herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » vr 15 aug 2014 13:35

Ik heb weer iets nieuws ontdekt in het programma en nu kan ik jullie laten zien welke onderdelen ik als kitparts wil maken. Niet alle onderdelen zitten erbij nu, sommige, zoals schokbrekersteun, stootblok en tandwielkast, heb ik niet toegevoegd en sommige moet ik nog maken.
heb de cabine er even afgehaald, ik wil nu eerst de aandrijflijn compleet hebben.
Voor de 1/35 versie zal er meer verlijmd moeten worden, voor de 1/24 zit wat meer functionaliteit, zoals werkende schokbrekers, werkend wielarmen incl. de aandrijfasen die dan mee lopen door een bewegende kruiskoppeling en inschuifbare assen (voor zover het waard is uiteraard)

Nu de reductiebakken, maar begin een beetje een probleem te krijgen met het turen naar het scherm, krijg nogal vierkante oogjes op het moment

O ja, heb ook de onderdelen van wat kleur, althans metaaluiterlijk gegeven

Afbeelding

En nee, ik ga niet alle onderdelen verder uitwerken zodat je mooie detailplaatjes krijgt voor in een vernieuwde VTH9-326 :D :D :mrgreen:

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » wo 20 aug 2014 14:47

Okee, het was even twee dagen worstelen en alleen een 3 tal niet zulke scherpe foto's van de reductiebaken de smeerkaart voor de globale afmetingen, maar ik heb een reductiebak kunnen tekenen. Ik heb gekozen voor 1 geheel, beetje kit zou er 5 onderdelen van gemaakt hebben, maar acht, het moet leuk blijven. gaanderweg leer je weer kleine dingetjes bij (Ik moet alleen nog leren hoe ik nu precies bepaalde onderdelen kan selecteren en copieren..........................en uiteraard op de gewenste plek weer neerzetten. maar och.

Voor de beroepstypes, de reductiebak is part# 2-3-028 :lol: :lol:

Nu nog even de assen goed uitlijnen en dan is het chassisgedeelte toch aardig klaar denk ik.
Het beweegbare aspect is voor de 1/35 schaal niet echt geweldig, het is nogal teer verwacht ik, voor de 1/24 of grotere schalen werkt het wel. Het zal niet op de milimeter kloppen, maar het benaderd de werkelijkheid toch heel aardig (eigenlijk zou ik een dag met een camera, notitieblok en zo'n CSI lineaal rond zo'n bak moeten hobbelen, ik ben alleen bang dat ik dan de hele boel moet overtekenen, dat heb ik alleen al met de reductiebak moeten toen ik hem even dryfitte in het frame. niet alle details heb ik gemaakt, zoals vergrendeling voor de wielaandrijving, het hele onderdeel wordt zo'n 3 cm groot

Okee, nu het plaatje

Ik ben even aan het spelen geweest om het te kunnen renderen en een mooie achtergrond, maar och, eerst zo maar even

Afbeelding

En om te laten zien hoe groot of hoe klein alles wordt even een 1/1 schets gemaakt
Het model meet 12.8 cm over het frame en is 6 cm breed

Afbeelding

Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor Hoppa69 » wo 20 aug 2014 23:13

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » do 28 aug 2014 06:58

Maar er is wat vertraging opgetreden in het project. Een kenner in SolidWorks had mij op een aantal dingen gewezen en ik heb na enig nadenken toch besloten om alle onderdelen, die niet goed waren tekentechnisch, overnieuw te gaan tekenen. Zeker als ik op mijn manier toch verder wil met dit programma, (ja ik weet er zijn er meer en soms makkelijker) is het beter om de grondbeginselen maar meteen goed onder de knie te krijgen, zodat een ander project beter en sneller kan gaan.
Hierdoor kan ik sommige onderdelen iets strakker krijgen, beetje afslanken en kan ik toch besparen op bijv. volume.(Dit is belangrijke kostenpost bij eht 3D printen) Het voordeel wat ik nu heb is dat ik de maten nu heb dus het puur overtrekken wordt en in de nieuwe onderdelen bemaat ik alles waardoor herschalen hoogstwaarschijnlijk makkelijker zal gaan. Ik ga proberen om elk onderdeel ook gelijk in tekening te zetten, dus voor mensen die toch echt zelf willen scratchen is er dan een pakket met tekeningen inclusief maten.

prijstechnisch, tja, cabine en radiobak cq. laadbak hoeven eigenlijk niet geprint te worden, dat zijn redelijk rechttoe rechtaan onderdelen die prima van een plaatje Evergreen (modelbouw kunststofplaat) zijn te vouwen. maak een paar goede masters, giet ze af in resin (giethars) en dan heb je dat ook voor elkaar. Bij de aandrijflijn zijn het net even wat teveel ingewikkelde onderdelen, kijk alleen maar even naar de reductiebak.
En vergis je niet in de bumper, dat ziet er zo simpel uit, maar het is een kreng om te maken, raar genoeg

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor Hoppa69 » zo 07 dec 2014 12:31

En ?

Komen ze al van de lopende band af bertUS ? :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » di 09 dec 2014 19:36

Nee, nog niet, Ruud. Ik was het tekenen na driekwart jaar even zat, het wilde niet lukken en het bleek dat veel van het prototype toch niet helemaal klopte.
Inmiddels heb ik alles overnieuw getekend, dit was om toch beginnersfoutjes te verwijderen. Momenteel ben ik bezig om een sprue (gietraampje met onderdelen) te tekenen en eens proberen die bij die printerfirma te krijgen voor twee setjes. Ik heb dan in principe frame en aandrijflijn. Dat kan ik proefpassen en het tweede setje gebruiken om de onderdelen aan te passen en dan eens kijken of ik daar mallen van kan maken

Zal straks even het nieuwe frame en het gietraampje online gooien

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » di 09 dec 2014 19:59

Gietraam
Afbeelding

En het totaal opnieuw getekende frame en aandrijflijn

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » di 09 dec 2014 20:00

Hopenlijk zien jullie wel het complete plaatje, ik zie maar de helft

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor Dikkie » di 09 dec 2014 20:16

Ik zie een compleet ladderframe met aandrijving, brandstoftanks, voorbumper en een stuk cabine ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 0 gasten