trekhaaknato

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

patrick72
Hercules Held
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 22:15
Locatie: schiedam

trekhaaknato

Berichtdoor patrick72 » do 21 nov 2013 22:50

hallo Jongens

is het nog mogelijk om en Natotrekhaak
op kenteken te krijgen :?: :?
ik hoor het wel 8)
onder het motto you can go faster i can go anywhere

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: trekhaaknato

Berichtdoor Jorrit » do 21 nov 2013 23:00

hallo Jongens

is het nog mogelijk om en Natotrekhaak
op kenteken te krijgen :?: :?
ik hoor het wel 8)
Dat kun je wel vergeten... Heb dit met de 314 nog geprobeerd maar meer dan 750kg willen / kunnen ze niet meer op kenteken zetten. Dat er 126's / 314's rondrijden die het wel op kenteken hebben doet niet terzake. :(

patrick72
Hercules Held
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 22:15
Locatie: schiedam

Re: trekhaaknato

Berichtdoor patrick72 » vr 22 nov 2013 00:39

oke dat is ff flinkbaalen :evil: :shock:
dan mag je alleen tot 750 erachter hangen nog :?: :? dus dan is het alleen tehopen dat die genen op
natokenten hebt gezet hebt dan anders flinke pech dus :evil: :cry:

dan zal ik maar zuinig zijn op mijn wepje dat ik wel hebt gedaan op natokentenken gezet hebt 8)
onder het motto you can go faster i can go anywhere

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: trekhaaknato

Berichtdoor peter80 » vr 22 nov 2013 10:23

Ik kreeg 750 kg ongeremd en 1000 kg geremd op kenteken, trekgewicht staat op het typeplaatje in de cabine :wink:
Beter iets dan niets
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: trekhaaknato

Berichtdoor peter80 » vr 22 nov 2013 10:25

Heb dit met de 314 nog geprobeerd maar meer dan 750kg willen / kunnen ze niet meer op kenteken zetten. Dat er 126's / 314's rondrijden die het wel op kenteken hebben doet niet terzake. :(
314 mag 2000 kg geremd trekken, staat op het typeplaatje en bij de voertuiggegevens. RDW zal dit over moeten nemen of ze nou willen of niet...
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

rnstreng
Hercules Held
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 11 jan 2013 12:00
Locatie: Enkhuizen

Re: trekhaaknato

Berichtdoor rnstreng » vr 22 nov 2013 11:13

Het RDW MOET in dit geval helemaal niets. Je moet net geluk hebben. De NATO trekhaak staat niet in het systeem bij het RDW om dat het een afwijkende trekhaak is. Dankzij onder andere de inspanningen van de FEHAC is er tussen 2000 en 2004 een regeling geweest om deze trekhaken op kenteken te krijgen.
Deze regeling is inmiddels beëindigd.

Kortom hopen op een mee denkende ambtenaar bij het RDW. En hopen dat je als Hobbyist die dit soort dingen allemaal niet weet toch eens geholpen word :D

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: trekhaaknato

Berichtdoor jabami » vr 22 nov 2013 14:13

Het RDW MOET in dit geval helemaal niets. Je moet net geluk hebben. De NATO trekhaak staat niet in het systeem bij het RDW om dat het een afwijkende trekhaak is. Dankzij onder andere de inspanningen van de FEHAC is er tussen 2000 en 2004 een regeling geweest om deze trekhaken op kenteken te krijgen.
Deze regeling is inmiddels beëindigd.
Ik viel toen gelukkig nog onder die regeling.
Was toen nog gewoon een kwestie van aanvragen 50% regeling en opsturen kenteken.
Gewoon een papieren zaak dus.
Er werd niets gekeurd.
Hoefde de auto toen ook niet te zien.
Wel een aanvraagformulier van de FEHAC meesturen.
Kreeg als trekgewicht op kenteken, geremd: 3000 kg, ongeremd: 3170 kg.(was helft ledig gewicht)
De 3170 kg ongeremd, onder voorwaarde dat de aanhangwagen een eigen kenteken heeft,
en een eerste toelating heeft van voor 1 juli 1967.

Met de keuring van de aanhangwagen werd het in eerste instantie wel een beetje moeilijk.
Er zit nogal wat speling tussen de koppeling en het trekoog.
Ook, dat de koppeling niet aan de auto vastzat maar aan de lierkabel vond hij maar een rare zaak. (328 artillerietrekker)
Ook dat levert natuurlijk weer extra speling op.

Maar ja, ik had toen ook niet zo'n prettige keurmeester.
Het eerste wat hij zei toen hij de auto zag was:"
"Ja, wat mot je nou met die ouwe zooi, ik snap niet, zat ze dat ooit goedgevonden hebben."
De gesprekken verliepen dan ook niet zo soepel.
Nadat hij had overlegd met een collega, is het toen toch nog allemaal goed gekomen.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: trekhaaknato

Berichtdoor B. van der Veer » vr 22 nov 2013 14:58

Op die manier ben je echt van de willekeur van iemand afhankelijk. Heeft hij slecht geslapen of ruzie gehad met zijn vechtgenote dan kan je het schudden.
Jammer dat die regeling er niet meer is want bij mij staan geen gegevens over het trekken van een aanhangwagen. Wel een nato trekhaak en een gewone trekhaak maar er mag niets achter. :cry:
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: trekhaaknato

Berichtdoor Kees64 » vr 22 nov 2013 15:54

Op die manier ben je echt van de willekeur van iemand afhankelijk. Heeft hij slecht geslapen of ruzie gehad met zijn vechtgenote dan kan je het schudden.
Jammer dat die regeling er niet meer is want bij mij staan geen gegevens over het trekken van een aanhangwagen. Wel een nato trekhaak en een gewone trekhaak maar er mag niets achter. :cry:

Ik heb die van mij zo'n 2 jaar geleden laten aanpassen. Alleen de papieren opgestuurd.
Had ook geen trekgewicht, kreeg 750 kilo, beter als niets.
Dus nu legaal een polynorm erachter! (waar dan nog ruim 100 kilo in mag)

mzzl
Kees

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: trekhaaknato

Berichtdoor Jorrit » vr 22 nov 2013 18:21

Heb dit met de 314 nog geprobeerd maar meer dan 750kg willen / kunnen ze niet meer op kenteken zetten. Dat er 126's / 314's rondrijden die het wel op kenteken hebben doet niet terzake. :(
314 mag 2000 kg geremd trekken, staat op het typeplaatje en bij de voertuiggegevens. RDW zal dit over moeten nemen of ze nou willen of niet...
Plaatjes in de cabine zijn voor de RDW van geen waarde. Het RDW-systeem kent de NATO-trekhaken niet. De meeste keurmeesters kennen de regels beter dan je denkt en weten dat sinds de FEHAC-regeling die dingen gewoon niet meer op het kentekenbewijs erbij gezet mogen worden. Geloof mij, ik heb eindeloze discussies gehad, maar je verliest ze...

louis
Matgroentje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 sep 2013 12:27
Locatie: Best

Re: trekhaaknato

Berichtdoor louis » vr 22 nov 2013 19:51

Ik heb in 2012 een natokoppeling op kenteken gekregen bij een unimog. Ik heb daarvoor bij Mercedes een CVO/COC verklaring aangevraagd bij de afdeling homologatie. Ik heb toen, tegen betaling, een verklaring gekregen betreffende de trekgewichten die voor deze unimog met deze trekhaak toegelaten waren door de fabrikant. Deze staan nu ook op het kenteken.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: trekhaaknato

Berichtdoor peter80 » za 23 nov 2013 11:50

Dan heb ik dus geluk gehad bij mijn keuring van de 126, de beste man keek op het typeplaatje wat het maximaal trekgewicht was en ik kreeg dit keurig op mijn kenteken vermeld
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten