PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » do 16 jan 2014 11:26

Hee hallo allen,

We zijn met ons YA126 avontuur ondertussen ruim een half jaar verder en hopen dit weekend toch echt een stukje te gaan rijden :P
Lange tijd niks over onze vorderingen laten horen, maar dat betekend zeker niet dat we stil hebben gezeten.
Met onze vorige posts hadden we een beetje een ander topic gekaapt, nu dan maar een losse topic voor onze vorderingen.
Laatste nieuws was dat we een kapotte tussenbak hadden die we niet verder uit elkaar kregen met grote ellende. Uitendelijk is deze uit elkaar gegaan en bleek dat deze in het verleden waarschijnlijk droog is gelopen waardoor de borgring is losgelopen en alle lagers naar zijn grootje zijn geholpen evenals flink wat schade aan de as.
Hiervoor hebben we een verse tussenbak opgehaald bij het magazijn (flink stuk rijden voor ons). De nieuwe tussenbak zit er nu onder en is gevuld met nieuwe 80W90 samen met de versnellingsbak, tandwielkasten, verdeelkasten en stuurhuis. We hebben nog een poging gedaan om de keerring en borgring te vervangen (op advies van Thomas) maar na een avond proberen hebben we het niet voor elkaar gekregen en besloten om eerst maar eens wat kilometers te maken. We komen er tijdens een sleuteldat nog wel een keer op terug.
De remmen zijn ondertussen helemaal klaar. Dus wielremcylinders, expansie- & stelcylinders, hoofdremcylinder en rembekrachtiger gereviseerd. Remmen ontlucht, bijgesteld en handrem afgesteld. We hebben remdruk en de auto staat stil als we op het pedaal trappen!!
Hierna hebben we besloten een eerste ritje te proberen. Dat was een iets minder goed idee en heeft ons een aantal uurtjes slaap gekost.
Auto start en loopt, remt en lampjes doen het. Stukje rijden dan maar. Op weg naar het eerste benzinestation en de wasbox. Oh oh, wat een pret. Mos er vanaf spuiten en 20L benzine in de tank. Zullen we een groot rondje doen of een klein rondje? Ach, hij doet het toch prima... 50m verder staan we stil midden op de kruising en is er geen beweging te krijgen in 3,5tom sta-in-de-weg!
Landrover ophalen, slepen dan maar en kijken wat er aan de hand is.
Dit was de eerste keer dat de auto reed met lopende motor. Alle pruttel in het brandstofsysteem is dus losgekomen en heeft van alles verstopt.. dit hadden we even schoon moeten maken.
Ach ja, nog een klusje er bij. Carborateur, benzinepomp en filter los en helemaal schoongemaakt. Een dikke laag modder in het filter, troep in de pomp en een aantal sproeiers verstopt. Was wel nodig dus. Bij het terugzetten van de startmotor hing er nog een draad los... die hele dikke. Hing verstopt op een hele vervelende plek. Dus bij een startpoging heeft deze netjes een gat in de carterpan gelast :shock: ... zucht. Haastige spoed is echt NOOIT goed.
Besloten om dit gat eerst eens te lijmen met een plaatje en bizon 2 componenten metaallijm. Zolang dit het houd, ben ik tevreden. Maar is wel weer een aandachtspuntje er bij.
Het koelsysteem is nu ook een aantal keren doorgespoeld en gevuld met verse antivries.
We zijn nog een paar dingen tegen gekomen:
De dynamo doet volgens mij niks. Is een wisselstroomgenerator, maar we hebben wel een stroommeter aan boord. Koolborstels zijn nog goed, verder nog niet gekeken. Heeft iemand specs van deze generator (Leece-Neville?) / BAF-kast (BOSH)?
De banden zijn nogal slecht met droogtescheurtjes. Ik heb wat offertes aangevraagd en ben de verschillende opties aan het bekijken. Unimog velgen of toch Fedima Sirocco's / LG Trial Extreme of Michelin XL voor 9.00R16 :lol: ?
Als ik het goed begrijp zijn Unimog velgen niet te gebruiken als steunwiel?

Al met al zijn we dus al ruim een halfjaar aan het sleutelen en dreigen binnenkort weer in de sneeuw te komen. Zo zijn we ook begonnen, maar nu hebben we er wel een dak boven.
We hebben er nog steeds pret aan en hopen de auto in een voldoende staat te krijgen om het paasweekend of het 15jarig jubileum aanwezig te zijn :D .

Dit weekend gaan we weer een poging wagen om een ritje te maken. De akku's zijn opgeladen, dus we kunnen ook zonder de dynamo wel een dagje rijden. Zodra we meer kilometers er mee gereden hebben dan dat we gesleept zijn, plaats ik wel een trotse foto ;)
Iedereen in ieder geval bedankt voor de mooie verhalen hier en de broodnodige informatie. We maken er gretig gebruik van.

Tot binnenkort!

pietjedaf
Cabine Coureur
Berichten: 349
Lid geworden op: za 18 nov 2006 20:31
Locatie: oostwold(wk)

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor pietjedaf » do 16 jan 2014 15:33

:D :D mooi verhaal om te lezen,komt vast allemaal goed

succes

pieter

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor dennis83 » do 16 jan 2014 17:18

leuk verslag en nog wat leuke uitdagingen voor de boeg zo te lezen. Ben benieuwd naar je banden keuze, die van mij moeten ook vervangen worden, denk dat ik toch ga zoeken naar een setje unimog velgen met mooie nato band.

en dan voor mij natuurlijk een andere vraag; wat voor landrover heb je ?? :D :D
Groeten,

Dennis

Afbeelding

John
Hercules Held
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 14:36
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor John » do 16 jan 2014 21:13

Mooi verhaal, je maakt nog eens wat mee zo.
Unimog banden heb ik er ook onder zitten. Komen bij Commerce in Nieuwediep vandaan. Toffe gasten en erg behulpzaam.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Hoppa69 » do 16 jan 2014 21:25

Als ik het goed begrijp zijn Unimog velgen niet te gebruiken als steunwiel
Yep.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » do 16 jan 2014 23:05

Het verhaal is voorlopig ook nog niet voorbij :)
Gelukkig hebben we dus een recovery vehicle in de vloot.
Laro.jpg
Laro.jpg (82.47 KiB) 17406 keer bekeken
Hier moet ook nog genoeg aan gedaan worden. Een vervangende versnellingsbak ligt al klaar, maar de DAF houd nog even de klusplek bezet.
Zoooo veel leuks te doen en zoooo weinig tijd :lol:

Voor de bandjes is het inderdaad een moeilijke keus. Eerst maar eens twee nieuwe bandjes om de slechtste te vervangen of 4 andere velgen met 2de hands bandjes waar we nog even op verder kunnen. Kom ik allebei rond de € 500 uit denk ik. Met de Unimog-optie zijn we iets goedkoper en makkelijker uit denk ik. Vooral als er later weer nieuwe banden op moeten.
Eerst maar eens een eerste platwiel rijden denk ik. Een paar kilometer zal er nog wel in zitten.

Sommige keuzes kun je beste gewoon uitstellen he :wink:

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor dennis83 » vr 17 jan 2014 00:00

Bij mij is het precies andersom, de range rover houd de plek van de daf bezet. Hoop voor maart klaar te zijn met de restauratie. Maar mooie series leuke combinatie een laro en daf :D
Groeten,

Dennis

Afbeelding

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor wesley » vr 17 jan 2014 17:04

Grtn v/d Ouwe Daf

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » vr 17 jan 2014 18:18

Thanks! Goede tip. ff een bericht gestuurd met de vraag om betere foto's. Ik wil niet helemaal naar Haarlem rijden voor uitgedroogde banden.. die heb ik namelijk al. :roll:

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » zo 19 jan 2014 20:52

Woohoo! Gisteren de eerste rit gemaakt met meerdere kilometers zonder al te veel problemen! Echt fantastisch om mee te rijden dat ding.

Eerst even paar keer heen en weer op de parkeerplaats voor de garagebox en de carborateur wat armer afgesteld. Hij loopt nog niet heel mooi. Stationair 500 /600 toeren, anders slaat hij af. Koude motor mist soms nog een slag en loop dan niet op alle cylinders. Dit ging al een stuk beter aan het eind van de dag toen alles lekker was warmgedraaid. Als iemand dus nog geheime tips heeft om de afstelling netjes te krijgen hoor ik het graag. We hebben geen lambda-sensor of vacuummeter.. alleen de oortjes en het gevoel of het van ons gepruts beter of slechter wordt :P

Na afstellen hadden we al wat meer vermogen en zijn we op pad gegaan. Eerst maar eens naar het dichtsbijzijnde benzinestation 500m verderop.
Zonder problemen bereikt! De auto heeft 15 jaar stilgestaan op de bandjes, dus hobbelt nogal. We hebben de band die het meest hobbelde gewisseld en alle andere wielen nog een keer nagetrokken. Tanken (auw) en het volgende stuk naar een industrieterrein waar we wat meters kunnen maken zonder verkeer.

Hier een paar rondjes gereden, lekker schakelen, remmen, sturen en opletten of we gekke geluidjes en dergelijke horen. Dit gaat eigenlijk allemaal best prima! We hebben de remmen dus blijkbaar goed onder handen gehad. De achterwielen blokkeren als er echt flink op het pedaal wordt getrapt, dus het kan zijn dat de remdrukbegrenzer niet goed is. Deze hebben we als enige niet onder handen gehad. Maar remmen gaat prima als je rekening houd met je dikke 3500 kg.

Na een paar rondjes nog even een rondje rond de auto voor een visuele inspectie. Blijkt er toch nog iets te lekken, motorkap omhoog. Lekt de caborateur benzine op het hete inlaatspuitstuk! Ver van ideaal, snel motor uit, benzinekraan op 0 en benzinefilter snel losgedraaid om de druk va n het systeem te halen. Brandblusser in de aanslag, maar gelukkig goed afgelopen.. wel de conclusie getrokken dat er een fatsoenlijke brandblusser in de standaarduitrusting hoort van een klassieker. Bij het schoonmaken van de caborateur is een van de sproeiers niet voldoende aangedraaid en deze was nu los getrild.

Kruiskoppelingen van de aandrijfassen gecheckt, blijven mooi vastzitten. De tandwielkast linksvoor lekt olie door de keerring denk ik. In deze tandwielkast stond ook een liter water onder de olie toen ik deze had geinspecteerd / gevuld. Dus dat is niet zo gek dat die er slecht aan toe is. Komt gewoon op het lijstje te staan, ondertussen in de gaten houden.
Er lekt ook koelvloeistof ergens bij de waterpomp, maar niet dramatisch. Ook maar een keer onder handen nemen dus.

De motor komt ondertussen op temperatuur en loopt al een stuk mooier. De temperatuurmeter loopt op, maar is de hele dag niet boven de 60 graden gekomen. Ik denk dat dit niet klopt, want dat zou betekenen dat de thermostaat niet eens open gaat en dat is niet het geval. De meter zal denk ik afgesteld moet worden. Op het lijstje dus.

Na al deze controles en gepruts begonnen aan de eerste echte rit. Van het bedrijventerrein Marssteden in Enschede naar Boekelo en binnendoor naar Buurse en het Buursezand. Supermooie rit. In colonne met de laro lekker over de zandwegen en door de blubber. Met een grote glimlach achter het stuur. De rest van de dag ook geen problemen meer gehad en we hebben de wereld weer van zo'n 20L benzine afgeholpen en de staatskas gespekt.

Eerst zaken waar we nu naar gaan kijken:
- Dynamo
- Lekke waterpomp
- Keerring tandwielkast
en nog veel, heel veel meer, maar alles stap voor stap :mrgreen:

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor blijedafrijer » zo 19 jan 2014 22:10

wat de waterpomp betreft heb ik hier goede ervaringen mee
scheelt je een hoop werk als het lukt en anders toch de waterpomp reviseren

http://bernardmotoren.nl/additieven/105 ... -leak.html
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor blijedafrijer » zo 19 jan 2014 22:19

deze gebruik ik voor versnellingsbakken en tandwielkasten
http://www.arie.nl/poets-wax/toevoeging ... p_leak.htm

ik hou wel van sleutelen maar soms helpen deze middeltjes


http://www.arie.nl/poets-wax/toevoeging ... charge.htm
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Hoppa69 » zo 19 jan 2014 23:26

benzinekraan op 0 en benzinefilter snel losgedraaid om de druk van het systeem te halen.
Zie er het nut niet van in, filter zit voor de pomp, enige wat je los kan draaien om drukloos te worden is de leiding op de carberateur, wat hem niet wordt boven dat hete spruitstuk, blijft alleen de aansluiting op de pomp over, tegen de tijd dat je dat los heb, is de boel al uitgelekt.
Er lekt ook koelvloeistof ergens bij de waterpomp, maar niet dramatisch.
Wacht maar tot je hem vervangen moet, zou de tip van gerard proberen als ik jouw was.
De meter zal denk ik afgesteld moet worden.
Daar zou ik heel graag een verslag van willen zien, want daar valt niet veel aan te stellen namelijk, je thermostaat gaat of te vroeg open of hij sluit niet goed af.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor montji » ma 20 jan 2014 15:05

Wat de waterpomp betreft,ik heb begrepen dat deze wagen 15 jaar heeft stilgestaan.
Als de keramische kering nog goed is en hij niet teveel lekt doorrijden ,moet weer even inslijpen op zijn zitting.
In verloop van tijd moet het dan ophouden.

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » ma 20 jan 2014 16:56

Zie er het nut niet van in, filter zit voor de pomp, enige wat je los kan draaien om drukloos te worden is de leiding op de carberateur, wat hem niet wordt boven dat hete spruitstuk, blijft alleen de aansluiting op de pomp over, tegen de tijd dat je dat los heb, is de boel al uitgelekt.
Heb je helemaal gelijk in, maar je wilt toch IETS doen en dan doe je niet altijd hetgeen wat achteraf de beste optie was :P Was in ieder geval geen leuk momentje :oops:

Voor de waterpomp wordt het dus afwachten of het erger of beter wordt :) Als het erger wordt, de truuc van Gerard een keer proberen. Als het minder wordt doen we helemaal niks en gooien we het op de keramische kering. Voorlopig blijft het in ieder geval nog bij kleine druppels.

Voor de temperatuurmeter ga ik dus de thermostaat een keer loshalen, schoonmaken en in een pannetje met water warmstoken om te kijken wat hij doet. Als ik dan in hetzelfde pannetje de temperatuurmeter doe en een tweede thermometer, weet ik ook direct waar ik daarmee aan toe ben. Ben namelijk wel heel nieuwsgierig of ik een beetje van die temperatuur uit kan gaan. Als er niks aan te stellen valt weet ik in ieder geval wel wat de waardes voorstellen. Ik ga er wel vanuit dat het verloop lineair is, dus kan ik altijd nog het wijzerplaatje aanpassen toch? Het komt allemaal niet zo nauw, maar als ik 30 graden mis zit, is dit wel interessant om te weten.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten