Koplampen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

pietjedaf
Cabine Coureur
Berichten: 349
Lid geworden op: za 18 nov 2006 20:31
Locatie: oostwold(wk)

Re: Koplampen

Berichtdoor pietjedaf » wo 09 nov 2016 21:17

Klopt helemaal heb beide relais ingebouwd in de zekeringskast

Pieter

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koplampen

Berichtdoor ruben » wo 09 nov 2016 21:22

dus toch, kon je foto niet groot genoeg krijgen om dat er goed uit te lezen. Moet nog wel meer recht trekken in de zekerings kast want als ik nu rem gaan mijn voorste knipperlichten ook continu branden dus die zitten bij de achter knipperlichten op geknoopt in plaats van de zij kniperlichten...... :evil:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Koplampen

Berichtdoor Dikkie » wo 09 nov 2016 21:53

Ruben, dan zitten ze inderdaad op het verkeerde contact..

Handigst is om je knipperlichten voorzijde in te steken op contact 73 (bak links) en contact 74 (bak rechts). Dat zijn de knipperlichten op de bak die NIET met je rempedaal werken.

Nu zitten ze gok ik op 073 en 074, net ff een subtiel verschil..
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koplampen

Berichtdoor ruben » wo 09 nov 2016 22:01

ja had al ergens gelezen dat er van die slimmerikken zijn die net de verkeerde draad namen, kwam vandaag voor een deur rijden met grote gamen erin en beetje schemerig en ineens zag ik in de weerkaatsing dat die lampen aan gingen tijdens het remmen, maar goed, komt gewoon bij het lijstje op, gelukkig is dat zo ongeveer het enige extra electrisch systeem in de wagen met groene draden dus dat moet snel te vinden zijn.

Trouwens, Dik, dat ding wat jij laatst op facebook had gezet, erg mooi maar op de computer krijg ik hem niet geopend helaas, en ben ook nog op zoek naar dat electrische schema dat je volgens mij had gekregen van die man die zijn hele zekerings kast vernieuwd had en alle ouwe spullen eruit had gehaald. Ga je die 2 zaken nog ergens op het forum zetten?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Koplampen

Berichtdoor Dikkie » wo 09 nov 2016 22:10

Ja Ruben, beide moet ik nog naar de site uploaden
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

pietjedaf
Cabine Coureur
Berichten: 349
Lid geworden op: za 18 nov 2006 20:31
Locatie: oostwold(wk)

Re: Koplampen

Berichtdoor pietjedaf » wo 09 nov 2016 22:19

Na de ombouw van de daf 575 heb ik de zekeringskast ook helemaal vernieuwd.
Wel weer torpedo zekeringhouders gebruikt.
De kast zelf heeft een schuine hoek gekregen ivm ruimte gebrek daf 575 hihi

Pieter

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koplampen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 09 nov 2016 22:25

Ik heb maar 1 relais gebruikt.
Draad 51 van de voetschakelaar los, das de voeding voor dim en groot licht.
Daar stuur ik het relais mee aan nu.
En de zekering die over is in je zekeringenkast die geeft de voeding voor de lampen nu over het relais.
Scheelt je wel 1 relais.
Ik heb relaisvoeten gebruikt, gaat ie kapot, wissel je hem zo uit voor een ander.
En als je die niet heb, kan je even met een draadje de voet overbruggen, heb je toch licht.

En jullie hebben het ook over de knipperlichten.
Als 73 en 74 niet aangesloten zijn of een kapot lampje hebben, dan doet je rode controle licht in je schakelaar het niet.
Bij ruben zitten ze nu waarschijnlijk op 073 en 074, dan zou dat rode lampje in zijn schakelaar het niet moeten doen.
Als het voor de rest zit zoals het hoort.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koplampen

Berichtdoor ruben » wo 09 nov 2016 22:32

ja als ik zie hoe vreselijk diep de hercules ligt en hoe hoog de diesel motoren komen kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Maar geloof dat het op jou schema nog weer anders staat dan ik in gedachten heb maar goed, ik ga het op deze manier doen, dan blijft alles zoals het origineel is alleen komt er dus tussen de voetschakelaar en de kroonsteen in de zekerings kast een relais tussen draad 52 en draad 54 een relais om de hogere stroom van de H4 lampen niet over de beide oude schakelaars te laten gaan terwijl ze wel in werking blijven.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koplampen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 09 nov 2016 22:36

Dus als je dan 1 relais tussen draad 51 zet, heb je toch het zelfde effect ruben ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koplampen

Berichtdoor ruben » wo 09 nov 2016 22:37

Ik was ook van plan relais voeten te gebruiken, is makkelijker en zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Voor wat betreft de knipperlichten, gaat dus om de knipperlichten die op de voor spatborden gezet zijn, die gaan continu branden als ik dus rem dus ze zitten waarschijnlijk inderdaad op de punten 073 en 074 anders zouden ze niet mee gaan op de remlicht schakelaar. Maar de rode lamp in de schakelaar werkt wel gewoon in de normale stand en ook in de gevarenlicht stand. Maar met de gevarenlicht stand gaan de voorste knipperlichten niet mee knipperen, dus dat klopt weer wel met de zij knipperlichten............. Ga er morgen wel naar kijken hoe het echt zit en zien hoe ik het verhelpen kan.
H4 is nog voor de toekomst, wie weet of de Sint nog aan me denkt :wink:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koplampen

Berichtdoor ruben » wo 09 nov 2016 22:41

Nee als je hem tussen draad 51 zet gaat de hogere stroom van je 70/75 watt lampen, in plaats van 40/45 watt, nog steeds over de voetschakelaar. Als je de 2 relais tussen 52 en 54 zet wordt de voetschakelaar dus ook niet belast met een hogere stroom maar alleen de stroom om de 2 relais aan te sturen en die is veel minder dan de stroom die nu door de normale koplampen gaat.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koplampen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 09 nov 2016 22:43

O ja, das waar ook.
Zal is in mijn eigen wagen kijken wat ik nou precies zelf gedaan heb. :oops:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Koplampen

Berichtdoor Hoppa69 » do 10 nov 2016 22:39

Ik heb met een relais alleen de contacten ontzien van de lichtschakelaar.
Weet nu weer waarom, als je je voetschakelaar open maakt, zal je zien dat er een blokje messing inzit i.p.v. contactpunten.
Mijn gedachte was dat dat meer kon hebben als de lichtschakelaar.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Koplampen

Berichtdoor ruben » do 10 nov 2016 22:59

tsja, uiteindelijk kan alles door branden maar ook inbranden en daar wordt ik ook niet vrolijk van dus denk dat ik het toch maar met 2 relais ga doen

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Koplampen

Berichtdoor Dikkie » vr 11 nov 2016 14:42

Ruben, bij deze..
http://ya126.nl/index.php/downloads/category/2-de-126

Ook het elektrische schema ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 25 gasten