Elektrische ontsteking.
Moderator: ruben
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Elektrische ontsteking.
Tussen het klussen door hier en daar wat aan de ontsteking van de daf gedaan.
Heb de foto's gespaard tot het hele verhaal klaar was.
Eerst is de verdelerkap onder handen nemen.
Ik wil die koolstofstaafjes er uit hebben.
Deze zitten ook in de bougies, welke ik al omgebouwd heb naar normale bougies en dus geen last meer van heb.
Natuurlijk kan je van de waterdichte bougies ook de staafjes vervangen.
En er zit een staafje in de rotor.
En in de midden van de verdelerkap voor de rotor, deze blijft zoals ie is, denk dat die vervangen wel heel lastig wordt.
Affijn, de kap uit elkaar.
In de midden zit een rondje, dat is de bovenkant van dat koolstofstaafje.
8 van de 10 keer zijn die plaatjes die hem op zijn plek houden geroest, wat ook niet bevoordelijk is voor het contact.
Met 3 mm in het staafje boren, 5 mm diep is zat.
Heb de foto's gespaard tot het hele verhaal klaar was.
Eerst is de verdelerkap onder handen nemen.
Ik wil die koolstofstaafjes er uit hebben.
Deze zitten ook in de bougies, welke ik al omgebouwd heb naar normale bougies en dus geen last meer van heb.
Natuurlijk kan je van de waterdichte bougies ook de staafjes vervangen.
En er zit een staafje in de rotor.
En in de midden van de verdelerkap voor de rotor, deze blijft zoals ie is, denk dat die vervangen wel heel lastig wordt.
Affijn, de kap uit elkaar.
In de midden zit een rondje, dat is de bovenkant van dat koolstofstaafje.
8 van de 10 keer zijn die plaatjes die hem op zijn plek houden geroest, wat ook niet bevoordelijk is voor het contact.
Met 3 mm in het staafje boren, 5 mm diep is zat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
In de bankschroef een 4 mm tap.
Kap er een paar slagen op.
Beet wrikken en het borgplaatje is er uit.
En dan na wat kloppen en peuteren met een schroevedraaier is de zooi er uit.
Kap er een paar slagen op.
Beet wrikken en het borgplaatje is er uit.
En dan na wat kloppen en peuteren met een schroevedraaier is de zooi er uit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Van deze kap zijn de veertjes nog bruikbaar.
Zo niet, bij de bruna een pen uitgezocht met een verkort veertje.
Binnenkant ff met de glasparel gedaan, zodat de punten weer mooi schoon zijn, de punt in het midden voor de rotor moet je niet raken.
Die is van koolstof en die kan niet tegen stralen.
De ori veertjes gemeten tot hoe klein ze kunnen worden.
De borgplaatje weer plat geslagen en de roest verwijderd.
Zo niet, bij de bruna een pen uitgezocht met een verkort veertje.
Binnenkant ff met de glasparel gedaan, zodat de punten weer mooi schoon zijn, de punt in het midden voor de rotor moet je niet raken.
Die is van koolstof en die kan niet tegen stralen.
De ori veertjes gemeten tot hoe klein ze kunnen worden.
De borgplaatje weer plat geslagen en de roest verwijderd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Bij de eerste de beste crea bea shop wat messing in 4 en 6 mm besteld.
4 mm past als een zonnetje.
Er zit in de kap een randje waar dat borgplaatje tegen aan komt, dus kon zo uitrekenen met een schuifmaat hoe lang de staafjes moeten zijn.
En dan niet vergeten het veertje er af te trekken, neem je 1 mm speling, zit je altijd goed.
Met die veertjes uit de pen, worden ze dus iets korter.
Met de draaibank op maat gemaakt en 1 kant een randje er af gehaald zodat hij in de midden blijft zitten van dat borgplaatje.
Veertje en staafje er in.
4 mm past als een zonnetje.
Er zit in de kap een randje waar dat borgplaatje tegen aan komt, dus kon zo uitrekenen met een schuifmaat hoe lang de staafjes moeten zijn.
En dan niet vergeten het veertje er af te trekken, neem je 1 mm speling, zit je altijd goed.
Met die veertjes uit de pen, worden ze dus iets korter.
Met de draaibank op maat gemaakt en 1 kant een randje er af gehaald zodat hij in de midden blijft zitten van dat borgplaatje.
Veertje en staafje er in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Drukkertje gemaakt voor het borgplaatje.
Dan zachtjes draaien en dan voel je vanzelf dat je tegen dat randje aan zit.
Dan zachtjes draaien en dan voel je vanzelf dat je tegen dat randje aan zit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Alles klaar.
En alle 6 ff meten natuurlijk.
Gaan we naar de rotor.
Staafje verwijderen.
En alle 6 ff meten natuurlijk.
Gaan we naar de rotor.
Staafje verwijderen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Toefje lijm er in
Nieuwe er in.
Ook weer klaar.
Kap een beurt geven.
Nieuwe er in.
Ook weer klaar.
Kap een beurt geven.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Die verdelerkappen staan er om bekend om na verloop van tijd door te slaan naar de stalen behuizing.
Verpakking van b.v. de bouwmarkt is lekker stug en dik.
En die plak je er dan in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
1 kap klaar.
2 complete onstekingen zijn naar sparcon om om te bouwen naar elektrische ontsteking.
En 2 ga ik er op orde maken om als reserve mee te nemen.
Waarom 2 ?
Het is de bedoeling dat de 314 een 328 motor krijgt in de toekomst, ligt er gewoon standaard in elk voertuig een reserve.
Gaat het door om de MRB vrijstelling af te schaffen moet ik nog is goed nadenken om met het spul door te gaan, maar dit was al in gang gezet, anders had ik daar ook nog even mee gewacht.
Leeg maken, controleren en hier en daar vervangen.
2 complete onstekingen zijn naar sparcon om om te bouwen naar elektrische ontsteking.
En 2 ga ik er op orde maken om als reserve mee te nemen.
Waarom 2 ?
Het is de bedoeling dat de 314 een 328 motor krijgt in de toekomst, ligt er gewoon standaard in elk voertuig een reserve.
Gaat het door om de MRB vrijstelling af te schaffen moet ik nog is goed nadenken om met het spul door te gaan, maar dit was al in gang gezet, anders had ik daar ook nog even mee gewacht.
Leeg maken, controleren en hier en daar vervangen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Nieuwe weerstand.
NIeuwe condensator en puntjes.
Voor het plaatsen in elkaar zetten is makkelijker.
NIeuwe condensator en puntjes.
Voor het plaatsen in elkaar zetten is makkelijker.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Likje vet aan de nok van de contactpuntjes.
Olie er in, zo ook onder het beruchte schoefje van de as.
Olie er in, zo ook onder het beruchte schoefje van de as.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
N.O.S. bobine
Die reserve is klaar.
De 2 omgebouwde van sparcon terug gekregen met 2 nieuwe bobine's.
In de bobine hebben ze de boel verhoogd zodat het veertje raakt.
Ik neem toch liever een schroefje uit een oude bobine zodat het raakvlak wat vlakker wordt.
Die reserve is klaar.
De 2 omgebouwde van sparcon terug gekregen met 2 nieuwe bobine's.
In de bobine hebben ze de boel verhoogd zodat het veertje raakt.
Ik neem toch liever een schroefje uit een oude bobine zodat het raakvlak wat vlakker wordt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Das alleen ander draad, dus ff een snijmoertje gebruiken.
O-ringetje erbij gezocht.
Das 1.
De omgebouwde is open gemaakt.
Wil er die nieuwe bobine in hebben.
Sparcon dacht dat deze voor een andere ontsteking waren en had ze er daarom niet in gezet.
O-ringetje erbij gezocht.
Das 1.
De omgebouwde is open gemaakt.
Wil er die nieuwe bobine in hebben.
Sparcon dacht dat deze voor een andere ontsteking waren en had ze er daarom niet in gezet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Das jammer, die past niet, contact met sparcon gehad en deze wordt opgegeven volgens de boeken voor deze
ontsteking.
Kan ik 2 dingen doen, terug sturen en geld terug en dan een N.O.S. er in.
Of aanpassen zodat er een nieuw gebouwde in kan.
Aanpassen dus.
Vervolgens pas natuurlijk ook de bovenkant niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Om die te gaan schuren kan ik beter de rest er ook ff uit halen.
Wordt alleen wat lastig, want dat zwarte rondje zit om de nokken geplakt.
Dus kan de grondplaat er niet uit.
Onderkant tandwiel en vulbussen verwijderen.
En dan zo er maar uit, kan je gelukkig ook bij de vervroeger, mocht er ooit is iets aan zijn.
Gaan we verder met schuren.
Wordt alleen wat lastig, want dat zwarte rondje zit om de nokken geplakt.
Dus kan de grondplaat er niet uit.
Onderkant tandwiel en vulbussen verwijderen.
En dan zo er maar uit, kan je gelukkig ook bij de vervroeger, mocht er ooit is iets aan zijn.
Gaan we verder met schuren.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten