herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » vr 23 mei 2014 06:48

Die de tent achter zijn woonwagen had? Volgens mij wel, ik weet niet precies meer waar ik die foto wegheb. Heb inmiddels zoveel foto's verzameld zo her en der dat ik niet altijd meer even goed weet waar ze vandaan komen. Eigenlijk wel slordig want je behoort toch aan een stukje bronvermelding te doen

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 25 mei 2014 11:48

Jullie kunnen je dit plaatje misschien nog wel herinneren, het is 1 van de ideetjes omtrent de wielen

Afbeelding

Ik ben steeds tussendoor wat aan het freubelen geweest, maar geen van de pogingen gaven een resultaat waar ik mee leven kon. Ik heb wel van een aantal mensen hulp aangeboden gekregen, maar ik moest dan nog steeds een master maken en dat lukte dus niet.

Uiteindelijk maar eens rustig mijn eigen standaardprincipe aangehouden wat ik de mensen op mijn werk ook aanleer KISS oftewel, Keep it simpel stupid. IK dus maar eens rondgeneusd in die 212 projecten die hier rondslingeren en heb toen maar de wielen van de m35 Reo gejat. met hakken, zagen en beetje fatsoeneren leek het heel aardig te kloppen. Jammer dat ik het bakje met onderdelen uit mijn handen liet kletteren en er dus 1 wiel nog even op de wiebertoer is. Moet ik maar weer eens de terra's aan de kant schuiven.

Als zo'n velg van de Reo is aangepast krijg je al het volgende beeld

Afbeelding

Dat ziet er al aardig overtuigd over, als je naar een echt wiel kijkt, alleen is er bij 1 van de gaten een aanpassing voor het ventiel.

Afbeelding

Uhh, als ik naar de foto kijk, lijkt mij wiel opeens toch niet helemaal te kloppen, nou ja, snel vergeten maar.

Als we weer naar het wiel kijken zien we ook de opsluitring.
Ik heb geen mooie passer dus het mijn schuifmaat maar gebruikt om cirkels te maken, maar dat is weer klooien op de vierkante millimeter. maar met wat volharding krijgen we daar toch een mooie ringetje uit

Afbeelding

alleen is deze vlak en de echte heeft twee opstaande randen, in profiel drukken hielp niet, dat kostte mij twee ringen, dus dan maar echt klein werk doen, randjes gesneden van net een halve millimeter en die maar gaan vastplakken

Afbeelding

Joh en als je dan de flow heb, gaat het nog best snel
en dat nog een paar keer en je heb dan ineens 4 wielen

Afbeelding

Maar.......................dat is de binnenrand, er is ook nog een buitenrand, ach, gewoon de exercitie herhalen en dan heb je dus een volgend plaatje

Afbeelding


maar dan hoor je opeens kleine voetstapjes op de trap...................."ha opa. jij aan het doen?" "mag ik kijken?"
Yep, kleindochter is wakker, door moeders die het gekloot teveel werd op bed omdat ze wil uitslapen ..." Ga maar naar opa, die is al wakker"

Ach dan ruim je boel maar weer op, ga je maar weer broodje maken, drinken pakken en jezelf bezig laten houden door een 3,5 jarige met tomeloze energie.


Eerst dan maar even laten uitharden, randjes beetje bijwerken, de andere twee wielen nog even doen, op zoek naar de verloren zoon van de familie en als die er weer is heb ik dan nog de twee steunwielen te doen. Nog de haken eraan friemelen en dan ........................ben ik weer een paar weken verder of zo

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 08 jun 2014 12:39

Eens kijken of het nu wel wil, althans het plaatsen vand e foto's, de vorige update wilde dus niet en als deze wel werkt zal ik de vorige er ook bijzetten

we , uhhh ik dan, heb niet veel gedaan deze week, drukdrukdruk. maar wel wat kleine dingetjes gedaan, al gaat daar toch meer tijd in zitten dan je beseft.

ik heb nu de beschikking over zo'n punch&die set en dat is toch wel heel leuk speelgoed (ik zit er al aan te denken om hem uit te breiden :lol: )
En dat ziet er dus in mijn geval zo uit, een exemplaar van Steel Models, real italian stuff

Afbeelding

Afbeelding

maten variëren van ongeveer 0.5 mm, tot 1,4 mm

En gebruik je hem op stukjes afval cq. restbouwmaterialen dan krijg je wel een grappig patroon

Afbeelding

Nu is dat niet zo spannend, maar wel wat je uiteindelijk met de uitgestanste dingetjes kan doen en dat ziet er dan zo uit, het haalt de wielen echt wel op al zeg ik het zelf

Afbeelding

Ook heb ik inmiddels de bakhaken gemonteerd, deze haken worden voor de huif gebruikt als de radiobak er af is en het weer een Web wordt.

Afbeelding

Je moet wel fantasie hebben om het eindresultaat je nu al voor te kunnen stellen, ik geef het direct toe.

Uhhmm, wat had ik verder nog gedaan.........o ja. de contourvverlichting op het spatbord en de oorlogspitjes aan de motorkap. Ik heb ook de steunwielspatborden weer eens losgebroken (en dat was dus de derde keer al)

Afbeelding

en de achterlichten gemonteerd, zowel de straat als de oorlogslichten. Zit er alleen over te twijfelen om de oorlogslampen toch nog wat verder af te schuren en er twee mooie plaatjes voor de maken met de spleetjes er in, maar dat is rommelen op een stukje evergreen van 2 bij 3 mm ongeveer.

Afbeelding

we naderen toch een beetje het einde en de loodjes beginnen nu wel erg zwaar te wegen, mijn spanningsboog wordt wat minder, en de zowel de M26 Dragon Wagon als de Br52 beginnen wel heel erg te lonken en te flirten

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 08 jun 2014 12:41

Dit is een update van 29 mei, dus je moet deze even bovenstaande update denken

Hoewel het nog geen zondag is toch maar weer wat gedaan, tja, er staan twee andere dozen te lonken, maar ik mag er pas aan beginnen als de Daf klaar is van mijzelf (ben beniewd hoe lang ik dat volhoud)

Ik heb een paar fritsels op de achterkant geplakt, de deurhaak, deurkruk, de grondplaat voor de Nato trekhaak en twee beugelplaatjes

Afbeelding

Verder kan ik nu de motor starten want de benzine tanks zijn ook klaar

Afbeelding

ja ja, ik weet het, er zit nog geen vulopening op, nou ja eerst maar eens vastzetten

Afbeelding

Ook de strippen die de tanks op hun plekkie houden vastgemaakt

Afbeelding

Toen de vulopeningen uitgemeten en bevestigd

Afbeelding

En de cabine er opgezet, ik moest daar nog wel het een en ander aan weghakken wat hij pastte niet zo lekker en de gaten voor de vulopeningen waren nogal verrampt door het gekloot met de kapstanten, dus maar netjes uitgesneden en invulplaatjes gemaakt, ook maar doppen opgezet en de rechter moet ik nog een beetje bijwerken zie ik.

Afbeelding

Zoveel hoeft er niet meer gedaan te worden, uhhh even denken, de aandrijfassen, de deurkrukken cabine, de ruitjes en ruitenwissers, de lampen partij voor en achter. Ik denk dat ik dan heel aardig opschiet, o ja, de haken in de zijkanten van de laadbak, de twee steunwielen en uiteraard het takkenrek.
Dan de boel in de grondverf maar gaan zetten, en dan eens kijken of die groen wil worden

John
Hercules Held
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 14:36
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor John » ma 09 jun 2014 15:57

Mooi stuk vakwerk BertUS.Of je nou een kleine of een grote Daf hebt er gaan behoorlijk wat uren inzitten. Ik volg het vol bewondering.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » ma 09 jun 2014 17:26

Thanks John

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor dennis83 » ma 09 jun 2014 18:11

Netjes hoor, alles valt al aardig op zijn plek. Als deze uitvoering te koop zou zijn in bouwpakket met deze kwaliteit zou ik hem zelf ook wel willen maken :) maar ik ben helaas niet gezegend met jouw talent en met name geduld :wink:

Top.
Groeten,

Dennis

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » ma 09 jun 2014 20:31

je weet het maar nooit, ben aardig ver met tekenen en begin steeds kleine stapjes meer te leren. moet het maar eens uitwerken en een proefdruk laten maken om te kijken of de tekeningen kloppen en of ik het makkelijker moet maken. er zullen ook diverse zaken door een 3d printer gemaakt moeten worden en das wel prijzig, daarbij moet ik ook gaan bedenken hoeveel details ik moet aanbrengen of dat ik dat aan de bouwer overlaat, maar goed dat is zeker niet de komende 2 maanden voor elkaar

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » di 10 jun 2014 20:52

Tja en dan moet je kleur bekennen en zo als altijd rijst dan meteen de vraag zodra je de eerste luchtstreek maakt " doe ik er goed aan om er nu al een kleur op te zetten, ondanks dat het maar een primer is?"

Nou ja, maar gauw verdriingen, ik weet dat het mss slimmer is om het takkenrek er nu al op te zetten, maar ik weet ook dat dat ding er zomaar af kan donderen op de momenten dat je het niet wilt.

Goed, de kleur is, voor sommige absoluut niet verrassend omdat ik sowieso iets met de kleur heb, zwart.


Ik heb voor zwart gekozen omdat ik denk dat ik daarmee een aardige kleureffect kan bereiken wanneer is hem subtiel doe.
op de foto lijkt niet alles even dekkend, maar dat is de schuld van een simpel TL buisje en een stevige flits

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ach nu even laten uitharden, want daar ging ik de vorige keer een beetje mee de mist in

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » wo 11 jun 2014 20:08

En dan gaat het dus niet zoals ik bedoeld had. Met de zwarte kleur had ik willen preshaden, maar door een niet lekker lopende airbrush lukte dat niet. Hij bleef niet constant spuiten en waarom weet ik niet. Nou ja, dan maar proberen dekkend te krijgen.

Het is een opvallende kleur geworden, niet de officiële ral kleur, maar meer de kleur zoals veel op foto's ziet van de hobbybakken, dus de wat grijzere kleur. Het gaat nog wat donkerder worden door de verwering, maar ik ben niet geheel ontevreden.

Wel vallen nu een aantal dingen op maar of ik nu echt de boel ga veranderen of verbeteren, nee, dat denk ik niet, het lijkt op een hobbybak en dat was ook de intentie toen ik begon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » vr 13 jun 2014 19:35

Goed, als we wat P+ over het gebakkie heen spuiten krijgen we de kleur zoals ik gehoopt had, het grijzige trekt wat weg en het groen komt weer iets naar voren, dus heb je een mooi kleurtje zoals dat gemengd had kunnen zijn bij de vakschilder.....................en nee, het is geen wetenschap wat ik toepas, puur intuitie.

Afbeelding

en wie wat bewaard heeft wat, ik had nog een paar decals van de YP408 over gehouden en die kon ik goed gebruiken........................................dacht ik, helaas waren ze in de loop der tijd toch wel wat bros geworden en het kostte mijn een uur om 3 decals te plaatsen, althans voor ik een paar goede decals had geplaatst. De vlag was ook even puzzelen en daar heb ik een staartvindecal van een 1/72 Spitfire MK1 voor misbruikt, de witte baan moest ik dus wel uitmeten, maar heb toch iets te breed uitgesneden. Ik moet de twee halvies nog wel even achterop plakken

Afbeelding

Afbeelding

De zwarte stickers zijn wat korter en wat afgekloven er op gekomen, maar dat voldoet wel aan mijn idee hoe ik de Daf wil maken, een met regelmatig in het terrein gebruikte hobbybak, precies waar ze zich prima thuis voelen.

Ik zit alleen nog te bedenken wat voor tactische tekens er op moeten, ben totaal niet thuis in het LTT jargon (leger tactisch teken) aan de andere kant, het gaat om het idee, er zullen best wel Daffies rondrijden die ook niet de organieke tekens dragen die er bijhoren................EN, ik moet ze er nog opkrijgen ook.

goed, nu de details schilderen, de toolbox, piorek en jerrycanrek er aan hangen en dan aan het knoeien met olieverf, de wielen doe ik apart en chips, dat takkenrek moet er ook nog op en de reflectoren aan de zijkant enne, oja, de koplampen moeten er ook nog ingehangen worden

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » za 21 jun 2014 12:41

We hebben weer wat gedaan, tis niet veel, maar toch.........wat mij opvalt is, en dat zeg ik altijd, ik moet toch eens leren netter te werken, nauwkeuriger te meten enzo, want het is het net niet. Ja, ik ben erg kritisch, maar dat doe ik om mijzelf toch een soort van te dwingen om preciezer te zijn en wat ik voor ogen heb te vertalen naar mijn handen, en daar gaat het soms een beetje mis.

Ik heb de toolbox, het jerrycanrek, het piorek en het takkenrek op de wagen gezet. Ik heb een voorruit en een zijruit gemaakt, dat was nogal een prieggelwerk omdat niet alles even recht is., aan de bestuurderskant laat ik het raam open zodat je toch nog een beetje inkijk heb, al heb je bij de 1/1 ook maar weinig inkijk.
Het huifje zit nog los, moet nog wat details schilderen in de cabine en kussentjes maken op de stoel.

Ook heb ik de wielen gespoten en als rechtgeaarde klu(n)ser plak je uiteraard de banden niet af :lol: . Ook een poging gedaan om ze weer vast te lijmen, maar door de constructie van de torsiearmen is het een kwetsbaar geheel omdat ook bij het model het gewicht op de armen komen.
Bij een tweede model moet ik de constructie van de torsiearmen en de torsiestaven beter maken.

Ook de koplampen zitten, deze zitten ingevallen in de grill, zoals ook bij het echte model. Ook het laatste wiel moet nog even.

voor deze schaal zijn de wielen van de m55 reo uitermaat geschikt zo ook de naven die ik zelf best wel aardig gelukt vindt. Het is nog geen 100& replica, maar aan de andere kant, zoveel Dafs zoveel velgen, zolang ik de Unomog velgen maar even buiten beschouwing hou.

Goed dan de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De cabine moet nog even rechtgezet worden, zit nog los, en de spatborden moet ik nog even een beeetje richten

Moet toch eens zoeken naar het tweede steunwiel, want die is gedeserteerd, en dat ik wel een beetje jammer, maar met de steunwielen er op toont het nog veel beter

Zo al met al ben ik niet ontevreden met het resultaat tot nu toe, ik moet nodig het tekenwerk eens gaan afmaken, sparen en dan eens wat onderdelen laten maken voor een tweede model, hier zal dan wel wat meer 3D printjes bij gaan zitten, want dan krijg je bijv het takkenrek wel strak. nou ja, dat is weer eens een mooi project om dat te doen

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dafinknouleuk » za 21 jun 2014 12:59

RESPECT :D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Hoppa69 » za 21 jun 2014 19:03

ik moet toch eens leren netter te werken
Inderdaad, ziet er niet uit, afmaken, naar mij opstruren en een nieuwe maken. :mrgreen:

Ik kan een hoop maar dat doe ik je toch niet na, met die kleine poezellige handjes van mij. :lol:

Ik keur hem goed. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » za 21 jun 2014 19:55

Thanks Ruud, maar ik ben nog steeds onder de indruk wat jij heb gedaan met die 328 en nu met de 314, dus mijn respect voor jouw werk en kunde


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten