herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » ma 30 dec 2013 20:31

Ik ga proberen hier een verslag te maken van de herbouw van mijn 126. Ik heb dit in 2003 ook al eens gedaan, maar dat is dus niet gelukt, althans ik was er niet tevreden mee.
Nu dus maar weer eens begonnen................................................o ja, hij is wel 35 keer kleiner dan jullie 126jes,

Ik hoef jullie niets te vertellen over de 126, op een modelbouwforum waar ik lid ben is dit dus wel noodzakelijk want de meeste kunnen je precies vertellen hoeveel klinknagels er op de toren van een duitse early Tiger zitten en wel merk onderhemd de tankcommandant van het zoveelste SS pansterbatteljon wat in Rusland op een bepaalde tijd en datum door 1 of ander gat heen denderde. Maar wat er in Nederlandse dienst rondreed is voor de meeste een blinde vlek.

Hoewel er veel foto's te vinden zijn van de 126 als referentiemateriaal, zijn er dus geeen bouwtekeningen te vinden op een paar wazige maatschetsjes of de tekeningen van de 116, nu zullen de oorspronkelijke tekeningen nog wel ergens bestaan, maar ik ben ergens wel gewend om puur vanaf foto's te werken, er zijn altijd zaken waarvan de afmetingen bekend zijn.Ik ben dus begonnen om enkele zaken uit te tekenen, want je weet nooit. Nu zijn deze tekeningen geen exacte maatgebonden zaken en zal een andere bouwer ongetwijfeld verbeteringen zien. Van de YP bestaan diverse modellen in de 1/16 schaal welke gebouwd worden door Jan Snippe en waarvan er toch een aantal rijden of zullen rijden als RC model.

Even een paar plaatjes van het eerste model waar ik aan begonnen was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deels plastic, deels karton. Gebouwd vanaf de foto's in de TM en afgeschreven van de Daf voor de deur (zaten dus veel maatverschillen in, daarom klopte dit model niet helemaal)

Nu dus overnieuw begonnen en eerst eens een schetje gemaakt, je ziet dus ook de vele omrekeningen op het navolgend plaatje

Afbeelding

Ben eerst begonnen met de bouw van het frame, in het eerste model was ik begonnen met de opbouw.
Ik ben begonnen met foto's maken toen de reductiebak er ook in zat. Niet geheel zoals het 1/1 model, maar het ziet er wel aardig uit zo. Ook de torsiestangen vand e achterwielen er op gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Oei, plaatjes kunnen wel wat groter, straks eerst maar even aanpassen. De maatverdeling is in de modelbouwwereld redelijk universeel en elk vakje is 1 bij 1 cm. Zo weet je direct de afmetingen van het modelletje

Ook maar wat dichterbij bij de reductiebak
Afbeelding

Afbeelding

Zo her en der zit nog wat scheef, maar dat pas ik gaandeweg steeds aan.
Ook zijn de 1e torsiedraaiassen te zien, die bevielen mij niet, dus heb ik ze weer verwijderd en nieuwe gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

En ook maar even mijn werkplek en gereedschap wat ik gebruik, tis echt minimaal, mesje, paar vijltjes, potlood, lineaal en een pincet. En uiteraard mijn tablet met veel foto's

Afbeelding

Tussendoor maar eens Sketchup gedownload, met het oog op een mogelijke toekomst en dat maar eens uitgeprobeerd of ik het snap

Afbeelding

Afbeelding

Goed de nieuwe torsieassen zitten er op en ben ik bezig geweest met het maken van de torsiearmen. Ik monteer ze nog niet, moet eerst de wielen klaar hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wormkasten zijn ook al gemaakt, alleen de kleine details nog

Afbeelding

Afbeelding

Goed, eerst maar even plaatsen voor alles weer overnieuw moet
Laatst gewijzigd door BertUS op di 12 aug 2014 16:15, 5 keer totaal gewijzigd.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » ma 30 dec 2013 21:00

Ben nu een week of 3 bezig en gemiddeld 2 uur per dag een beetje aanklooien

Ik ben maar eens begonnen met de bumper, dat is ook een heksending om die puur van foto's te maken vanwege de rare hoeken. het lijkt dus een simpel iets, maar dat vakt tegen, althans voor mij, ben dus dan ook niet erg ervaren met de zgn. scratchbuilding zoals dit heet.
Maar goed, naar eer en geweten

Afbeelding

Afbeelding

De openingen van de sleepogen zijn nog te smal en aan de zijkant moet de afdekking nog aangeplakt worden, maar in verband met de torsieassen aan de voorzijde dit nog maar even zo gelaten.

Je bent dus continu aan het beslissen hoeveel detail je gaat aanbrengen, vandaar dat ik een soort modulebouw ga toepassen, dus chassis, cabine en achterbak (het wordt overigs in 1e instantie een radiobak, omdat ik zie zelf gehad heb, maar denk dat ik er ook een open bak met zeil er bij maak, kan ik leuk af en toe wisselen.

Goed, ik ben toen begonnen aan de cabine. In de plaatjes van Sketchup is al een impressie te zien die ik voor ogen had toen ik de cabine begon te bouwen (ja ja, de deurtjeopeningen in Sketup zijn fout, maar ik was toen net 2 uur bezig met dit programma dus ik moet nog even oefenen.


O en nog even tussendoor. Het materiaal wat ik gebruik is het zogenaande Evergreen, wat in diverse diktes te verkrijgen is, het snijdt en schuurt makkelijk en verlijmd heerlijk.

De eerste stappen vand e cabine

Afbeelding

Afbeelding

ook maar even op het chassis gezet voor de beeldvorming

Afbeelding

De details, zoals dashboard en dat soort zaken komen nog, eerst maar even de ruwbouw klaar hebben.
Omdat ik niet precies weet hoe ik de neus moet maken (ook al zo'n apart iets wat best moeilijk is) begonnen met de motorkap, dus ik werk van boven naar beneden, logisch toch.........:)

dus de motorkap maar eens gemaakt

Afbeelding

Er zit een raar hoekje in, maar dat komt goed.

Goed, van daaruit dus de neus maar eens opgebouwd waarvan de volgende serie plaatjes het verhaal zelf zullen gaan vertellen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot de grill

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » vr 10 jan 2014 22:57

Ik bouw slechts 1 uurtje per avond, mijn kleindochter is erg nieuwsgierig en pakt als een gesmeerde bliksem met voorkeur mijn scalpel, mijn hobbymesje, mijn sleutelvijltjes en met de nog onhandige motoriek is dat niet handig (Ik ben dus een spreekwoordelijke keukenaanrechtbouwer)
In het weekend is dat ding dus ook erg veel in bij nabijheid en dat is voor opa natuurlijk heel gezellig maar niet in combinatie met bouwen.

Ook ben in vaak bezig met het opnieuw maken van een onderdeel, het aanpassen van onderdeeltjes want ik ken de Daf uiteraard best goed, maar van foto's iets iets namaken geeft soms vertekening in maten en eenmaal gemaakt klopt het dan niet.

Maar goed, cabine schiet aardig op en met oude PE onderdeeltjes wil ik dan de rest een beetje gaan detaileren, al zie je daar weinig van als alles dicht is.
Ben nu bezig met het laadbakframe (eigenlijk moet je domweg eerst de bak maken en dan de profielen achteraf simpel er in lijmen, nee, ik moet het natuurlijk weer op de moeilijke manier doen). Maar ik heb er wel weer wat foto's van gemaakt en dan is het wel een nadeel als je alleen maar met witte evergreen werkt, het is niet altijd even duidelijk geloof ik.

Maar hier de plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De aansluiting van de neus op de bumper ziet er om 2 redenen nogal beroerd uit
a: de neus zit nog los
b ik heb me iets verrekend en iets te veel van de bumper afgesneden

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 10 jan 2014 23:14

Petje af voor zoveel moois op schaal, het betere huisvlijt..
Grappig om te zien dat neus + cabine al tot op de helft komen van het chassis, dat zie je nu goed.

Als je een vraag hebt voor een foto of een maat/verhouding dan gewoon stellen, zal vast iemand zijn die je ter wille zal zijn :D

Robert 1979
Matgroentje
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 01 jan 2014 18:02
Locatie: Dordrecht

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Robert 1979 » za 11 jan 2014 08:33

Leuk verslag om te volgen en voor mij met eigenlijk geen kennis van dit type Daf leerzaam op te zien.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » za 11 jan 2014 12:56

Ja Je realiseert je eigenlijk niet dat neus en cabine de helft van de lengte zijn en dat de laadbak eigen kleiner is dan je zo er af kijkt.
Maar goed, we gaan lekker door, met de torsiestangen wordt het wel ff puzzelen voor de juiste hoek en de wielen die ik heb zijn eigenlijk iets te groot, vergelijk ze met de Unimogwielen onder een Daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 12 jan 2014 17:13

Ik ben vandaag weer eens bezig geweest en opeens had ik een laadbak in mijn handen, zo snel heb ik nog nooit iets gebouwd.

Het frame had ik al, al moest ik dat inkorten omdat ik het toch niet goed bekeken had vanaf de foto.

Grondplaatje er op, zijkanten van de onderbak en kopschot, toen de diverse profielen aan de onderkant en hoppa, mooi zeg.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderzijde moet ik nog wat profieltjes inkorten en een paar dwarsprofieltjes zetten. Het kopschot heeft bij het echte model profiel, ik kreeg dat niet voor elkaar en moet dus iets anders gaan bedenken.

Toen de bakwanden er op gezet
Aan de binnenzijde van de bakwanden heb ik nog een stripje gemaakt waarvan er nog steeds een litteken op mijn arm zit, ik heb me daar dus eens verschrikkelijk mijn arm aan opengehaald

Afbeelding

Ik kwam trouwens nog wat tegen, als je wat bewaard dan heb je nog wat. hussie PE, waarvan ik toch best wat kan gebruiken voor de DAF

Afbeelding

Ook het profiel aan de buitenzijde van de wanden geplakt en het achter vaste schot er ingezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de boel netjes afwerken (er moet op het hele model nog wel wat beetjes plamuur gebruikt worden, maar dat is nihil) een paar stukjes traanplaat maken of regelen voor op de vloer van de bak en cabine, haakjes en oogjes maken en iets bedenken waarop ik heel makkelijk de Web uitvoering van de laadbak kan wisselen met een radiokap. (eigenlijk moet ik er twee maken, met en zonder de uitsparing rechts voor in de kap, volgens mij hadden beide kappen een dakluik, maar dat is slecht te zien omdat de meeste een zeil er overheen hebben.

Ook nog maar even het totaalplaatje tot nu toe.
Moet maar een paar oude voertuigen kanibaliseren voor een motorblok en aandrjifassen, althans de koppelingen

Afbeelding

Afbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dikkie » zo 12 jan 2014 17:34

EZB wagens hebben een dakluik. En tot zover ik op mijn foto archief terug kan vinden hebben FM wagens geen dakluik.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Hoppa69 » zo 12 jan 2014 19:12

Is het niet zo dat ze wel allebei een dakluik hebben.

Alleen de 1 is een alu opbouw met aan de rechterkant een hap er uit voor een zender en de andere is een stalen opbouw zonder die hap er uit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 12 jan 2014 19:28

Dat dacht ik eigenlijk ook, ik dacht dat ook het verschil was dat dde een ook nog eens geisoleerd was en de ander alleen de alukap ha, dacht dat het de FM was die geisoleerd was

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dikkie » zo 12 jan 2014 19:52

Ruud, als de EZB een aluminium bak had, waarom plakken magneten dan zo goed op mijn wagen? ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Hoppa69 » zo 12 jan 2014 20:16

Alumagneet ?

:mrgreen:

Dan heeft de FM een alu bak.

Das volgens mij ook de reden waarom die er op gepopt nageld is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dikkie » zo 12 jan 2014 20:44

Verrek, helemaal de alumagneet vergeten! :mrgreen: Hoe kan ''t ook anders, op de schietbaan hebben ze ook een hulzenmagneet vermomd als stoffer-en-blik.. 8)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 12 jan 2014 21:32

Uhmm, mijn Daf had een isobak, buitenzijde was alu, binnenzijde was wel staalachtig, in ieder geval wit gespoten

had de kap met uitsparing

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Ronald » zo 12 jan 2014 22:06

Mijn radiobak zonder uitsparing en alu dak (wat nu van staal is), niet geisoleerd en geen dakluik, heeft ooit een straalzender ingestaan (FM).

Super bezig Bert, wordt een mooi dafje. Komt daffie truck er ook weer op?


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten