herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Ronald » zo 19 jan 2014 17:06

Ja de jas kan ik me nog herinneren, ziet er nog super uit.
Model van de Daf komt helemaal goed bij jou, niet te precies worden haha.(zou ik nooit doen....)
Het model van de XF en de Reo heb ik nog steeds.
En de foto's van jou Daf had ik nog in een verzamelmap staan, zou best eens van het oude forum kunnen komen.

Groetjes Ronald en Anja

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 26 jan 2014 12:23

Maar weer eens wat laten zien. IIk moet toch wachten tot de kap een beetje in vorm blijft staan en ik weet even niet hoe ik verder moet gaan met de torsiestaven en zo.

Inmiddels ben ik met de radiobak begonnen en heb een intern frame gemaakt van oude spruestukjes, daar zie je toch niets meer van terug, maar is wel lekker stevig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de drogende kap, heet gemaakt en in model gezet

Afbeelding

Hier moet later nog de uitsparing aan de rechtervoorzijde ingemaakt worden, eerst maar even de bolling erin.

Ook nog wat verder gegaan aan de cabine, inmiddels zitten rem en koppeling er ook in net zoals de stuurstang, ik twijfel een beetje aan de hoek, maar vanaf foto's zit tie toch goed. Moet alleen nog even het gaspedaaltje er in mikken. Ook maar evven her en der aan het plamuren geweest, je heb nu een maal zo hier en daar wat kiertjes of lijmvervormingen. 1e sessie heb ik gedaan dus zal het binnenkort eens in de primer gooien.
Ook de deuren gemonteerd, hier moeten nog wel even de deurscharnieren en deurkling gemaakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit een beetje tegen de aandrijflijn aan te hikken, maar zal er toch echt wel een keer aan moeten beginnen

Hier een plaatje met hoeveel en hoever ik ben

Afbeelding

Denk dat ik maar domweg moet beginnen, dan zal het zichzelf wel vanzelf oplossen..............................hoop ik.

Dan nog maar even alle onderdelen netjes naast elkaar gelegd................links de webuitvoering, rechts de radio uitvoering.......................eigenlijk zal ik dan ook nog de GWT moeten maken.

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 26 jan 2014 16:16

De radiobak ook maar dichtgemaakt, ging niet vanzelf helaas, maar de aanhouder wint.
Nu even laten drogen en dan kan ik hem afwerken en de details er op hangen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor peter80 » zo 26 jan 2014 16:28

Ziet er netjes uit! Als je eens een 314 gaat bouwen .... :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 26 jan 2014 19:02

Ik had mijn voorgenomen als de 126 lukt ik de 328 zou gaan maken, nu zijn er diverse onderdelen die zo toe te passen zijn op de 314, dus nagieten van de onderdelen moet lukken en kan er een 314 gebouwd worden. Ook zou ik de 616 en/of 626 nog eens willen bouwen en dan krijg ik de serie toch aardig compleet, het moeilijkste is om goede maattekeningen te vinden.
Ik ga in ieder geval wel proberen om goede tekeningen te maken van de 126

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » vr 31 jan 2014 13:36

Via een modelbouwcollega heb ik materiaal gekregen om daar een huif en cabinekap van te kunnen maken, echt mooi spul tot zover. Ik heb nog niets verlijmd dus weet ik niet hoe het spul zich gaat houden.

Maar geloof me, Defensie heeft al die tijd gewoon materiaal gehad waarmee wij canvaskappen, zeilen, hoezen en wat nog meer kunnen maken. Zij hebben dit alleen gecammoufleerd en het "regenkleding" genoemd. Het heeft voor de militaire bouwers al de perfecte kleur, de juiste grofheid, fijnheid, ligt er even aan welke kant je gebruikt, de ene kant is wat meer ouderwets canvas stof, de andere zijde lijkt al meer op de moderne gladde kunststof zeilen

Het wordt wel even uitproberen hoe mooi het gaat vallen over de spanten en of ik makkelijk de bochtjes om kom zonder grote vouwen, anders wordt het toch nog de tissue en houtlijmtruk.

Maar uiteraard is van de achterhuif ook weer niets bekend, ja het nr maar daar heb ik niet zo veel aan. dus moet ik aan de hand van de bak en spanten eerst even een patroontje maken, want ik wil toch alles in een bouwtekening hebben cq zetten.

Afbeelding

en na een aantal papieren pogingen toch een doekversie gemaakt. Ik moet nog wel de naden aan de zijkanten vastlijmen, en een stripje plastic tussen de spanten zetten, want het moet wel blijven zitten als ik van configuratie verander

Afbeelding

Aan de voor en achterzijde met ik een koord gaan inlimen om de overhang te kunnen maken. De viel over het aparte achterzeil en kopzeil heen en werd zo vast om de spant heen getrokken

Dat wordt dus even afwachten hoe dat gaat

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 02 feb 2014 14:18

In afwachting van mijn schoonmoeder (weer een middag verloren :lol:) toch nog even wat kunnen doen.

Allereerst even wat foto's van de radiobak, op een paar kleine details na is die klaar, zit er nog over na te denken of ik de uitsparing zal maken want ik gooi er toch een zeil overheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet dus nog de deurvanghaak, de kabeldoorvoer, de deurklink en het ruitje openmaken, moet ook de bak scharnieren aan de onderkant nog een beetje verbeteren.
Ook de antennepootjes op de voorkant moeten nog even gemaakt worden, maar daar gaan we dus eerst de radiosite weer eens uit de kelder ophalen.

Ook de spatborden van de steunwielen er aan gezet, er zit in het frame op het spatbord een rubbermatje, dat moet ik nog even zien op te duikelen of te maken. Blijkt dat de deuren toch niet geheel netjes waren uitgesneden, dus ik heb wat kiertjes die dichtmoeten, jammer eigenlijk dat de meeste kiertjes die geplamuurd moeten worden ook op zeer slecht bereikbare plekjes zitten he, het is net een boterham die altijd met de besmeerde kant op de grond valt.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto (foto's zijn vreemd genoeg allemaal een beetje wazig lijkt het wel, toch de camera eens inspecteren of de instellingen nog wel goed staan) lijkt het als het spatbord erg recht is, maar de radius klopt wel

Om even te laten zien wat een onervaren scratchbouwer met de niet zichtbare delen doet...............

Afbeelding


Ook even bezig geweest met de torsiestangen en de wielophanging.

Aan de voorkant eerst maar even de boel vastgezet, moet ik nog wat afwerken, ziet er nu wel heel bar uit

Afbeelding

Ook even de huif aan het aanpassen geweest, hier heb ik nog geen beeld materiaal van.

Toch wel lachen, het is dus blijkbaar pe, niet de metalen onderdelen, maar polyethyleen. En ga daar maar eens lijm voor halen wat ook nog eens geschikt is voor modelbouwachtige activiteiten. Op bijna elke lijm staat dus fraai in hele kleine lettertjes dat het niet geschikt is voor PE, PP en aanverwante zaken.
Ik heb nu een lijm eindelijk gevonden (het is dus blijkbaar bij defensie de gewoonte om kleding weg te gooien in plaats van herstellen, wel makkelijk tijdens een oorlog, of ze moeten er een container ducktape bijleveren)
en ga nu eerst wat zoompjes lijmen, moet alleen nog even kijken hoe de trekkoorden aan de voor en achterzijde ga maken en of alles sterk genoeg en plooibaar zat is

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Hoppa69 » zo 02 feb 2014 18:46

zit er nog over na te denken of ik de uitsparing zal maken want ik gooi er toch een zeil overheen.
Er zit ook verschil in de maat van de achterdeur ruit van wagen met en zonder hap uit de bak.

Naar mijn weten zijn de ruiten van bakken zonder hap er uit kleiner.

Kleine ruit.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _pic11.JPG
Grote ruit.

https://lh6.googleusercontent.com/-0pzs ... 051112.jpg
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 02 feb 2014 19:13

Dat weet ik Ruud, maar soms is het een kwestie van

Whay you see is what you get

Als ik toch een huif over de kap heen gooi, zie je de uitsparing niet, aan de andere kant, ik weet niet wat de regel was tijdens de actieve dienst, of er ook een huif over de radiobak gegooid mocht worden, ik heb daar eigenlijk nog nooit opgelet tijdens de zoektocht naar referentiefoto's

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor peter80 » zo 02 feb 2014 20:58

Voor zover ik het weet: telexbak, met hap eruit, grote achterruit, dakluik, geen zeil over de bak. Radiobak, geen hap eruit, kleine achterruit, geen dakluik, eventueel met zeil erover.
Correct me if i'm wrong 8)
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 02 feb 2014 21:47

In weze is het ook wel logisch, de telex was geisoleerd dus een zeil om toch een beetje warmte te houden was alleen bij de radio nodig. Ik denk dus dat ik idd de hap er uit haal en geen zeil maak

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » ma 10 feb 2014 16:49

Afgezien van het feit dat de Daf eerst weer herstel werkzaamheden nodig heeft (kleindochter had de cabine heel lief voor opa ingepakt omdat ze kadootjes aan het uitdelen was, jammer dat de fragiele voorruit en zijruitjes even daar niet tegen bestand waren)
ben ik ook bezig om mij te verdiepen in Solidwworks. Ik heb een license voor 60 dagen en probeer nu de basiskennis aan te leren, maar das dus nog best heel erg ingewikkeld enzo. heb eerst een paar tuterals geprobeerd en daar had ik snel de verveling te pakken. Ik ben nu eenmaal een slechte leerling. Ik ben daarom bezig om de Daf in onderdelen, al ziijn sommige al een soort voorgebouwde modules in te tekenen. Daarna eens kijken of ik er dan een passend geheel van kan maken, dan kunnen de onderdelen in een soort tekening omgezet worden en kan ik mss andere mensen een dienst bewijzen (al moet men niet gaan rekenen op een perfecte tekening of zo door een 3Dprinter uit te printen onderdelen. het blijft dan een semi schratchmodel (mss als ik beter wordt in SolidWorks kan alles beter gemaakt worden en kunnen er onderdelen van gemaakt wordt die dan uitgefreesd of gelaserd kunnen worden en er een kitje van gemaakt worden............................maar das dus over een hele lange tijd

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 23 feb 2014 12:14

Heb nu diverse onderdelen in Solid gezet en daaruit een tekening van gemaakt. Die onderdelen kan ik dus redelijk herschalen en ben nu met papieren onderdelen aan het kijken of ik er een casco daffie van kan maken (tis allemaal erg omslachtig wat ik doe, maar ik snap dat Solid nog niet helemaal)

Ben nu op zoek naar goed maten voor de wielen

Kan iemand mij even de maten geven van:
de hoogte van een wiel
de afstand binnenzijde velgring tot hart wiel
breedte van de velgring

als ik die maten heb, kan ik de rest herleiden aan de hand van foto's


Heb gevraagd bij Daf en Dafmuseum of ik copietjes van tekeningen mocht ontvangen, maar helaas, er schijnt een embargo te liggen op de tekeningen opeens

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » vr 28 feb 2014 06:56

Echt, ik beloof het, binnenkort weer een update, inmiddels is er ook een bouw van een 324 radio begonnen, op Modelbrouwers.nl

Verder, de firma Revell heeft aan modelbouwers gevraagd om hun idee eens kenbaar te maken welke bouwdoos zij graag zouden willen zien dat deze geproduceerd wordt. Inmiddels zijn er twee verzoeken gedaan voor een YA 126 en twee verzoeken voor een YA 328, ben benieuwd hoever dit kan gaan. Nu weet ik niet of jullie zo zonder meer kunnen stemmen, maar bij deze in ieder geval de link

http://ideas.revell.de/ideas/

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor Hoppa69 » vr 28 feb 2014 23:22

Heb die site geprobeerd, kom er geen steek verder mee, kan zoeken wat je wil, hij blijft hangen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast