Welke olie waar?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Welke olie waar?

Berichtdoor dennis83 » vr 16 aug 2013 09:31

Ik heb er al en beetje over rond gezocht maar nog niet echt een compleet antwoord kunnen vinden. Ik heb gisteren voor het eerst in mijn nieuwe DAF YA126 gereden dus al mijn remmerij is weer op orde.

Maar nu zou ik graag alle olie in alle bakken en kasten verversen.

Kan iemand mij vertellen welke olie ik voor mijn daf moet gebruiken en waar ik deze tegen een schappelijke prijs kan halen?
Het gaat mij om de:
  • -Motor
    -Versnellingsbak (misschien iets dikkere olie voor gebruiken? deze maakt nogal wat herrie maar schakelt wel goed)
    -Tussenbak
    -Tandwielkasten
    -Luchtfilterbad
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,

Dennis

Afbeelding

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Jorrit » vr 16 aug 2013 12:29

Wel lekker bezig! Willen de remmetjes een beetje?

Ik zou dit doen qua olie:
  • -Motor: 20W50 semi-synth
    -Versnellingsbak: 80W90
    -Tussenba: 80W90
    -Tandwielkasten: 80W90
    -Luchtfilterbad: goedkope 15W40

Gebruikersavatar
Kempenaer
Knipperlichtje
Berichten: 46
Lid geworden op: di 02 aug 2011 10:42
Locatie: Reusel

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Kempenaer » vr 16 aug 2013 22:37


dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor dennis83 » zo 18 aug 2013 13:18

Zo gisteren zijn alle nieuwe 19 liter olieen weer in de daf gegaan (dit was heel hard nodig) en hij rijd en loopt weer netjes.
20W50 mineraal (Kroon) in de Motor en 80W90 (Gulf) mineraal in de bakken. Alle vloeistoffen zijn nu vervangen en dit is goed
te merken aan de auto, ik zal alleen preventief binnenkort ook de koelvloeistof vervangen.

@Jorrit: Ja hoor je oude DAF remt ook weer netjes, alle leidingen zijn vervangen en de remmen zijn gesteld. Naar mijn mening moet het nog wat beter kunnen dus binnenkort nog een keertje exta op mijn gemak alles nog een keer stellen. Ik weet alleen nog niet/hoe ik die remkrachtverdeler (voor, achter) moet afstellen. Deze heb ik ook vervangen maar verder nog niets aan gedaan. Tevens moet ik het knipperlicht-systeem nog eens nalopen want deze geeft geen enkele reactie. (iemand suggesties :?: )
Groeten,

Dennis

Afbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Dikkie » zo 18 aug 2013 16:39

ZOals altijd, begin bij de zekering. Niet alleen kijken of deze nog heel is maar ook of hij nog contact maakt. Soms willen ze wat verweerd zijn en slecht contact maken. Kijk daarna naar het relais.. krijgt deze voeding, en doet deze er ook wat mee?
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor dennis83 » zo 18 aug 2013 18:42

ZOals altijd, begin bij de zekering. Niet alleen kijken of deze nog heel is maar ook of hij nog contact maakt. Soms willen ze wat verweerd zijn en slecht contact maken. Kijk daarna naar het relais.. krijgt deze voeding, en doet deze er ook wat mee?
Ik zal er deze week direct naar kijken. Waar zit het relais van de Knipperlichten? en mocht deze kappot zijn is dit een bijzonder relais of gewoon bij de lokale autohandel te halen?

Groeten

Dennis :D

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor peter80 » zo 18 aug 2013 20:06

24 volt knipperlichtrelais, kijk eens onder de motorkap tegen het schutbord aan :wink:
Kan zijn dat er nog een knipperlichtmotor zit, gewoon wisselen voor een relais
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Jorrit » zo 18 aug 2013 20:23

Top Dennis, heb je snel voor mekaar!

Knipperlichten deden het wel toen ik hem kocht volgens mij, misschien is het relais wel stuk of idd de zekering...

Nog even over de remmen, ook belangrijk is je vacuum. Afstellen doe je dmv vacuummeter en dan je stationair loop van carburateur en je ontsteking afstellen. Vacuum loopt via een klep (Donaldsonklep) die in het pijpje naast je carb zit. Die moet goed afsluiten (effe checken). Slang heb je al vervangen, dat is ook vaak een probleempunt. Een 126 waar alles voor elkaar is moet met blokkerende wielen kunnen remmen.

De dwarsafstelling van je remschoenen (of ze wel haaks staan tov je ankerplaten) maakt ook veel uit, maar daar moet je een afstelsetje voor hebben.

jawb
Hercules Held
Berichten: 63
Lid geworden op: do 29 jan 2009 21:47
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor jawb » zo 18 aug 2013 21:15

de terugslagklep waar jorrit het over heeft is niet de donaldsonregelklep, die zit achter de cilinderkop in het carterventilatiesysteem. de terugslagklep zorgt dat wanneer het vacuum wegvalt je nog een a twee keer kan remmen.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Hoppa69 » zo 18 aug 2013 21:42

je nog een a twee keer kan remmen.
Bekrachtigd dan wel te verstaan, daarna moet je harder trappen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor dennis83 » zo 18 aug 2013 22:24

Thnx voor alle tips, ik ga nog eens in mijn handleiding zoeken om te kijken of ik hier een beschrijving van kan vinden.
Ik kan nu wel goed met de auto rijden maar weet dat hij nog beter kan remmen met de gereviseerde pomp en vacuumbekrachtiger die er bij mij onder zitten. Het aftellen van dat vacuum met een vacuum meter (die ik denk ik niet heb) is voor mij nieuw dus ik hoop dat ik daar een beschrijving van kan vinden.
Groeten,

Dennis

Afbeelding

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Jorrit » ma 19 aug 2013 06:31

Er zijn er een hoop meer die die klep een Donaldsonklep noemen, maar inderdaad is dat eigenlijk wat anders. Weer wat geleerd... :D

Vacuum meten staat niet in het VTH, maar wel in een apart boekje voor dummies:

http://www.hilfertheem.nl/daf/downloads/vacuum.pdf

Misschien ook handig:

http://www.hilfertheem.nl/daf/downloads/punten.pdf

http://www.hilfertheem.nl/daf/downloads/kleppen.pdf

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor dennis83 » ma 19 aug 2013 09:15

Bedankt voor de info Jorrit, ik heb het vacuum bestand kunnen openen en kunnen downloaden. Nu zie ik in de vacuum handleiding wel vacuum waarden staan voor het afstellen van de kleppen en ontsteking maar niet wat de waardes moeten zijn van het vacuum op de rembekrachtiger.

Ik geloof dat er momenteel nog een draadje loopt hier op het forum onder het kopje " vacuum" met het zelfde probleem.

Groeten

Dennis

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor Jorrit » ma 19 aug 2013 16:52

Hoe bedoel je Dennis?

Het vacuum wat je meet op je spruitstuk is ook het vacuum wat op je rembrekachtiger komt te staan.

Vacuum is goed bij een max. afgeregeld vacuum tussen de 18 en 21 inch kwikkolom.

dennis83
Hercules Held
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 19:31
Locatie: Breda

Re: Welke olie waar?

Berichtdoor dennis83 » ma 19 aug 2013 17:56

Hoe bedoel je Dennis?

Het vacuum wat je meet op je spruitstuk is ook het vacuum wat op je rembrekachtiger komt te staan.

Vacuum is goed bij een max. afgeregeld vacuum tussen de 18 en 21 inch kwikkolom.
Ah kijk, dat is opzich best logisch. Ik ga er volgende week eens op mijn gemak naar kijken. Heb een paar extra vakantiedagen opgenomen om te sleutelen aan zowel de DAF als de Range Rover.

@jorrit: had je toevallig nog gekeken naar dat jerrycan setje? Dat zou de DAF mooi afmaken. Alvast bedankt :wink:

Groeten

Dennis


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 22 gasten