Welke olie waar?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Jorrit » ma 19 aug 2013 20:53

Oh ja, sorry!

Heb zowel jerrycanrek als beide kapsteunen gevonden. Weet niet of je af en toe in de buurt van Hilversum bent voor werk? Dan spreken we wel wat af!

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor edwin bruckner » za 08 feb 2014 13:50

Ook even een vraagje.

Deze week een beetje bezig met de schuur opruimen, en ik kwam nog wat cannetje's olie tegen.
Ooit eens gekocht voor de achteras van een oude Amerikaan (met limited slip diff.) , maar nooit van gekomen om die meuk te gebruiken.
Nu is de vraag, kan ik dit ook gewoon gebruiken in de tandwielkasten van de Daf ?

Ik denk dat het geen kwaad kan, maar wil het gewoon even zeker weten :)

Afbeelding

Er staat dus heel klein op 'limited slip' , volgens mij gewoon een additief voor de 'koppeling' die normaal gesproken in zo'n limited slip differentieel zit.
Ik zou niet weten waarom ik dit niet in de daf kan gooien, maar misschien dat iemand me dit ten strengste moet afraden ?

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Kees64 » za 08 feb 2014 15:17

Hallo,

Ik zie dat het GL 5 is.
Volgens mij beter van niet.
Zelf gebruik ik GL 4.
"tast" die 5 niet koper aan??

Groet
Kees

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor jabami » za 08 feb 2014 16:56

Ook even een vraagje.

Deze week een beetje bezig met de schuur opruimen, en ik kwam nog wat cannetje's olie tegen.
Ooit eens gekocht voor de achteras van een oude Amerikaan (met limited slip diff.) , maar nooit van gekomen om die meuk te gebruiken.
Nu is de vraag, kan ik dit ook gewoon gebruiken in de tandwielkasten van de Daf ?

Ik denk dat het geen kwaad kan, maar wil het gewoon even zeker weten :)

Er staat dus heel klein op 'limited slip' , volgens mij gewoon een additief voor de 'koppeling' die normaal gesproken in zo'n limited slip differentieel zit.
Ik zou niet weten waarom ik dit niet in de daf kan gooien, maar misschien dat iemand me dit ten strengste moet afraden ?
Ik weet niet of GL-5 kwaad kan.
Ik gebruik, op aanraden van de olieboer, ook altijd GL4.

Jan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Hoppa69 » za 08 feb 2014 19:21

tast" die 5 niet koper aan
Das brons kees en dat zit zo wie zo niet in de tandwielkasten.

Met olie is het altijd de 1 zegt ja, de ander zegt nee, ik zeg dus ja.

In je versnellingsbak b.v. weer niet, zitten bronzen synchromeshringen in en in de bak van een ya 328 weer niet, kan die olie daar weer in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Kees64 » za 08 feb 2014 20:30

tast" die 5 niet koper aan
Das brons kees en dat zit zo wie zo niet in de tandwielkasten.

Met olie is het altijd de 1 zegt ja, de ander zegt nee, ik zeg dus ja.

In je versnellingsbak b.v. weer niet, zitten bronzen synchromeshringen in en in de bak van een ya 328 weer niet, kan die olie daar weer in.

Ok, maar met GL4 zit je dus altijd goed!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Hoppa69 » za 08 feb 2014 20:46

Ok, maar met GL4 zit je dus altijd goed!
Weet ik niet. :oops:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor edwin bruckner » di 11 feb 2014 17:10

haha !

Ja, nou weet ik dus nog niks :lol: :roll: :mrgreen:

Iemand nog meningen ?

Ik heb heb zoiets van : Hup, gewoon erin pleuren.
En anders even de auto-garage-olie boer om advies vragen, wat nou het verschil is tussen GL4 en 5.

Ik weet wel, van de automaatbakken, heb je Dexron 2 3 en 4.
Nou wat het altijd zo, dat als je automaatbak geschikt is voor Dexron 2, mag er ook Dexron 3 en 4 in, maar als je (nieuwe) automaatbak alleen geschikt is voor Dexron 3, mag je er absoluut geen Dexron 2 in gooien, 4 dan weer wel...
Een stap vooruit mag, maar nooit een stap terug.

Het lijkt me ergens 'logisch' dat dat ook geldt voor GL aanduidingen, maar zeker weet ik dat natuurlijk niet..

Dus, als iemand nog iets weet... :mrgreen:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Hoppa69 » di 11 feb 2014 17:28

http://lmgtfy.com/?q=verschil+gl4+gl5

Dan kom je op:

http://www.mijngrossier.nl/Snel-schakel ... oline.html

Dat verhaal lezend, kom ik tot de conclusie dat gl-5 niet best is voor je synchromeshringen

Maar je kan het er altijd inpleuren en dan heb je later een soort van ya 328 bak, dan heb je n.l. geen synchromeshringen meer om rekening mee te houden. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor wegmann » di 11 feb 2014 22:20

Zou 't voor die kilometers die er hobbymatig nog mee gereden worden erg veel uitmaken ? Defensie zelf schreef OEP-22 voor, later vervangen door O-226...... en dat is dan weer een GL-5 olie 8) :shock: :D :roll:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Hoppa69 » di 11 feb 2014 22:40

Total Drive Line oliën

Deze TDL-oliën voldoen doorgaans aan de API-specificaties GL-3, GL-4 en GL-5. Het bij deze oliën gebruikte additievenpakket is niet agressief voor brons, koper en andere materialen die in versnellingsbakken en differentiëlen worden gebruikt.

Gebruiken ze die niet bij defensie dan ?

De 1-ne olie is de andere niet.

Zou het heel vervelend vinden als iemand maar lukraak ergens olie na ons advies in doet en een jaar later meld dat de boel naar de ijzerhemel is.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

edwin bruckner
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 21:13
Locatie: Westland !

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor edwin bruckner » do 13 feb 2014 18:09

Hmm.. oke.

Dus GEEN GL5 in de buurt van koper en brons, dat lijkt me dan helder, gewoon geen risico op nemen, dus gewoon niet doen. Klaar als een klontje :)

Dan de vraag, aangezien het over de tandwielkasten ging bij de wielen, zitten daar dan koperen of bronzen bussen/ringen in ?
Aangezien ik het daar eigenlijk voor wou gebruiken. Zoiezo dus GEEN GL5 in de versnellingsbak of tussenbak.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Hoppa69 » do 13 feb 2014 19:09

Ik heb ze is uit elkaar gehad, ik kwam geen brons of wat dan ook tegen, alles staal.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor PartySafari » ma 17 feb 2014 22:04

Ik heb dus ook overal GL5 (met zwavel) in gedaan bij de eerste verversbeurt van mijn YA126... :roll: Had me wel in proberen te lezen in de olie en smeermiddelen, maar toch weer niet genoeg..

Nu zie ik in de VTH9-1326 (blz 24/25) dat er in de reductiebak, verdeelkasten en de vernellingsbak onderdelen zitten van geel metaal.

Dus vanaf nu de GL5 toch maar bewaren voor alleen de tandwielkasten. Is het wormwiel in het stuurhuis ook van brons? Of kan hier wel weer GL5 in.

Nieuwe GL4 voor de eerstvolgende verversbeurt van de reductiebak, verdeelkasten en de versnellingsbak. Is toch weer 1.5L + 2x1L + 3.75L = 7.25L
Ik kan de olie eventueel ook warm aftappen en als dit er nog netjes uitziet, bewaren om in de tandwielkasten te mikken. De tandwielkast lekken namelijk nog wel wat en de olie die daar in zit is nog snel bende. Tweedehands olie (zit er net in) is nog steeds beter dan wat er in zit.

En ik gaf mijn kenteken nog wel aan de man van de automaterialenzaak :wink:

We kijken wel even.. :oops:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Hoppa69 » ma 17 feb 2014 23:28

Is het wormwiel in het stuurhuis ook van brons.Ik kan de olie eventueel ook warm aftappen en als dit er nog netjes uitziet, bewaren.En ik gaf mijn kenteken nog wel aan de man van de automaterialenzaak
Wormwiel is staal.

Afgetapte olie zal ten alle tijden deeltjes bevatten die je niet kan zien.

Ik vroeg ooit is aan een automaterialenzaak of ze ook contactpuntjes hadden, het antwoord was: Wat zijn dat. :evil:
Nu was deze verkoper een jaar of 18, die erbij kwam met zijn stofjas en ongeveer al 140 jaar achter die toonbank stond, wist precies wat dat ventje moest gaan pakken uit een ouwe stoffige doos en zo ging ik toch met 4 setjes naar huis.
Ik mocht niet alles hebben, want er kon nog wel is iemand om komen, affijn, dit jaar was die ouwe er niet meer, zal wel met pensioen zijn denk ik, vroeg nog naar de doos, die hadden ze ff weg gemikt, zo jammer zo iets. :?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 13 gasten