Pagina 2 van 6

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: vr 01 feb 2013 23:17
door blijedafrijer
we gaan gewoon door warmstoken en demonteren



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: za 02 feb 2013 21:19
door B. van der Veer
Gerard is flink met de brander tekeer gegaan en daarna met de moker. De holle assen zijn er uit zoals op de 2e foto rechtsonder is te zien. lekker vol met aangekoekt vet, nylon en roest.
De nylon bussen die nog in het aslichaam zitten zijn behoorlijk aangetast door roest en moeten er ook uit.
De messing stiften in het aslichaam zitten muur vast. Verhitten werkt niet dus we gaan ze uitboren en opnieuw tappen en bouten er in zetten. Daarnaast gaan we gaten boren voor vetnippels.
is dus nog wel even werk.
De hoofdremcylinder gereviseerd en zit weer op zijn plek en ook linksachter is alles weer zoals het hoort te zijn. Remcylinder opnieuw gangbaar,tandwielkast er af, resten van een eerder gebroken steekas verwijderd, nieuwe keerring geplaatst, tandwielkast er weer op, lagers in het vet, alles schoon en afgesteld, het wiel kan er weer op.
Ja, ja, Gerard is goed bezig. ik kan er uren naar kijken :D :D :D

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: zo 03 feb 2013 11:33
door wesley
Hier kan menig daf rijder een voorbeeld aan nemen!
Toen ik al mijn lagers had gedemonteerd en voorzien van nieuw vet waren de lagers nog niet aangetast gelukkig, maar het vet had zijn beste tijd wel gehad. Ik denk dat er stiekem veel rondrijden met lagers die sinds Defensie niet meer na zijn gekeken. En dan hebben we het nog maar niet of de remmen etc.
Ik zeg goed bezig :!: Kun je straks weer veilig de weg op :D

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: zo 03 feb 2013 12:48
door Kees64
ja, die wiellagers!

Welke maat pijpsleutel heb je nodig om de moer van de as te draaien??
Is dat 78 ?

mzzl
Kees

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: zo 03 feb 2013 13:14
door B. van der Veer
handboek pagina 32, afbeelding 14 a, links op de tekening. speciaal gereedschap, zou ook niet weten waar je dat kunt kopen. Gelukkig heeft Gerard van alles. :D

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: zo 03 feb 2013 18:37
door Kees64
handboek pagina 32, afbeelding 14 a, links op de tekening. speciaal gereedschap, zou ook niet weten waar je dat kunt kopen. Gelukkig heeft Gerard van alles. :D
Hallo Bert,

Die had ik gezien maar er staat geen maat bij.

Groet
Kees

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: di 05 feb 2013 14:42
door Dikkie
Ik meende dat dat 74mm was. Ik kan de mijne alleen even niet opmeten, door werk bevind ik me nu niet in de buurt van huis :lol:

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: ma 01 apr 2013 21:34
door B. van der Veer
Wie weet de maten van de grote en de kleine bagno bout die op de hoofdremcylinder zitten.
het zijn engelse maten en ik heb daar geen sleutels voor en met een bahco maak je het alleen maar slechter.

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: vr 05 apr 2013 20:40
door B. van der Veer
dankzij Jorrit ben ik er uit.
Hij heeft een enkele steeksleutel in zijn la die precies op de grote bagnobout past. 30mm. lekkage opgeheven.

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: vr 05 apr 2013 21:28
door blijedafrijer
wanneer komen weer foto's?

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: vr 05 apr 2013 21:52
door B. van der Veer
jij bent er niet bij en alleen een daf met brandwonden en roestplekken is niet fotogeniek. :D

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: za 06 apr 2013 07:44
door Jorrit
dankzij Jorrit ben ik er uit.
Hij heeft een enkele steeksleutel in zijn la die precies op de grote bagnobout past. 30mm. lekkage opgeheven.
:D

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: za 06 apr 2013 10:29
door peter80
jij bent er niet bij en alleen een daf met brandwonden en roestplekken is niet fotogeniek. :D
before and after?
er zijn genoeg auto's met brandwonden en roestplekken, maar zo zien we wel resultaat :D

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: za 06 apr 2013 20:20
door B. van der Veer
Ik zal de volgende week een paar foto's maken van de huidige situatie.
nu heb ik weer wat anders, Ruud (Hoppa) had gelijk, "heb je een DAF? dan heb je wat".
Gerard was vandaag weer even bij mijn Daf, meneer laat zich tegenwoordig halen en brengen. :wink:
Hij zei dat de auto stonk naar benzine. Is ook zo.
Ik ben gaan zoeken naar het probleem en nu blijkt het switchkrantje tussen de 2 benzinetanks te lekken.
Dit kraantje is door de vorige eigenaar denk ik nooit gebruik omdat zijn speelterrein (GAF) bijna in zijn achtertuin ligt (lag).
Omdat ik al een paar ritten van meer dan 200km heb gemaakt moest ik wel switchen dus... kraantjelek.
Is zo'n ding makkelijk uit elkaar te halen en is het alleen een Oring vervangen of zal ik Thomas maar vragen om een nieuwe?
wie heeft hier ervaring mee?
06042013206.jpg
06042013206.jpg (133.58 KiB) 14235 keer bekeken

Re: de Daf van Bert

Geplaatst: zo 07 apr 2013 10:06
door Marcel de Boorder
Dat varkentje heb ik ook wel eens gewassen, dus moeilijk is het niet. Gewoon doen! Je zult waarschijnlijk zelf een nieuw rubbertje moeten maken. Als dat zo is, zit er wel een addertje onder het gras: het rubber dat je gebruikt moet wel benzinebestendig zijn. Ik gebruik voor dat soort reparaties een oud membraam uit de bezinepomp (van de nekaf). Maak het gaatje ook groot genoeg, anders gaat je schakelaar als filter fungeren en raakt ie verstopt.