de Daf van Bert

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor montji » ma 10 jun 2013 20:23

Even terug komen op je shimmy probleem,gezien je ervaring met de achterwiel torsievering ben ik van mening dat het bij je voortrein niet beter is gesteld.
Dat betekent dat je waarschijnlijk toe bent aan een algehele voortrein revisie dus nylon lagering etc.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor B. van der Veer » zo 28 jul 2013 06:44

ik heb 4 wielen liggen van mijn dafje. velgmaat 6.50 x 16. Wie wil ze hebben, dus ophalen? De banden zijn niet goed meer.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor B. van der Veer » zo 01 sep 2013 14:00

wie kan mij helpen. Ik probeer de stuurstang van de pitmanarm los te krijgen. Ben al een paar uur aan het slaan geweest met de moker en aan het wrikken met een koevoet(je) maar ik krijg hem niet los. Ik kan de pitmanarm niet losmaken want ik heb er geen gereedschap voor. wie kan mij helpen met raad en vooral daad? nu kan ik niet rijden en ik zou graag met mijn daf naar de ALV gaan.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor Dafinknouleuk » zo 01 sep 2013 14:13

Beetje warmstoken en met een flinke hamer ( een vuist is eigenlijk net te licht) een felle tik tegen de zijkant van de pitmanarm ( de zijkant van het oog naar de bout doorheen gaat). Dan schrikt de bout los.

Wat helpt is voordat je gaat slaan de bout op spanning zetten met een breekijzer.

Pitmanarm van je stuurhuis afhalen met een poulietrekker en stuurstang aan de andere kant losmaken van hulpstuurhuis. Dan heb je het spul eruit, kun je er beter bij.

Sterkte

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor B. van der Veer » zo 01 sep 2013 15:01

Ik heb de stuurstang al los van de hulparm. ik heb geen poulietrekker en ook geen grote sleutel om de kroonmoer van de pitmanarm los te draaien, rot slaan met een schroevendraaier schiet ook niet op. ik kom steeds verder van huis want het enige wat ik moest vervangen was de stuurstang kogel aan de kant van de hulparm. het schroefdraad van de kogel die ik van Thomas heb gekregen was te lang(10 cm) en past niet in het schroefdraad van de stuurstang (8cm) , daarom moet die er af dan kan ik een andere stuurstang plaatsen. maar dat lukt mij dus niet.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor B. van der Veer » di 03 sep 2013 19:49

samen met een collega de stuurstang toch los gekregen van de pitmanarm. Ik heb de nieuwe stuurstang er opgezet en we gaan morgen tussen de middag proefrijden. Zo zie je dat een paar extra handen net even dat kunnen doen wat je in je eentje niet kan.
nu maar hopen dat het shimmiën is verholpen.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 03 sep 2013 21:37

Bert,

Toch wel de hulpstuurhuizen nagekeken op speling? dat zijn die twee potten aan weerszijden van je radiatur waar de stuurstangen aan vast zitten.
Meestal is het onderste lager kompleet rot en heeft speling, daar kan het vet niet bij als je de nippel bovenop gebruikt. Daarom het onderste lager vervangen door een stofdichte lager.

Kun je voelen als beide wielen van de grond zijn (evt. banden eraf) en dan de korte stang die voor je radiateur langs gaat op en neer bewegen. De lange arm van het hulpstuurhuis op en neer kan ook.

Ook speling op je stuurhuis kan shimmy in de hand werken (stelschroef aan motorzijde van je stuurhuis). In de middenstand is je worm vaak het meest uitgesleten dus daar de speling weghalen, gaar dan wel wat zwaarder bij maximale uitslag maar liever een strak stuur dan bij rechtuit een kwartslag draaien en er gebeurt niks ;)

Shimmy is dus een lange optelsom van factoren die bijdragen. Nog een paar:

- Nylon bussen van ophanging
- speling op je fusees
- slechte balans op je wielen (zowel slingeren als hobbelen)
- versleten kruisjes in de kruiskoppelingen van de aandrijfassen

Het schijnt zelfs dat de achterkant de oorzaak kan zijn, heb je bloed zweet en tranen in de voorkant zitten (wat op zich nooit kwaad kan) maar door flinke onbalans van een achterband kan de voorkant ook gaan wiebelen.

Schrijf dit niet voor jou alleen, er zitten een paar verse Daf rijders mee te lezen dus: doe er je voordeel mee :lol:

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor B. van der Veer » di 03 sep 2013 22:05

Dafinknouleuk
Gerard heeft vlak voor dat hij aan zijn kuur begon op zaterdagmorgen nog alle draaipunten van de stuurinrichting en ook de hulphuizen met de koevoet gecontroleerd. alles zou nu spelingvrij moeten zijn. Punt voor van de winter is de onderste lagers vervangen ook al zit daar geen speling in.
er is volgens Gerard geen speling in het stuurhuis. Stuur gaat wel licht maar dat komt volgens Gerard door de (zijn :wink: ) lagers die tussen de fusees zitten. Voor dat die er in kwamen zat er niets meer tussen, alleen aan 1 kant nog een flintertje roestig nylon.
We hebben ook gecontroleerd of er speling zat in de ophanging van de voorvering maar ook daar konden we niets ontdekken.
Wielen zijn gebalanceerd.
we hebben de kruiskoppelingen in de aandrijflijnen niet nagekeken.
Veel punten gehad maar af en toe moet je geluk hebben toch?

nog wel 1 punt,
voorwiel is opgekrikt, als ik dan een koevoet tussen de kruiskoppeling van de linker aandrijfas en de kroonmoer van de bovenste fuseepen stop kan ik de fuseepen iets oplichten, de fuseearm gaat dan mee omhoog en drukt dan tegen het lager, zal maximaal 1 mm zijn, kan dat kwaad? ik heb het rechts nog niet geprobeerd.
Is dat op te lossen door de kroonmoer strakker aan te draaien (gaatje splitpen) of moet er meer gebeuren? en wat gebeurt er dan onder met de ruimte bij de vulringen?
bedankt voor je aanwijzingen.
Bert.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor B. van der Veer » zo 29 sep 2013 21:34

Oproep
mijn Daf en ik dus ook heeft een shimmy probleem. daardoor kan ik niet meer over de weg naar de werkplaats van Gerard rijden.
de hele route (49 km) met 35km/u gaat hem niet worden.
Markwise zou mij in eerste instantie brengen maar hij heeft zelf problemen met zijn Daf dus dat gaat niet door.
Wie kan mijn Daf komende zaterdag of zaterdag 12 oktober van Bussum naar Kockengen slepen?
De Daf staat normaal buiten in het bos en daar kan ik niet blijven staan.
de afspraak met de eigenaar is dat de Daf 'swinters van het terrein af is. Normaal zou dat ook geen probleem zijn maar nu wel.
Als ik mocht blijven staan zou het nog geen doen zijn om in de winter buiten het hele voorgebeuren er onder uit te halen. Ook in de zomer mag er al geen tent of dekzeil over de Daf heen als ik wil werken en het regent.
wie kan mij helpen?
Bert
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor Hoppa69 » zo 29 sep 2013 22:12

Euh Bert.

Ik denk niet dat slepen hem gaat worden, want ik denk niet dat ie dan minder shimmyt. :cry:

Blijft er alleen een dieplader of autoambulance over.

Die 49 km, kan die niet binnendoor op een zondag ofzo.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor B. van der Veer » zo 29 sep 2013 22:22

Ruud
zou wel kunnen wat mij betreft. Bijna alles is provinciale weg en een stuk door Bussum en Hilversum heen en/of Kortenhoef, maar daar hebben ze een hindernisweg met bloembakken van de doorgaande weg gemaakt.
Zou erg vroeg moeten gebeuren dan.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor Jorrit » zo 29 sep 2013 22:28

Hoi Bert,

Ik wil hem wel achter de 314 hangen met de triangel hoor, geen probleem. Maar wat Ruud zegt, shimmyed hij dan niet net zo hard?

Je komt echt niet boven de 35 uit zonder shimmy? Laat maar weten als ik ergens mee moet assisteren!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor Hoppa69 » zo 29 sep 2013 22:58

Heb je nog geprobeerd om die zijdoppen waar je torsieas in zit is goed aan te draaien ?

Is niet de juiste manier maar als daar nog spelling inzit en je krijgt die er zo uit, kan je misschien de tocht maken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor B. van der Veer » zo 29 sep 2013 23:00

Krijg ze niet eens los, laat staan schoon maken en dan proberen vaster te draaien.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: de Daf van Bert

Berichtdoor Hoppa69 » zo 29 sep 2013 23:08

Tja, dan weet ik het ook ff niet. :oops:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten