herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Hoppa69 » za 21 jun 2014 23:25

Thanks Ruud, maar ik ben nog steeds onder de indruk wat jij heb gedaan met die 328 en nu met de 314, dus mijn respect voor jouw werk en kunde
En zo hebben we allemaal iets wat we lekker kunnen. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » wo 02 jul 2014 21:40

Ik ben eens aan het puzzelen geweest en heb nu een aardig bouwdoosdingetje lijkt het wel, mss dat ik nog wat meer onderdelen toevoeg, maar iik moet eerst maar eens gaan kijken wat de kosten tot zover zijn. Hier alvast een schetsje van wat bij elkaar gestoken onderdeeltjes om eventueel 3D te printen

Afbeelding

Mss dat ik, als ik verder ben ook wat meer details ga toevoegen in 3D, om een wat mooier model te krijgen.
Als ik weer wat verder ben in dat tekenprogramma dan moet ik ook maar wat paspenconstructies gaan maken. Het is dus nu een leuk digitaal project geworden waarbij ik de ervaringen van het model dus heel goed in kan verwerken

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » vr 04 jul 2014 19:52

Prutprutprut

Heb ik zo mooi samengesteld gebeuren, krijg ik het niet geupload, moet ik toch weer in SW aan de puzzel. Nou ja heb ik wat te doen.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dikkie » vr 04 jul 2014 20:15

Wat wil je uploaden, dit bestand naar het forum? Moet je ff melden welke extensie je bestand heeft, kunnen we die evt tijdelijk openzetten
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » vr 04 jul 2014 21:40

Nee, het bestand watt ik hierboven liet zien is in een soort 3D printprogramma gemaakt, maar de extensie waarin hij dat opslaat kan ik niet uploaden naar de server van het bedrijf die die dingen print

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dikkie » za 05 jul 2014 05:15

Je kan ze mailen met het bestand als bijlage (mits niet t groot) of vragen wat voor extensies ze accepteren.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

John
Hercules Held
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 14:36
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor John » za 05 jul 2014 15:59

Hier ook goed gekeurd, mooi stuk vakwerk!

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » di 15 jul 2014 17:23

Goed, voordat jullie denken dat ik afgehaakt ben weer even een berichtje. na heel wat geteken, aanpassen en mailen met Shapeways, die jongens zijn btw erg behulpzaam, toch maar besloten om wat onderdelen te laten printen, omdat het een testje is voor het goedkope materiaal gekozen, nadeel is dat de minimumdikte 0.7 mm is. Ik heb dus wat onderdelen moeten aanpassen. Even kijken hoe dat uitpakt, anders gewoon weer terug naar het origineel.

Ik ben nu bezig om diverse parts digitaal vast te lijmen, akthans ik doe een poging om het te leren. Ook omdat de onderdelen dus niet allemaal even correct van afmeting zijn.
Ik ben dus puur digitaal aan het scratchen :lol: :lol:

je gaat overigs respect krijgen voor de ontwerpers die emt zulke programma's kunnen werken, EN je begint het proces van een modelbouwkit te begrijpen.

Die bouwen eerst een master................check (al is die nog niet helemaal klaar)

Het ontwerpen van de diverse onderdeeltjes in een digitaal programma.............check

Het samenvoegen van de onderdelen om een digitaal model te krijgen............mee bezig

Het aanpassen van diverse onderdelen omdat het niet klopt.............mee bezig

Dan het maken van de eerste proefserie (dus ook de matrijzen en gietmallen maken)

Het in elkaar passen van de onderdelen tot een 1e prototype

Het uittekenen van de bouwtekening, dus mss ook nog een exploded view

Het testen van de tekening

En tja, dan begrijp je ook wat beter de prijs, al wordt die wel weer gedrukt door de aantallen die geproduceerd gaan worden, maar desondanks is het toch een aardig proces die zelfs voor ervaren mensen nog wel tijd vergt

Even een paar screenshots van mijn digitale scratchwerk

De laadbaak (de kap even in groen uitgeprobeerd) je ziet dat het nog wel wat teken en rekenwerk vraagt om de boel kloppend te maken

Afbeelding

De cabine met dashboard

Afbeelding

En al een stukje frame

Afbeelding

Ik hoop over een paar weken de onderdelen binnen te hebben, er zal best wel wat gesneuveld zijn, maar dat risico heb ik aanvaard.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » wo 16 jul 2014 21:19

In de tussentijd maar eens verder gaan bouwen aan mijn virtuele model. Uh, mods, mag dat eigenlijk wel hier? ha :brouw:

Mijn tafel ligt al vol met digitaal zaagsel, overal liggen eentjes en nullen, want veel moest ik toch wel even pas maken en moest ik ook zo her en der wat paspenconstructies maken om het goed vast te kunnen klikken, Maar elke dag een paar onderdeeltjes, de moeilijkste bewaren we voor het laatst.

Voordeel is dat wanneer je een onderdeel aanpast dit ook gelijk doorwerkt in het model, das super gaaf om te zien. Weet nu wel dat de onderdelen die geprint worden eigeenlijk niet allemaal goeed zullen zijn qua maatvoering.

Maar goed weer even wat plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


ow en de laadbak is even een dryfit hoor

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » di 05 aug 2014 13:03

Zo, het was weer even graven naar dit topic, maar weer een update.

Zoals jullie weten ben ik bezig om de Daf te digitaliseren (ben er achtergekomen dat heel veel onderdelen opnieuw getekend moeten worden omdat bij het in elkaar "plakken"de boel toch niet goed pastte. Ach, zo leer je wel om te gaan met zo'n 3D pakket, al gebruik ik daar maar 10% van denk ik op dit moment.

Ook heb ik contact opgenomen met Shapeways, althans een order geplaatst om wat onderdelen te laten uitprinten met zo'n 3D printer.

Opnieuw, ik weet dat er een groep modelbrouwers is die daar nogal op tegen is, maar dit is niet domweg copieren van een bestaand en uitgekauwd model, maar echt een nieuw iets en daar is dit een mooi medium voor, zeker als er belangstelling bestaat voor eht model uit een groep die niet zoveel met modelbouwen heeft maar meer met het in de vaart houden van een 1/1 model.
Nu is dat nog wel een flinke stap verder, ook prijstechnisch denk ik want ik schat dat een model toch best wel wat moet gaan kosten, om alleen het materiaal er uit te krijgen.

Maar goed om terug te gaan naar het onderwerp, ik zit een beetje te twijfelen of ik een geheel nieuw topic zal gaan opstarten over mijn project of juist hiermee door zal gaan omdat het toch 1 grote wandeltocht is.
Ik bedoel, ik heb in principe een master gemaakt........uhhh beter gezegd een prototype want de afwerking laat nog wel wat te wensen over, ook bouwtechnisch zijn er dingen die beter kunnen en konden, maar daar kom je pas achter tijdens de bouw.
Ik verwerk dus de practische problemen in mijn tekeningen en probeer hier een betere oplossing voor te vinden.

Voorbeeldje; Op mijn model zakken de wielen onderuit doordat de ophanging niet goed is, ik heb daar bij het digitale model rekening meegehouden

Ik heb dus een beugel getekend, bijna zoals het 1/1 model

Afbeelding

en op het frame komt het er dan zo uit te zien, zodat de draagarm er zo in komt te hangen (en eventueel los, zodat er een echte vering ontstaat)

Afbeelding

Maar om het verhaal even weer een andere kant op te sturen, ik heb na veel mailwisselingen mijn proefdrukonderdelen binnen, ik heb gekozen voor de goedkoopste oplossing, de flexibel en strong, nadeel is wel dat de diverse wanddiktes en zo wat dikker moeten zijn.
Ik heb dus wel het een en ander opnieuw getekend, maar niet alles wilde ik aanpassen. Nu kan je bij Shapeways voor de optie EIGENWIJS kiezen.....uhm, zij noemen dat Print it anyway. Het betekent niets anders dat je dus gewoon eigenwijs wilt zijn en toch alles wil laten printen ondanks het feit dat de techneuten daar zeggen dat het niet kan/wil/ lukt. je neemt wel een risico want als er iets breekt of zo, is voor eigen rekening. So be it.
Je wordt keurig op de hoogte gehouden van het proces (ik weet dat er meerdere met Shapeways in zee gegaan zijn, alleen lees je daar niet zoveel over en dat is jammer want het is een goed bedrijf waar eigen inbreng heel erg meetelt en voor een hoop mensen het gehele proces best interessant kan zijn of lijken).


Ik heb de onderdelen dus binnen en bekeken en ik moest zeggen dat ik toch aangenaam verrast was, want hoewel niet alle details meegekomen zijn, niet alle randjes heel scherp, viel het mij zeker niet tegen, geen breuk of wat dan ook. Alleen je moet dus alles gaan schuren, zoals ook te lezen is in het verslag van de kikkerdaf van Ingzagers.

Okee, jullie zijn weer toe aan een aantal plaatjes............nu is er wat veranderd in de instellingen van mijn camera en ik weet nog niet precies wat, dus eht wit is wel erg wit.

Dit is wat er terugkwam, een paar postings terug staat het digitale pakketje wat ik opstuurde

Afbeelding

Even een paar dichtbijfoto's, je ziet het korrelige oppervlakte en de typische werking van een 3D printer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een paar foto's met het prototype er bij (zeker de strakheid van het takkenrek valt op, al zijn de spijlen nog iets te dik

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ben ik bezig met het wat meer detailleren van een aantal onderdelen, waaronder het frame hoewel ik uiteraard nog wel wat mogelijkheden tot zelf plakken overhou

Afbeelding

Het lijkt al heel wat, maar er ligt nog heel veel werk te wachten en dat alles op een low budget laptop en tijdens van alles en nog wat

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: jullie mening??

Berichtdoor BertUS » za 09 aug 2014 22:29

Heren
Ik ben nu bezig met het detialeren van het model, althans de digitale, maar kunnen jullie je een beetje vinden in het volgende plaatje. let wel in het echt is bijvoorbeeld de fusee ongeveer 6 mm

Afbeelding

Ik hoop dat de 3D printer deze onderdeeltjes aankan, ik wil eigenlijk proberen of ik de torsiestang los in de beugels kan hebben en de fusee los in de armen, je heb dan een beetje de simulatie van de vering.

Ow, op de tekening is te zien dat de onderdelen niet geheel op hun plek zitten, maar dat is omdat ik ze "los" in het model heb geschoven

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: jullie mening??

Berichtdoor BertUS » zo 10 aug 2014 16:16

Huh, niet beseft, maar de wieldragerarmen achter zijn dus anders dan die van de voorkant, nooit geweten. Ik kom erachter nu ik de fusee en de dragers achter wilde maken, ik vond dat het achterwiel wel erg naar binnen kwam zo op het oog. Blijkt dat het dragerlichaam anders gepositioneerd is op de rol van de torsiestaven vergeleken met voor en achter. had ik met de bouw van het prototype niet eens gezien

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: jullie mening??

Berichtdoor BertUS » ma 11 aug 2014 23:39

Inmiddels ben ik weer wat verder, ook met behulp van Daffie (whats in a name) die mij zo af en toe even op weg helpt.

Ik moet de tandwielkasten nog voorzien van de pignon oftewel de haakseoverbrenging, die als apart onderdeel wordt gemaakt. Dan de kruiskoppelingen welke naar de centrale reductiebak gaan, de schokbrekers (die moeten wel werkend worden ben ik bang, zeker voor de 1/24 schaal).

Op de tekening zit alles nog los, dus vandaar het wat scheve gebeuren. Ik moet nog even de assen en paspennen controleren op de lengte en dan zit ik er over te denken om het frame en aandrijflijn weer eens te laten printen. Ik kan dan kijken hoe de kwaliteit wordt van de onderdelen en of ik nog wat meot aanpassen, ook gelijk de passing even nalopen. Dus dan komt het modelbouwen weer te voorschijn, want er zijn diverse onderdelen al, ik heb ze nog niet geteld, zou ik eens moeten doen en eens uitpassen hoe ze dan op een gietraampje kunnen komen, want eigenlijk zit ik dan te denken om er resin onderdelen van te gieten, dat is m.i. goedkoper, maar dan moet de master wel goed zijn.
Okee, eerst maar eens de tekening

Afbeelding



Ook moet ik eens de zooi op tekening zetten


pffffffoee, nog een hoop werk dus, ach het heeft ook bijna 3 jaar geduurd voordat Mathias Roth de 1/35 yp408 had uitgebracht

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » di 12 aug 2014 16:16


BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Berichtdoor BertUS » do 14 aug 2014 09:44

Toch maar eens de VTH 9-326 opgezocht, waar daar staat de smeerkaart in en dus ook de redelijke accurate tekening van frame en componenten (zo'n VTH is leuk, maar de meeste details haal ik toch vanuit referentiefoto's van restauratie cq revisieprojecten. Aan de hand van de VTH kan je dan een beetje bepalen hoe of wat. Voor mensen die willen beginnen met scratchbuilding en niet direct een 1/1 model voor de deur hebben staan.................neem 1 of twee vaste onderdeelmaten en meet daarvanuit de rest op. Ik heb bijvoorbeeld een (originele) velg en frame gekozen, ga niet op en neer vanaf verschillende wisselende referentiepunten, je komt vaak toch verkeerd uit.

Omdat ik nu de ophanging redelijk "gemonteerd" en even de plek van de centrale reductiebak moest bepalen, gelijk maar eens gekeken of beide plaatjes overeen kwamen.
mwah, dat viel niet tegen, een paar kleine details moet ik nog even corrigeren (o.a de afstand van de tandwielbakken, die liggen op 1 lijn normaal, dus die moet ik nog even goed zetten verder nog wat assen op juiste dikte tekenen. Bij mijn prototype is dit wel redelijk het geval, dus daar meet ik nog wel wat vanaf.

ik merk dat je nu met het tekenen nog beter leert kijken naar details dan wat ik al deed met met de bouw zelf, maar dan ben je nog wel eens geneigd wat dingetjes weg te laten "die zie je toch niet meer". Met het tekenen blijf je alles steeds zien. Okee, ik weet dat er hele goede bouwers zijn die hier wel op letten, maar ik heb het nu over de gemiddelde doorsnee scratchbuilder.............oei doorsnee en gemiddeld, das eigenlijk hetzelfde

Om het verschil of overeenkomst ook visueel te tonen (pics or it didn't happen):

Smeerkaart

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast