Pagina 6 van 6

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: vr 14 mar 2014 21:13
door Kees64
Hejj Bert,

Goed gewerkt!

Groet
Kees

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: vr 14 mar 2014 21:30
door B. van der Veer
dank jullie wel.
we gaan nog 1 ding doen en dat is de torsiestaven van de achterwielen terug stellen naar de stand zoals opgegeven in het onderhoudsboek, midden tandwielkast naar chassisbalk 34 cm.
voor staat hij al zo afgesteld en ik heb met de 20 inch velgen en grotere banden geen problemen met aanlopen bij het sturen en nu staat hij achter wel erg hoog vergeleken met voor.
misschien dat ik later in het terrein wel iets zal horen maar dat zien we wel.

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: za 15 mar 2014 14:38
door dafya126
waar heb je die fonkelnagelnieuwe staven vandaan en de nylonbussen

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: za 15 mar 2014 21:30
door B. van der Veer
Assen (jij noemt het staven), kleine nylon bussen, kleine nylon ringen, fuseedrager, fuseelagers, fuseepennen, pakkingen bij het clubmagazijn, vriend Thomas is mijn hofleverancier :D
De grote bussen voor de wieldraagarmen heb ik bij Gerard de Waal vandaan. Dit zijn metalen bussen, geen nylon bussen (zie de foto's), hij heeft ook de platte lagers die tussen de fuseedrager en de fuseearm komen in plaats van de nylon ringen.
de metalen bussen voor de onderste draagarmen moeten wel op maat gemaakt worden ( zijn iets te lang) en er moet in alle metalen bussen een gat geboord worden voor de messing stift.
De grote lagers van de wielen heb ik bij Van Dam gekocht.

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: di 08 nov 2016 19:34
door B. van der Veer
na een lange stilte weer wat op het forum
Bij het doorsmeren merkte ik dat bij de aandrijfas rechts achter er geen vet kwam uit drie van de uiteinden van de kruiskoppeling.
Er zat ook speling in. Dus na gesproken te hebben met een paar technische Daffers besloten om het kruisje te gaan vervangen.
Eerst in het Forum bij Techniek YA126 de topic Aandrijfas van Hoppa69 opgezocht en gekeken hoe hij het heeft gedaan.
Daarna op dezelfde manier alleen zonder mooie hulpstukken maar met dopsleutels de kruiskoppeling gedemonteerd.
Het resultaat zie je op de foto's.
IMG_2221.JPG
IMG_2221.JPG (131.64 KiB) 14540 keer bekeken
IMG_2222a.jpg
IMG_2222a.jpg (157.38 KiB) 14539 keer bekeken
Ik ga nu eerst de aandrijfas een beetje schoonmaken van 25 jaar dienstplichtige schilderkunst en daarna weer volgens de handleiding van Hoppa69 een nieuw kruisje monteren.

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: di 08 nov 2016 20:03
door ruben
Goed bezig Bert, en zo te zien was het ook nodig, dus zoals jij al deed netjes je onderhoud doen en niet die vet pomp erop zonder te kijken

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: di 08 nov 2016 22:49
door Dikkie
Hmmm goed moment om alle Assen na te lopen.. keurig opgelet met smeren!

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: wo 09 nov 2016 15:04
door peter80
Neem je wat mee naar de technische dag? kunnen we weer van leren

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: za 01 jul 2023 22:43
door B. van der Veer
na al het reguliere onderhoud van de afgelopen jaren besloten om na 4 jaar alle oliën te vervangen. (vetspuit een paar weken geleden terhand gehad.) Het is minerale olie dus dat moet zo af en toe gebeuren ook al heb je de genoemde aantal kilometers niet gemaakt.
Motorolie heb ik af en toe beetje bijgevuld na een evenement maar de rest niet ook al hangt er altijd wel een druppie ergens aan.

Twee weken geleden begonnen met inkopen van de benodigde liters olie. en meteen mijn hartslag op hol gejaagd.
ik weet niet wat de prijs nu doet vanaf 1 juli 2023 maar het was wel schrikken.
Nu niet roepen dat het een hobby is want sadomasochisme schijnt ook een hobby te zijn.
al vanaf 2012 koop ik olie van het merk MPM
Ik had nodig 9 liter motorolie 20 W50 de nota was € 124.69
ook nog 10 liter W90 voor de de bakken en kasten € 164,22
samen dus het bedrag van € 288,92
deze prijzen waren incl 25% korting.
voorlopig moet Daffie maar ff stil zijn en alleen af en toe beetje zeuren om motorolie
Sterkte als je ook zo'n bevlieging krijgt zoals ik.

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: zo 02 jul 2023 22:06
door Hoppa69
Ik had nodig 9 liter motorolie 20 W50 de nota was € 124.69
Je kan natuurlijk over gaan op een goedkoper merk.
Zo wie zo als je niet aan de kilometers komt, zoals de meeste hier.
https://www.oliewinkel.nl/product/motor ... kTEALw_wcB

Waarom we eigenlijk overstappen naar een 20w50 is mij nog niet helemaal duidelijk want:
een SAE 30 motorolie heeft dezelfde viscositeit als een 10W-30 of 5W-30 bij 100 ° C.

Dus met een 50 wordt het dikker dan dat er normaal in moet en de motor moet dan dus harder werken om het rond te krijgen.

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: ma 03 jul 2023 09:07
door ruben
Waarom we eigenlijk overstappen naar een 20w50 is mij nog niet helemaal duidelijk want:
een SAE 30 motorolie heeft dezelfde viscositeit als een 10W-30 of 5W-30 bij 100 ° C.

Dus met een 50 wordt het dikker dan dat er normaal in moet en de motor moet dan dus harder werken om het rond te krijgen.
mij ook niet helemaal maar geloof dat de meeste onderhoud bedrijven voor deze voertuigen dit veel gebruiken als een soort universeel.

Kan natuurlijk in extreme gevallen ook gebruikt worden om de druk wat hoger te laten lijken dan het SAE 30 zou zijn.. :|

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: ma 03 jul 2023 19:56
door peter80
Hier gaat in de herculessen SAE 30 van Total (Rubia SX30). We kopen het per 60 liter, scheelt wat in de kosten

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: di 04 jul 2023 09:50
door B. van der Veer
Peter ik heb in 3 jaar maar ongeveer 10 ltr motorolie nodig, wat moet ik dan met een vat van 60 liter?? en zo is het met meer olie en vetten.

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: di 04 jul 2023 21:38
door peter80
Was een voorbeeld, er zijn ook vaatjes van 20 liter die ook goedkoper zijn. Kan je 2 keer verversen :wink: