Omvormer

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Omvormer

Berichtdoor Kees64 » zo 22 dec 2013 15:51

Hallo,

Voor de LPG installatie heb je 12 volt nodig.
Nou zijn er toch verschillende Dafjes die 12 volt van 1 accu aftappen, dit was ook het geval met mijn YA314.
Ik heb er vandaag toch een omvormertje tussen gezet.
Er zit een groen LED lampje op. Ik neem aan dat zo'n ledlampje nagenoeg geen stroom trekt voor het geval de Daf 2 maanden stilstaat?

mzzl
Kees

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Omvormer

Berichtdoor Hoppa69 » zo 22 dec 2013 15:56

Tenzij je dan de schakelaar op benzine laat staan.
Waarbij de spoel van de benzineafsluiter ook vrolijk stroom blijft trekken.

Doe hem gewoon bij je ontsteking schakelaar, daf uit omvormer dan ook gewoon uit.

Of bij je hoofdschakelaar, nog makkelijker.

En zoals zo vaak gezegd, ff een nooddraad met schakelaar vanaf 1 accu trekken, geeft onderweg de omvormer de geest, kan je toch vlug overschakelen op 1 accu en door rijden.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor jabami » zo 22 dec 2013 17:35


Of bij je hoofdschakelaar, nog makkelijker.

En zoals zo vaak gezegd, ff een nooddraad met schakelaar vanaf 1 accu trekken, geeft onderweg de omvormer de geest, kan je toch vlug overschakelen op 1 accu en door rijden.
Zo heb ik het ook gedaan.
Hoofdschakelaar uit = alles uit

In mijn omvormer zit ook een zekering.
Alleen moet ik hem wel openschroeven om die zekering ter vernieuwen.
Lekker handig onderweg. :? :?

Daarom heb ik (op eerder aanraden van Ruud :D ) ook een extra draad getrokken.

Jan.

P.S.
Ik zat nog even te denken, maar hoe heb je hem nu dan aangesloten ????

Als je de + (plus) van de omvormer op de + (plus) 24 V van je accu's aansluit,
en de - (min) gewoon aan het chassis,
gaat hij toch uit als je de hoofdschakelaar uitzet ???

Of heb je de - (min) van de omvormer ook op de - (min) 24 V van je accu's aangesloten ????
In dat geval ga je dus inderdaad buiten je hoofdschakelaar om.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Omvormer

Berichtdoor Kees64 » zo 22 dec 2013 21:20


Of bij je hoofdschakelaar, nog makkelijker.

En zoals zo vaak gezegd, ff een nooddraad met schakelaar vanaf 1 accu trekken, geeft onderweg de omvormer de geest, kan je toch vlug overschakelen op 1 accu en door rijden.
Zo heb ik het ook gedaan.
Hoofdschakelaar uit = alles uit

In mijn omvormer zit ook een zekering.
Alleen moet ik hem wel openschroeven om die zekering ter vernieuwen.
Lekker handig onderweg. :? :?

Daarom heb ik (op eerder aanraden van Ruud :D ) ook een extra draad getrokken.

Jan.

P.S.
Ik zat nog even te denken, maar hoe heb je hem nu dan aangesloten ????

Als je de + (plus) van de omvormer op de + (plus) 24 V van je accu's aansluit,
en de - (min) gewoon aan het chassis,
gaat hij toch uit als je de hoofdschakelaar uitzet ???

Of heb je de - (min) van de omvormer ook op de - (min) 24 V van je accu's aangesloten ????
In dat geval ga je dus inderdaad buiten je hoofdschakelaar om.
Oohh, dan zal ik de min is op het chassis zetten!!

Bedankt heren.
Kees (die nogal wat info nodig heeft, en de antwoorden zeer op prijs stelt!) :D :D

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Omvormer

Berichtdoor Kees64 » ma 23 dec 2013 19:00

Gelukt.
De min nu op het chassis.

mzzl
Kees

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor jabami » ma 23 dec 2013 20:56

Gelukt.
De min nu op het chassis.

mzzl
Kees

Mooi zo.

Jan.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Omvormer

Berichtdoor Kees64 » zo 29 dec 2013 19:57

Heren,

Omvormer werkt zoals al aangegeven.
Toch nog een vraagje hierover, ik meet ruim 18 volt (onbelast) op de 12 volt uitgang. Kan dit kwaad??
Er zit nog een 12 volt zekering tussen, dus als het daadwerkelijk te hoog is "klapt" hooguit die 12 volt zekering eruit neem ik aan?

bvd
Kees

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor peter80 » zo 29 dec 2013 20:09

zekering is voor te hoge stroom, 18 volt is wel aan de (te) hoge kant. Voor een paar tientjes heb je eventueel een andere omvormer.
Heb je ook 18 volt belast?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Omvormer

Berichtdoor Kees64 » zo 29 dec 2013 21:54

zekering is voor te hoge stroom, 18 volt is wel aan de (te) hoge kant. Voor een paar tientjes heb je eventueel een andere omvormer.
Heb je ook 18 volt belast?
Hallo Peter,
Omvormer is een nieuwe! gekocht via internet.
http://omvormer.nu/content/omvormers/24 ... _10_ampere
Die 18 volt had ik dus onbelast gemeten, ik dachte "effe meten" voordat ik hem aansluit op de verdamper.
Ondertussen zit hij aangesloten op de verdamper maar durfde er verder nog geen stroom op te zetten.
Zal deze week nog is meten wat hij aangeeft met de hoofdschakelaar aan.

bvd
Kees

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor peter80 » zo 29 dec 2013 22:37

Zo te lezen is het niet mogelijk dat er 18 volt uitkomt, heb je een tweede multimeter om te testen?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor Dikkie » zo 29 dec 2013 23:06

Die omvormer komt me bekend voor..

Afbeelding
Oja, daarom, die voed mijn autoradio ;)

Klopt inderdaad dat deze onbelast wazige spanningen meet. Tijdens gebruik zit hij rond de 12-13 volt afhankelijk van belasting.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Cougar
Matgroentje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 aug 2011 21:55
Locatie: Rijen

Re: Omvormer

Berichtdoor Cougar » za 22 feb 2014 22:42

Zo te lezen is het niet mogelijk dat er 18 volt uitkomt, heb je een tweede multimeter om te testen?
Dit is een omvormer die werkt op basis van een schakelende voeding. Ofwel hij maakt van de 24V gelijkspanning eerst een hoogfrequent wisselspanning, dat m.b.v. een HF-transformator wordt omgezet in een gewenste andere spanning. Deze wordt dan weer gelijkgericht en afgevlakt. Het nadeel van meten met de hedendaagse elektronische multimeters is dat ze te gevoelig zijn en zeer hoogohmig op de ingang. Die 18 volt zou je niet meten als je parallel aan de meter een lampje van 12V (van een autorichtingaanwijzer, bijv.) zou aansluiten. Je maakt dan de meter "slechter" en belast gelijk de omvormer. Op deze manier kan je ook slechte contacten en schakelaars doormeten, gewoon door ze te belasten en dan te meten.

Dus: op zich uitstekende omvormer, zeer compact en toch in staat om veel vermogen te verwerken. Niks mis mee.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Omvormer

Berichtdoor montji » zo 23 feb 2014 22:15

Ik ben van mening dat het hier niet om een switch mode(schakelende) voeding gaat ,maar om een recht toe recht aan voeding gebaseerd op een voltage regulator en een vermogens transistor.
Bij een switch mode voeding meet je ,ook met een hoog ohmige meter onbelast 12 V .

Bij het tweede type zal je onbelast altijd een hogere spanning meten,maar bij een geringe belasting direct naar +/- 12 V zakken.
Een switch mode voeding is een meer gecompliceerd ontwerp met meer onderdelen spoelen ,transformatoren,meer halfgeleiders en filters voor ontstoring dus groter en een stuk duurder,
Ik weet wel zeker dat een auto onderdelen shop die in niet zijn assortiment heeft.
Verder dient men er op te letten dat de 12 V voeding genoeg vermogen kan leveren,de gas installatie verbruikt al de nodige Amperes en als daar nog een radio en eventueel een 27 Mhz bak aan toegevoegd word kan die omvormer aardig heet worden en zelfs snel sneuvelen.
Bedenk wel dat bij de omzetting van 24 naar 12 V er al verliezen optreden die omgezet word in warmte.

En tot slot een betere en fail safe methode is per klep(spoel) een laag ohmige serieweerstand te monteren van voldoende vermogen,is simpel en betrouwbaar.
Het aantal Ohms per weerstand is afhankelijk van de gelijkstroomweerstand per spoel,en die bij mij zodanig zijn gekozen dat per spoel een spanning van +/_ 11 V aanwezig is,zodat de
spoelspanningen altijd begrensd blijven.

Cougar
Matgroentje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 aug 2011 21:55
Locatie: Rijen

Re: Omvormer

Berichtdoor Cougar » ma 24 feb 2014 01:48

Ik ben van mening dat het hier niet om een switch mode(schakelende) voeding gaat ,maar om een recht toe recht aan voeding gebaseerd op een voltage regulator en een vermogens transistor.
Bij een switch mode voeding meet je ,ook met een hoog ohmige meter onbelast 12 V .

Bij het tweede type zal je onbelast altijd een hogere spanning meten,maar bij een geringe belasting direct naar +/- 12 V zakken.
Een switch mode voeding is een meer gecompliceerd ontwerp met meer onderdelen spoelen ,transformatoren,meer halfgeleiders en filters voor ontstoring dus groter en een stuk duurder,
Ik weet wel zeker dat een auto onderdelen shop die in niet zijn assortiment heeft.
Verder dient men er op te letten dat de 12 V voeding genoeg vermogen kan leveren,de gas installatie verbruikt al de nodige Amperes en als daar nog een radio en eventueel een 27 Mhz bak aan toegevoegd word kan die omvormer aardig heet worden en zelfs snel sneuvelen.
Bedenk wel dat bij de omzetting van 24 naar 12 V er al verliezen optreden die omgezet word in warmte.

En tot slot een betere en fail safe methode is per klep(spoel) een laag ohmige serieweerstand te monteren van voldoende vermogen,is simpel en betrouwbaar.
Het aantal Ohms per weerstand is afhankelijk van de gelijkstroomweerstand per spoel,en die bij mij zodanig zijn gekozen dat per spoel een spanning van +/_ 11 V aanwezig is,zodat de
spoelspanningen altijd begrensd blijven.
En mijn mening is :
[A] Het ding wordt verkocht als schakelende voeding. Zie de link naar de handel waar het ding gekocht is, eerder in dit forumitem.
Een switchmode (schakelende) voeding hoeft helemaal geen groot of gecompliceerd ding te zijn, integendeel. Dat is juist 1 van de voordelen van zo'n voeding. Ze zijn klein, compact, goedkoop en leveren een geweldig vermogen ten opzichte van de oudere voedingen die uitgaan van een transformator.
[C] Alleen met een switchmode voeding ben je in staat om met een relatief klein koeloppervlak toch een vrij groot vermogen de dissiperen ten opzichte van het vroegere concept met spanningregelaar en volgtransistoren om de overtollige spanning om te zetten naar warmte (12V x 10A = 120W !!) Vandaar dat die oude dingen zo idioot groot moesten zijn; het koellichaam kon daar aardig warm worden.
[D] Sommige eenvoudige digitale multimeters zijn gevoelig voor hoogfrequente signalen. Aangezien een schakelende voeding werkt op basis van hoogfrequente spanningsomzetting kan het dus zijn dat je onbelast rechtstreeks op de uitgang meer spanning meet dan de gewenste 12V. Zodra je de voeding iets belast (lampje) ben je dat effect dus kwijt en meet je netjes ongeveer 12V. Iets meer kan zeker geen kwaad want er zit altijd nog een paar meter draad tussen de voeding en de verbruiker en dat is ook weerstand.
[E] Een voorschakel weerstand, in serie met de spoel van de (gas)klep, kan prima en is relatief goedkoop. Echter houdt wel in de gaten dat deze weerstand het vermogen aan moet kunnen wat je wil kwijtraken. Dus als er een 0,5 A aan stroom door de spoel loopt (bij 12V) dan kom je al gauw uit op een weerstand die 10W moet kunnen dissiperen.
[F] Ik zou i.d.d. gaan voor een voorschakelweerstand en de switchmode voeding gebruiken voor een radio en eventueel een zender.

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor jabami » ma 24 feb 2014 07:12

Ik ben van mening dat het hier niet om een switch mode(schakelende) voeding gaat ,maar om een recht toe recht aan voeding gebaseerd op een voltage regulator en een vermogens transistor.
Bij een switch mode voeding meet je ,ook met een hoog ohmige meter onbelast 12 V .

Bij het tweede type zal je onbelast altijd een hogere spanning meten,maar bij een geringe belasting direct naar +/- 12 V zakken.
Een switch mode voeding is een meer gecompliceerd ontwerp met meer onderdelen spoelen ,transformatoren,meer halfgeleiders en filters voor ontstoring dus groter en een stuk duurder,
Ik weet wel zeker dat een auto onderdelen shop die in niet zijn assortiment heeft.
Verder dient men er op te letten dat de 12 V voeding genoeg vermogen kan leveren,de gas installatie verbruikt al de nodige Amperes en als daar nog een radio en eventueel een 27 Mhz bak aan toegevoegd word kan die omvormer aardig heet worden en zelfs snel sneuvelen.
Bedenk wel dat bij de omzetting van 24 naar 12 V er al verliezen optreden die omgezet word in warmte.

En tot slot een betere en fail safe methode is per klep(spoel) een laag ohmige serieweerstand te monteren van voldoende vermogen,is simpel en betrouwbaar.
Het aantal Ohms per weerstand is afhankelijk van de gelijkstroomweerstand per spoel,en die bij mij zodanig zijn gekozen dat per spoel een spanning van +/_ 11 V aanwezig is,zodat de
spoelspanningen altijd begrensd blijven.
En mijn mening is :
[A] Het ding wordt verkocht als schakelende voeding. Zie de link naar de handel waar het ding gekocht is, eerder in dit forumitem.
Een switchmode (schakelende) voeding hoeft helemaal geen groot of gecompliceerd ding te zijn, integendeel. Dat is juist 1 van de voordelen van zo'n voeding. Ze zijn klein, compact, goedkoop en leveren een geweldig vermogen ten opzichte van de oudere voedingen die uitgaan van een transformator.
[C] Alleen met een switchmode voeding ben je in staat om met een relatief klein koeloppervlak toch een vrij groot vermogen de dissiperen ten opzichte van het vroegere concept met spanningregelaar en volgtransistoren om de overtollige spanning om te zetten naar warmte (12V x 10A = 120W !!) Vandaar dat die oude dingen zo idioot groot moesten zijn; het koellichaam kon daar aardig warm worden.
[D] Sommige eenvoudige digitale multimeters zijn gevoelig voor hoogfrequente signalen. Aangezien een schakelende voeding werkt op basis van hoogfrequente spanningsomzetting kan het dus zijn dat je onbelast rechtstreeks op de uitgang meer spanning meet dan de gewenste 12V. Zodra je de voeding iets belast (lampje) ben je dat effect dus kwijt en meet je netjes ongeveer 12V. Iets meer kan zeker geen kwaad want er zit altijd nog een paar meter draad tussen de voeding en de verbruiker en dat is ook weerstand.
[E] Een voorschakel weerstand, in serie met de spoel van de (gas)klep, kan prima en is relatief goedkoop. Echter houdt wel in de gaten dat deze weerstand het vermogen aan moet kunnen wat je wil kwijtraken. Dus als er een 0,5 A aan stroom door de spoel loopt (bij 12V) dan kom je al gauw uit op een weerstand die 10W moet kunnen dissiperen.
[F] Ik zou i.d.d. gaan voor een voorschakelweerstand en de switchmode voeding gebruiken voor een radio en eventueel een zender.


Há, ieder zijn vakgebied c.q. hobbygebied.
Maar hier snap ik dus weer helemaal niets van :shock: :shock: :shock:
Maar het is wel mooi, dat sommige mensen die kennis wel hebben.

Jan.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 16 gasten