Omvormer

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Omvormer

Berichtdoor montji » ma 24 feb 2014 10:03

De link waar naar werd verwezen had ik nog niet geopend en het lijkt vlgs. de beschrijving inderdaad op een switched mode uitvoering.
Ik heb mij nooit verdiept in eventuele omvormers van 24 naar 12 V DC omdat ik voor een andere oplossing heb gekozen(serie weerstanden),voor de eventuele dissipatie heb ik gekozen voor draadgewonden 25 W uitvoering die dus ruim over bemeten zijn en tevens gezamenlijk op een koelplaat zijn gemonteerd naast de BAV kast.
Een beetje overkill maar ik rijd graag op safe.
Wat eventueel radio's betreft,een gewone autoradio is ondoenlijk door het motorlawaai en de communicatie onderweg word verzorgd door een RT-3600 en/of een portofoon,
voor mijn tomtom heb ik een universele 24/12V adapter die in de cabine connector past.
De overige radio uitrusting is ex.militair materieel dus standaard 24 - 30V.

In ieder geval weer wat geleerd op het gebied van 24 naar 12 V omvormers.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor Dikkie » ma 24 feb 2014 18:44

De voeding die ik achterin heb (die dus in de link ook word benoemd) voed mijn autoradio (DIN formaat, zoals in vrijwel elke personenwagen). Deze hoor je ondanks banden, motor, tandwielkasten e.d. erg goed, zelfs op de snelweg! Mag ook wel met een vrij grote speakerkast.

Deze omvormer is alleen voor de accesoires; mijn gasinstallatie komt op een aparte (nog aan te schaffen) omvormer van +-5A onder de kap. Mocht er in de accesoires iets niet lekker gaan, dan ben ik niet meteen mijn gasinstallatie kwijt :mrgreen:

De aanstekerstekker (hoe heet dat ding eigenlijk?) in mijn dashboard is 24V omdat alles wat ik heb, dus zowel neptomtom als telefoonoplader, alles tussen 10 en 30 VDC slikken.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Omvormer

Berichtdoor PartySafari » ma 24 feb 2014 20:30

Ik heb twee weken geleden een 12V omvormer van 12A ingebouwd. Dit voedt 1 sigarettenaanstekerstopcontact op het instrumentenpanneel en 1 in de rand van de laadbak.
De omvormer wordt geschakeld met een 24V / 20A relais en een 'aan/uit/aan' schakelaar. Deze schakelaar heeft 3 standen die nu staan voor; I=geschakeld via contactsleutel / 0=altijd uit / II=altijd aan.
Alles zit achter een nieuw extra zekeringskastje met standaard auto-steekzekeringen en wordt gevoed vanuit de radiocontactdoos in de laadbak.
12Volt1_klein.jpg
12Volt1_klein.jpg (88.14 KiB) 6445 keer bekeken
De omvormer voedt ook de 27MC en de toekomstige autoradio. In 1 van de sigarettenaanstekerstopcontacten heb ik een subtiele dubbele USB 2A voeding aangezien dit toch het meest gebruikt wordt.

Voor mij garmin GPSmap62st heb ik een vaste voedingskabel aangelegd die aan de 24V hangt (gezekerd)
Ik ben nu bezig om een batterijconditiemeter te maken op basis van een LM3914. Dan kan ik in de accuspanning in de gaten houden en dus of mijn accu's niet te ver ontladen en de dynamo correct werkt.
AccuSpanningsMeter.png
AccuSpanningsMeter.png (38.61 KiB) 6445 keer bekeken
Eventueel een zoemertje er aan om me er van op de hoogte te stellen dat ik de slinger al vast mag pakken :wink:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Omvormer

Berichtdoor Hoppa69 » ma 24 feb 2014 22:26

Maar hier snap ik dus weer helemaal niets van :shock: :shock: :shock:
Valt mij tegen van je jan, zeker met die tekening nu, is het toch [cynisch]zo over duidelijk waar men het over heeft.[/cynisch] Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor peter80 » ma 24 feb 2014 22:29

dit schema ga ik maar eens opslaan op de harde schijf, komt vast nog eens van pas :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Omvormer

Berichtdoor Dikkie » ma 24 feb 2014 22:50

Precies mijn idee peter.. ik zag geen copyright dus die gaan we eens vrolijk in elkaar solderen :D
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten