legervoertuigen.nl

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

legervoertuigen.nl

Berichtdoor montji » do 17 jan 2013 12:04

Opmerkzaam gemaakt door enkele forumleden weer eens bovenstaande website bezocht,die kennelijk weer uit de as is herrezen.
Eind 90er jaren en begin v. 2000 een regelmatige bijdrage geleverd op de techn. vraagbaak.
Met een beetje nostalgie naar mijn oude bijdragen gekeken,waarvan sommigen wat gedateerd zijn ,m.n. mijn beschrijving van het elektrische gedeelte v.d. LPG installatie.
Dat gedeelte v.d. installatie heb ik geruime tijd geleden in mijn 126 gewijzigd omdat de accu's ongelijkmatig belast werden.
Mijn oplossing is per spoel v.d.kleppen een serieweerstand te monteren,zodanig dat per spoel 11,5 V word gemeten.
Voordelen:
de installatie werkt op 24 V.,dus gelijke belasting,v.d. accu's.
geen actieve schakeling zoals een 24 V naar 12 V omvormer ,maar passief.
weerstanden zijn ruim bemeten wat vermogen betreft,worden dus niet warm.

Het risico van een actieve omvormer is altijd aanwezig door defect raken,want is altijd gecompliceerder.
Kortom een passieve schakeling is altijd betrouwbaarder.

Wat het onderwerp Voertuigradio's betreft,geen belangrijke wijzigingen
met dien verstande dat een cpl. werkende EZB installatie in onze verzameling is opgenomen.
Samengesteld uit diverse delen, componenten en modules die verspreid via de via de Domeinen verkocht zijn,
en terecht gekomen bij diverse handelaren die blij waren van die onbekende elektronische winkeldochters verlost te worden
dus waren de prijsjes ook vriendelijk.
Daarna de zaken repareren want de meeste onderdelen waren defect en waarschijnlijk daardoor in het elektronica schroot terecht gekomen.
Op S.R.S. velddagen mee gewerkt als losse veldopstelling,want deze installatie hoort niet thuis in een 126 met huif.
En dan komt de 100 A wisselstroom dynamo goed tot zijn recht,bij key down hoor je motor toerental merkbaar zakken.

Het artikel van Kopen tot Rijden zou ook gemoderniseerd kunnen worden,maar met mineure aanpassingen.

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor markwise » ma 21 jan 2013 10:10

Ik kwam ook altijd graag op de advertentie pagina van de vorige site..die is er helaas niet meer...

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor wesley » wo 23 jan 2013 21:24

Heej Montji,

Weet je zo exact wat voor weerstanden dat zijn voor de Lpg installatie? Heb je evt. specs?
Ik neem aan dat je er drie stuks nodig hebt:
- 1 voor veiligheidsrelais
- 1 voor de benzineafsluiter
- 1 voor de gasafsluiter

Alvast bedankt!
Grtn v/d Ouwe Daf

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor montji » do 24 jan 2013 09:59

Ik heb dom genoeg de weerstands waarden niet genoteerd,ik zal op zoek gaan naar een spoel en opnieuw de weerstand vaststellen.
Het gaat inderdaad om de benzineklep,gasklep en beveiligings relais en eventueel een choke klep.
Terzijnertijd zal ik de gevonden waarden vermelden.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor wesley » do 24 jan 2013 13:35

Alvast bedankt :D
Grtn v/d Ouwe Daf

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor Maikel » do 24 jan 2013 16:12

Hallo, even ter info. Er bestaan ook gaskleppen/spoelen op 24 V, geen geklooi meer met omvormers :wink:
Ik heb deze toen der tijd ook gehaald in Alkmaar, ik denk dat ik nog wel ergens het adres heb liggen voor degene die daar instresse in hebben.

Gr Maikel

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor wesley » do 24 jan 2013 19:31

Hoi Maikel,

Info is natuurlijk altijd welkom, dus graag!

Alleen heeft de oplossing van Montji wel 1 voordeeltje:
Je kan bij iedere gasonderdelenboer terecht voor een nieuwe 12 volt klep.
Grtn v/d Ouwe Daf

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor Maikel » vr 25 jan 2013 21:47

Hoi Wesley,

Heb je gelijk in , maar ik ga er van uit dat er meer gasboeren zijn die de kleppen op 24v kunnen leveren.

In het begin had ik ook 12 V kleppen met een omvormer. Om de haverklap problemen om de zoveel tijd een zekering door. Ik heb toen nog eens een andere omvormer geprobeerd mocgt niet baten, op een ogenblik gasklep doorgebrand. Toen was ik het zat en ben gaan kijken voor 24 kleppen, daarna geen problemen gehad.En ze zitten er nu een jaar of 6/7 in .

Ik ga van het weekend eens kijken of ik adres nog kan vinden, en zal het hier dan posten.

Gr Maikel

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor montji » za 26 jan 2013 13:49

Weerstanden i.p.v. 24V naar 12 V omvormer voor de LPG installatie

Inmiddels de beschikking verkregen over een beveiligingsrelais en een gasklep.
Het beveiligingsrelais trekt bij een spanning van 12 V 170 mA.,dat betekent bij een spanning van 24 V een serieweerstand benodigd is van 62 of 68 Ohm bij een vermogen van 3 Watt.
De gasklep trekt bekrachtigd bij 12 V 0,6 A dus 600 mA en hieruit kunnen we afleiden dat er een serieweerstand benodigd is van 22 of 24 Ohm bij een vermogen van 10 Watt.
De spoelen van de gas of benzineklep zijn identiek.

Ik gebruik zelf goudkleurige rechthoekige vermogens weerstanden met 2 bevestigings- oogjes om ze op een vlakke plaat te kunnen monteren,
dit om de warmte ontwikkeling in de weerstanden af te voeren,in mijn geval heb ik de weerstanden gecombineerd samen met het beveiligingsrelais op een alu koelplaat
gemonteerd die aan de cabinekant is geschroefd.

Even op het internet gezocht naar de geschikte weerstanden kwam ik uit bij Okaphone.com die dit type weerstand levert bijv. de RH25-22E
Weerstanden van dit type in de 10 Watt uitvoering kan ik niet vinden dus word het 25 Watt,wat ook gunstiger is voor de vermogens dissipatie.
De ervaring na 8 jaren,geen omkijken meer naar gehad en ik indertijd gekozen heb voor weerstanden met een ruim bemeten vermogen en de hoogste waarde,zodat de kleppen op iets
onderspanning staan is het systeem failsafe,d.w.z. passieve komponenten en geen actieve zoals een omvormer.

m.v.g. Montji

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: legervoertuigen.nl

Berichtdoor Maikel » za 26 jan 2013 16:14

Ik heb ondertussen het adres gevonden waar ik de kleppen vandaan heb.; Deze komen van GMS, Walruskoog 3-5 in Alkmaar .
Telefoonnummer 072-561 64 64. Kosten voor de spoel waren toen ( 2006 ) € 25,58
Gr Maikel.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten