PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » zo 26 jan 2014 23:34

Nou, dynamo doet het dus (zie losse topic http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.php?f=1&t=2385) en de temperatuurmeter geeft 15 graden te weinig aan (http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... 654#p27558)

De keerring van beide tandwielkasten voor moeten denk ik vervangen worden, maar dat zal een klusje worden voor volgend klusseizoen. De wiellagers, fusees en complete ophanging en dergelijke moeten ook nog een keer geinspecteert worden. Dat nemen we dan allemaal tegelijk onder handen.

We kunnen er voorlopig lekker mee spelen en dat gaan we ook zeker doen! De klusjes die we nu onder handen gaan nemen houden ons niet van de weg, maar zullen ook genoeg tijd kosten.

- Veiligheidsgordels
- Beugeltje voor ophangen uitlaatdemper. Deze hangt nu tussen twee pijpdelen en kan nog wel een extra beugeltje gebruiken
- Bandjes. Ik heb wat kunnen vinden redelijk in de buurt voor €300. Redelijk versleten radiaalbanden, maar wel met unimog 10.5R20 velgen.
Bandjes€300.JPG
Bandjes€300.JPG (124.78 KiB) 16708 keer bekeken
Hier kunnen we nog wel even op rondrijden tot er genoeg gespaard is voor een setje nieuwe bandjes voor op deze velgjes. Als deze bandjes toch niet meer fatsoenlijk genoeg zijn had commerce nog unimog velgjes met NATO-bandjes voor €100 /st. Ook interesant, maar dat zijn geen radiaalbanden waar ik zulke goede dingen over lees. Waarschijnlijk rijden we niet genoeg om deze ooit voldoende te verslijten om te vervangen.

We hebben nu in totaal 8 originele wielen waarvan 2 helemaal vergane banden, 2 lekke banden en 4 behoorlijk uitgedroogde banden.
Ze hobbelen ook behoorlijk omdat de auto er zo lang op heeft gestaan. Dit lijkt wel minder te worden na flink wat gereden kilometers.

- Motorafstelling nog verder nalopen. Een keer de kleppen stellen, de timing van de ontsteking en het mengsel van de carborateur. Ik denk dat ik op het moment geen 1 op 2 haal en dat is toch wel heel confronterend :shock:
- Mounts maken voor de GoPro camera en Garmin GPS
- 12V en 5V (USB) boordspanning
- Iets bedenken voor het monitoren van de accu / laadstroomstatus (shuntweerstand voor huidige meter, of andere meter?)
- Radio voor wat muziek
- 27MC in alle convooiauto's
- Cabine wat meer wind en waterdicht maken
- Rotte panelen aanpakken
- Kleurtje kiezen en aan het schilderen gaan

We zijn in ieder geval klaar voor het eerstvolgende clubevenement! (wat nog een beetje in de buurt is :wink:)

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » do 13 feb 2014 11:26

Actiepuntje afgevinkt! 8) Andere bandjes met velg opgehaald bij UnimogDonald in Wilp. €300 voor de set van 4. Er zit niet veel profiel meer op, maar wel radiaalbanden en Unimogvelgen.
Kunnen we voorlopig even mee verder denk ik en dan komen er per 2 wel nieuwe bandjes op.
NieuweBandjes1-klein.jpg
NieuweBandjes1-klein.jpg (99.01 KiB) 16675 keer bekeken
Ondertussen al lekker wat zondagen de zandpaden en drekpaden van Twente opgezocht. Dat is wel heel mooi rijden hoor! :lol: Ik ben een kaart aan het maken op Google maps met de openbare zandpaden in de omgeving. En de wegen waar je niet door mag. Dan kun je een mooie route uitstippelen met zo min mogelijk asfalt. Deze kan ik eventueel delen met mensen die hier interesse in hebben en willen helpen bij te werken. Als iemand nog tips heeft houd ik me aanbevolen.

Mijn Garmin GPSMAP62st hangt er ondertussen ook in dus daar kan ik dan mooie tracks mee rijden. (en de snelheid mee in de gaten houden, want die naald wappert wel heel erg) In combinatie met de gratis routable kaarten van OpenStreetMap is dit briljant. Afgelopen zomer nog gebruikt in Ijsland bijvoorbeeld.

Binnenkort maar eens een weekendtripje naar Fursten Forest plannen :mrgreen:

Dit weekend de nieuwe schoentjes passen en dan gelijk even de trommels er af om te kijken wat dat beetje drek met de remmerij doet. Kan ik gelijk wat missende veertjes en schroeven plaatsen die ik ondertussen heb ontvangen.

Hoei wat een pret :lol:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor peter80 » do 13 feb 2014 11:49

(en de snelheid mee in de gaten houden, want die naald wappert wel heel erg)
Roest of rommel in je snelheidsmeterkabel?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor edwin bruckner » za 15 feb 2014 15:56

(en de snelheid mee in de gaten houden, want die naald wappert wel heel erg)
Roest of rommel in je snelheidsmeterkabel?
Of een te krappe bocht/knik, dan krijg je dat ook.

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » ma 17 feb 2014 21:16

Wederom dank voor de tips! Kilometertellerkabel helemaal losgehaald en de knikken er uit proberen te halen. Schoongemaakt, gesmeerd en netjes teruggehangen. De meter wappert nog steeds, maar lijkt wel wat minder. Is niet echt een probleem aangezien ik toch de GPS gebruik voor de snelheid. Door de nieuwe bandjes zou de snelheid toch niet meer kloppen. Is de snelheidmeter eigenlijk nog bij te stellen?

De bandjes bevallen super! Maken lang niet zo veel kabaal als ik had gevreesd en de auto hobbelt bijna niet meer :D
Had de auto nog hoog op de steunen staan en mocht al ergens een vastzittende Laro uit een donker bos bergen 8) Topavontuur!

Het viel me trouwens nog wel mee hoe snel er drek / water in de trommels komt. Ik was bang dat er na elk plasje gespoeld, gepoetst en geflost moest worden, maar dat is dus pas na echte serieuze drek.

Dit weekend naast de banden en de remmen ook nog de 12V netjes gemaakt. Met een wisselschakelaar en een dik relais kan de omvormer aan, uit of via het contactslot (jaaa wij hebben een heus contactslot!) lopen. 2 sigarettenaanstekerstopcontacten gemaakt waarbij in 1 een dubbele USB adapter zit. Dit wordt waarschijnlijk toch het meest gebruikt.
Alles netjes achter een extra zekeringskast waar ook al ons latere gepruts bij in komt.
12Volt1_klein.jpg
12Volt1_klein.jpg (88.14 KiB) 15934 keer bekeken
Er staan nog genoeg klusjes op de lijst en het eerste wat we moeten doen wordt denk ik kleppen stellen. Ook nog nooit gedaan, dus ben weer zeer benieuwd. Heeft er iemand een linkje naar een zo duidelijk mogelijk toppic? Heb al wel wat zaken gevonden, maar moet ik bijvoorbeeld nog pakkingen o.i.d. hebben voordat ik de boel lostrek?

Groet'n!

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » zo 16 mar 2014 00:42

Tussendoor even de batterijconditiemeter gemaakt waar ik een ontwerpje voor had gevonden. Het schema had ik hier ook al geplaatst:
http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... =15#p29873

Een beetje solderen en het ontwerp aanpassen aan mijn eisen en ik kom tot dit:
IMG_20140315_231246.jpg
IMG_20140315_231246.jpg (127.1 KiB) 15877 keer bekeken
Het geeft met een reeks LEDs aan wat het voltage is over de accuklemmen en dus de status. Of de accu's leeg zijn, vol bijgeladen of dat ze overladen worden. Het werkt op basis van de LM3914 display driver voor het aansturen van de LED's, een LM317 spanningsregelaar voor een stabiele 10V voeding en een KIA358 OpAmp voor het afregelen.

Tijdens normale omstandigheden is de accuspanning tussen de 25,3 V (vol) en ongeveer 23,4 V (leeg). De meter geeft dan groen/oranje/rood aan.
IMG_20140315_231032.jpg
IMG_20140315_231032.jpg (83.34 KiB) 15877 keer bekeken
Als de dynamo draait, stijgt de spanning tot 28,4 V om de accu's bij te laden. Als de spanning hoger zou worden, worden de accu's overladen en gaan ze kaduuk. Bij het laden stijgt de weergave van de meter, maar is nog steeds groen. Als de spanning te hoog wordt branden de LED's oranje of rood.
IMG_20140315_231104.jpg
IMG_20140315_231104.jpg (82.48 KiB) 15877 keer bekeken
Ik wil het nog verder uit gaan breiden met een buzzer voor als de spanning te hoog/laag is en een circuitonderbreker voor als de accu's te leeg raken.

Nu eerst een mooi plekje vinden in het instrumentpaneel. De LED's zijn verhoogd op de printplaat geplaatst en worden dus als enige zichtbaar. Voor de rest kan ik eventueel nog een kastje maken voor afscherming.

Lang leve geknutsel en gepruts!

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » zo 30 mar 2014 23:07

:D :D Vandaag een topdag gehad! Met de mensen van Twente Offroad de Dinkelroute gedaan en meegereden met de DAF en de Laro. Heb er zo helaas ff geen foto's bij, maar het was met dit weer natuurlijk heerlijk om te rijden met de deuren achterin en de zon in het gezicht.
Het was een roadbook route van zo'n 80km. We hadden ons overal op voorbereidt met een kinetisch touw en high-lift jack 8) Hadden we jammer genoeg allemaal niet nodig :P Het was voornamelijk asfalt happen en de zandpaden waren allemaal droog en stoffig. Er zaten wel een paar heeeele mooie greenlanes tussen.

Gelukkig hadden we de koppeling weer in de benen en we dachten alles mooi voor elkaar te hebben. Dit zou de eerste lange tocht worden. Toen we vanzelfsprekend op het verste punt van huis waren verwijdert voelde ik dat de DAF zwaar liep en klonk het rechterwiel zorgwekkend. Even gestopt en het wiel op de krik. Liep absoluut niet vrij rond en er kwam een zeer naar geluid van het wiellager :shock:

Besloten om de tocht af te breken en de kortste mooie route naar huis te nemen met 30km/u :cry: Af en toe even stoppen en kijken of het allemaal niet te heet wordt of verslechterd. Uiteindelijk om 18:00 de DAF weer in de garage kunnen zetten.

Uiteindelijk ongeveer 150km gereden en 100L benzine er doorheen gejaagd :shock: :shock: Beide tanks volgegooid en leeg achtergelaten. Vooral nadat het mis ging met het wiellager leek het alsof we er een aanhanger achter hadden hangen. Ik was voornamelijk bang voor al die energie die dan waarschijnlijk het lager / wiel / naaf in gaat. Dat rijdt toch echt niet relaxed.

We hebben er dus weer een nieuw klusje bij :? Ik heb al veel kunnen vinden op dit forum over de wiellagers, dus heb er wel vertrouwen in. We gaan eerst maar eens de boel lostrekken en kijken wat we aantreffen. We houden jullie natuurlijk weer op de hoogte :!:

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor montji » ma 31 mar 2014 16:01

In jouw geval zou ik ook de resterende 3 wiellagers demonteren,schoonmaken en opnieuw in het vet zetten.
Als ik jou verslagen goed lees,heb je een 126 gekocht met veel achterstallig of slecht tot geen onderhoud.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Hoppa69 » ma 31 mar 2014 20:08

We zijn met ons YA126 avontuur ondertussen ruim een half jaar verder
Niet om je aan te vallen.

En dan nog niet naar de wiellagers gekeken ?

Lijkt mij toch als je een auto koopt en je alle olie vervangt en doorsmeerd dat je de wiellagers meeneemt, moet tenslotte ook vet in.

FF een foto uit het topic van gerard geleend, zo wil je toch niet gaan rijden en dat zie je alleen als je de boel open trekt.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » ma 31 mar 2014 20:46

Voel me ook niet aangevallen hoor, wees gerust 8) We zijn ondertussen zelfs al een jaar verder. Ik kreeg vorige week de nieuwe verzekeringspapieren opgestuurd. Er zijn natuurlijk nog meer hobby's en bezigheden en dan is een jaar zo voorbij.

Het is de eerste auto ooit waar we zo mee aan het werk zijn, dus het is nogal een leerproces. Waarschijnlijk is het het beste om de hele auto uit elkaar te halen en opnieuw op te bouwen, maar dan ben je na 5 jaar nog niet aan het rijden. De helft van wat we leren is door er mee te rijden en de kleine oepsjes. Soms 2 stappen vooruit en 1 terug, maar dat zal er wel bij horen.

Ik had nog niet heel veel speling gevoeld in de wielen, dus was van plan dit klusje in het volgende winterseizoen op te pakken. We hebben tot nu toe nog niet de juiste spullen om de lagers netjes los te halen en af te stellen, dus had alles lostrekken nog niet veel nut. Dat wordt nu dus wat naar voren gehaald.

Heb ondertussen de eerste prijzen binnen en voor een wiellagerset en oliekeerringen wordt al ongeveer €150 per wiel gevraagd :shock:
Zometeen eens kijken of we een wiel loskrijgen...

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor peter80 » ma 31 mar 2014 21:51

Ik had een lager waar de tonnetjes overdwars lagen, auto was gesleept over een afstand van ongeveer 35 km. Kreeg het lager er niet af dus maar een hele naaf vervangen (waar men op een technische dag nog hoofdbrekens heeft gehad om een fuseepen er toch niet uit te krijgen :mrgreen: ). Is het voordeel van een auto slopen en alle onderdelen te bewaren.
Heeft nog steeds nut want in de 314 zitten ook deze lagers.
Binnenkort trouwens nog eens de garage opruimen en de meuk wat niet meer gebruikt word van 126 proberen te verpatsen :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Hoppa69 » ma 31 mar 2014 22:21

We hebben tot nu toe nog niet de juiste spullen om de lagers netjes los te halen en af te stellen, dus had alles lostrekken nog niet veel nut.
De naaf er zo af halen lukt 8 van de 10 keer zo met de handen, komt het voorste lager al mee.
En al blijft de achterste dan zitten, dan heb je hem gezien en kan je hem op de naaf insmeren met vet.(beter iets als niets is hier dan het motto)

En afstellen is niet moeilijk, goed vast, rond draaien nog wat vaster, weer rondt draaien, 1/8 terug, klaar.

Je steekas zit met acht moeren vast, dus dop er op, sleutel gelijk met 1 tapeind en dan 1 tapeind terug draaien, heb je 1/8.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Ronald » ma 31 mar 2014 23:07

Grote pijpsleutel voor moer heb ik in bezit, dus die kan ik wel ff achter de deur gooien.( zal niet te hard gooien, is maatje onbenullig )
Grote maten doppenset ook aanwezig.
Je hebt mijn nummer, komt wel goed.
Groetjes Ronald

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor blijedafrijer » ma 31 mar 2014 23:17

nog maar een keer onder de aandacht brengen

Na 10 jaar en 18 Dafs ervaring ben ik er achter dat de ya126 een mooi stukje techniek is
Als je het handboek vth9-326 bezit wat je als lid kan downloaden via de site en technisch geïnteresseerd bent en eventueel een keer de sleuteldagen bezoekt zul je merken dat het niet zo’n hele moeilijke auto is om aan te sleutelen.
Gezien de leeftijd en de vaak onbekende geschiedenis heeft de Daf wel extra aandacht nodig
Het eerste wat ik na aanschaf doe is de auto rondom op bokken zetten
De wielen eraf de remtrommels eraf de remmerij contoleren schoonmaken wat nodig is vervangen remvloeistof controleren of als nodig vervangen
Remleidingen controleren en waar nodig vervangen
De wiellagers controleren als nodig is opnieuw in het vet of vervangen
Vooras fusees controleren op speling
Rondom tandwielkasten olie controleren of vervangen
Mijn laatste aanschaf had in de voorste wiellagers en tandwielkasten alleen maar water en vuil zitten
Stuurinrichting stuurhuis olie contoleren hulpstuurhuizen en stuurkogels op speling controleren en doorsmeren
Kruiskoppelingen van de aandrijfassen op speling controleren en doorsmeren
Deze voorgaande punten hebben veel met de verkeersveiligheid te maken
En gezien de afschaffing van de APK moeten we toch zelf zorgen dat de Dafs verkeersveilig blijven
De rest van het onderhoud kan men in de loop van de tijd doen
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » di 01 apr 2014 00:07

Gerard heeft gelijk met alle punten om te controleren en we waren allereerst begonnen met zijn lijst. Maar nadat de auto goed kon remmen en aandrijving had, moet er ook af en toe in gereden worden. We waren toen immers al 9 maanden bezig en dan is het net een bevalling hoor, dat eerste ritje :wink: Dan krijg je tenminste ook het gevoel dat je het ergens voor doet :mrgreen:

We komen net terug van de garagebox en hebben het probleemwiel onder handen gehad. Het viel mij reuze mee hoe makkelijk het ging en wat voor bende we tegenkwamen. Wel vieze troep en 1 lager kapot, maar de geluiden deden mij erger vermoeden.

We konden met de boutjes de buitenste naafflens zo van de naaf afdrukken. Beetje WD40 en het zei 'plong'. De borgmoer en stelmoer zaten zo los dat we ze met de hand los konden draaien. Daarna de flens er weer op gezet om met de pullietrekker het buitenste lager rustig van de naaf te trekken.
20140331_223133.jpg
20140331_223133.jpg (220.84 KiB) 15754 keer bekeken
Er zat genoeg troep in en het is natuurlijk een vieze bende. Heeft waarschijnlijk niet of nooit onderhoud gezien, maar er zit nog iets van vettigheid in en er zijn geen beschadigingen te zien / voelen.
20140331_225616.jpg
20140331_225616.jpg (167.61 KiB) 15754 keer bekeken
Waar moet ik nu op letten om te beoordelen of dit lager inderdaad nog goed genoeg is?? De rollen zijn nog recht, er lijkt niks ingesleten, de wand van de naaf voelt nagenoeg glad. Ik dacht dat dat dan goed genoeg is.
Als het lager er niet af hoeft ga ik het er niet af halen. Er zat nog vettigheid in, dus de vetkering doet nog zijn werk. Ik laat het binnenlager op zijn plek zitten en spoel dit even goed uit met wat benzine. Wel eerst even de remschoenen aan de kant. Dan laat ik het wel goed uitlekken / drogen en plak het vol met kroon wiellagervet.
Hoeveel vet moet ik er nu in smeren? Alleen het lager goed in het vet? Of moet de halve naaf volgesmeerd worden.

Het buitenlager is duidelijk de oorzaak van het kabaal. Het raampje is gesneuveld en de rolletjes kunnen dus teveel bewegen en zelfs dwars.
20140331_225655.jpg
20140331_225655.jpg (53.47 KiB) 15754 keer bekeken
Hier moet dus een nieuwe voor komen. Nu hebben we op Ebay al goedkopere opties gevonden zoals dit:

Rollers Timken 395S
http://www.ebay.com/itm/TIMKEN-395S-Tap ... 2588e9e84e

Cone Timken 3920
http://www.ebay.nl/itm/1-NEW-TIMKEN-392 ... 1#viTabs_0

Al met al valt het klusje mij nog reuze mee. Met het monteren gaat de dikke dop wel handig zijn Ronald. Je hoort nog even van me.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten