteld te worden (grootste afwijking was 0.05mm ofzo), dus ben benieuwd of ik dit ga merken in vermogen / rijgedrag.
- IMG_20140611_205710.jpg (100.97 KiB) 15794 keer bekeken
Daarna vacuum gemeten. Er zit op mijn inlaatspruitstuk een verdeelstuk met een aansluiting richting Donaldsonklep, een aansluiting voor de rembekrachtiger en een aansluiting met een stopje er in. Nu heb ik de aansluiting met het stopje losgehaald en aan een klein stukje koperen leiding een trompetje gemaakt. Nu kan ik het stopje vervangen door het stukje leiding waar ik dan weer zo de vacuummeter op aan kan sluiten. Dit leek mij een hele nette oplossing.
Nu met warme motor het vacuum gemeten, maar dit kwam (bij stationair toerental) niet boven de 10 of 12"Hg
Valse lucht? Rondsproeien met remmenreiniger rond carburateur en inlaatspruitstuk deed niks.
- IMG_20140607_152027.jpg (141.74 KiB) 15794 keer bekeken
Na een avondje nadenken besloot ik de motorventilatie eens uit te schakelen door de ring in de cabine uit te trekken. Dit had direct resultaat en de vacuummeter geeft bij stationair toerental 21"Hg aan. In het boekje "vacuum meten" staat ook dat je de aansluiting voor de ontluchting uit het inlaatspruitstuk moet draaien en dit vervangen door de vacuummeter. Klinkt logisch. Maar hoort het onluchtingssysteem zoveel te lekken?
Dus wat hoort het vacuum te zijn tijdens bedrijf in de auto met het ontluchtingssysteem in de open stand?? Hoort dit dan in te storten naar 10"Hg? Als dat niet zo is, heb ik dus ergens een lek zitten in een van de ontluchtingssystemen; kleppendeksel, stroomverdeler of olievulpijp
Ik heb de rest van de tests maar gedaan met gesloten ontluchingskleppen.
Resultaten en mijn conclusies:
Vacuum bij stationair: 20"Hg. Naald trilt iets.
Bijstellen van mengselschroef op carburateur heeft niet zo heel veel effect op het vacuum. Motor begint op een gegeven moment wel slechter te draaien. Nu gesteld op beste gevoel / gehoor (zonder belemmering van enige vorm van kennis of ervaring
).
Onstekingstijdstip heb ik niks mee gedaan. Eerst de rest van de motorconditie maar eens in orde maken.
Compressietest: 15"Hg met trillende naald. Lekkende koppakking en/of slechte kleppen?
Toestand kleppen testen: 21"Hg. Slappe klepveren en/of vuile klepstelen en/of vuile klepgeleiders?
Toestand van de Zuigerveren: Naald loopt terug tot 2"Hg en komt tot 21"Hg. Versleten of niet goed afdichtende zuigerveren?
Automatische vervroeging ontsteking: Naald loopt terug tot 2"Hg en komt terug tot 21"Hg. Goed?
Compressie getest op alle cilinders:
Cilinder 1 : 25 psi
Cilinder 2 : 27 psi
Cilinder 3 : 50 psi
Cilinder 4 : 30 psi
Cilinder 5 : 33 psi
Cilinder 6 : 38 psi
Hier gaat dus ook iets niet goed.
Verder nog handig om te weten; mijn olie is niet cremekleurig en mijn koelwater heeft er altijd prima uitgezien, dus zonder olie.
Uitlaat rookt niet, maar stinkt wel naar benzine. Geen ploffen in de uitlaat. De DAF haalt zonder al te veel problemen een top van 70 of 80 km/u (met 20R10.5 bandjes)
Ik begin dus te twijfelen aan mijn kleppen en denk dan mijn koppakking nog prima is, maar ben heel benieuwd naar jullie conclusies
Voorlopig kan ik er nog niks aan doen, want het lijkt mij een hele opgave. Ik ben voornamelijk benieuwd naar het vacuum tijdens normaal gebruik. Moet dit ook tussen de 18 en 21"Hg liggen? Want dan heb ik ergens een lek en ga ik dat eerst maar eens verhelpen. Volgende week willen we een weekendje Furstenau doen (voor het eerst) dus ben benieuwd wat ik daarvoor nog kan doen.
Bedankt alvast voor het meedenken aan deze hersenkraker van de week