Ed's 126

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Ed's 126

Berichtdoor edwin bruckner » di 03 sep 2013 20:48

Zo, nieuw topic voor een nieuwe 126 op het forum.

Even de korte geschiedenis van het ding :

Zaterdag 31 augustus de wagen opgehaalt in Apeldoorn van een jongeman die de wagen het meest gebruikt heb om met zijn maten te kunnen zuipen.
In de bak zat een tafeltje gemonteerd waar het vloeibare brood op kun rusten, door de bak en wagen trof ik dan ook de nodige 'afdichtingen' aan :mrgreen:
Ook zat er tussen de rijder en bijrijders stoel een kistje gemonteerd waar een radio ingebouwd was, dit kistje was helaas zo ontworpen dat lekker sturen en schakelen onmogelijk was geworden.

We hebben dus inmiddels het kistje en tafeltje netjes verwijderd, een hele verademing al zeg ik het zelf, veel beter zo.

De jongeman heeft waarschijnlijk nooit echt veel onderhoud aan de wagen gedaan, kleine troost is dan ook dat de wagen waarschijnlijk niet veel is gebruikt door de vorige eigenaar.

Dingen die prioriteit hebben aan de wagen zijn met stipt de remmen, deze moeten echt nagekeken worden, aldan niet het hele remsysteem. (remvloeistof is nog wel mooi schoon trouwens)
Daarnaast vloeistoffen verversen,
filtertjes vervangen (zal allemaal niet gedaan zijn gok ik) ,
ontsteking nakijken, schoonmaken, zo nodig vernieuwen, en opnieuw afstellen,
carburateurtje ook maar checken nu we toch bezig zijn.
Bougie's vervangen (dingen zitten er denk al 20jaar in als ik de staat bekijk) .
Toerenteller heeft ook wel prioriteit om die even te maken, kabeltje is losgeschoten, maar ik weet nog niet zeker of de binnenkabel nog heel is. Als ik de motor start, en ik voel aan de buitenkabel , heb ik wel het idee dat ik de binnenkabel voel draaien.
Kabeltje van de hoog/laag/4x4 bak is ook losgeschoten die een palletje omhoog haalt (gok ik)

Net de 1e aanstaltes gemaakt om het koelsysteem te reinigen, ff met biotex gekeken hoe dat reageert op de radiator dop, en voor zover ik kan beoordelen werkt dat helemaal super.
Morgen dus lekker het koelsysteem leeg halen, en 20liter water met biotex erin pleuren.
Ding ff laten lopen, lekker een nachtje laten staan, volgende dag weer laten lopen, leeghalen, en nog een keer met biotex, zelfde proces, daarna puur water erin, lekker rijden, leeghalen, en dan KVS erin.

Dan moet dat toch ook weer fris zijn.

Zo niet herhaal ik het net zolang totdat er schoon water uitkomt.

Helaas nog geen foto's, als ik het niet vergeet maak ik die morgen wel :)

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Ed's 126

Berichtdoor Kees64 » di 03 sep 2013 21:45

Hejj,

Leuk project voor de boeg.
Maar die Biotex ben ik persoonlijk geen voorstander van, spoelt ook je vet uit de waterpomp en daar moet je "zuinig" op zijn.
Als je dit toch wilt doen zou ik de radiator eraf halen en die "los" spoelen.

suc6
Kees

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ed's 126

Berichtdoor edwin bruckner » wo 04 sep 2013 17:24

Ik was al een beetje bang dat dat zou gaan gebeuren, de radiator zelf loshalen is niet echt een optie, wat in de radiator zit, zit ook in het blok.

Dan smeer ik de pomp maar wat extra, maar ik wil de boel toch echt goed spoelen.
Het geeft nu nog geen problemen (ding blijft heel mooi op tempratuur) , maar je kan erop wachten.
Ding moet gewoon gespoelt worden, klaar.

Als het nodig is haal ik de pomp er ook wel af, maar dat zie ik dan wel weer, alles is te maken wat dat betreft.

Ik ben van mening dat de vuiligheid meer kwaad doet aan het pompje dan wat biotex doet.

En ik zal er echt geen tientallen kilometers mee gaan rijden als die biotex troep erin zit, dus de slijtage wegens het 'vet vrij' lopen van de pomp zal minimaal zijn.

Als de boel dan toch stuk gaat wegens dat 'minimale' was de boel toch al niet goed meer, is mijn theorie :mrgreen:

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ed's 126

Berichtdoor edwin bruckner » wo 04 sep 2013 21:15

Nou, net de hele bende lekker doorgespoelt, eerst natuurlijk de kraantjes opgezocht en gangbaar gemaakt.

Kraantjes open, en er gebeurde uiteraard lekker niks, dus even wat druk op de radiator gezet, en ineens sprongen de gaatjes open en ging de boel lopen.
man man man, wat een vuil water kwam eruit, helaas ook genoeg troep op de bodem van de emmers gezien.
Maar wat eruit is, zit er niet meer in... :)

Lekker de tuinslang erop gezet, en net zo lang blijven spoelen tot er schoon water uitkwam.

Net een emmer water + biotex klaargemaakt, dat erin gegooit, motortje ff gestart zodat de boel lekker overal zit, en nu lekker een dagje laten weken, morgen weer ff starten, aftappen.
Zorgen dat het blok weer koud is, weer flink doorspoelen.
Afvullen met normaal water, paar stukjes rijden, weer aftappen en doorspoelen, en dan moet de kvs er wel inkunnen.

Moet helemaal goedkomen zo :D

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ed's 126

Berichtdoor edwin bruckner » do 05 sep 2013 20:44

Helaas weer vergeten foto's te maken :oops:

Maar toch nog een verslagje van de werkzaamheden van vandaag.

Begonnen met de wagen starten, even een minuut of 2 laten lopen zodat al het water+biotex lekker omgewoeld werd.
Emmers eronder gezet en afgetapt, er kwam een mooi brouwsel uit van wat laatste beetje vuil water en schuim :mrgreen:

Daarna motor af laten koelen, in de tussentijd even onderzocht waarom de toerenteller het niet deed, ik hoopte dat alleen de binnenkabel 'terug' wat geschoten, maar helaas, buitenkabel los gehaald, binnen kabel eruit getrokken, en toen zag ik dat hij gebroken was, zo'n 30cm voor de meter, klopt ook wel, want de buitenkabel liep daar erg ongelukkig, helemaal niet 'vloeiend' zoals het hoort met een tellerkabel.

Dus helaas, nieuwe binnenkabel zien te scoren...

Nadat de motor lekker afgekoelt was, wederom de tuinslang op de radiator gezet en de boel weer lekker doorgespoeld, kwam nog wat vuiligheid uit, maar gelukkig helemaal niet veel.

Radiator weer volgezet met puur water, en nu ff een paar keer rijden, weer aftappen, doorspoelen, en dan kvs erin, dan moet het allemaal brandje schoon zijn :)

Ook nog wat verder onder de kap gekeken, ik heb gisteren al een losse aansluiting zien zitten van het vaccuum, net even onderzocht waar deze aansluiting voor is, en hij is van de ontsteking.
Ding zuigt gigantisch veel valse lucht (je hoort het best wel sissen als je de motor start) , morgen even vast zetten en dan verwacht ik dat het motortje iets beter stationair zal draaien.

Is nu ook allemaal lastig te zeggen omdat ik geen toerenteller heb, ik heb dus geen flauw idee hoe hard het motortje loopt.

Maar dat is wel een leuk klusje voor morgen, kan ik daarna meteen een 'test' ritje maken :mrgreen:

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Ed's 126

Berichtdoor Jorrit » do 05 sep 2013 22:38

Ook nog wat verder onder de kap gekeken, ik heb gisteren al een losse aansluiting zien zitten van het vaccuum, net even onderzocht waar deze aansluiting voor is, en hij is van de ontsteking.
Ding zuigt gigantisch veel valse lucht (je hoort het best wel sissen als je de motor start) , morgen even vast zetten en dan verwacht ik dat het motortje iets beter stationair zal draaien.
En iets beter zal remmen... :)

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ed's 126

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 05 sep 2013 23:33

Toerentellerkabel was bij mij ook gebroken, is prima te repareren, heb ik geen foto's van maar hopelijk is onderstaande begrijpelijk:

- houd het stuk binnenkabel langs de buitenkant (stokje komt ong. 1cm buiten dat 'hoedje') en knip de buitenmantel door op de plaats van de breuk.
- knip van elk stuk buitenmantel 3cm af
- neem een stukje buis van ong. 15 cm wat pas over de buitenmantel kan schuiven (ik had een buisje wat op een close-in boiler zat aangesloten)
- schuif buisje over een kant van de buitenmantel
- steek binnenkabels in de buitenmantel en verbind ze aan elkaar met een AMP draad verbinder (zie plaatje) + evt. locktite (ik heb de plastic mantel verwijderd en toen geknepen)
- schuif het pijpje voorzichtig over de las heen en lijm en/of klem het pijpje vast.
- de binnenkabel moet ong. 5mm in- en uit kunnen schuiven.

Afbeelding

Dan heb je weer wat gered wat nooit meer terugkomt, alternatief is 'gewoon' voor wat geld eentje kopen die heel is. Maar ik heb geen drukpers/geldboom + ik vind het wel een sport om wat te prutsen dat het weer werkt.

Succes

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Ed's 126

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 06 sep 2013 00:40

Toerentellerkabel compleet, ca, 500 stuks in voorraad.
Groeten, Thomas
Tja wat moet je dan :shock: :roll:
Misschien toch maar eentje uit het magazijn bestellen... :wink:

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ed's 126

Berichtdoor edwin bruckner » vr 06 sep 2013 16:18

Ik ben zelf ook nogal fan van 'dingen gewoon repareren' , probleem is alleen dat ik de laatste 30cm van de tellerkabel mis die in de toerenteller hoort te schuiven.

En voor zover ik weet heb ik ook geen andere tellerkabels liggen die dezelfde aansluiting hebben, ik heb meest motorspul liggen en dat is allemaal net een maatje kleiner, natuurlijk kan dat dan wel weer opgevuld worden met soldeer oid, maar dat iets betrouwbaar blijft werken vind ik ook altijd wel belangrijk :mrgreen:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Ed's 126

Berichtdoor peter80 » vr 06 sep 2013 20:45

Al lid van de club? dan kan je em bestellen bij het clubmagazijn bij Thomas :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Ed's 126

Berichtdoor edwin bruckner » za 07 sep 2013 12:22

Heb al contact opgenomen met Thomas.

Moet nog even het club formulier invullen en opsturen :D


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten