herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

patrick72
Hercules Held
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 22:15
Locatie: schiedam

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor patrick72 » za 01 mar 2014 01:40

leuke site bertus

heb ook stem uit gebracht op daf ya 126

je kon ook zelf type op geven die zou wilen die uit brengen
heb ik gedaan het zou leuk zijn als ze hele lijn ya 126 verschilende uitvoeringen zouden doen :mrgreen:
dan kanje ze naast elkaar zetten :D
maar wat jij doet is niet makelijk maar dan heb je ook wat een ander niet heeft :mrgreen:
onder het motto you can go faster i can go anywhere

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor Hoppa69 » za 01 mar 2014 08:59

Uit eindelijk toch gelukt.
Hij laad er steeds een paar in en dan kom je van zelf bij de dafs.

Heb ze allemaal 3 stemmen erbij gegeven. :twisted:

Kan dat ?

Ja met een ip hider.

Das toch vals spelen ?

Ja maar het is om modelen van daf te verkrijgen.

O, dan is het goed.

:mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Marcel de Boorder
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: di 08 jan 2008 21:55
Locatie: Tolbert

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor Marcel de Boorder » za 01 mar 2014 09:49

Kan iemand mij even de maten geven van:
de hoogte van een wiel
de afstand binnenzijde velgring tot hart wiel
breedte van de velgring
Afbeelding

:wink:
See YA!

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor peter80 » za 01 mar 2014 13:01

Ik heb de 314 en 324 ook op de revell site gezet
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » za 01 mar 2014 15:33

Thanks Marcel, kan ik verder


Ja, er zijn wat grappenmakers bezig die bepaalde kits ver omhoog stuwen, dus waarom een IP hider dan niet

Okee, ik ga de 314 en de 324 ook even waarderen

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » ma 10 mar 2014 21:38

Ik ben op de achtergrond nog steeds bezig met de Daf
Ben nu bezig met velgen en heb even de diverse stadia op de foto gezet

Afbeelding

De eerste is een origineel wiel van een Dodge, tweede is het begin van de velg, de derde is de evergreenvelg tot zo ver, ik heb toen wat Miliput genomen een daar een afdruk van de velg ingemaakt. Van Fimo heb ik er een aantal afdrukjes van gemaakt zoals op de een na laatste foto te zien is, na bewerken begint het wat te lijken, al moet ik de sluitring nog wel maken.

Eerst maar eens 1 wiel compleet afwerken om te zien hoe het gaat worden

patrick72
Hercules Held
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 22:15
Locatie: schiedam

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor patrick72 » ma 10 mar 2014 23:49

je moet er maar op komen
mooi nu hebje een malletje ziet er goed uit 8)
onder het motto you can go faster i can go anywhere

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 23 mar 2014 19:33

Tis alweer even geleden dat ik iets liet zien
De wielen, tja, dat lukt dus nog niet helemaal, ik heb en blijf ruzie houden met die velgen, ik krijg ze niet naar mijn zin. gelukkig heb ik nog zat andere zaken te doen.

ik zat nog eens te kijken naar de Daf ( dat is momenteel ook het meeste wat ik doe) Ik zat dus eens te kijken naar het frame met daarop de cabine en ik stoorde me opeens aan die enorme grot die zichtbaar was onder het spatbord. Nu weet ik wel dat er een wiel voorkomt maar toch.
Dus eens snijmatje ontdaan van stof, mesje vervangen en het potje met restjes evergreen opgezocht (ja ik bewaar dus veel snij afval)

Paar plaatjes opgezocht van een Hercules (wow, wat kom je dan veel M20, Schoutcars en Halftracks tegen waar deze dus al inzaten, onverwoestbaar)

Affijn, opnieuw maar weer eens wat plaatjes neerzetten hier.
Ow, even laten zien hoe dat er uitziet, zonder motorblok

Afbeelding

Eerst maar eens de basis neergezet. Het hoeft van mij geen zwaar gedetialeerd blok te worden wat volkomen authentiek is, het gaat meer om de opvulling met iets wat op een motorblok lijkt.

Afbeelding

Vliegwielhuis er ook maar aangeplakt (ik heb alleen maar 0.5 mm plaatmateriaal dus tja, dan moet de rondingen dus zelf maken)

Afbeelding

Ook het uitlaatspruitstuk er maar opgeknutseld

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet dat er uit als ik even in het frame hang

Afbeelding

En als ik de cabine er op zet, krijg je dit beeld

Afbeelding

Aan de andere zijde de filters dynamo en vulpijp vastgeplakt (zoals ik al zei, het wordt erg basic, maar misschien na het spuiten n de gewenste kleur, plak ik er meer bij

Afbeelding

En opnieuw evven in het frame gehangen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Okee, het lijkt niet veeel, maar tussendoor mijn kleindichter bezighouden met eten drinken, bal overgooien hondjeweghalen, schoondochter de 3 delige kinderwagen uitleggen, eten koken, etc etc

Maar goed, we zijn weer een stapje verder

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor dennis83 » zo 23 mar 2014 20:13

Netjes hoor. Origineel zijn de wielkasten afgesloten met een plaat en zie je de motor boven het chassis niet. Echter zijn deze platen vaak weg gehaald om de motor beter bereikbaar te maken. Ik heb de plaat ook nog los in de schuur liggen.

Ben benieuwd naar de volgende update.
Groeten,

Dennis

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » zo 23 mar 2014 21:22

bedankt Dennis, ik weet dat ze afgesloten kunnen zijn, maar ik heb het maar zeer weinig in het echt gezien

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor Hoppa69 » zo 23 mar 2014 21:41

Zitten er bij die van mij ook gewoon in.
Zit alleen een zaagsnee in i.v.m. een kantelneus.

LINKS
Afbeelding

RECHTS
Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » zo 23 mar 2014 21:50

Uhh......tja. uuh.... mwah, ik kan het mij natuurlijk ook erg moeilijk maken, ik denk dat ik er een duo van maak, de uitlaatkant vind ik aardig gelukt, denk dat ik die maar open laat, en dan aan de andere kant dicht maak, dat gedeelte met het filter, de dynamo enz. vind ik minder en kan dat zo mooi camoufleren.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » di 01 apr 2014 17:29

Voor de een is dit een fluitje van een cent en voor ander onmogelijk, maar ik ben er toch wel trots op dat ik dit heb weten te fabriceren in Solid. iets meer dan een uur over gedaan, wat voor mij al heel snel is.

Afbeelding

Alleen de gaten nog aan de rand van de velg en dan zou ik het zo kunnen laten printen.........just like that



Stom he, dat je met zoiets zo enorm in je nopjes kan zijn

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » zo 06 apr 2014 18:08

Vandaag maar weer eens wat gedaan, en met name qua kleurstelling.

Ik heb, nadat ik achterbak vast gelijmd had, de boel maar een in de Vallejo zwarte grondverf gezet, nou das echt een superformule, maar niet heus. Maar daarover straks wat meer. De nieuwte toevoegingen zijn trouwens de stuurstangen en alvast wat remleidingen er opgezet. Zag op de foto's dat ik dus wel de schokbrekers vergeten ben evenals de aansslagrubbers voor de torsiearmen, slordig, want nu moet ik gaan pieren om het te kunnen verlijmen.

De kleur is olivedrab, maar op een zwarte ondergrond wordt dit toch aardig Ral 6014, het is niet geheel dekkend gespoten voor een soort preshading idee en dat pakt aardig uit.

Ik heb een aantal foto's met flits en 1 buitenopname voor de kleur gemaakt

Op de foto's is het een en ander te zien waar ik wat minder gelukkig mee ben. Op de zijpanelen kan je zien dat het nog niet geheel strak is geschuurd, ik dacht dat ik er al aardig was, dus moet nog even aan de gang en dan nog maar een laagje groen.
Op de ondervloer van de laadbak is te zien waarom ik niet geheel blij ben met de vallejo. IK zag in eht zwart dat het niet geheel dekkend was maar ik hoopte dat het groen dit effect zou weghalen, het is net of er natte stukken onder zitten, het droogde niet egaal op.
nu is dit op de kleine oppervakte amper te zien, maar bumper en zijpanelen zijn wat groter dus dat gaat opvallen.

Ik moet dus nog even plamuren, schuren en overniew spuiten

maar het begint wel meer te lijken niu het groen er op zit

Okee, maar weer een aantal plaatjes

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


en de buitenfoto vanwege de kleur, maar persoonlijk vind ik de binnenfoto's beter overkomen als zijnde de kleur zoals die ook op het model zit

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » wo 09 apr 2014 06:52

Ik ben toch maar weer aan het plamuren en schuren want ik stoorde me toch een beetje aan wat ik op de foto's zag, ook de kleur zinde me niet geheel, als je foto's kijkt van de Daf (en dat zijn ook foto's van recente Dafs dus niet alleen oude foto's is de RAL 6014 grijzer van tint dan het olive drab wat ik er nu op heb zitten. met de kleurbepaler krijg ik vaak de German grey, maar dat geloof ik dus niet. Ik moet dus even experimenteren welke en wat ik neem. Puur RAl 6014 is er niet in een potje en omrekenen naar een ander merk geeft wel goede benaderingen maar geen goede kleur, je heb ook altijd nog te maken met het schaaleffect in de kleur, dus het moet sowieso lichter worden. Nu ben ik aardig gewend aan het zelf mengen van kleuren en een inschatting kan ik wel maken, dus ik ga eerst beginnen met 70% OD en 30 % donkergrijs en vandaaruit verder werken, dit betekend dat ik dan de cabine en radiobak meteen mee moet spuiten.
Nu ben ik op het frame enkele dingetjes vergeten (schokbrekers, aanslag torsiearmen en de ribbels op bumber en nog een paar kleine details). Ik ga die dus eerst maken, ook de cabine nog voorzien van wat details meer en de radiokap, tja, organiek hoort daar geen zeil overheen en moet ik dan de uitsparing maken wegens het hebben van de EZB bak.
Ook wil ik eigenlijk een tweede laadbak maken voor de Web uitvoering, of ik ga mijn tekeningen uit proberen om een tweede model te maken (daar neig ik nu een beetje naar, tegen die tijd heb ik wel een paar nette wielen)


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten