herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » ma 13 jan 2014 07:22

Ik twijfel een beetje
Ik laat hem of wel origineel en maak er nog twee nederlandse militairen bij, ofwel ik maak hem zoals Daffie, dus mooi zandgeel en de deur beschilderen.

Ik heb raar genoeg eigenlijk totaal geen foto's van mijn eigen Daf, terwijl ik normaliter zelfs mijn stoeptegels 3 per jaar op de foto zet.

Ach, in weze maak ik ook maatschetsen, beetje oefenen in Sketchup, eventueel overzetten naar een Solid of een ander CADprogramma, dan naar een 3D printer overzetten, of zelf mallen maken en dan afgieten in resin. Maar dat is over een heeeleeee lange tijd eens iets om te overwegen. Ik weet dat er nu de YA 328 in 1/87 en in 1/72 in bouwdoos is (deze zijn niet gemakkelijk, wel mooi) en ik heb vanuit het wereldje geruchten gehoord dat men ook in grotere schaal bezig is, dus de schaal waar ik nu in bouw en dat is 1/35

Ik heb nog niet het model in handen gehad wat je momenteel veel op MP tegenkomt, dat 1/50 model, ik weet niet hoe de details zijn.

Als ik signalen krijg dat er toch vraag naar de 1/35 modellen komt, zal ik wss wel eens contact gaan zoeken met mensen die nu in die ontwikkelingsfase zitten (gaat vreemd genoeg via een duits forum)

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dikkie » ma 13 jan 2014 20:13

Een van onderstaande?
BE-12-48.jpg
BE-12-48
BE-12-48.jpg (28.66 KiB) 13340 keer bekeken
BE-13-71 (1).jpg
BE-13-71
BE-13-71 (1).jpg (27.49 KiB) 13340 keer bekeken
yageel02.jpg
BE-14-83
yageel02.jpg (45.34 KiB) 13340 keer bekeken
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 13 jan 2014 20:29

Hé da's grappig, ik wist niet dat er meerdere sahara dafjes waren. Dacht dat Jerry er eentje had/heeft.

De mijne is ooit ook sahara geel geweest (2 componenten) dat komt er steeds doorheen maar gewoon overheen kwasten, laat het mooi zitten. keihard dat spul. 8)
Schijnt één of ander outdoor bedrijf geweest te zijn die ze (heel precies en grondig) geel heeft gemaakt maar fijne weet ik er niet van.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » ma 13 jan 2014 20:49

Nee, dit was Daffie Truck

Afbeelding

en hier tijdens een meeting in almere met de kids, toen waren ze nog klein


Afbeelding

Ik heb helaas geen afbeelding van de deur meer, moet toch nog eens goed gaan zoeken op oude DVD op CD roms

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor blijedafrijer » ma 13 jan 2014 21:31

hier nog twee foto's

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor jerry » ma 13 jan 2014 22:02

Klopt de 12-48 was een jaar of 5 van mij! Hij is nu super mooi ral 6014 en heeft nu een goed verzorgende eigenaar :wink: die foto is in Delft waar ik hem heb gehaald wie heeft hem geschoten of komt er aan ?bij mij het zelfde verhaal ook van een outdoor /klimwand bedrijf geweest.

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Ronald » ma 13 jan 2014 22:15

ff diep graven in archief...........

Afbeelding

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » di 14 jan 2014 07:44

He Inderdaad
Deze komen nog van het oude forum toch?

Die een na laatste foto heb ik nog geairbrushed op een uniformjas, zal daar eens een foto van maken

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » di 14 jan 2014 08:31

Ben toch eigenlijk benieuwd waar Daffie gebleven is en hoe die er nu bijstaat

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor peter80 » di 14 jan 2014 10:07

Laatste tenaamstelling is 1 november 2003, ik weet niet wanneer je em verkocht hebt...?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor blijedafrijer » di 14 jan 2014 10:17

Laatste tenaamstelling is 1 november 2003, ik weet niet wanneer je em verkocht hebt...?

ik vond nog een agenda van 2003 en daar staat dat ik op 1 november een Daf vanaf Bodegraven naar Nijmegen
heb vervoerd de nieuwe eigenaar heet Jeroen maar dat is alles wat ik weet :shock:
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » di 14 jan 2014 10:27

Ik heb hem idd op die datum verkocht, de naam wist ik nog, maar woonplaats niet meer. Ik weet nog dat ik best baalde toen hij de dieplader opgereden werd.

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor jerry » di 14 jan 2014 11:40

ambachtelijk gerard zo een agenda!
das nog eens handig

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 19 jan 2014 14:54

Tja, ik schreef het al eerder en zal het nog wel een paar keer schrijven.

Scratchbuilding is 1 stap voorwaarts en 2 achterwaarts, althans bij mij, want ik blijf slopen.

De bak had ik gemaakt maar het klopte niet als ik er zo naar keek, in mijn geheugen en ook op foto's was deze toch korter en hoger, maar als ik het na ging meten bleef het toch kloppend.
Maar zoals altijd krijg je een momentje van "^&&%$$^^^^ sukkel" Ik moet natuurlijk ook de rand mee meten die onder het zeil zit. IK had deze dus niet mee gemeten. Dat maakt niet uit als je de kap er permanent op zet, maar in mijn geval kan er gewisseld worden met de WEB bak en radiobak. Dus heb ik de bak met 3 mm verhoogd.

Dus zie hier, de nieuwe bak

Afbeelding

O en de oude zag er uiteraard zo uit

Afbeelding

Toch een verbetering.
Toen kregen we het verhaal van de kapspanten.H et ziet er simpel uit en dat is het ook, als je het klaar heb, maar ben toch wel even bezig geweest met het maken en zeker met het bedenken van de mogelijkheden om te bak te kunnen wisselen. Ik heb dus maar weer geleerd en ondervonden. het is een kwestie van KISS(S) Keep it straight and simpel (stupid) ..
Hier even met de spanten in de bak

Afbeelding

Afbeelding

en hier er dus uit. De spanten moeten nog wel rechtgemaakt worden, maar dat gebeurt zodra ik het zeil er over heen gooi.

Voor de cabine heb ik lasdraad genomen en dat in model gebogen en als je dan alles op een rijtje zet krijg je de volgende fotoserie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen me maar eens gewaagd aan de deuren, de grondvorm was er zo, maar dat profiel aan de buitenzijde, das een ellende. Het klopt niet geheel exact, maar met een verfje er over en aan het model zullen er maar weinig mensen zijn die het zien

Afbeelding

Uiteraard ga je de deuren passen en dan kom je voor een paar vervelende verrassingen te staan. Ten eerste is de deuropening te diep weggehaald, ten tweede zijn de bollingen van de spanten niet juist. dus weg er mee. Maar dat werd een gevalletje van het betere hak en breekwerk en heb ze letterlijk uit de cabine gesneden. Die moet ik dus overnieuw gaan maken.

Hier het resultaat (zie het gat bij de stoeltjes)

Afbeelding

Ja en zo blijf je lekker bezig als je alles twee keer moet maken.

Maar goed, ben we even bezig geweest met het detailleren van de cabine, al denk ik dat je daar weinig van gaat zien als deurtjes en het zeil er overheen zit.

Afbeelding

En ja, chauffeursstoeltje zit nog steeds scheef. De tellers simuleer ik door zwart in te schilderen, want de tellers zijn erg klein, de handleidingsplaatjes bij de versnellingsbaktunnel, kloppen niet geheel, rechts wel, links eeen beetje een artsistieke vrijheiddje vanwege de beschikbare PE. De KI starter, dashboardlichtje en wat andere knoppies moet ik er nog op plakken

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 19 jan 2014 15:16

Was weer evven zoeken naar de jas, maar ik had jullie nog beloofd om te laten zien wat ik op mijn "chauffeurs" jas had gezet

Afbeelding


gedaan met airbrush en penseel, ik zie nu dat het perspectief niet overal even goed is, maar qua artistiek vind ik het nog steeds mooi


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten