PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » ma 16 jun 2014 21:34

Goeie tips heren, maar deze onderdelen zitten allemaal nog voor de kleppen voor de carterontluchting (die ring in de cabine voor het doorwaden). Als ik de carteronluchting uitschakel heb ik wel voldoende vacuum. Mijn conclusie is dus dat alles wat hiervoor zit (ontluchting ontsteking en rembekrachtiger) nog prima is.

Mijn voornaamste vraag is dus; Hoort het vacuum bij een volledig ingebouwde operationele motor ook 18 tot 21" Hg te zijn?

Bij het testen van het vacuum volgens het boekje is de motor uitgebouwd en op een testbok geplaatst en haal je de complete ontluchting los en 'lekt' hier dus geen vacuum weg. Bij een ingebouwde motor wordt er vacuum 'gelekt' om te ontluchten. Hoe veel is dit? Hoe meten jullie het vacuum? En hoeveel meet je dan?

Ik kan natuurlijk wel van alles los gaan trekken en vervangen, maar ik moet eerst weten wat ik zoek en of dit niet een normale situatie is die ik nu probeer "op te lossen" :mrgreen:

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 17 jun 2014 13:17

Geen idee, ik beoordeel het vacuum of ik binnen een acceptabele afstand stil sta zonder met twee voeten op de rem te hoeven maar de heb je natuurlijk nix aan.

Een collega met goeie remmen (=goed vaccuum) in de buurt zoeken en daar die meter ff aanhangen zou ik zeggen

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Jorrit » di 17 jun 2014 15:47


PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » di 17 jun 2014 21:49

Ja, die ken ik. Dat is ook het instructieboekje waar ik het over heb. Maar bij de les werkten ze dus met een uitgebouwde motor.

Ik zal tijdens het rijden eens kijken of ik verschil merk met de carterventilatie open of dicht. Als ik met de afgesloten carterventilatie een veel betere remwerking heb, weet ik ook voldoende :lol:

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Jorrit » wo 18 jun 2014 07:01

Bij een gewoon ingebouwde motor moeten de waarden hetzelfde zijn, dus tussen de 18 en 21". Anders is er iets niet goed...

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » wo 18 jun 2014 22:26

Bedankt Jorrit, precies wat ik wilde weten :!:
Nu kan ik op zoek :lol:

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » di 24 jun 2014 07:15

Nog geen lek kunnen vinden, maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben de DAF het weekend lekker uitgelaten in Fursten Forest :mrgreen: Ook dankzij jullie hulp en tips, dus mogen jullie ook meegenieten:

Hummer vlot trekken :wink:
P1150467_klein.jpg
P1150467_klein.jpg (137.56 KiB) 17090 keer bekeken
Stukje zwemmen
DAF_water_klein.jpg
DAF_water_klein.jpg (116.71 KiB) 17090 keer bekeken
Andere pret :lol:
P1150508_klein.jpg
P1150508_klein.jpg (108.95 KiB) 17090 keer bekeken
We hebben op de weg ook een verbruik gehaald van 1:3 en dat is toch al snel een verbetering van 200%
De investeringen in ontsteking en wiellagers zijn er dus al bijna uit. Is dus echt duurder als je het niet doet :wink:

Nu mag de napret beginnen. Vanavond even remtrommel loshalen en kijken wat we hier aantreffen. Op de terugweg hadden we in ieder geval zo goed als geen remmen :shock: Maar ja, dat hoort er bij toch?
Verder wil ik even de verschillende oliepeilen checken en kijken naar de kleur om er zeker van te zijn dat er nergens water in is gekomen.

Hebben jullie nog andere dingen die jullie checken?

Ik weet dat sommigen hun eigen ideeen hebben over terreinreiden, modder en water, maar die pret is toch wel behoorlijk priceless. Hier hebben we nou juist zo hard voor gewerkt afgelopen jaar.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 24 jun 2014 09:05

Als ik dat zo zie dan zou ik als eerste de stop onder het vliegwiel/koppelingshuis controleren (achter je cartepan precies boven de chassisbrug)
richting je startmotor zit een afdekplaat daar kan ook water doorheen.

Verder alle vetpunten doornemen, inclusief de 24 messing stiften: die eruit en daar een nippel opdraaien (bv van as reservewiel) als je bagger en water in je wielophanging hebt dan is het snel klaar met je nylon bussen zodat je al bij 60 km/h je deurtjes op de snelweg hebt liggen (shimmy).

Verder je ontluchtingsventielen van wiel tandwielkasten doorblazen, als die open staan door vuil dan ook kans op water daarin.

Verdeelkasten aan je tussenbak kunnen waar de aandrijf as eruit komt in voorste achterste compartiment water krijgen als de keerringen niet meer fris zijn.

Kortom: de verhouding in tijd terreinrijden:sleutelen is ongeveer zoals je brandstofverbruik :shock: :wink:
Maar als je graag in het terrein bent én graag sleutelt dan heb je een hele mooie combi..

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor PartySafari » di 24 jun 2014 10:14

De ene hobby ondersteund zo mooi de andere he :wink: Om de verhoudingen een beetje in orde te houden moet je ook niet voor een halfuurtje spelen gaan, maar voor 2 volle dagen :mrgreen: dan haal je nog een beetje rendement.

De waadplug zat op zijn plek, inspectieplaatje zit dicht met vloeibare pakking en de ontluchtingen waren in ieder geval in goede staat voordat we door het water gingen. Ik ga er vanavond eens onder liggen om wat dingen te bekijken.

Ik begin met de remmen. Trommel er af. Kijken hoeveel troep hier in zit. Schoonmaken, maar hopelijk kunnen de cilinders blijven zitten.
Dan de oliehoudende onderdelen van de aandrijving (Motor, versnellingsbak, reductiebak, verdeel- en tandwielkasten) Eens peilen met een stokje en kijken naar de kleur. Als dit creamy is, ben ik minder blij en moet ik oliekeerringen gaan vervangen voor de volgende keer. Ontluchtingen schoonmaken. Eventueel bijvullen.
Vethoudende zaken aandrijving. Assen, stofhoezen controleren. Wiellagers. Vooral de voorste omdat daar nog geen keerringen / lagerbussen zijn vervangen.
Als laatste de ophanging en stuurinrichting nalopen.

In ieder geval moeten vanavond de puntjes gedaan zijn die na 3 weekjes stilstand problemen geven, want donderdag gaan we weer even het echte werk opzoeken in Zuid-Afrika 8)

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor edwin bruckner » di 24 jun 2014 19:41

Lache :)

Sinds ik de ontluchtingen van de wielen eens goed heb kunnen bekijken kan ik zelf niet echt anders concluderen dan dat dit beter kan en moet.
Hier gaat geheid vuil en water inlopen. Kan niet goed werken naar mijn mening.

Ik denk dat je deze ontluchtingen al heel ver kunt verbeteren/onderhoudsvrij kunt maken door er een grote slang over de schuiven, en die naar een hoger punt te brengen zodat vuil en vocht geen kans meer heeft, maar de ontluchting nog wel zijn werk kan doen.

Mooie tijdelijke/nood oplossing is om er een vet sponsje omheen te binden, olie stoot het water af, terwijl de spons ervoor zorgt dat de ontluchting zijn werk kan blijven doen.
Misschien is dat laatste nog de mooiste/simpelste oplossing, wel ervoor zorgen dat de spons vet blijft.

Zomaar een hersen spinsel :)

jawb
Hercules Held
Berichten: 63
Lid geworden op: do 29 jan 2009 21:47
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor jawb » di 24 jun 2014 20:16

Lache :)

Sinds ik de ontluchtingen van de wielen eens goed heb kunnen bekijken kan ik zelf niet echt anders concluderen dan dat dit beter kan en moet.
Hier gaat geheid vuil en water inlopen. Kan niet goed werken naar mijn mening.

Ik denk dat je deze ontluchtingen al heel ver kunt verbeteren/onderhoudsvrij kunt maken door er een grote slang over de schuiven, en die naar een hoger punt te brengen zodat vuil en vocht geen kans meer heeft, maar de ontluchting nog wel zijn werk kan doen.

Mooie tijdelijke/nood oplossing is om er een vet sponsje omheen te binden, olie stoot het water af, terwijl de spons ervoor zorgt dat de ontluchting zijn werk kan blijven doen.
Misschien is dat laatste nog de mooiste/simpelste oplossing, wel ervoor zorgen dat de spons vet blijft.

Zomaar een hersen spinsel :)
Ben je een beetje laat mee, dat hadden ze al op de YP.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor montji » do 26 jun 2014 14:14

Als ik de foto's bekijk zie ik het ontstaan van een hoop ellende,niet onmiddellijk maar in de loop der tijd,
de nylon lagerbussen v.d. torsievering en de wiel ophanging zijn niet waterdicht maar hooguit druipwaterdicht.
Dat de remmen het op de terugweg het af lieten weten is een logisch gevolg van rijden door smerig water,voordat je naar huis rijdt dien je ter plekke je remtrommels te demonteren en alles
schoon te spoelen met kraan water.
Als het onderweg mis was gegaan als gevolg van slechte remmen,denk ik dat je verzekerings- technisch een groot probleem hebt want verzekeringen grijpen dit meteen aan om niet uit te
betalen.
Voertuigen dienen in een goede technische staat te verkeren(kleine lettertjes)

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: PartySafari renovatie / hobby / klus Abenteuer

Berichtdoor dennis83 » do 26 jun 2014 15:50

Lache :)

Sinds ik de ontluchtingen van de wielen eens goed heb kunnen bekijken kan ik zelf niet echt anders concluderen dan dat dit beter kan en moet.
Hier gaat geheid vuil en water inlopen. Kan niet goed werken naar mijn mening.

Ik denk dat je deze ontluchtingen al heel ver kunt verbeteren/onderhoudsvrij kunt maken door er een grote slang over de schuiven, en die naar een hoger punt te brengen zodat vuil en vocht geen kans meer heeft, maar de ontluchting nog wel zijn werk kan doen.
Zomaar een hersen spinsel :)
Zoals sommige weten sleutel ik ook veel aan landrovers, nu heeft mijn range rover ook een diff ontluchting op de as zitten en deze loopt met een dun kunstof slangetje mijn motorcompartiment in (hoge locatie) en heeft daar weer een bochtje naar beneden. Hierdoor kan er nooit water in de ontluchting lopen. Al gaat het slangetje onder water dan sluit deze af door het bochtje dat naar beneden wijst. Misschien een hele simpele en goedkope maar efficiënte oplossing voor de daf. Ik zelf rijd met beide auto's veel terrein maar moet wel toegeven dat ik doorwadingen vermijd om rotzooi in de remmen en bakken te voorkomen. Gewoon zand en modder doet niet al te veel. Eind van de dag gewoon naar de anac en voor €4,- onbeperkt in de wasbox en twee uur op je rug onder de auto met een regenpak tot de auto weer brand schoon is. Dit doe ik met mijn range rover ook. Deze rijd ik dan op een paar oprijbokken zodat hij schuin staat zodat ik er goed onder kan om het chassis en de remmen goed schoon te maken.
Groeten,

Dennis

Afbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast