Voorstellen
Moderator: ruben
Voorstellen
Hallo,
Ik ben Patrick en sinds een aantal jaren gek van legervoertuigen.
Vooral trucks.
Helaas moet ik het wegens plaatsgebrek en een B rijbewijs bescheiden houden.
Ik heb momenteel een Unimog 404 met dichte cabine.
Helaas ben ik zo dom geweest om gelijk te gaan restaureren i.p.v. eerst genieten.
De Unimog ligt dus compleet uit elkaar.
En het duurt ook wel enkele jaartjes voor die weer klaar is.
Ik ben daarop op zoek naar een leuke YA 126 om gelijk mee te kunnen rijden totdat de Unimog klaar is.
De Daf vind ik eigenlijk iets leuker dan de Mog, maar die kon ik destijds voor een schijntje kopen.
Daarna uiteraard de Daf in nieuwstaat terugbrengen.
Ik hoop hier veel tips op te doen en te leren.
Groeten,
Patrick
Ik ben Patrick en sinds een aantal jaren gek van legervoertuigen.
Vooral trucks.
Helaas moet ik het wegens plaatsgebrek en een B rijbewijs bescheiden houden.
Ik heb momenteel een Unimog 404 met dichte cabine.
Helaas ben ik zo dom geweest om gelijk te gaan restaureren i.p.v. eerst genieten.
De Unimog ligt dus compleet uit elkaar.
En het duurt ook wel enkele jaartjes voor die weer klaar is.
Ik ben daarop op zoek naar een leuke YA 126 om gelijk mee te kunnen rijden totdat de Unimog klaar is.
De Daf vind ik eigenlijk iets leuker dan de Mog, maar die kon ik destijds voor een schijntje kopen.
Daarna uiteraard de Daf in nieuwstaat terugbrengen.
Ik hoop hier veel tips op te doen en te leren.
Groeten,
Patrick
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Voorstellen
Das meestal lastig zoeken een ya 126 waar je zo goed als niks aan te doen heb.
Zij die in goede conditie zijn, zijn meestal van een liefhebber die zijn voertuig niet weg doet.
Maar heel sporadisch gebeurt het.
En als je er 1 heb, je bent er altijd aan bezig.
Zij die in goede conditie zijn, zijn meestal van een liefhebber die zijn voertuig niet weg doet.
Maar heel sporadisch gebeurt het.
En als je er 1 heb, je bent er altijd aan bezig.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Voorstellen
Mag uiteraard wel wat werk aan zitten, maar het moet geen compleet project zijn !
Re: Voorstellen
Ik ben op het spoor van een uit 1956, die wel wat aandacht behoeft.
De remmerij dient nagekeken te worden (trekt naar rechts) en de motor loopt onregelmatig.
De wagen is verder hard en compleet.
Zijn dat dingen waar ik mij zorgen om moet maken en zijn onderdelen nog goed te verkrijgen?
Zijn er eventueel nog bedrijven of particulieren die gespecialiseerd zijn in onderdelen en onderhoud?
De remmerij dient nagekeken te worden (trekt naar rechts) en de motor loopt onregelmatig.
De wagen is verder hard en compleet.
Zijn dat dingen waar ik mij zorgen om moet maken en zijn onderdelen nog goed te verkrijgen?
Zijn er eventueel nog bedrijven of particulieren die gespecialiseerd zijn in onderdelen en onderhoud?
Re: Voorstellen
Voor onderdelen kan je informeren bij ons clubmagazijn, wel eerst even lid worden, of anders bij Peter in Kraggenburg. Verder komt er zo nu en dan nog wel eens iets voorbij op Marktplaats.
http://www.carrosseriebedrijfpeter.nl/contact.html
http://www.carrosseriebedrijfpeter.nl/contact.html
Re: Voorstellen
Ik ga morgen naar een YA126 kijken.
Ik ben benieuwd!
Ik ben benieuwd!
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Voorstellen
Remmerij moet altijd goed onderhouden worden; remmen stellen, remcylindertje die wat zwaar gaat, een keer een lekje. Komt bij elke 126 weleens voor.
motor die onregelmatig loopt: bougie defect, bougiekabel defect, kleppen stellen. Ook dit is een onderhoudspunt wat regelmatig voorkomt.
Kijk vooral onder de motorkap eens links en rechts, bovenop de spatborden. Hier komt vaak roest omdat hier vuil ophoopt. Achter de steunwielen zit een plaat op hoeklijnen gemonteerd, ook hier hoopt vuil op.
Succes enne foto's maken
motor die onregelmatig loopt: bougie defect, bougiekabel defect, kleppen stellen. Ook dit is een onderhoudspunt wat regelmatig voorkomt.
Kijk vooral onder de motorkap eens links en rechts, bovenop de spatborden. Hier komt vaak roest omdat hier vuil ophoopt. Achter de steunwielen zit een plaat op hoeklijnen gemonteerd, ook hier hoopt vuil op.
Succes enne foto's maken
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Voorstellen
Bedankt voor de tip!
En ik ga zeker foto's maken!
Deze heeft een huif.
Ik zie ook uitvoeringen met een stalen opbouw.
Zijn die 1 op 1 uitwisselbaar?
Worden zo'n losse opbouw überhaupt wel eens te koop aangeboden?
En ik ga zeker foto's maken!
Deze heeft een huif.
Ik zie ook uitvoeringen met een stalen opbouw.
Zijn die 1 op 1 uitwisselbaar?
Worden zo'n losse opbouw überhaupt wel eens te koop aangeboden?
Re: Voorstellen
Hejj Pike,
Ja, die zijn uitwisselbaar.
Soms kom je ze nog los tegen.
Groet,
Kees
Ja, die zijn uitwisselbaar.
Soms kom je ze nog los tegen.
Groet,
Kees
Re: Voorstellen
Ik heb zojuist mijn eerste YA126 bekeken.
Pluspunten:
- de prijs
- compleet
- hard
Minpunten:
- motor loopt slecht
- remmen moeten gereviseerd worden
- staat aandrijflijn niet kunnen uittesten.
- Moet opnieuw gespoten worden
- alle banden zijn slecht
- Rubber deuren en voorruit slecht
- Plexiglas deuren kapot
- stoelzitting stuk
Hier een link naar wat foto's en een filmpje van de draaiende motor.
http://s792.photobucket.com/user/4x4pat ... rary/YA126
Advies is zeer welkom!
Ik kan uiteraard een duurder exemplaar kopen die er beter uitziet.
Maar wat is 'beter uitzien' ?
In de praktijk heb is slechte ervaring met auto's die volledig waren gerestaureerd en waar achteraf bleek dit niet het geval te zijn....
Dan kun je het soms nog beter zelf doen of laten doen.
Weet je precies wat je in huis hebt.
Wat vragen van mijn kant:
Wat kost een complete remrevisie als ik het laat doen?
In plaats van deze motor op te knappen, overweeg ik een overstap naar diesel: wat kost een diesel swap (575) als ik het laat doen ongeveer?
Pluspunten:
- de prijs
- compleet
- hard
Minpunten:
- motor loopt slecht
- remmen moeten gereviseerd worden
- staat aandrijflijn niet kunnen uittesten.
- Moet opnieuw gespoten worden
- alle banden zijn slecht
- Rubber deuren en voorruit slecht
- Plexiglas deuren kapot
- stoelzitting stuk
Hier een link naar wat foto's en een filmpje van de draaiende motor.
http://s792.photobucket.com/user/4x4pat ... rary/YA126
Advies is zeer welkom!
Ik kan uiteraard een duurder exemplaar kopen die er beter uitziet.
Maar wat is 'beter uitzien' ?
In de praktijk heb is slechte ervaring met auto's die volledig waren gerestaureerd en waar achteraf bleek dit niet het geval te zijn....
Dan kun je het soms nog beter zelf doen of laten doen.
Weet je precies wat je in huis hebt.
Wat vragen van mijn kant:
Wat kost een complete remrevisie als ik het laat doen?
In plaats van deze motor op te knappen, overweeg ik een overstap naar diesel: wat kost een diesel swap (575) als ik het laat doen ongeveer?
Re: Voorstellen
Ik heb zojuist mijn eerste YA126 bekeken.
Pluspunten:
- de prijs
- compleet
- hard
Minpunten:
- motor loopt slecht
- remmen moeten gereviseerd worden
- staat aandrijflijn niet kunnen uittesten.
- Moet opnieuw gespoten worden
- alle banden zijn slecht
- Rubber deuren en voorruit slecht
- Plexiglas deuren kapot
- stoelzitting stuk
Hier een link naar wat foto's en een filmpje van de draaiende motor.
http://s792.photobucket.com/user/4x4pat ... rary/YA126
Advies is zeer welkom!
Ik kan uiteraard een duurder exemplaar kopen die er beter uitziet.
Maar wat is 'beter uitzien' ?
In de praktijk heb is slechte ervaring met auto's die volledig waren gerestaureerd en waar achteraf bleek dit niet het geval te zijn....
Dan kun je het soms nog beter zelf doen of laten doen.
Weet je precies wat je in huis hebt.
Wat vragen van mijn kant:
Wat kost een complete remrevisie als ik het laat doen?
In plaats van deze motor op te knappen, overweeg ik een overstap naar diesel: wat kost een diesel swap (575) als ik het laat doen ongeveer?
Hejj Pike,
mijn persoonlijke mening / gedachten:
Motor loopt slecht: kan van alles zijn, oftewel: kwestie van afstellen of misschien wel een ontstekingsprobleem??
Remmen compleet reviseren, ik schat zo'n € 200,-- aan materiaal. = revisieset + membraam hydrovac, revisieset hoofdremcilinder + remcupjes.
Aandrijflijn: Kan er niet mee gereden worden?? Maar waarschijnlijk geen probleem.
Moet opnieuw gespoten worden: kan ook met de kwast, deden we in militaire dienst ook! Dus wat heb je er voor over €€€
Alle banden slecht: Nieuwe goede banden minstens € 125,-- per stuk (zijn nogal wat topics over)
Rubber / plexiglas en stoelzittingen = zijn de onkosten niet.
Je zult eerst voor jezelf moeten weten wat je wil doen / hebben.
Een diesel inbouwen doe je ook niet in "2 zaterdagen", zijn er hierbij op het forum die er alles van weten!
Ga je redelijk wat kilometers maken is LPG een optie (Jerry ) wacht dan af tot er 1 op LPG te koop voorbij komt. Let dan wel op dat LPG ook op kenteken staat.
Of je koopt een mooie op benzine en laat LPG inbouwen € 1400,--
Gewoon naar een paar dafjes gaan kijken, overal zie / hoor je iets en uiteindelijk weet je wat je wil hebben en dan zoeken.
Geen daf kopen zoals een vrouw een paar schoenen die ze toevallig in de etalage ziet liggen tijdens het voorbij lopen!
mzzl
Kees
-
- Clublid
- Berichten: 648
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: Voorstellen
Je praat een aantal keren over "het laten doen" , kun je een offerte vragen bij bijvoorbeeld carrosseriebedrijfPeter.nl
nieuwe zijn niet meer te koop, dus je zult veel zelf moeten doen. en zoals Hoppa69 al zei, "je bent er altijd mee bezig"
Ik ben zelf nu ongeveer 1 jaar aan het sleutelen, er is iedere keer wat en ook dat tikt al lekker aan naast een nieuw huifzeil, andere wielen, lagers, remrevisie en ga maar door.
Er zijn zat mensen die je met suggesties willen helpen, het forum staat er vol mee maar je zult het meeste zelf moeten doen. Het is een hobby, het sleutelen en het rijden, beide geeft mij voldoening en daar gaat het om.
succes met zoeken naar een leuke 126 en veel plezier met de wagen die je koopt.
nieuwe zijn niet meer te koop, dus je zult veel zelf moeten doen. en zoals Hoppa69 al zei, "je bent er altijd mee bezig"
Ik ben zelf nu ongeveer 1 jaar aan het sleutelen, er is iedere keer wat en ook dat tikt al lekker aan naast een nieuw huifzeil, andere wielen, lagers, remrevisie en ga maar door.
Er zijn zat mensen die je met suggesties willen helpen, het forum staat er vol mee maar je zult het meeste zelf moeten doen. Het is een hobby, het sleutelen en het rijden, beide geeft mij voldoening en daar gaat het om.
succes met zoeken naar een leuke 126 en veel plezier met de wagen die je koopt.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Re: Voorstellen
Het zal bij mij altijd een mix zijn van zelf doen en laten doen.
Liefst doe ik zoveel mogelijk zelf, maar soms ontbreken tijd, middelen, ruimte en kennis.
Aan dat laatste hoop ik wat op dit forum te doen!
Liefst doe ik zoveel mogelijk zelf, maar soms ontbreken tijd, middelen, ruimte en kennis.
Aan dat laatste hoop ik wat op dit forum te doen!
Re: Voorstellen
Een fijn gesprek gehad me Carrosseriebedrijf Peter.
Ik weet nu wat een remrevisie gaat kosten in een 'worst case scenario'.
Doet zeer, maar dan is ook alles weer in 'nieuwstaat'.
En wellicht valt de schade mee.
Wil mijn eventuele aankoop zo snel mogelijk rijdend en veilig hebben.
Dit betekent laten doen, anders staat hij over 3 jaar nog stil !
Daarna zelf onderhouden en leren, zodat ik het in de toekomst zelf kan.
Ik weet nu wat een remrevisie gaat kosten in een 'worst case scenario'.
Doet zeer, maar dan is ook alles weer in 'nieuwstaat'.
En wellicht valt de schade mee.
Wil mijn eventuele aankoop zo snel mogelijk rijdend en veilig hebben.
Dit betekent laten doen, anders staat hij over 3 jaar nog stil !
Daarna zelf onderhouden en leren, zodat ik het in de toekomst zelf kan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten