De link waar naar werd verwezen had ik nog niet geopend en het lijkt vlgs. de beschrijving inderdaad op een switched mode uitvoering.
Ik heb mij nooit verdiept in eventuele omvormers van 24 naar 12 V DC omdat ik voor een andere oplossing heb gekozen(serie weerstanden),voor de eventuele dissipatie heb ik gekozen voor draadgewonden 25 W uitvoering die dus ruim over bemeten zijn en tevens gezamenlijk op een koelplaat zijn gemonteerd naast de BAV kast.
Een beetje overkill maar ik rijd graag op safe.
Wat eventueel radio's betreft,een gewone autoradio is ondoenlijk door het motorlawaai en de communicatie onderweg word verzorgd door een RT-3600 en/of een portofoon,
voor mijn tomtom heb ik een universele 24/12V adapter die in de cabine connector past.
De overige radio uitrusting is ex.militair materieel dus standaard 24 - 30V.
In ieder geval weer wat geleerd op het gebied van 24 naar 12 V omvormers.
Omvormer
Moderator: ruben
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Omvormer
De voeding die ik achterin heb (die dus in de link ook word benoemd) voed mijn autoradio (DIN formaat, zoals in vrijwel elke personenwagen). Deze hoor je ondanks banden, motor, tandwielkasten e.d. erg goed, zelfs op de snelweg! Mag ook wel met een vrij grote speakerkast.
Deze omvormer is alleen voor de accesoires; mijn gasinstallatie komt op een aparte (nog aan te schaffen) omvormer van +-5A onder de kap. Mocht er in de accesoires iets niet lekker gaan, dan ben ik niet meteen mijn gasinstallatie kwijt
De aanstekerstekker (hoe heet dat ding eigenlijk?) in mijn dashboard is 24V omdat alles wat ik heb, dus zowel neptomtom als telefoonoplader, alles tussen 10 en 30 VDC slikken.
Deze omvormer is alleen voor de accesoires; mijn gasinstallatie komt op een aparte (nog aan te schaffen) omvormer van +-5A onder de kap. Mocht er in de accesoires iets niet lekker gaan, dan ben ik niet meteen mijn gasinstallatie kwijt
De aanstekerstekker (hoe heet dat ding eigenlijk?) in mijn dashboard is 24V omdat alles wat ik heb, dus zowel neptomtom als telefoonoplader, alles tussen 10 en 30 VDC slikken.
-
- Hercules Held
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
- Locatie: Enschede
Re: Omvormer
Ik heb twee weken geleden een 12V omvormer van 12A ingebouwd. Dit voedt 1 sigarettenaanstekerstopcontact op het instrumentenpanneel en 1 in de rand van de laadbak.
De omvormer wordt geschakeld met een 24V / 20A relais en een 'aan/uit/aan' schakelaar. Deze schakelaar heeft 3 standen die nu staan voor; I=geschakeld via contactsleutel / 0=altijd uit / II=altijd aan.
Alles zit achter een nieuw extra zekeringskastje met standaard auto-steekzekeringen en wordt gevoed vanuit de radiocontactdoos in de laadbak.
De omvormer voedt ook de 27MC en de toekomstige autoradio. In 1 van de sigarettenaanstekerstopcontacten heb ik een subtiele dubbele USB 2A voeding aangezien dit toch het meest gebruikt wordt.
Voor mij garmin GPSmap62st heb ik een vaste voedingskabel aangelegd die aan de 24V hangt (gezekerd)
Ik ben nu bezig om een batterijconditiemeter te maken op basis van een LM3914. Dan kan ik in de accuspanning in de gaten houden en dus of mijn accu's niet te ver ontladen en de dynamo correct werkt.
Eventueel een zoemertje er aan om me er van op de hoogte te stellen dat ik de slinger al vast mag pakken
De omvormer wordt geschakeld met een 24V / 20A relais en een 'aan/uit/aan' schakelaar. Deze schakelaar heeft 3 standen die nu staan voor; I=geschakeld via contactsleutel / 0=altijd uit / II=altijd aan.
Alles zit achter een nieuw extra zekeringskastje met standaard auto-steekzekeringen en wordt gevoed vanuit de radiocontactdoos in de laadbak.
De omvormer voedt ook de 27MC en de toekomstige autoradio. In 1 van de sigarettenaanstekerstopcontacten heb ik een subtiele dubbele USB 2A voeding aangezien dit toch het meest gebruikt wordt.
Voor mij garmin GPSmap62st heb ik een vaste voedingskabel aangelegd die aan de 24V hangt (gezekerd)
Ik ben nu bezig om een batterijconditiemeter te maken op basis van een LM3914. Dan kan ik in de accuspanning in de gaten houden en dus of mijn accu's niet te ver ontladen en de dynamo correct werkt.
Eventueel een zoemertje er aan om me er van op de hoogte te stellen dat ik de slinger al vast mag pakken
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Omvormer
Valt mij tegen van je jan, zeker met die tekening nu, is het toch [cynisch]zo over duidelijk waar men het over heeft.[/cynisch]Maar hier snap ik dus weer helemaal niets van
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Omvormer
dit schema ga ik maar eens opslaan op de harde schijf, komt vast nog eens van pas
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Omvormer
Precies mijn idee peter.. ik zag geen copyright dus die gaan we eens vrolijk in elkaar solderen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten