Hoi allemaal !

Stel u even aan ons voor

Moderator: ruben

Martin318
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 jun 2013 22:19
Locatie: Valthermond (DR)

Hoi allemaal !

Berichtdoor Martin318 » za 01 jun 2013 22:34

Hoi allemaal.

Bij deze zou ik mijzelf even graag voorstellen en ben erg benieuwd naar jullie leuke Ya126 forum !
Mijn naam is Martin ik ben 22 jaar oud en woon in het Drentse Valthermond tussen de mooie velden :)
De 318 achter mijn nickname slaat op mijn voorliefde voor de wat kleinere vierwielers in de vorm van de Bmw E30 waarvan ik er 2 heb een uit 1986 en een uit 1991 als jullie het leuk vinden post ik graag wat foto`s hiervan.
Dus een klein beetje sleutelen kan ik ook al en ben ook werkzaam als vrachtwagen chauffeur en op het moment rijd ik brood voor verschillende supermarkt ketens.
En nu kom ik dus eens bij jullie rondneuzen want het lijkt me echt heel erg leuk om zelf ook een Ya te bezitten of eventueel iets anders zoals bijvoorbeeld een Reo of een ander soort leger vrachtwagentje hoewel de Daf voor mij wel tot nu toe het meeste aantrekkingskracht heeft ook qua techniek.
Heb vandaag ook al een 126 bekeken via mijn gezocht advertentie op speurders bij iemand die hem eigenlijk niet te koop heeft staan maar na hem goed te hebben bekeken en van alles erover gehoord te hebben ben ik het met de eigenaar eens dat ik hem voor 3000 euro mag kopen inclusief aanhanger en verschillende onderdelen en het betreft trouwens een radio wagen dus hopelijk vinden jullie het niet erg als ik hier gelijk mijn eerste vraag stel ? Is dat een redelijk bedrag ? De wagen zag er naar mijn inzicht prima uit maar daar kunnen jullie mij hopelijk ook nog belangrijke tips over geven ?
Heb de motor nog niet gehoord en er niet mee gereden maar ik weet zeker dat dit geen probleem is voordat het geld word overgemaakt en de deal word afgerond maar een van de banden was lek en de accu`s leeg dus vandaar dat dit nog even niet gelukt is.
Dus nou ja om een lang verhaal niet nog langer te maken ik zou heel erg blij zijn met alle tips die jullie mij kunnen geven en ik vertel nog graag iets over mijzelf wat hier nog niet staat dus vraag maar raak haha :)

Groetjes,
Martin.
Bmw 318, 1986 Wit.
Bmw 316, 1991 Grijs.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Hoppa69 » za 01 jun 2013 22:58

Dus een klein beetje sleutelen kan ik ook al -leger vrachtwagentje hoewel de Daf voor mij wel tot nu toe het meeste aantrekkingskracht heeft ook qua techniek.
-voor 3000 euro mag kopen inclusief aanhanger en verschillende onderdelen -Heb de motor nog niet gehoord en er niet mee gereden maar ik weet zeker dat dit geen probleem -een van de banden was lek en de accu`s leeg .
Als je er niet mee gereden heb, dan al zo wie zo die centen niet overmaken.
De accu's leeg, meestal door lang stil staan.
Waarom staat ie lang stil ?
Door problemen ?
Voornaamste wat je niet wil hebben is een shimmy daf, dan zijn de kunstofbussen waar de wielophanging in draait meestal slecht en dan moet je niet een klein beetje kunnen sleutelen maar iet wat meer kunnen sleutelen, daarbij zijn de prijzen van die bussen ook niet de goedkoopste, je zal ze moeten laten maken.
Zo zou hij wel goed kunnen rijden maar na verloop van tijd krijg je toch dat shimmy verhaal, door er weer mee te gaan rijden komt 8 van de 10 keer de boel weer los en de roest die op dat moment net tussen je bussen zit, gaat ervan tussen, de bussen krijgen weer ruimte en daar sta je dan.
En voor de rest, tja we hebben het allemaal moeten leren, er is altijd wel wat, ze hebben nou eenmaal veel T.L.C nodig.
Ik zeg altijd maar zo, als je iets graag wil en jij vindt dat zelf het geld waard, gewoon doen.
Een plekje waar ie droog kan staan is wel een pre.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Martin318
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 jun 2013 22:19
Locatie: Valthermond (DR)

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Martin318 » za 01 jun 2013 23:06

Bedankt voor je reactie Hoppa !
Ja hij stond inderdaad al lang stil omdat de eigenaar een ongeluk heeft gehad en daardoor fysiek niet meer in staat is om de wagen te goed te gebruiken het kwam erop neer dat als hij een tijdje ermee rond reed dat hij meer als een week daar fysiek last van heeft.
Wat je zegt over die bussen klinkt dan wel enig sinds zorgwekkend ! Het enigste wat mij financieel het vervelendst lijkt als Ya bezitter is eerlijk gezegd het brandstof verbruik !
Hoe komen jullie daar eigenlijk mee uit ?
De eigenaar zegt namelijk dat 1 op 5 haalbaar is maar volgens meerdere zoektochten op google mag je heeeeel erg blij zijn met 1 op 4 en meestal 1 op 3 of slechter.
Dus ja onderhouds kosten verwacht ik sowieso dat is logisch met zo`n oud beestje en de TLC geven vind ik alleen maar leuk en stel dat die bussen inderdaad slecht zijn of worden wat voor kosten moet je dan echt aan denken ??

mvgr,
Martin.
Bmw 318, 1986 Wit.
Bmw 316, 1991 Grijs.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor peter80 » za 01 jun 2013 23:15

Hou met de brandstof rekening met 1:3.
Zuiniger komt niet veel voor.
Voor de bussen zou je kunnen kijken of de ophanging speling heeft, maar de meeste dafjes hebben slechte bussen.
Zit er lpg in?
Probeer em toch te horen lopen en kijk of de remmen werken (en er remolie in het potje zit)
Eerste roestplekken: verbindingen voorspatborden, plaat achter reservewielen, en onderzijde laadbak (zitten 2 platen over elkaar heen waar rotzooi tussen komt)
Succes! :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Martin318
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 jun 2013 22:19
Locatie: Valthermond (DR)

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Martin318 » za 01 jun 2013 23:29

Hmm ja 1 op 3 word voor mij wel heel erg kostbaar 1 op 5 wat de eigenaar zei vond ik nog net !!! te doen.
En lpg zit er niet in helaas.
Dus die bussen zijn echt een min puntje van de 126 begrijp ik ? De eigenaar beweert wel dat hij al een heleboel had vernieuwd weet niet meer of hij dat ook heeft genoemd.
Ja laten lopen en ermee rijden moet zeker geen probleem zijn en daarvoor zal ik ook echt geen geld overmaken !!
En bedankt voor de roest tips zal er zeker aan denken :)

Mvgr,
Martin.
Bmw 318, 1986 Wit.
Bmw 316, 1991 Grijs.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor montji » zo 02 jun 2013 08:46

Een 126,waarvan de motor goed is kan op de snelweg bij een snelheid van +/- 80 km per uur 1 op 3,5 halen,binnendoor 1 op 3 en in terrein word hij uiteraard dorstiger.
Mits een gezonde motor d.w.z. compressie goed.
Klepjes netjes gesteld
ontsteking op tijd en alle cilindertjes doen mee.
carburateur goed en vacuum systeem niet lekt.
Je vehaal wijst er op dat hij al geruime tijd stil staat en dat werpt bij mij altijd vraagtekens op,maar ik geef je het voordeel v.d. twijfel indien de verkoper de 126 rijdend maakt,zodat je een proefrit kan maken en daar bedoel ik mee geen rondje om de kerk.
Speling in de voortrein is lastig vast te stellen bij een 126 die stil staat je kan alleen controleren op stuur speling,dus zou ik de dynamische testmethode voor kiezen dus rijden.
Als traject zou ik een verharde weg nemen met wat kuilen of onregelmatigheden en snelheid maken liefst 75 a 80 km.en let op het stuurgedrag en uiteraard een remmen test,het liefst een noodstop en een rit in het terrein of onverharde weg om de 4 wiel aandrijving uit te proberen.
Dus laat hem goed op temperatuur komen en let ook op je uitlaat of geen witte of teveel rook produceert bij gas geven.

En hoed je voor een impuls aankoop want persoonlijk vind ik 3000 Euri nog een hoop geld.
En ik raad je ook aan de technische rubriek goed door te lezen,het verschijnsel shimmy is een vaker voorkomend probleem,wel oplosbaar maar een kostbare zaak.

Martin318
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 jun 2013 22:19
Locatie: Valthermond (DR)

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Martin318 » zo 02 jun 2013 11:07

Dank voor je reactie Montji.

Ja een flinke proefrit is inderdaad wel het allerbeste dat weet ik ook uit ervaring met de Bmw`s :)
1 op 3 a 3,5 is in ieder geval lekker dorstig ik zat wel eens te rekenen maar een Lpg installatie klinkt wel heel erg aantrekkelijk.
Maar je hebt gelijk Montji 3000 euro is ook erg veel geld en eerlijk gezegd is dat ook echt het onderste uit de kan voor mij dus dat geld voor die installatie zit er dan voorlopig ook nog niet in.
Wat zeg jullie eigenlijk over die 3000 euro voor deze Ya ? Is dat een beetje een redelijke prijs voor een complete radio wagen met aanhanger zonder lpg ? Of zou je zeggen Martin koop anders eerst een met een huif en Lpg voor +- 2000 euro ?

Een impuls aankoop is bij dit spul wel heel erg moeilijk om niet te doen in ieder geval haha het spul is zo mooi had hem het liefst gisteren al meegenomen maar je hebt wel absoluut gelijk.
Maar ben dus wel even erg benieuwd of jullie mij wellicht een goede prijs indicatie kunnen geven !
Of wellicht heeft iemand een keer de tijd om mij eens goed in persoon te adviseren ?

Gr,
Martin.
Bmw 318, 1986 Wit.
Bmw 316, 1991 Grijs.

Martin318
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 jun 2013 22:19
Locatie: Valthermond (DR)

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Martin318 » zo 02 jun 2013 13:46

Wat ik nog vergeten ben te melden over de 126 die ik heb bekeken is dat er wel veel aan onderdelen bij zit maar deze heb ik zelf nog niet gezien.
De eigenaar zegt dat hij veel pakkingen en ook ik dacht 6 wormkasten erbij heeft en noem het allemaal maar op. Ik geloof ook van alles voor de lampjes de originele gereedschapsset en het jerrycan rekje alles moet volgens hem compleet zijn.
Het dakje van de cabine zat er trouwens ook niet op maar als ik hem opnieuw ga bekijken wil ik dat wel erop zien.
En de steekas aan de rechterkant naar achteren zat er niet op omdat hij nog tijd had gehad om deze terug te monteren.
Daarnaast melde hij ook dat hij 05 mei ? Nog een ritje in de buurt had gemaakt.
Alleen de banden zijn wel vrij slecht dus die zullen na enige tijd toch echte alle 4 (6) aan vervanging toe zijn.
En de aanhanger was ook de originele die bij deze wagen hoorde is dit te controleren ?

Mvgr,
Martin.
Bmw 318, 1986 Wit.
Bmw 316, 1991 Grijs.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Kees64 » zo 02 jun 2013 19:03

Wat ik nog vergeten ben te melden over de 126 die ik heb bekeken is dat er wel veel aan onderdelen bij zit maar deze heb ik zelf nog niet gezien.
De eigenaar zegt dat hij veel pakkingen en ook ik dacht 6 wormkasten erbij heeft en noem het allemaal maar op. Ik geloof ook van alles voor de lampjes de originele gereedschapsset en het jerrycan rekje alles moet volgens hem compleet zijn.
Het dakje van de cabine zat er trouwens ook niet op maar als ik hem opnieuw ga bekijken wil ik dat wel erop zien.
En de steekas aan de rechterkant naar achteren zat er niet op omdat hij nog tijd had gehad om deze terug te monteren.
Daarnaast melde hij ook dat hij 05 mei ? Nog een ritje in de buurt had gemaakt.
Alleen de banden zijn wel vrij slecht dus die zullen na enige tijd toch echte alle 4 (6) aan vervanging toe zijn.
En de aanhanger was ook de originele die bij deze wagen hoorde is dit te controleren ?

Mvgr,
Martin.
Hallo Martin,

€ 3000,-- voor een raadiobak inclusief aanhanger (wat voor aanhanger, een polynorm>??) lijkt me redelijk als de Daf er netjes uitziet.
4 slechte bandjes komt al gauw op € 400,-- denk ik.
Persoonlijk kies ik voor een huif, maar met 22 jaar heb je waarschijnlijk nog geen kinderen die regelmatig mee willen!!
Er komen regelmatig wat Dafjes te koop voorbij. Als je flink wat wil rijden zou ik er 1 op LPG kopen. Een redelijk netto op LPG zal rond ik schat vanaf € 3250,-- komen (huif)
Ik rij 3000 km per jaar (op LPG) = 1000 liter, scheelt me zo'n € 1000,-- euro t.o.v. benzine.
Geen overhaaste beslissing, kijk rond, orrienteer je en sla uiteindelijk "je slag".

Suc6
Kees

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Hoppa69 » zo 02 jun 2013 19:18

ik dacht 6 wormkasten erbij
Zijn tandwielkasten en als die gewoon olie hebben en op tijd ververst zijn, doe je zo lang met je kasten dat die 6 op reserve leuk zijn maar absoluut niet nodig.
Een berg pakkingen op stock, ook leuk maar het meeste kan je zelf knippen c.q. snijden.

En steekas rechts naar achteren zat er niet op, je zal de aandrijfas bedoelen.

Ben van mening voor dat geld dat je ermee moet kunnen rijden en dan bedoel ik, dat je er aan komt en zo in kan stappen voor een proefrit en dat heel de winkel er op en aan zit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor montji » zo 02 jun 2013 20:16

Een jerrican rek is standaard,het bijbehorende gereedschap is een wielmoersleutel,bahco een combinatietang schroevendraaier en een speciale sleutel voor de accu platen en het stellen van je ventilator riem.Ook een slinger is standaard.
Of de 1 ton's aanhanger speciaal bij deze wagen hoort,bij een radiobak met aggregaat hoorde een aanhanger met oplooprem,dit laatste controleren.
Dat er een aandrijf as of steekas ontbreekt,daar zou ik graag een plausibele verklaring voor willen hebben.
Denk er aan ,voor 4 goede of nieuwe banden moet al gauw 600 Euri's 'rekenen,en dan nog een rem revisie en wat je nog verder tegen komt.
En 6 tandwiel bakken op reserve,dan vraag ik mij af hoe de staat is v.d. tandwielbakken die er onder hangen,bij normaal onderhoud (op tijd met de juiste olie bijvullen hebben ze het eeuwige leven)
Bekijk ook de staat v.h. cabine zeil mits gemonteerd.
Als ik dit op afstand moet beoordelen zonder de wagen in kwestie te zien en afgaande op je verslag vrees ik met grote vreze,en een schatting maken van de waarde is moeilijk maar geen 3000.
Vergeet niet,deze wagen is misschien v.d. 2e of 3e of 4e eigenaar en ruim 50 jaar oud,wat is er mee gebeurt.
Voor 3000 E. verwacht ik een wagen die start en waarmee ik zo kan weg rijden ,en die aanhanger is een extra maar ik rij al ruim 20 jaar zonder en ik mis niets en het weerhoud mij om teveel troep mee te slepen en het is ook niet bevorderlijk voor je brandstof verbruik.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Dikkie » ma 03 jun 2013 09:11

Kijk eventueel ook waar de daf staat, en of er iemand van het forum of de 126club met je mee wil kijken. 2 weten meer dan 1, zeker als het om deze auto's gaat.

Ik heb een impulsaankoop gedaan met een auto die netjes leek, maar het eigenlijk niet was. Helaas had ik niemand bij me om me hiervan te behoeden :P
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Martin318
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 jun 2013 22:19
Locatie: Valthermond (DR)

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Martin318 » ma 03 jun 2013 13:25

Bedankt voor je reactie Dikkie.

Ik heb besloten om deze Ya126 af te zeggen want het word mij financieel te duur omdat ik nog wat werk heb aan een van mijn Bmw`s die ook erg veel voor mij betekend dus die moet natuurlijk ook in goede staat gehouden worden.
Dus ik ga gewoon rustig met verder zoeken naar een andere Ya of wellicht een ander merk vrachtwagentje en dan een op gas of nog liever een diesel multifuel zoals de Reo en liefst rond de 2000 euro.

@Dikkie ja iemand meenemen is zeker een heel erg goed idee ! Als ik weer ga kijken ergens naar zal ik dat zeker proberen te ronselen :D Ik heb ook al 2 impuls aankopen gehad een Vw kever en een Bmw 1802 waar achteraf toch teveel werk aanzat waar heb ik nou toch die 3 miljoen liggen ? :cry:
Bmw 318, 1986 Wit.
Bmw 316, 1991 Grijs.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Dikkie » ma 03 jun 2013 13:41

Een reo rond 2000 euro? En dan nog rijdend ook? Ik wens je heel veel succes..

maar dafjes zie je nog vaak zat langskomen voor dat geld. Als je geen haast hebt, wacht dan rustig af tot er iets voorbij komt wat jouw ding lijkt.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Martin318
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: za 01 jun 2013 22:19
Locatie: Valthermond (DR)

Re: Hoi allemaal !

Berichtdoor Martin318 » ma 03 jun 2013 14:27

Ja dat viel mij inderdaad wel op de Reo`s zijn een stukkie duurder hoe komt dat eigenlijk ?
Puur door de multi fuel mogelijkheden ?
Bmw 318, 1986 Wit.
Bmw 316, 1991 Grijs.


Terug naar “Even voorstellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten